Voip toestel kan zich niet meer aanmelden op experiabox

• 29 oktober 2015
  • 27 reacties
  • 3427 keer bekeken

Hallo,

Siinds 2 dagen kan mijn voip toestel zich niet meer aanmelden op de experiabox.

De Experiabox blijkt twee dagen geleden gereset te zijn en ook zijn de voip instellingen niet meer te bereiken. Menu item is verdwenen. Ik denk een software update gehad.

Expriabox: H220N

Voip toestel:  Gigaset S540IP

27 reacties

Reputatie 7
En dat was dan het einde van de laatste Experia Box waarop het nog mogelijk was om de SIP server te gebruiken om eigen IP telefoons op aan te sluiten.

Beste KPN,

Onze dank is groot dat jullie op eigen initiatief er voor hebben gezorgd dat wij als klant de investeringen die wij in onze IP telefoons hebben gedaan in één keer moeten afschrijven. :@

En komen met een compensatieregeling... ...vergeet het maar. De schade was bij mij ruim €250,- toen op de V9 deze functionaliteit verwijderd werd.

Eerst de V8, toen de V9, daarna kwam de V10 direct al zonder toegankelijke SIP server en nu is dus ook de V7 de klos.

Nogmaals KPN, onze dank is groot. :@

, helaas zit er niets anders op dan een "gewone" telefoon op de Experia Box aan te sluiten, IP telefoons werken sinds de laatste firmware update niet meer. :(

Reputatie 7
Badge +30
Of er over nadenken om bij KPN geen telefoon af te nemen en telefoneren via een VoIP provider
Reputatie 7
Toch heeft KPN volgens mij nooit verklaard waarom dit voor particulieren de nek omgedraaid is.

Reputatie 7
PeterG schreef op 29 okt '15 om 17:40uToch heeft KPN volgens mij nooit verklaard waarom dit voor particulieren de nek omgedraaid is.

Klopt en het ergste is dat ik bang ben dat ik er zelf debet aan ben. :(

KPN heeft op het forum twee redenen gecommuniceerd:

1. Met de SIP server zou het mogelijk geweest zijn om twee uitgaande gesprekken te voeren, waarvan er maar één geregistreerd werd en dus gefactureerd werd.
  2. Er zijn beveiligings problemen geconstateerd.
Ik heb lang geleden hier op het forum gemeld dat de beveiliging van de SIP server slecht is, waardoor misbruik door derden eenvoudig is. De inlog op de SIP server was immers bij elke abonnee gelijk. (Bijvoorbeeld user: *103 met wachtwoord kpn)

Nadat ik dit meldde op het forum ging het ineens snel. Een paar maanden later was de V8 de SIP server kwijt en we weten ondertussen dat op alle andere Experia Boxen de SIP server ook niet meer bereikbaar is.

Voor de goede orde, de SIP server is gewoon nog actief op de Experia Boxen. Hij is echter niet meer toegangelijk via het netwerk, alleen nog maar via de telefoon aansluitingen op de Experia Box.

Mocht het zo zijn dat mijn melding inderdaad de trigger is geweest, dan mijn excuses daarvoor. :(

De melding was echter terecht en KPN had er natuurlijk ook voor kunnen kiezen om dan de beveiliging te verbeteren.

Reputatie 7
Badge +30
Dit is dan weer wel de typische KPN "ontwijk het probleem". En niet "los het probleem op"
Reputatie 7
Badge +27
Hallo Hait,

Het lijkt er dan inderdaad op dat de H220N nu ook de update heeft gekregen waarbij het niet meer mogelijk is om de interne sip server te gebruiken. Het is op de nieuwere modellen al langer niet meer mogelijk om deze instellingen aan te passen. Er is hiervoor gekozen in verband met veiligheid, zoals wjb ook al aangeeft.

Ik begrijp dat dit uitermate vervelend is, maar helaas is er niets dat wij hier aan kunnen doen. Navraag bij de ontwikkelafdeling in een eerder stadium heeft geleerd dat er geen plannen zijn om dit weer mogelijk te maken.

