Beantwoord

VoIP telefoon werkt niet

  • 14 March 2019
  • 23 reacties
  • 3569 keer bekeken

Geacht Forum, onlangs ben ik overgestapt van vaste telefonie naar bellen via internet. Naar ik begrepen heb heet bellen via internet VoIP. Toen ik een afspraak wilde maken voor de monteur vroeg betreffende KPN medewerkster aan mij of mijn analoge telefoon geschikt was voor VoIP. Omdat ik dat niet wist en het tijdens mijn bezoek aan de plaatselijke KPN winkel niet ter sprake was gekomen, heb ik contact opgenomen met de fabrikant van het toestel, zijnde Alcatel. Daar wist men mij via de mail te vertellen dat mijn Temporis 580 niet geschikt zou zijn voor bellen via internet. Ik moets derhalve een voor internet bellen geschikte telefoon aanschaffen. Dat heb ik vervolgens gedaan en wel een Yealink T19P. Toen de monteur geweest was om de nieuwe modem aan te sluiten die bij het bellen + internet abonnement hoort, bleek echter de VoIP telefoon niet te werken en de analoge telefoon wel. Ik ben vervolgens met de Yealink telefoon naar de KPN winkel gegaan, maar omdat de telefoon een "zakelijke" telefoon zou zijn kon men mij daar ook niet verder helepn. En inderdaad, dit type telefoon wordt onder het kopje "zakelijk" ook aangeboden door de KPN. Enige naspeuring op internet leert het volgende:

"Waarom kan ik geen VoIP telefoon aansluiten op mijn KPN abonnement?

Voor meerdere gelijktijdige gesprekken biedt een VoIP telefoon uitkomst. Deze telefoon sluit u eveneens aan op uw router, maar in een andere poort en daar zit precies het probleem met VoIP bellen via de grote providers. Uw analoge telefoon sluit u aan op de telefoonpoorten van de router. Via de telefoonpoort wordt er een vertaalslag gemaakt om met uw analoge telefoon te kunnen bellen via internet. Dit is geen probleem met grote providers als KPN of Ziggo.

Het probleem ontstaat wanneer u met een VoIP toestel wilt bellen via een grote provider. U sluit dit toestel aan op een netwerkpoort van de router. Deze netwerkpoorten maken echter geen automatische vertaalslag naar VoIP. Simpel gezegd, u moet VoIP telefoons zelf vertellen dat ze over VoIP moeten bellen. Hiervoor heeft u de SIP of VoIP gegevens nodig om het toestel in te stellen. Helaas delen KPN en Ziggo deze gegevens niet met hun klanten, waardoor het NIET mogelijk is een VoIP telefoon aan te sluiten op uw abonnement. Belt u via een grote provider, dan kunt u alleen over VoIP bellen met een analoge telefoon.

Wilt u toch met een VoIP toestel bellen, dan kunt u een losse VoIP provider nemen. U belt dan niet meer via uw grote provider, maar kunt wel gewoon het internet en televisie blijven afnemen. Wilt u niet overstappen van provider, maar wel via VoIP bellen? Dan heeft u een analoog toestel nodig."

Aldus: https://www.voipshop.nl/klantenservice/product/voip-bellen-via-kpn-upc-ziggo-of-andere-grote-providers/

Kan iemand van dit forum mij uitleggen wat er nu precies aan de hand is en waarom ik nu naar blijkt opgezadeld zit met een telefoon waar ik niets aan heb. Of, als ik die telefoon toch wil gaan gebruiken, voor het bellen moet overstappen naar een "losse VoIP provider". En dat terwijl KPN blijkbaar wel VoIP telefoons verkoopt, maar dus niet het gebruik ervan kan leveren, treft mij als toch wel enigszins paradoxaal.

*Admin: topic naar juiste categorie verplaatst
icon

Beste antwoord door PeterG 14 March 2019, 12:57

Bekijk origineel

23 reacties

Hallo @KPNPaul ,
Ik ben bang dat je in de war bent gebracht door het begrip VOIP, betekent letterlijk Voice Over Internet Protocol, bellen via internet.
Jij dacht misschien dat je daar een speciaal toestel voor nodig had en dat is dus niet zo,
PTT/KPN had/heeft nog het 'ouderwetse' analoge bellen, als je dat nog steeds doet en je wilde ook internet dan moest je tussen het telefoonstopcontact in je huiskamer en het modem een splitter plaatsen, in de ene poort deed je dan je analoge telefoon en in de andere poort je modem.
Als opvolger c.q. vervanger van analoge telefonie is telefonie via VOIP, dan kun je diezelfde analoge telefoon aansluiten op een Tel1-poort van het modem en bel je over internet en kan de splitter er tussenuit.
Er zijn ook mensen die via een speciale VOIP-provider een tel.abo willen afsluiten omdat dat goedkoper zou zijn, daar heb je dan die speciale telefoon van jou voor nodig.
Ik hoop zo wat duidelijkheid te hebben gegeven.
Misschien kun je die speciale VOIP-telefoon gewoon weer retour geven en geld terug vragen als je duidelijk maakt e.e.a. niet goed begrepen te hebben en dat die telefoon niet op een de TEL-poort van een modem gaat werken.
Succes.☺️
Als je een consumenten-aansluiting hebt bij KPN loopt je telefonie uitsluitend via de analoge phone-poort van het modem. Pas v.a. het modem is het VoIP technologie naar de centrale van KPN. Thuis gebruik je dus gewoon "analoge telefonie".
Alleen KPN Zakelijk biedt direct VoIP voor de klanten. Ook omdat die vaak veel aansluitingen gebruiken.

