Vox Davo 12 configureren voor VoIP met een Fritz!Box 7490

• 26 januari 2016
  • 9 reacties
  • 1629 keer bekeken

Wij gebruiken een KPN Vox DaVo 12 ISDN telefooncentrale en zoudengraag deze centrale willen blijven gebruiken met VoIP. We willen de Vox DaVo hiertoe via de S0 interface aansluiten op een Fritz!Box 7490 Internet router/modem.

De S0 koppeling heb ik geconfigureerd in Vox Davo en Fritz1Box, met nieuwe tijdelijke 085-telefoonnummers. Aansluiting tussen Vox DaVo S0 en Fritz!Box gemaakt en de ISDN aansluitingen losgenomen.

In de Vox DaVo de S0-Bus configuratie op T4 gezet (stond op geen).

Maar de telefoons geven aan dat er geen (ISDN) verbinding is.

Ik weet dat op de S0 interface van de Vox DaVo ander ISDN toestellen kunnen worden aangesloten.

Maar weet iemand of het ook mogelijk is om via de S0-Bus interface de centrale gebruik te laten maken van VoIP, via bv de Fritz!Box?

9 reacties

Reputatie 7
Badge +31
[Bewerkt: 26-01-2016 om 15:31]

Bij welke provider heb je internet?

KPN biedt bij particuliere[1] aansluitingen geen VoIP mogelijkheid aan via de SIP. Alleen de analoge telefoonpoorten zijn bruikbaar. Je kunt bij KPN alleen via VoIP bellen via een separate VoIP provider. (Bv. Cheapconnect)

Bij XS4ALL (waar de Fritzbox eigenlijk van is) kan het wel, al ondersteunen ze dat niet via hun helpdesk.

[1] Dit is het forum voor particulieren. Ik ga dus uit van een dergelijke aansluiting. Betreft het een zakelijke aansluiting dan kun je het best terecht op dat forum: https://zakelijke-community.kpn.com/ .

Hallo Peter,

Ik ben vrijwilliger in dienst van een vrijwilligersorganisatie; Stichting Samen Verder in Culemborg.
Strikt gesproken zijn wij een zakelijke gebruiker. Enige achtergrond info:

We hebben in augustus '15 een glasvezelverbinding van xs4all in gebruik genomen. En daar is de Fritz!Box van.
Ik heb contact gehad met een technisch onderlegd iemand van de xs4all helpdesk die mij wat aanwijzingen heeft gegeven, en tevens 5 085-nummers voor me heeft aangemaakt om te testen met de koppeling tussen de Vox DaVo en de Fritz!Box (via de S0 interface).

Ik denk dat het probleem in de juiste configuratie in Vox DaVo zit. Ik heb de stappen die ik ondernomen heb in een documentje vastgelegd.

In het kort komt het er op neer:- backup van huidige Vox DaVo configuratie:
- Bestaande tel nrs vervangen door 085-nummers van xs4all
- Bij d eISDN instellingen de S0-Bus geconfigureerd als T4 (enige optie naast géén)
- Vox DaVo uitgezet, de ISDN aansluitingen los genomen, en weer opgestart.

Maar ik krijg op de telefoons de mededeling dat er geen lijn aanwezig is.Het lijkt dus dat er meer nodig is om de S0-Bus te activeren, maar ik kan in de handleiding over een dergelijke oplossing niets vinden. Ik heb wel wat info gevonden waaruit blijkt dat het zou moeten kunnen werken.

Hoop dat jij me verder kunt helpen.

Met vriendelijk groet, Bert

Reputatie 7
Badge +31
Hoi Bert. Ik ben al een aantal jaren geleden gestopt met het configureren van ISDN apparatuur (deed ik voor particulieren). Ik doe alleen nog DECT (particulier dan) en audio en video-apparatuur. Zo op afstand met voor mij onbekende apparatuur gaat me al helemaal niet lukken. En mij niet bekende aansluiting, SO interface??? :@;) Verder heb ik alleen KPN en diens apparatuur. En weet, op ISDN na dan, vrij behoorlijk hoe alles in elkaar zit. Dus daarbuiten wordt het voor mij lastig.

De meeste bedrijven bij KPN aangesloten zijn inmiddels over op VoIP met ook VoIP apparatuur. Geen idee of daar nog ISDN voorkomt. Misschien je vraag stellen op het zakelijke forum. Hoewel daar nóg minder klanten andere klanten helpen. En Webcare dáár zal je ook niet te woord staan met een XS4ALL aansluiting denk ik zo. Maar niet geschoten is áltijd mis. Op zoveel mogelijk plekken je vraag uitzetten geeft grootste kans. Heb je ook al gegoogled?

KPN heeft ook alleen ISDN via een gewone lijn, dus 'hier' komt het weinig tot niet voor. XS4ALL biedt wel de mogelijkheid, maar in hoeverre ze het ondersteunen weet ik niet. Waarschijnlijk t/m de Fritzbox, maar verder niet. Op hun site staat er i.i.g. niets over.

Ik denk echter dat je op hun forum meer succes zult hebben. Dat forum gaat wel buiten XS4ALL om en wordt gerund door klanten. Er zullen wsl meer ISDN gebruikers bij XS4ALL zijn.