Reputatie 7
Toch vind ik één dingetje vreemd. Voor zakelijke aansluitingen is VoIP via de SIP server wél mogelijk. Waarom dan niet diezelfde beveiliging invoeren bij particulieren?

,

Reputatie 7
Badge +27
Ik snap je vraag, Peter, maar het is niet zozeer dat het niet mogelijk is om een beveiliging in te voeren, maar dat we een keus hebben gemaakt om deze optie niet meer beschikbaar te stellen voor consumentenabonnementen.

We kijken bij onze abonnementen naar de doelgroep en de gemiddelde zakelijke klant stelt andere eisen aan het abonnement dan een gemiddelde consumentenklant en daardoor is een differentiatie in het aanbod en de mogelijkheden nodig. Helaas betekent dat in dit geval dat een deel van de klanten met een consumentenabonnement iets kwijtraken dat ze actief gebruiken. 

Reputatie 7
Tja, het is een keuze.

Gelukkig zijn er nog onafhankelijke VoIP providers die de particulier wel kan gebruiken.

Voor de duidelijkheid, ik gebruik alleen de phone aansluiting. Maar ik blijf het een beetje gek vinden. Het is internet; het is bellen via IP bij KPN... en toch is een IP telefoon niet mogelijk. De beveiliging is er, die wordt tenslotte wel gebruikt bij de zakelijke klanten. Het wiel weer uitvinden is dus niet eens nodig.

Ik vermoed dus meer dat als klanten een enkelvoudig telefoonnummer hebben, dat KPN dan niet wil dat er 2 gesprekken tegelijk kunnen zoals met IP mogelijk is.

Reputatie 7
Erik_ schreef op 31 okt '15 om 19:03uEr is hiervoor gekozen in verband met veiligheid, zoals wjb ook al aangeeft.

Ik hoop niet dat je hiermee ook aangeeft dat mijn melding van de slechte beveiliging van de SIP server de trigger hiervoor geweest is.

Erik_ schreef op 31 okt '15 om 19:03uIk begrijp dat dit uitermate vervelend is, maar helaas is er niets dat wij hier aan kunnen doen. Navraag bij de ontwikkelafdeling in een eerder stadium heeft geleerd dat er geen plannen zijn om dit weer mogelijk te maken.

Leuk 😠 dat jullie deze functionaliteit hebben verwijderd, maar hoe zit het met de compensatie van de schade die wij als klant daardoor hebben geleden. Zoals eerder aangegeven was de schade bij mij al zo'n 250 Euro aangezien ik mijn IP telefoon in één keer moest afschrijven en een (gewone) dect telefoon heb moeten aanschaffen.

Reputatie 7
PeterG schreef op 2 nov '15 om 14:44uTja, het is een keuze.

Gelukkig zijn er nog onafhankelijke VoIP providers die de particulier wel kan gebruiken.

Voor de duidelijkheid, ik gebruik alleen de phone aansluiting. Maar ik blijf het een beetje gek vinden. Het is internet; het is bellen via IP bij KPN... en toch is een IP telefoon niet mogelijk. De beveiliging is er, die wordt tenslotte wel gebruikt bij de zakelijke klanten. Het wiel weer uitvinden is dus niet eens nodig.

Ik vermoed dus meer dat als klanten een enkelvoudig telefoonnummer hebben, dat KPN dan niet wil dat er 2 gesprekken tegelijk kunnen zoals met IP mogelijk is.

Bij zakelijke aansluitingen via KPN wordt er geen gebruik gemaakt van de SIP server in de Experia Box.

Bij zakelijke klanten worden de telefoons rechtstreeks op de centrale SIP servers van KPN aangesloten.

Precies zoals elke andere VoiP provider dat ook doet en daarmee zijn IP telefoons op de zakelijke markt dus juist weer vereist.

Reputatie 7
Erik_ schreef op 2 nov '15 om 14:36u...Helaas betekent dat in dit geval dat een deel van de klanten met een consumentenabonnement iets kwijtraken dat ze actief gebruiken. 

En compenseer dat dan ook!

