Beantwoord

VoIP - zonder analoog/PSTN toestel

  • 27 August 2019
  • 5 reacties
  • 343 keer bekeken

Omdat ISDN gaat verdwijnen stap ik over op VoIP. Ben op zoek naar (KPN) abonnement en apparatuur die een daadwerkelijk digitaal VoIP signaal afgeeft (er moet een Cisco SPA 122 op worden aangesloten). Dus niet - zoals ik vaak heb gezien - een digitaal VoIP signaal naar een Experiabox die het omzet naar een analoog signaal voor een analoog/PSTN telefoontoestel.

Op het (daadwerkelijk digitaal) VoIP signaal moeten twee telefoonnummers worden geleverd. Meerdere gesprekken over één lijn of één nummer is niet van belang. Ook 'intern' doorverbinden tussen de twee lijnen of nummers is niet van belang.

Heb nu een Internet Thuis Instap abonnement van KPN. Is dit abonnement geschikt voor wat ik nodig heb? Zo ja, zijn er extra kosten aan verbonden? Of heb ik een ander abonnement nodig en welke dan?

Hoop op een snelle reactie, want d etijd dringt ...
icon

Beste antwoord door PeterG 27 August 2019, 12:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Je abonnement is niet geschikt om VoIP via KPN te hebben. Het loopt via KPN Consument. Dan heb je 'gewoon' analoge aansluitingen via de Experiabox (phone aansluitingen) die thuis gewoon werken alsof het pstn is. En je geeft aan dat je dat niet wilt.

Wil je écht thuis ook actief VoIP gebruiken dan een VoIP provider als Cheapconnect gaan gebruiken voor je nummers. Dat kan met je huidige internetabonnement bij KPN. Zo'n provider kun je gewoon gebruiken i.c.m. abonnement bij KPN Consument.

KPN Zakelijk, die wel VoIP telefonie levert, is waarschijnlijk stukken duurder voor een particulier.

Wacht niet te lang. Officieel gaat ISDN op 1 september uit. En dat is al héél snel.
Reputatie 7
Je kunt jouw telefoonnummers porteren naar CheapConnect en zo'n ATA gebruiken.
Waarom zou je overigens een Cisco SPA122 gebruiken, deze heeft een ingebouwde router en dat wil je niet. Een SPA112 is beter voor dit doeleinde.
Overigens sluit je op zowel de SPA122 als de SPA112 gewone analoge toestellen aan, geen ISDN toestellen.

Zelf gebruik ik een Gigaset N300A IP i.c.m. CheapConnect en Gigaset SL910H handsets.
Ik neem stiekem aan dat je geen fax meer gebruikt.

Op mijn kantoor gebruik ik een Linksys PAP2T, de voorganger van de Cisco SPA112.
Dank voor deze reacties. Maar toch nog een vraag voor KPN: op mijn adres is KPN Internet zakelijk beschikbaar met twee VoIP lijnen. Die is net een paar euro duurder (€ 42) dan mijn huidige abonnement (€ 39). Is bij dat zakelijke abonnement mogelijk wat ik wil?

@wjb: de SPA 122 kan in bridge mode werken en dan heb je net een poort extra.
Hoi @VulMaarIn . Ik zie dat er al nuttige informatie is gegeven en ik sluit me daar volmondig bij aan.
Helaas weet ik niet zoveel van de zakelijke mogelijkheden. Ik ga er ook niet over speculeren. Wie weet weet een andere gebruiker het antwoord en anders is het het zakelijke forum: https://zakelijkforum.kpn.com/
Ik heb niks meer gehoord en ga er van uit dat je voldoende informatie hebt. Mocht je toch nog vragen hebben, weet je mij te vinden!