Eén dingetje nog wel. Heb je die 085 nummers al ingevoerd als MSN nummers? Dat is wel belangrijk, want bij ISDN is je telefoon(centrale) écht een eindcentrale. Als je ze niet invoert werkt alleen het hoofdnummer.

Dit valt buiten KPN (geen KPN aansluiting nml), dus Webcare zal hier niet reageren.

Misschien dat hier iemand nog iets weet! Hopelijk reageren ze nog. Ik help graag, maar hier gaat het even niet lukken. Ik zit hier ook vrijwillig, als kpn-klant. :)

Hallo Peter,

Dank je wel voor je reactie. Heb de vraag inmiddels ook op het zakelijk forum uitgezet.

Vond, googlelend wel wat hits waarin een ISDN centrale via een S0-Bus aan een Fritz!Box kan worden aangesloten. Ook op de site van AVN.de staat info hierover.

De Fritz!Box kan het aan, maar het is de de vraag of de VoxDaVo hiervoor geconfigureerd kan worden. Er zit wel een S0-Box in, maar in de handleidingstaat alleen iets over het aansluiten van toestellen via deze interface.

Ben me ook al aan het orienteren op VoIP oplossingen die dan wel via het xs4all Fritz!Box modem moeten kunnen werken.

Als ik iets gevonden heb voor de Vox DaVo dan laat ik het hier wel weten.

Groet, Bert

Reputatie 7
Badge +31
Hier ook nog enkele google hits met de zoekopdracht "isdn centrale op fritzbox" op het forum voor xs4all: KLIK .

Reputatie 7
Badge +10
ik "zit" al jaren bij xs4all, dat forum had ik ooit  wel eens gezien, maar zo te zien gebeurd daar niet veel

dan kun je beter in een vd nieuwsgroepn kijken, bv :

xs4all.voip

of evt. 

xs4all.general

dit zijn dus geen website adressen !

er is een nieuwsgroepen-lezer voor nodig

ook wel USE-net genoemd

https://nl.wikipedia.org/wiki/Nieuwsgroep

of via een webpagina : http://www.veit.nl/

overigens heb ik jaren een quattrovox achter een fritzbox gehad zonder problemen

Reputatie 2
deltabert schreef op 26 jan '16 om 11:49u
Wij gebruiken een KPN Vox DaVo 12 ISDN telefooncentrale en zoudengraag deze centrale willen blijven gebruiken met VoIP. We willen de Vox DaVo hiertoe via de S0 interface aansluiten op een Fritz!Box 7490 Internet router/modem.

De S0 koppeling heb ik geconfigureerd in Vox Davo en Fritz1Box, met nieuwe tijdelijke 085-telefoonnummers. Aansluiting tussen Vox DaVo S0 en Fritz!Box gemaakt en de ISDN aansluitingen losgenomen.

In de Vox DaVo de S0-Bus configuratie op T4 gezet (stond op geen).

Maar de telefoons geven aan dat er geen (ISDN) verbinding is.

Ik weet dat op de S0 interface van de Vox DaVo ander ISDN toestellen kunnen worden aangesloten.

Maar weet iemand of het ook mogelijk is om via de S0-Bus interface de centrale gebruik te laten maken van VoIP, via bv de Fritz!Box?

Ik ben niet bekend met de VoX Davo maar kan je ook PMP en PP selecteren als lijnprotocol? Uit mijn hoofd doet een Fritzbox alleen PMP namelijk en zou je de Davo daar ook op in moeten stellen

Reputatie 3
Badge +4
Ik kan hier heel kort over zijn wat u wilt gaat niet werken, de KPN Vox DaVo 12 is een ISDN telefooncentrale die alleen zal werken als er een ISDN lijn op aangesloten is. Er is de mogelijkheid om 2 ISDN lijnen erop aan te sluiten zodat je 4 uitgaande lijnen hebt, met het nodige aan analoge toestellen.

De SO interface is bedoelt voor ISDN toestellen, en is beperkt tot 2 stuks. Een Fritzbox hierop aansluiten zal zal niet dat gene te weeg brengen wat u graag wilt, dit omdat het een uitgang is voor ISDN apparatuur.

Iets anders hierop aansluiten zal gewoonweg niet werken.

Beste roelfsema,

Ik ben inmiddels wat verder. In tegenstelling tot wat jij schrijft werkt e.e.a. wel degelijk, zij het niet volledig zoals ik zou willen.

Het mooie is, de Fritz!Box 7490 router van AVM, kan op zijn S0-bus een ISDN lijn emuleren!

Er zijn voor een test een vier-tal 085 VoIP telefoonnummers besteld bij onze provider en geconfigureerd in de Fritz!Box.

Vervolgens is in de VoxDaVo 12 bij de S0 BUS instellingen gekozen voor: T4.

Nu één van de ISDN lijnen uit de TN1 losgenomen en in de S0-bus van de Fritz!Box gestoken.

Deze configuretie werkt.

Het minder mooie is, wij gebruiken twee ISDN lijnen hebben  met 4 telefoonnummers en nu kunnen we helaas slechts twee gesprekken gelijktijdig voeren.  De Fritz!Box heeft maar één S0-bus aansluiting.

Wij hebben besloten om volledig over te gaan naar VoIP met Cisco VoIP telefoons. Hierdoor zal de Vox DaVo dus overbodig worden.

Groet, Bert

Reageer