Ik ben bij het verwijderen van de SIP server op de V9 inderdaad zo'n 250 Euro kwijtgeraakt, waarvoor dank. :@

Reputatie 7
Badge +30

Erik_ schreef op 2 nov '15 om 14:36u

Ik snap je vraag, Peter, maar het is niet zozeer dat het niet mogelijk is om een beveiliging in te voeren, maar dat we een keus hebben gemaakt om deze optie niet meer beschikbaar te stellen voor consumentenabonnementen.(...)

En wat zijn de motieven voor die keus?

Reputatie 7
Badge +27
Nee hoor, wjb, het is niet specifiek jouw melding geweest. Ik ga er wel van uit dat ze hem gezien hebben omdat hij hier op het forum staat, maar er is meer voor nodig om een dergelijke verandering door te voeren. 

Peter, ik weet niet precies wat de motieven voor die keus zijn geweest, dat is ook niet iets dat aan ons wordt gecommuniceerd. Überhaupt de mogelijkheid om voorheen daar wel gebruik van te maken was niet iets dat onder onze officiële ondersteuning viel. Van daaruit was er dan ook weinig tot geen informatie voor ons en de klantenservice beschikbaar. Latere navraag door ons bij de relevante afdeling heeft als hoofd motivatie veiligheid opgeleverd, maar ook dan krijgen wij niet alle details. Ik ben van mening dat dit ook niet altijd nodig is.  Vooral niet als het gaat om het verwijderen van een optie die wij niet officieel als pakketonderdeel aanboden/ondersteunden.

En dat haakt weer in op waarom er geen compensatie is/wordt geboden, het was geen vastgesteld onderdeel van het pakket. Het was een toevallige optie in de Experia Box die te gebruiken was door klanten die wisten wat het was en wat het deed.

Reputatie 7
Badge +30
Oh, waar vind ik de vastgestelde onderdelen van de Experiabox dan?

Robin
Reputatie 7
RobinFlikkema schreef op 6 nov '15 om 11:02uOh, waar vind ik de vastgestelde onderdelen van de Experiabox dan?

Robin 
Tja, dat zou ik ook wel willen weten, straks roept KPN nog "Port-forwarding ... nee dat hebben we onmogelijk gemaakt, was onveilig en het was toch geen officieel/vastgesteld onderdeel van het aangeboden pakket waar wij ondersteuning op bieden.".

Nee, het moet niet gekker worden. :@

Reputatie 7
Badge +30
Ja precies, ik dacht aan 802.11ac, DMZ, Port Forwarding en WPS knop
Reputatie 7
Badge +27
Vastgesteld onderdeel van de Experia Box heb ik niet gezegd, ik heb het over een vastgesteld onderdeel van het pakket. En het pakket bestaat uit de diensten die je afneemt. Ter voorbeeld bij een Internet+Bellen pakket Instap met 1 nummer dan zijn dat een internetsignaal dat bekabeld tot 20 Mbit haalt en een telefoonnummer. Vanuit het oogpunt van consumentengemak en om het leveren voor ons ook zo makkelijk mogelijk te maken geven we daarbij een Experia Box in bruikleen, maar er wordt op geen enkel moment een garantie gegeven op de functionaliteit van die Experia Box in wat het heeft en kan. In de praktijk zijn er natuurlijk dingen die essentieel zijn, zoals de mogelijkheid tot wifi en het kunnen aanpassen van de bijbehorende instellingen, dus dat soort onderdelen blijft wel. Maar als modemontwikkeling vaststelt dat een bepaald onderdeel, vooral als dit door het overgrote deel van de consumenten niet gebruikt wordt, een risico is of wordt, dan kunnen zij ervoor kiezen om dat te verwijderen.

Reputatie 7
Badge +30
Hoi, 

Erik_ schreef op 10 nov '15 om 09:29u

Vastgesteld onderdeel van de Experia Box heb ik niet gezegd, ik heb het over een vastgesteld onderdeel van het pakket. En het pakket bestaat uit de diensten die je afneemt. Ter voorbeeld bij een Internet+Bellen pakket Instap met 1 nummer dan zijn dat een internetsignaal dat bekabeld tot 20 Mbit haalt en een telefoonnummer.

