Beantwoord

VoIP telefoon werkt niet

  • 14 maart 2019
  • 8 reacties
  • 306 keer bekeken

Geacht Forum, onlangs ben ik overgestapt van vaste telefonie naar bellen via internet. Naar ik begrepen heb heet bellen via internet VoIP. Toen ik een afspraak wilde maken voor de monteur vroeg betreffende KPN medewerkster aan mij of mijn analoge telefoon geschikt was voor VoIP. Omdat ik dat niet wist en het tijdens mijn bezoek aan de plaatselijke KPN winkel niet ter sprake was gekomen, heb ik contact opgenomen met de fabrikant van het toestel, zijnde Alcatel. Daar wist men mij via de mail te vertellen dat mijn Temporis 580 niet geschikt zou zijn voor bellen via internet. Ik moets derhalve een voor internet bellen geschikte telefoon aanschaffen. Dat heb ik vervolgens gedaan en wel een Yealink T19P. Toen de monteur geweest was om de nieuwe modem aan te sluiten die bij het bellen + internet abonnement hoort, bleek echter de VoIP telefoon niet te werken en de analoge telefoon wel. Ik ben vervolgens met de Yealink telefoon naar de KPN winkel gegaan, maar omdat de telefoon een "zakelijke" telefoon zou zijn kon men mij daar ook niet verder helepn. En inderdaad, dit type telefoon wordt onder het kopje "zakelijk" ook aangeboden door de KPN. Enige naspeuring op internet leert het volgende:

"Waarom kan ik geen VoIP telefoon aansluiten op mijn KPN abonnement?

Voor meerdere gelijktijdige gesprekken biedt een VoIP telefoon uitkomst. Deze telefoon sluit u eveneens aan op uw router, maar in een andere poort en daar zit precies het probleem met VoIP bellen via de grote providers. Uw analoge telefoon sluit u aan op de telefoonpoorten van de router. Via de telefoonpoort wordt er een vertaalslag gemaakt om met uw analoge telefoon te kunnen bellen via internet. Dit is geen probleem met grote providers als KPN of Ziggo.

Het probleem ontstaat wanneer u met een VoIP toestel wilt bellen via een grote provider. U sluit dit toestel aan op een netwerkpoort van de router. Deze netwerkpoorten maken echter geen automatische vertaalslag naar VoIP. Simpel gezegd, u moet VoIP telefoons zelf vertellen dat ze over VoIP moeten bellen. Hiervoor heeft u de SIP of VoIP gegevens nodig om het toestel in te stellen. Helaas delen KPN en Ziggo deze gegevens niet met hun klanten, waardoor het NIET mogelijk is een VoIP telefoon aan te sluiten op uw abonnement. Belt u via een grote provider, dan kunt u alleen over VoIP bellen met een analoge telefoon.

Wilt u toch met een VoIP toestel bellen, dan kunt u een losse VoIP provider nemen. U belt dan niet meer via uw grote provider, maar kunt wel gewoon het internet en televisie blijven afnemen. Wilt u niet overstappen van provider, maar wel via VoIP bellen? Dan heeft u een analoog toestel nodig."

Aldus: https://www.voipshop.nl/klantenservice/product/voip-bellen-via-kpn-upc-ziggo-of-andere-grote-providers/

Kan iemand van dit forum mij uitleggen wat er nu precies aan de hand is en waarom ik nu naar blijkt opgezadeld zit met een telefoon waar ik niets aan heb. Of, als ik die telefoon toch wil gaan gebruiken, voor het bellen moet overstappen naar een "losse VoIP provider". En dat terwijl KPN blijkbaar wel VoIP telefoons verkoopt, maar dus niet het gebruik ervan kan leveren, treft mij als toch wel enigszins paradoxaal.

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door PeterG 14 maart 2019, 12:57

Als je een consumenten-aansluiting hebt bij KPN loopt je telefonie uitsluitend via de analoge phone-poort van het modem. Pas v.a. het modem is het VoIP technologie naar de centrale van KPN. Thuis gebruik je dus gewoon "analoge telefonie".
Alleen KPN Zakelijk biedt direct VoIP voor de klanten. Ook omdat die vaak veel aansluitingen gebruiken.