Is je KPN Thuis dus aangesloten via KPN consument dan kun je via de phone poort je telefoon aansluiten. Dat is dan geen VoIP. Maar een gewone analoge tel. aansluiting aan de huis kant.

Heb je een consumenten-aansluiting dan kun je alleen van VoIP bellen met een IP-telefoon gebruik maken als je je nummer onderbrengt bij een andere provider. Een veel gebruikte VoIP provider is bv. Cheapconnect.

Samenvatting:
Als je nummer bij KPN is:
Met je consumenten-aansluiting sluit je een gewone analoge telefoon aan op de phonepoort. Een IP-telefoon kan dan niet gebruikt worden.

Alleen met een (duurdere) zakelijke aansluiting kun je gebruik maken van IP-telefoons.

Als je nummer bij een losse VoIP-provider zit:
Alleen dan kun je met je consumenten-aansluiting gebruik maken van een IP-telefoon.

Wil je de IP-telefoon Yealink (ook echt) via IP gebruiken dan je telefoonnummer porteren naar bv. Cheapconnect.

Je vraag: En dat terwijl KPN blijkbaar wel VoIP telefoons verkoopt, maar dus niet het gebruik ervan kan leveren
KPN biedt de IP-telefoons dan ook uitsluitend via de ZAKELIJKE webshop (https://www.kpnwebshop.com/).
Via de Consumentenwebshop (https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/) zijn ze niet te krijgen.
Reputatie 7
Er zijn ook mensen die via een speciale VOIP-provider een tel.abo willen afsluiten omdat dat goedkoper zou zijn, ...
Niet omdat dat goedkoper zou zijn, maar omdat dat voor ons veel goedkoper is.

Inkomend lopen bij ons de gesprekken via de "normale" KPN lijn, maar uitgaand bellen wij via CheapConnect waarbij wij ons KPN telefoonnummer als caller-ID meegeven.
In het onderstaande screenshot zie je een vinkje staan bij inkomend via de "Fixed line". Dit zijn de inkomende gesprekken via de "normale" KPN aansluiting. Uitgaand wordt gebeld via "Privé", onze aansluiting via CheapConnect.


Bij KPN betaal je 13 Eurocent per minuut met een starttarief van nog eens 13 Eurocent.
Bij CheapConnect betaal ik 2,38 Eurocent per minuut naar vaste nummers en 5 Eurocent per minuut naar mobiele nummers zonder starttarief.
Beide worden per seconde afgerekend.
Kleine oorzaak, grote gevolgen. Als mij niet die vraag gesteld was of mijn telefoon wel geschikt zou zijn voor VoIP, was ik er ook niet opgekomen. Hoe dan ook, bedankt voor de reacties.
Reputatie 7
Kan je die Yealink T19P wellicht nog retourneren?
Beste WJB en Jan-D., bedankt voor de tip wat betreft het retourneren van het apparaat. Ik zou graag een reactie van KPN zelf hebben ontvangen over een en ander, maar dat blijft tot op heden uit. Ik denk dat KPN hier een fout maakt. Ontevreden klanten zijn juist de uitdaging om het verschil met de concurrent te maken. Ik denk dat in bovenstaande reacties Jan-D. gelijk heeft. KPN is niet alleen op de wereld en natuurlijk, met zulke tarieven, gaan klanten op zoek naar goedkopere alternatieven. Ik houd derhalve ook de Yealink, want wie weet ga ik inderdaad in de toekomst die overstap maken naar CheapConnect. Vrienden, vaarwel en wellicht tot in betere tijden.
Reputatie 7
Maar om naar CheapConnect over te stappen kan je nog best Internet en televisie bij KPN houden.
Dat is gewoon een kwestie van je telefoonnummer laten porteren naar CheapConnect en daarna de optie voor bellen in jouw abonnement stop te zetten.
Voor Cheapconnect is wel een internet aansluiting nodig; die leveren zij niet zelf. Zoals wjb terecht opmerkt kan dat dan best een internet met televisie abonnement bij KPN zijn. Telefoon daarin is tenslotte tegenwoordig een OPTIE en derhalve makkelijk te porteren naar een aparte telefoonprovider. WJB kan je uitleggen hoe je je nummer via Cheapconnect kan gaan laten lopen.