Stel, ik heb een VoIP telefoon (zoals TS) en ik kan nu ineens niet meer bellen. Dan is het mooi dat ik een internetsnelheid van 20Mbit krijg en een telefoonnummer maar dan heb ik niets aan dat telefoonnummer.

Heb je een link (o.i.d.) waar mij verteld is dat ik een "niet-voip" telefoon moest gebruiken?

Vanuit het oogpunt van consumentengemak en om het leveren voor ons ook zo makkelijk mogelijk te maken geven we daarbij een Experia Box in bruikleen, maar er wordt op geen enkel moment een garantie gegeven op de functionaliteit van die Experia Box in wat het heeft en kan.

Hmm. Ik "moet" het dus doen met de functionaliteiten op de Experiabox, en als ik graag meer functionaliteit wil? Ik kan namelijk niet 1.2.3 een ander modem aansluiten omdat jullie de telefonie-gegevens niet vrij hebben gegeven.

Erik_ schreef op 6 nov '15 om 10:56u

En dat haakt weer in op waarom er geen compensatie is/wordt geboden, het was geen vastgesteld onderdeel van het pakket. Het was een toevallige optie in de Experia Box die te gebruiken was door klanten die wisten wat het was en wat het deed.

Met andere woorden: DMZ, Port Forwarding, MAC ACL en UPnP zijn ook een toevallige opties die te gebruiken is (en hopelijk blijft) door klanten die weten wat het is en hoe ze het gebruiken?

Robin

Reputatie 7
Wat KPN eigenlijk zou moeten doen is, naast de huidige SIP server in de Experia Box, ook de mogelijkheid bieden om telefonie volledig onder te brengen in een VoiP adapter. Andere VoiP providers leveren ook VoiP adapters die centraal (door de provider) beheerd worden en dus kunnen de SIP gegevens net zo beveiligd worden als nu in de Experia Box.

Voordeel:

1. De Experia Box hoeft geen actieve rol meer te spelen in telefonie.
  2. Voor de telefoon hoeft geen aparte bekabeling meer aangelegd te worden, de VoiP adapter kan gewoon op het netwerk ingeplugd worden.
Daarnaast zou de configuratie voor ITV vrijgegeven (gedocumenteerd) moeten worden zodat het eenvoudig wordt om zelf een IGMP proxy server in te richten op een eigen router t.b.v. routed ITV.

Wat je met het bovenstaande bewerkstelligt is dat bij de "standaard" consument gewoon een Experia Box geplaatst kan worden terwijl de "veeleisende" consument voor zo'n VoiP adapter zou kunnen kiezen en zelf een router koopt die voldoet aan haar/zijn eisen.

Ik zal dan geen seconde wachten en mijn V10 direct vervangen door een router die minimaal ook de onderstaande functionaliteit ondersteunt:

• L2TP/IPSec VPN server
  • Gast wifi netwerk
En natuurlijk zijn wij als klant helemaal niet blij met het gemak waarmee KPN functionaliteit om zeep helpt en dat nog rechtvaardigt ook onder het mom van niet gedocumenteerd is niet geleverd en dus éénzijdig te beëindigen.

Reputatie 7
Badge +27

RobinFlikkema schreef op 12 nov '15 om 16:38u

Vastgesteld onderdeel van de Experia Box heb ik niet gezegd, ik heb het over een vastgesteld onderdeel van het pakket. En het pakket bestaat uit de diensten die je afneemt. Ter voorbeeld bij een Internet+Bellen pakket Instap met 1 nummer dan zijn dat een internetsignaal dat bekabeld tot 20 Mbit haalt en een telefoonnummer.

Stel, ik heb een VoIP telefoon (zoals TS) en ik kan nu ineens niet meer bellen. Dan is het mooi dat ik een internetsnelheid van 20Mbit krijg en een telefoonnummer maar dan heb ik niets aan dat telefoonnummer.

Heb je een link (o.i.d.) waar mij verteld is dat ik een "niet-voip" telefoon moest gebruiken?