Is je KPN Thuis dus aangesloten via KPN consument dan kun je via de phone poort je telefoon aansluiten. Dat is dan geen VoIP. Maar een gewone analoge tel. aansluiting aan de huis kant.

Heb je een consumenten-aansluiting dan kun je alleen van VoIP bellen met een IP-telefoon gebruik maken als je je nummer onderbrengt bij een andere provider. Een veel gebruikte VoIP provider is bv. Cheapconnect.

Samenvatting:
Als je nummer bij KPN is:
Met je consumenten-aansluiting sluit je een gewone analoge telefoon aan op de phonepoort. Een IP-telefoon kan dan niet gebruikt worden.

Alleen met een (duurdere) zakelijke aansluiting kun je gebruik maken van IP-telefoons.

Als je nummer bij een losse VoIP-provider zit:
Alleen dan kun je met je consumenten-aansluiting gebruik maken van een IP-telefoon.

Wil je de IP-telefoon Yealink (ook echt) via IP gebruiken dan je telefoonnummer porteren naar bv. Cheapconnect.

Je vraag: En dat terwijl KPN blijkbaar wel VoIP telefoons verkoopt, maar dus niet het gebruik ervan kan leveren
KPN biedt de IP-telefoons dan ook uitsluitend via de ZAKELIJKE webshop (https://www.kpnwebshop.com/).
Via de Consumentenwebshop (https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/) zijn ze niet te krijgen.
Bekijk origineel

8 reacties

Hallo @KPNPaul ,
Ik ben bang dat je in de war bent gebracht door het begrip VOIP, betekent letterlijk Voice Over Internet Protocol, bellen via internet.
Jij dacht misschien dat je daar een speciaal toestel voor nodig had en dat is dus niet zo,
PTT/KPN had/heeft nog het 'ouderwetse' analoge bellen, als je dat nog steeds doet en je wilde ook internet dan moest je tussen het telefoonstopcontact in je huiskamer en het modem een splitter plaatsen, in de ene poort deed je dan je analoge telefoon en in de andere poort je modem.
Als opvolger c.q. vervanger van analoge telefonie is telefonie via VOIP, dan kun je diezelfde analoge telefoon aansluiten op een Tel1-poort van het modem en bel je over internet en kan de splitter er tussenuit.
Er zijn ook mensen die via een speciale VOIP-provider een tel.abo willen afsluiten omdat dat goedkoper zou zijn, daar heb je dan die speciale telefoon van jou voor nodig.
Ik hoop zo wat duidelijkheid te hebben gegeven.
Misschien kun je die speciale VOIP-telefoon gewoon weer retour geven en geld terug vragen als je duidelijk maakt e.e.a. niet goed begrepen te hebben en dat die telefoon niet op een de TEL-poort van een modem gaat werken.
Succes.☺
Reputatie 7
Als je een consumenten-aansluiting hebt bij KPN loopt je telefonie uitsluitend via de analoge phone-poort van het modem. Pas v.a. het modem is het VoIP technologie naar de centrale van KPN. Thuis gebruik je dus gewoon "analoge telefonie".
Alleen KPN Zakelijk biedt direct VoIP voor de klanten. Ook omdat die vaak veel aansluitingen gebruiken.

Is je KPN Thuis dus aangesloten via KPN consument dan kun je via de phone poort je telefoon aansluiten. Dat is dan geen VoIP. Maar een gewone analoge tel. aansluiting aan de huis kant.

Heb je een consumenten-aansluiting dan kun je alleen van VoIP bellen met een IP-telefoon gebruik maken als je je nummer onderbrengt bij een andere provider. Een veel gebruikte VoIP provider is bv. Cheapconnect.

Samenvatting:
Als je nummer bij KPN is:
Met je consumenten-aansluiting sluit je een gewone analoge telefoon aan op de phonepoort. Een IP-telefoon kan dan niet gebruikt worden.

