Beantwoord

Waar op de KPN site kan ik het tarief vinden voor 00800 nummers?

  • 4 September 2019
  • 8 reacties
  • 1328 keer bekeken

Reputatie 2
Vergeefs gezocht naar het tarief van KPN voor gebruik van de z.g. 'gratis' 00800 nummers.
Let wel: 00
Bij 00800 nummers gaat het om Universal International Freephone Numbers (UIFN).
Kan nergens terugvinden of dit daadwerkelijk gratis is, voor zowel vanaf een vaste lijn als een vanaf een mobieltje.
Vroeger rekende KPN hiervoor wél kosten.
Of dat nu nog zo is... ?
icon

Beste antwoord door PeterG 8 September 2019, 13:41

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Het ligt er een beetje aan waar de eigenaar van het nummer dit geregistreerd heeft.
Is het voor Nederland, Duitsland en Frankrijk geregistreerd, dan is het v.u. die landen gratis bereikbaar.
Anders betaal je € 0,25 per minuut* + een starttarief voor bellen naar zo'n nummer (ca. € 0,06).

Heb je zo'n nummer gebeld en het komt niet op je factuur dan mag je van de eigenaar v.u. Nederland dus op zijn kosten bellen.

Zie ook: wat is het verschil tussen 0800 en 00800.

*tarief gebaseerd op gevonden info op internet. Diverse providers hanteren dit tarief.
Hoi @mw1950 . Welkom op het forum.
Een heel mooi en uitgebreid antwoord van @PeterG . Weet je zo voldoende?
Reputatie 2
Hartelijk dank voor de reactie. Ofschoon ik grote waardering heb voor het antwoord, laat daar geen misverstand over bestaan, zou ik graag willen weten op welke 'officiële' site ik die informatie kan vinden.
Met alle respect(!): buiten het nu gegeven antwoord in een forum dus, waarvoor, nogmaals dank.
Ik bedoel het beslist niet 'lelijk' dus.

Gezien de algemene verwarring op Internet zou je toch verwachten dat het ergens op de site van KPN terug te vinden zou moeten zijn.

Met heel veel speurwerk zijn de meeste tarieven vaak wel terug te vinden, maar specifiek het 00800 nummer, tja ...

Kennelijk schijnt dat geheim zijn (totdat je er gebruik van maakt), of onbelangrijk, of wat dan ook.
Ik kan je uit de droom helpen, nergens op de site van KPN is het vermeld. Ook niet in de pdf's met de tarieven. Daar heb ik echt wel even op gezocht voordat ik antwoord gaf; 'k ga niet over één nacht ijs. Er is dus specifiek voor KPN geen info over.
Zie google mbt kpn-site en 00800.

De door mij eerder gelinkte is de meest duidelijke. Meer kunnen we er helaas niet van maken.

En anders kijk je zelf even via Google op 00800.

Ik vond dit een leuke vraag want had er nog nooit van gehoord. Dan is het leuk, vind ik, e.e.a. op te zoeken en uit te zoeken. Helaas vind je 'mijn' werk (half uur mee bezig geweest) kennelijk niet voldoende. Tja....
Reputatie 7
Misschien is deze site interessant voor je en deze of deze misschien ook wel als je meer over UIFN en/of ITU wilt weten.
Reputatie 2
@PeterG Nogmaals hartelijk dank. Ik waardeer het zeer dat je de moeite hebt genomen, echt!
Zo'n hulp, die bereidheid om er zoveel tijd in te steken, dat maakt men niet vlug mee.
Wat mij enigszins verbaast is dat eigenlijk de hulp van forum genoten nodig hebt, simpelweg omdat KPN het kennelijk dus niet interessant genoeg vindt om het op hun site te plaatsen..

De OPTA (nu ACM) had destijds KPN toestemming gegeven om kosten in rekening te brengen voor de 00800 nummers, mits gebeld werd vanuit een telefooncel.
zie Besluit inzake tariefwijziging voor bellen naar 00800-nummer vanuit openbare telefooncellen van KPN

Specifiek voor het bellen van telefooncellen. Misschien had het destijds te maken met een tegemoetkoming in de kosten van het onderhoud van die cellen, geen idee.
(Anders zou het ook van toepassing moeten zijn bij gebruik van een vaste thuislijn, maar daarover werd/wordt niet gerept)

Maar ja, mobiel c.q. vaste lijn...
Verhip! die nrs bestonden dus al in nov. 2005...
Ik had er nog nooit van gehoord. (ook omdat die bij KPN dus nergens vermeld staan)

Ik heb een oud Telfort-abonnement en ben recent overgezet naar KPN. In de tariefvoorwaarden van dat Telfort-abonnement kan ik ook niks vinden over het bellen naar 00800-nummers. Ik ben eigenlijk bang dat wanneer ik het 00800-nummer van een luchtvaartmaatschappij bel, KPN mij achteraf haarfijn op de factuur laat zien dat men een torenhoog tarief hanteert. Is het nou zo moeilijk voor KPN om ook deze tariefinformatie transparant te vermelden op de website? T-Mobile doet het wel goed; zij vermelden in de tariefvoorwaarden dat het bellen naar 00800-nummers gratis is.