Vraag

Wat is het niveau van de belspanning uit een Experia V10?

  • 8 May 2019
  • 6 reacties
  • 632 keer bekeken

Om de vaste telefoonverbindingen van een Experia V10 te kunnen gebruiken, wordt in rust een gelijkspanning van plusminus 50 [Volt] op een telefoonaansluiting gezet.
Als nu extern gebeld wordt, dan wordt bovenop deze gelijkspanning een wisselspanning gezet, om het belsignaal te kunnen opwekken.
Als ik goed geïnformeerd ben, is de frequentie van de wisselspanning gelijk aan 25 [Hz].

Nu de vraag; hoe hoog is de wisselspanning die gesuperponeerd wordt op de gelijkspanning, zoals opgewekt door een Experia V10?
En dan liefst de piek-piek waarde van de wisselspanning.

6 reacties

Wat ik wel weet: met een ouderwetse telefoon met mechanische bel kan het zijn dat de bel niet rinkelt.

Als het goed is is de belspanning 75 volt wisselspanning. Op een PSTN lijn is dit 90 volt.

De belspanning van de EB is bedoelt voor modernere toestellen met electronische bel. Op PSTN wordt naar verhouding "veel" gebruik nog gemaakt van toestellen met mechanische bel (veel ouderen). Daarop is de belspanning nog 90 (tot 110) volt. Wisselspanning.

De belspanning wordt gesuperponeerd op de gelijkspanning van ca. 50 volt.

Maar waarom wil je dit weten? Er mag niks anders op dan een telefoontoestel en die fabrikanten weten dat heus wel.
Bedankt voor deze reactie.
Mag ik aannemen dat alle genoemde belspanningen ook inderdaad piek-piek spanningen zijn?

En waarom ik dit wil weten?
Wel; ik ben vrijwilliger in het "knopjesmuseum" = Techniekmuseum Oyfo in Hengelo.
En daar staat nog een werkende "tante Cor" installatie = oude tijdmelding per telefoon.
Die willen we op de lokale telefooninstallatie, bouwjaar 1930, aansluiten.
En daar is een interface voor nodig.
Ik gebruik een telefoon, type Bazel, als interface tussen de IDK techniek en een Arduino met daarin "tante Cor" opnames.
En als de telefoon gebeld wordt, moet er van alles in tijdsvolgorde gaan gebeuren.
Als eerste het belsignaal detecteren.
En dat alles wordt initieel bij mij achter een Experia V10 uitgeprobeerd. Vandaar.
Hallo @Ben uit Hengelo,
om een 'ouderwetse' telefoon, die aangesloten is/wordt op de tel1-aansluiting van het modem te kunnen laten rinkelen is het nodig het draadje dat nu op EB is aangesloten, nu aan te sluiten op de B-aansluiting, waar nu ook reeds een blauwe of rode draad op zit.
"tante Cor" installatie = oude tijdmelding per telefoon.

Haha, geinig. Die belde ik vroeger best veel. 002. Leuk speeltje voor iemand onder de 10. Werkte volgens mij met een plaat met meerdere sporen.
Bij de volgende toon is het 3 uur // 5 minuten // en 40 seconden .... Piep!
Tegenwoordig hebben we één of meer zendergestuurde DCF77 klokken in huis. Ook Teletekst maakte die tijdmelding overbodig.

Ik betwijfel ten zeerste of het gaat werken achter een Experiabox (welke dan ook). Omdat deze dus een lagere belspanning geeft dan vroeger de analoge lijn (rond 100 volt).

Er zijn gebruikers die een mechanische T65 wel bellend hebben gekregen maar oudere bakelieten toestellen (jaren '30) niet. Bellen met puls ondersteunt een Experiabox NIET.
Hallo @PeterG en @Ben uit Hengelo ,
ik heb nog een T65 uit begin jaren '70 en een witte draaischijftelefoon van Ericsson uit de jaren '50 en beide telefoons werken op mijn Experia modem om gebeld te worden en niet meer om zelf te bellen (puls).
Lekkere ouderwetse beltoon, mits je draadje van EB naar B verplaatst.
Toen ik nog bij Ziggo was kon ik er zelfs mee bellen als ik de telefoon aansloot op de TEL1-poort van het Ziggo-modem, ik heb het eens met de T65 geprobeerd, draaide het nummer van mijn mobiele telefoon en ging braaf over en kon leuk praten met mijn vrouw die de mobiel even opnam.
Sinds ik Telfort heb, lukt het uit bellen niet meer, alleen nog inkomende telefoontjes.☺️
Ik betwijfel ten zeerste of het gaat werken achter een Experiabox (welke dan ook). Omdat deze dus een lagere belspanning geeft dan vroeger de analoge lijn (rond 100 volt).

Er zijn gebruikers die een mechanische T65 wel bellend hebben gekregen maar oudere bakelieten toestellen (jaren '30) niet. Bellen met puls ondersteunt een Experiabox NIET.


Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest. Daarom nog wat details.
Allereerst wordt de genoemde telefoon, type Bazel (= IDK of TDK), alleen maar als ontvangend toestel ingezet. Dus geen uitproberen van IDK met de Experia V10.
De waarschuwing voor een hogere belspanning bij een oude centrale neem ik ter harte.
Ik tap de belspanning nu af uit de Bazel telefoon, met daarachter gelijkrichterbrug, zenerdiode, weerstand en opto-coupler. Dat wordt nu spelen met componentwaarden.
En via een lange omweg speel ik weer af via de microfoonaansluiting in de telefoon. Dat werkt al prima. Met een MP3 speler al geprobeerd.
Wel alles zwevend aangelegd.

Reageer