Alleen met een (duurdere) zakelijke aansluiting kun je gebruik maken van IP-telefoons.

Als je nummer bij een losse VoIP-provider zit:
Alleen dan kun je met je consumenten-aansluiting gebruik maken van een IP-telefoon.

Wil je de IP-telefoon Yealink (ook echt) via IP gebruiken dan je telefoonnummer porteren naar bv. Cheapconnect.

Je vraag: En dat terwijl KPN blijkbaar wel VoIP telefoons verkoopt, maar dus niet het gebruik ervan kan leveren
KPN biedt de IP-telefoons dan ook uitsluitend via de ZAKELIJKE webshop (https://www.kpnwebshop.com/).
Via de Consumentenwebshop (https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/) zijn ze niet te krijgen.
Reputatie 7
Er zijn ook mensen die via een speciale VOIP-provider een tel.abo willen afsluiten omdat dat goedkoper zou zijn, ...
Niet omdat dat goedkoper zou zijn, maar omdat dat voor ons veel goedkoper is.

Inkomend lopen bij ons de gesprekken via de "normale" KPN lijn, maar uitgaand bellen wij via CheapConnect waarbij wij ons KPN telefoonnummer als caller-ID meegeven.
In het onderstaande screenshot zie je een vinkje staan bij inkomend via de "Fixed line". Dit zijn de inkomende gesprekken via de "normale" KPN aansluiting. Uitgaand wordt gebeld via "Privé", onze aansluiting via CheapConnect.


Bij KPN betaal je 13 Eurocent per minuut met een starttarief van nog eens 13 Eurocent.
Bij CheapConnect betaal ik 2,38 Eurocent per minuut naar vaste nummers en 5 Eurocent per minuut naar mobiele nummers zonder starttarief.
Beide worden per seconde afgerekend.
Kleine oorzaak, grote gevolgen. Als mij niet die vraag gesteld was of mijn telefoon wel geschikt zou zijn voor VoIP, was ik er ook niet opgekomen. Hoe dan ook, bedankt voor de reacties.
Reputatie 7
Kan je die Yealink T19P wellicht nog retourneren?
Beste WJB en Jan-D., bedankt voor de tip wat betreft het retourneren van het apparaat. Ik zou graag een reactie van KPN zelf hebben ontvangen over een en ander, maar dat blijft tot op heden uit. Ik denk dat KPN hier een fout maakt. Ontevreden klanten zijn juist de uitdaging om het verschil met de concurrent te maken. Ik denk dat in bovenstaande reacties Jan-D. gelijk heeft. KPN is niet alleen op de wereld en natuurlijk, met zulke tarieven, gaan klanten op zoek naar goedkopere alternatieven. Ik houd derhalve ook de Yealink, want wie weet ga ik inderdaad in de toekomst die overstap maken naar CheapConnect. Vrienden, vaarwel en wellicht tot in betere tijden.
Reputatie 7
Maar om naar CheapConnect over te stappen kan je nog best Internet en televisie bij KPN houden.
Dat is gewoon een kwestie van je telefoonnummer laten porteren naar CheapConnect en daarna de optie voor bellen in jouw abonnement stop te zetten.
Reputatie 7
Voor Cheapconnect is wel een internet aansluiting nodig; die leveren zij niet zelf. Zoals wjb terecht opmerkt kan dat dan best een internet met televisie abonnement bij KPN zijn. Telefoon daarin is tenslotte tegenwoordig een OPTIE en derhalve makkelijk te porteren naar een aparte telefoonprovider. WJB kan je uitleggen hoe je je nummer via Cheapconnect kan gaan laten lopen.

Dan heb je dus internet en I-TV via KPN en vast bellen via Cheapconnect (waar dus een IP-telefoon voor gebruikt kan worden).

Die Yealink kan evt. retour naar dezelfde winkel waar je die gekocht hebt. Een KPN-winkel?

Reageer