Dan heb je dus internet en I-TV via KPN en vast bellen via Cheapconnect (waar dus een IP-telefoon voor gebruikt kan worden).

Die Yealink kan evt. retour naar dezelfde winkel waar je die gekocht hebt. Een KPN-winkel?
@wjb Hoe stel je het in dat je inkomend KPN en uitgaand Cheapconnect hebt. Ik heb een gigaset N510 IP pro kastje, maar ik kan het niet bedenken hoe het zou moeten. Deze chat heeft me wel op het spoor gezet, want ik stond en net zo in als KPNPaul.
Reputatie 7
Ik heb bij CheapConnect naast mijn SIP nummer (voor mijn zakelijke telefoon op kantoor) ook twee SIP accounts aangemaakt. (Die zijn gratis bij een SIP nummer)


Aan het eerste SIP account is mijn privé nummer (KPN) gekoppeld als caller-id (nummerherkenning).


Aan het tweede SIP account is mijn zakelijke nummer (CheapConnect) gekoppeld als caller-id.



Op mijn Gigaset N300A IP is het eerste SIP account gekoppeld aan lijn 1 (naam Privé) en het tweede SIP account is gekoppeld aan lijn 2 (naam bedrijf weggepoetst).
Het vaste net is het telefoonkabeltje dat afkomstig is van de Experia Box voor de inkomende telefoontjes via KPN.
Lijn 3 is de voorbereiding van de rechtstreekse koppeling van de Gigaset aan de SIP server van KPN zodat de Experia Box niet meer nodig is. Deze is nu nog gedeactiveerd, maar zal geactiveerd worden zodra KPN een SIP login mogelijk maakt. Ik verwacht dat dat op korte termijn het geval zal zijn.


Vervolgens is bij de toestellen aangegeven via welke lijn ze moeten uitbellen.


Het toestel in de woonkamer belt (standaard) uit via lijn 1 ofwel via CheapConnect met het privé nummer als caller-id.
Het toestel in de werkkamer belt (standaard) uit via lijn 2 ofwel via CheapConnect met het zakelijk nummer als caller-id.

Daarnaast heb ik kiesregels die er voor zorgen dat 112 via het "vaste" net van KPN gebeld wordt en dat betaalnummers geblokkeerd zijn.

@wjb. Dank voor het uitgebreide antwoord. Je zou verwachten dat gigaset N510 uitgebreider is dan N300, maar de invulschermen van N300 zijn veel uitgebreider. Je schrijft over "het telefoonkabeltje dat afkomstig is van de Experia Box voor de inkomende telefoontjes via KPN". Dat snap ik, maar waar moet je de andere kant van het kabeltje in steken?
Reputatie 7
Hmmm, heeft de N510 Pro geen rj11 poort voor de vaste telefoonaansluiting? Dat wist ik niet.
Dan hoop ik dat KPN snel de SIP login zal vrijgeven anders lukt het inderdaad niet.
Ik verwacht eerlijk gezegd ook dat dat niet zo lang meer zal duren aangezien het er indicaties zijn dat KPN een aantal diensten van XS4ALL lijkt te kopiëren. Zo heeft KPN, in navolging van XS4ALL, een configuratiewizard voor haar netwerk laten opnemen in de versie 7.12 van het OS van de Fritz!Box, de router die al sinds jaar en dag bij XS4ALL gebruikt wordt. Logische stap lijkt het om dan ook VoIP op een gelijke wijze als XS4ALL aan te gaan bieden.
Dat zou betekenen dat jij dan ook rechtstreeks vanaf de N510 een SIP verbinding kunt gaan opzetten.
@wjb, Dank ik heb de afgelopen 2 dagen veel geleerd. Maar je moet er wel veel tijd in steken. (dat zal jij ook wel gedaan hebben) En dat terwijl ik alleen maar mijn ISDN op gelijkwaardige manier wilde vervangen: Alle handset rinkelen al er gebeld wordt naar het hoofd nummer en 2 gesprekken tegelijkertijd. Nu moet ik na een gesprek duidelijk op het rode knopje van de handset drukken, anders is de lijn bezet en zijn we onbereikbaar....
Doorschakelen. Klopt de volgende gedachte? Ik wil 2 binnenkomende gesprekken kunnen hebben. Als ik nu doorschakelen bij in gesprek (*67*) naar het CC nummer laat verwijzen, heb ik dat doel dan bereikt?
Reputatie 7
Ik ben bang van niet. Als het CC nummer al in gesprek is dan zal het niet lukken om jou KPN nummer daar naar door te schakelen.
Maar niet getreurd, ik ben er eigenlijk van overtuigd dat jij binnenkort jouw N510 IP Pro ook kunt gebruiken om jouw KPN lijn op binnen te laten komen.
ik heb 1 inkomend gesprek gaande (KPN) en wordt nogmaals gebeld (KPN) Op dat moment loopt er (nog) niets via CC. Met de doorschakeling moet het toch lukken. Inmiddels een N300 kastje erbij gekocht, morgen komt ie. Aangaande VOIP KPN, is de wens hier de vader van de gedachte?
Reputatie 7
Dat zou inderdaad best eens kunnen gaan werken. ☺️
het lukt mij niet om een precies beeld te krijgen van de 3 producten van CC. Daarom beschrijf ik hier drie cases met de vraag hoe die te configureren. In alle drie cases is er geen vaste lijn, alles gaat via CC.
A. mogelijkheid om 3 inkomende gesprekken op 1 nummer gelijktijdig af te handelen
B. mogelijkheid om 3 uitgaande gesprekken gelijktijdig te doen met gelijke caller ID
C. mogelijkheid om 3 uitgaande gesprekken gelijktijdig te doen de verschillend caller ID
Reputatie 7
Wat bedoel je met de drie producten van CC?
Bedoel je daar de "SIP trunk", het "SIP account" en het "SIP nummer" mee?
ja
Reputatie 7
Het product SIP Trunk is bedoeld om een eigen telefooncentrale mee aan te sluiten.
Ik gebruikte dit jaren geleden toen ik thuis nog een Asterisk server draaide.
Zonder eigen telefooncentrale kan je dit product vergeten.