Heb ik niet direct een link voor. We verwachten echter een zekere mate van eigen verantwoordelijkheid van onze klanten. Dat wil zeggen dat als je eigen apparatuur gebruikt in een thuisnetwerk, een voip telefoon hebt, of iets dergelijks, dat je navraag doet of het blijft werken en in hoeverre mate het ondersteund wordt. Op zo'n moment zullen wij dan aangeven dat een voip-toestel niet werkt, en wat er van ons verwacht kan worden op het gebied van ondersteuning.

Vanuit het oogpunt van consumentengemak en om het leveren voor ons ook zo makkelijk mogelijk te maken geven we daarbij een Experia Box in bruikleen, maar er wordt op geen enkel moment een garantie gegeven op de functionaliteit van die Experia Box in wat het heeft en kan.

Hmm. Ik "moet" het dus doen met de functionaliteiten op de Experiabox, en als ik graag meer functionaliteit wil? Ik kan namelijk niet 1.2.3 een ander modem aansluiten omdat jullie de telefonie-gegevens niet vrij hebben gegeven.

Ja, als je via ons een abonnement afneemt moet je het doen met de functionaliteit die wij leveren binnen het abonnement dat je gekozen hebt. Als je meer wensen hebt wat betreft functionaliteit kun je dit aangeven op het moment dat je informatie inwint. We kunnen dan aangeven of hetgeen je wilt kan of niet. En als het niet kan, dan is het misschien beter om ergens anders een abonnement af te nemen als daar wel de opties worden geboden die je graag wilt.

Erik_ schreef op 6 nov '15 om 10:56u

Met andere woorden: DMZ, Port Forwarding, MAC ACL en UPnP zijn ook een toevallige opties die te gebruiken is (en hopelijk blijft) door klanten die weten wat het is en hoe ze het gebruiken?

Even kort door de bocht genomen, ja. Ik verwacht voor deze dingen niet dat ze ooit verwijderd worden daar deze opties veel vaker gebruikt worden dan de interne sipserver, en van essentiëler belang zijn, maar het zou kunnen.

En ik snap dat dit voor de veeleisende gebruiker zoals we die hier op het forum hebben niet het goede antwoord is, maar meer kan ik er ook niet van maken.

wjb schreef op 12 nov '15 om 19:23u

Even geknipt, het idee van wjb

Ik vind dit een hele mooie oplossing. Ik verwacht niet dat we het op een korte termijn zouden (kunnen) doorvoeren, maar ik zal het in ieder geval onder de aandacht brengen van modem ontwikkeling.

Reputatie 7
Badge +30

Erik_ schreef op 17 nov '15 om 13:14u

... ik snap dat dit voor de veeleisende gebruiker zoals we die hier op het forum hebben niet het goede antwoord is, maar meer kan ik er ook niet van maken.

Precies. Ik vind dit een bagger slecht antwoord. Ik snap dat je WebCare medewerker bent, en dat iedereen andere dingen doet binnen KPN en jij dus niet 3x in je handen kan klappen en het hele bedrijf omgooien.

Dus ik moet, zoals jullie verwachten, wanneer ik eigen apparatuur gebruik dit bij jullie navragen? Wat is dit voor doms dan? Als ik dus een nieuwe telefoon koop moet ik eerst navragen of deze wel blijft werken op het KPN Netwerk!? Als ik een server aan mijn Experiabox hang moet ik dit eerst navragen? Dan weet ik nu al dat jullie (extreem slechte) telefonische helpdesk meteen zal roepen dat dit niet ondersteund wordt (mits ze niet vroegtijdig de verbinding verbreken)

Hoe zit het met mijn PlayStation dan? Dat ondersteunen jullie ook niet, maar het werkt wel. Echter heb ik misschien wel enkele honderden euros voor niets uitgegeven want wie weet werkt het morgen niet meer.

Oke. Stel, ik heb 2 jaar terug de H220N gekregen bij mijn nieuwe abonnement en mijn VoIP telefoon werkt. Op dat moment leveren jullie dus die functionaliteit, dus geef ik dit niet aan bij de KPNWinkel waar ik mijn abonnement afsluit. Vervolgens krijgt mijn H220N een update in November en blijkt dat mijn VoIP telefoon niet werkt. En nu? Had ik dan bij het afsluiten moeten zeggen "ik gebruik een VoIP telefoon" terwijl jullie op dat moment deze functionaliteit aanboden? Of had ik er niet van uit mogen gaan dat een functionaliteit die jullie mij in 2013 aanboden zou blijven bestaan?