Een SIP nummer is een SIP account met telefoonnummer. Alleen SIP nummers kunnen gebeld worden via CheapConnect.

Een SIP account heeft geen eigen telefoonnummer dat via CheapConnect gebeld kan worden.
Een telefoon die aan zo'n SIP account gekoppeld is zal alleen overgaan als het SIP account opgenomen is in de "Follow-me" lijst van een SIP nummer

Bij een SIP nummer kan je een Follow-me lijst opstellen van de SIP accounts waar naar doorgeschakeld moet worden. Je kunt daarbij opgeven dat een inkomend gesprek gelijktijdig naar alle SIP accounts doorgeschakeld moet worden.


Let op: De doorschakeling vindt pas plaats als het SIP nummer niet binnen zijn ringtijd opgenomen wordt.



Wil je dat er direct doorgeschakeld wordt dan moet je geen telefoon aanmelden op het SIP nummer zelf maar alleen op de SIP accounts. In dat geval zal je in jouw voorbeeld dus een derde SIP account moeten abonneren voor €0,95 per jaar.

De follow-me lijst lijkt ook geactiveerd te worden als er het SIP nummer in gesprek is.
Met het juist instellen van de follow-me lijst lijkt het dus mogelijk te zijn om meerdere inkomende gesprekken op hetzelfde SIP nummer gelijktijdig te beantwoorden.

Het is ook mogelijk om meerdere gesprekken met dezelfde caller-ID of meerdere gesprekken met verschillende caller-ID's te doen.

Wel zal er op elk SIP account gelijktijdig maar één gesprek gedaan kunnen worden.
Wil je dus gelijktijdig op drie toestellen met dezelfde caller-ID bellen, dan heb je drie SIP accounts nodig.
Wil je ook gelijktijdig met een andere caller-ID kunnen bellen dan heb je daarvoor opnieuw drie SIP accounts nodig.
@wjb Ik heb inmiddels een N300 kastje en alles werkt perfect, inclusief doorschakelen bij in gesprek. Twee gelijktijdige gesprekken zijn nu mogelijk, zowel uitgaand, ingaand als in en uitgaand. Wat mij verbaast is dat 2 uitgaande mogelijk zijn, terwijl ik alleen Sip nummer heb. Kortom het werkt nog beter dan ik dacht. Als de beller aan de andere kant ophangt, blijft de lijn niet meer bezet. Uit jouw antwoord begrijp ik dat er heel veel mogelijk is. Met centrale bedoel je niet het N300 kastje? Ik zal alles nog eens op me in laten werken. Voorlopig heb ik het idee dat ik mijn oude ISDN functionaliteit terug heb, voor aanzienlijk lagere kosten. Nogmaals dank!
Reputatie 7
Met centrale bedoel je niet het N300 kastje?
Nee, met die telefooncentrale bedoel ik een "echte" telefooncentrale wat natuurlijk ook gewoon een stukje software kan zijn zoals de Asterisk server op een Synology NAS.

Overigens goed te lezen dat alles gelukt is nu je die N300A IP hebt.

Reageer