Als ik straks mijn snelheid aanpas (mits ik uberhaupt bij KPN blijf) zal ik wel even expliciet vermelden dat ik WiFi gebruik want anders is dat over 2 jaar weg onder het mom van "het was niet veilig, en niet iedereen gebruikte het". Want laten we eerlijk zijn, de iets geavanceerdere netwergebruikers gooien de Experiabox er uit (omdat het ze niet bevalt of gewoon liever zelf een router kopen)

Ik moet het dus doen met de functionaliteit die binnen het abonnement wordt aangeboden, maar vervolgens lees ik nergens terug wat deze functionaliteit is. Of lees ik ergens over heen?

Naar mijn idee is het (voor KPN) handiger om de Experiabox meer functionaliteiten te geven. Hierdoor zullen ten eerste minder mensen deze vervangen door hun eigen router en houdt KPN meer dingen in hun eigen hand. Ook denk ik dat veel mensen ook een provider kiezen "met het beste kastje". Als jullie zorgen dat de V10 (of de V11 in de toekomst) goede WiFi heeft, en veel functionaliteiten zullen vast en zeker meer klanten hiervoor kiezen. Weet je nog alle topics nadat de V10 uitwas?

Overigens denk ik dat het idee van wjb een erg goed idee is maar, zoals je zegt, niet morgen al uitgerold kan worden.

Eigenlijk kan ik veel beter naar een VoIP provider waaronder CheapConnect. Daarbij kan ik wel zelf een Asterisk server draaien of iets dergelijks en werkt mijn VoIP-toestel gewoon. En ze zijn vele malen goedkoper dan die €16,50 die ik nu elke maand betaal.

Waarom kan nou niet "gewoon" die interne SIP-server terug.

Robin

Reputatie 7
Sommige antwoorden zijn inderdaad "te triest voor woorden" en dit antwoord van Erik mag gerust daaronder geschaard worden. Wat mij betreft had je dat woordje echt niet te hoeven doorhalen.

Ik ben juist van mening dat KPN naast de huidige Experia Boxen (managed routers) ook zou moeten komen met een vrije keuze voor de consument die zijn eigen (unmanaged) router wil gebruiken. In de zakelijke markt (ook KPN) is het niet anders, je kiest voor een managed router (beheerd door KPN) of een unmanaged router (beheerd door de klant). Ik zou het zeer toejuichen als KPN dit ook in de consumenten markt zou overnemen, ik denk dat dat voor iedereen veel beter is.

Wat is daarvoor nodig:

1. Geen vlan's aan de WAN zijde van de router thuis.
  2. SIP toegangsgegevens vrijgeven of SIP server in aparte VoiP adapter onderbrengen.
  3. Vrijgeven IGMP proxy server instellingen benodigd voor ITV of een aparte IGMP proxy server leveren, maar dat is waarschijnlijk relatief kostbaar.
En inderdaad, het is veel goedkoper om telefonie bij CheapConnect onder te brengen. Ik geloof dat je meer dan 700 minuten per maand zou moeten bellen om duurder uit te zijn dan onbeperkt bellen van KPN. Ik bel per maand echt geen 700 minuten.

Ik heb de hoop op terugkeer van de SIP server eerlijk gezegd al opgegeven. Jammer maar helaas. Het positieve eraan is dat KPN nu niets meer aan ons verdient t.a.v. telefonie en dat ik ook nog eens veel goedkoper uit ben.

wjb schreef op 18 nov '15 om 21:39uSommige antwoorden zijn inderdaad "te triest voor woorden" en dit antwoord van Erik mag gerust daaronder geschaard worden. Wat mij betreft had je dat woordje echt niet te hoeven doorhalen.

Ik ben juist van mening dat KPN naast de huidige Experia Boxen (managed routers) ook zou moeten komen met een vrije keuze voor de consument die zijn eigen (unmanaged) router wil gebruiken. In de zakelijke markt (ook KPN) is het niet anders, je kiest voor een managed router (beheerd door KPN) of een unmanaged router (beheerd door de klant). Ik zou het zeer toejuichen als KPN dit ook in de consumenten markt zou overnemen, ik denk dat dat voor iedereen veel beter is.

Wat is daarvoor nodig:

1. Geen vlan's aan de WAN zijde van de router thuis.
  2. SIP toegangsgegevens vrijgeven of SIP server in aparte VoiP adapter onderbrengen.
  3. Vrijgeven IGMP proxy server instellingen benodigd voor ITV of een aparte IGMP proxy server leveren, maar dat is waarschijnlijk relatief kostbaar.
En inderdaad, het is veel goedkoper om telefonie bij CheapConnect onder te brengen. Ik geloof dat je meer dan 700 minuten per maand zou moeten bellen om duurder uit te zijn dan onbeperkt bellen van KPN. Ik bel per maand echt geen 700 minuten.

Ik heb de hoop op terugkeer van de SIP server eerlijk gezegd al opgegeven. Jammer maar helaas. Het positieve eraan is dat KPN nu niets meer aan ons verdient t.a.v. telefonie en dat ik ook nog eens veel goedkoper uit ben.

Ook ik ben een slachtoffer dan deze aktie.

Maakt al jaren gebruik van android sipphones, aangemeld op de experiabox.

Ook KPN heeft een dergelijke sipphone beschikbaargesteld. m.a.w. een funtionaliteit die door KPN werd geboden.

Was maar even, maar toch.

http://tweakers.net/nieuws/91617/kpn-introduceert-app-voor-gebruik-vaste-telefoonlijn-via-wifi.html

Voor mensen met alleen ipdect van Gigaset (zelf in gebruik S685ip)

Analoge poort Experiabox verbinden met analoge poot Gigaset.

Aangeven in Gigaset dat je via de analoge poort (in default) wilt bellen (anders achter nummer * kiezen)

Kan je in iedergeval weer bellen en gebeld worden :)

Deze tijdelijke oplossing was voor mij niet toereikend, had op de gigaset analoge poort een gsm gateway aangesloten.

Huidige tijdelijke situatie:

Achter analoge poort een fritzbox (7360) aangesloten in client mode, (Y kabel) maak nu gebruik van de sipserver in de ftritzbox.

Allles werkt weer ip-dect gigaset, gsm gateway, app op smartphone. (alleen binnen eigen Wlan omgeving)

Oplossing zal waarschijnlijk, zoals door anderen ook aangegeven, nummer porteren naar een voipprovider.

Reputatie 1
Badge
Ik weet dat ik rijkelijk laat ben, maar gezien de accu's van mijn dect telefoons allemaal aan het sterven zijn en ik me kon herinneren dat er ooit een wifi bel app was dacht ik, go laat ik eens kijken wat de status van de SIP server is. Deze posts laten helaas duielijk zien dat ik hier geen moeite in moet steken en gewoon nieuwe accu's moet gaan bestellen.

Maar ik sluit me graag aan bij de stelling dat KPN naast de experia box voor de gewone consument een Fritz! box optie zou moeten bieden voor de meer eisende klanten.
Ik heb bij de laatste upgrade van de DECT telefoons gezorgt voor een losse dect central dis naast VoiP ook nog een analoog snoertje ondersteund eigenlijk in de verwachting dat ik dat analoge snoertje eens los kon gaan trekken en de Sip server van kpn in kon gaan stellen. Eventueel nog een extra accountje via KPN erbij voor de oudste telg zodat die zijn eigen nummer krijgt etc.

Helaas worden al dit soort voortuitgang ingehaald door de apps op je devices waardoor de consument eigenlijk deze oplossingen niet door heeft en er zo ook wel uit komt. Maar het gewoon perfect maken van de oplossing is zo altijd een frusterend gebeuren.

RIP sip, we bellen straks alleen nog via WhatsApp, Skype, facetime etc of wat morgen weer hip is, en KPN heeft allang geaccepteerd dat ze de bel minuten kwijt zijn, dus daarin investeren heeft geen zin meer voor ze.

Reageer