Beantwoord

Bekabeld superwifi punt op zolder is primair geworden

  • 24 May 2023
  • 12 reacties
  • 245 keer bekeken

Hi, 

Ik heb wat gezocht maar krijg het juiste antwoord nog niet gevonden, hopelijk helpt dit. Ik heb een box12 in de meterkast staan. Deze is bedraad verbonden met een SW2 op zolder. De 2e SW 2 ligt draadloos in de woonkamer. Nu is de SW op zolder primair geworden ipv de modem (om de een of andere reden) en doet de SW in de woonkamer het niet (meer) omdat ie geen verbinding heeft met het andere SW punt. Er is met de telefoon nog een prima wifi verbinding in de woonkamer, dus er is geen reden dat de SW geen bereik van het modem zou kunnen hebben en vanuit daar het netwerk vergroten. Echter het lampje blijft rood branden.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Er is geen optie om de SW in de woonkamer bedraad aan te sluiten en de SW op zolder kan niet binnen bereik verplaatst worden.

Bij voorbaat dank!

Jaap

 

Admin: afgesplitst

icon

Beste antwoord door Roy74 25 May 2023, 20:49

Bekijk origineel

12 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Wat bedoel je precies met “primair” geworden?
Beiden Superwifi’s vormen een mesh met box12. Box12 is de master in de mesh.

Heeft de superwifi in de woonkamer wel altijd gewerkt en is er een aanleiding dat het ineens niet meer werkt?

Als ik je goed begrijp werkt Superwifi op zolder goed met bedrading. WiFi op de modem werkt kennelijk ook prima. Ik zou de superwifi in de woonkamer eens resetten en opnieuw koppelen aan Box12. Ik neem aan dat je een herstart van Superwifi al gedaan hebt. Ik zou de modem ook eens spanningloos maken voor 5 minuten en dan opnieuw starten.

Hier de informatie:

 

Hi Roy, dank voor je reactie. Een Admin heeft het onderwerp aangemaakt nav een afsplitsing van het Mesh topic.

Het belangrijkste is eigenlijk dat het wifipunt dat ik in de woonkamer heb staan het modem niet ziet als 'bron' van wifi, terwijl die hemelsbreed op een meter of 5 staat met 1 muur ertussen. De telefoon heeft vrijwel volledig bereik in die hoek als het wp uit staat.

Daarbij vind ik het raar dat het enige bedraadde wifipunt volgens de thuisapp het primaire punt is. 

Ik had het idee dat de wifi in de buurt van het wifipunt in de woonkamer minder werd dus schakelde m uit, maar kreeg toen geen verbinding met het netwerk meer (paarse en rode lampjes op het wifipunt). Vandaar een volledig nieuwe installatie geprobeerd.

Reputatie 7
Badge +7

Wat schakelde je dan precies uit? Ik neem aan niet het WiFi punt in de woonkamer want je geeft aan dat je daar paarse en rode lampjes zag. Heb je de WiFi op de modem uitgezet? Dat zou verklaren waarom de bedrade superwifi de master is geworden,

Welke firmware versie heb je actief, dat kan ook nog een rol spelen. Want er wordt nieuwe firmware uitgerold maar die zou je nog niet mogen krijgen omdat er superwifi aanwezig is.

Super fijn dat je zo snel reageert! Waardeer ik echt. Ik begin even helemaal opnieuw.

Ht modem heeft versie SGEJ1000060E. Ik merkte daarna dat het onbedraadde wifipunt het niet meer deed. Ik kreeg dat op de reguliere herstel manieren niet voor elkaar, dus ben ik voor een volledige schone installatie gegaan van het hele netwerk (modem reset en wifi punten reset).

Ht gevolg is nu dat het onbedraadde wifipunt geen verbinding meer maakt met het wifi netwerk (rood lampje) en het wifipunt op zolder primair is geworden. Voor zover ik kan zien werkt het wifi op het modem wel, maar daar verbind het wifipunt dus niet mee. Het lijkt wel alsof Mesh is uitgeschakeld en ik op de oude methode zit waarbij het 2e wifipunt afhankelijk is van het eerste.

Reputatie 7
Badge +7

Gelukkig heb je dan nog niet de nieuwe KPN firmware want daarin werkt tijdelijk mesh niet meer. Dat is de reden dat ze voorlopig alleen box12 zonder superwifi voorzien van de update.

Wat is de status van de modem als je daarop inlogt? Eenvoudigste te zien als je in het netwerkplaatje klikt op superwifi. Je komt dan in het access point overzicht. Bij box12 moet dan staan bij OWL status: master.

Het WiFi lampje op box12 brand wel?

Normaal gesproken moet box12 de master zijn. Is de superwifi wel groen als je deze met draad aan box12 hangt? Je hebt deze reset en toen bleef die wel groen met draad? Bij loskoppelen meteen rood?

Het is nu even zaak om te achterhalen waar in je netwerk het probleem zit. Als de WiFi op box12 niet goed werkt dan zou superwifi uit de woonkamer op zolder wel groen moeten worden als die in de buurt staat van de bekabelde superwifi. Dat zou ik even testen omdat het een richting geeft waar mogelijk een probleem zit.

 

Reputatie 7
Badge +24

Volgens mij maakt het geen bal uit welk punt er primair is. Het is niet zo dat draadloze punten aan de primaire moeten koppelen ofzo.

De SuperWiFi op zolder kan prima de primaire zijn terwijl de draadloze SuperWiFi in de woonkamer met de KPN Box gekoppeld kan zijn.

Maar heeft u de stekker van de SuperWiFi op zolder als eens een paar minuten uit het stopcontact gehaald? Kans is aanwezig dat dan de KPN Box weer primair is.

Reputatie 7
Badge +7

Mee eens @Nick83 maar dan zou je verwachten dat superwifi in de woonkamer wel zou moeten werken. In deze setup zou box12 de master zijn als standaard.

Nuttige tips. Kun je hier iets mee, @JaapvanOorschot ?  

Mocht het nou niet lukken: Ik zou, als laatste redmiddel, alles loskoppelen.  De box12 resetten. en dan de SW's opnieuw koppelen. Net alsof je de spulletjes voor het eerst aansluit. Dus de instructies in de link die @Roy74  deelt op de letter volgen. 

 

Hi Roy,

als ik inlog zie ik helemaal geen Wifipunten als dusdanig in het netwerk. Ik zie alleen het “WP zolder” als ik op de details klik als bedraad device. Het WP-netwerk heb ik wel ooit gehad. 

Als ik het WP met de kabel aansluit rechtstreeks op het modem dan wordt deze wel groen, maar zodra ik m loskoppel wordt ie weer rood. Als ik m verbind zie ik het punt wel in het netwerk, maar het MAC adres komt net niet overeen en het WP krijgt ook geen IP adres toegewezen. 

@Erwin_ De stappen van volledige herinstallatie heb ik al uitgevoerd, maar zal ik morgen nog eens proberen. 

Reputatie 7
Badge +7

Superwifi heeft meerdere Mac adressen 😅

Voor iedere netwerkinterface 1.

Ik neem aan dat je niet werkt met reserved IP’s maar DHCP de adressen laat uitdelen (de standaard). Is het al gelukt om superwifi opnieuw te koppelen?

Super dank voor jullie reacties! Excuses dat mijn reactie wat langer op zich liet wachten. Ik heb nogmaals een schone installatie gedaan en nu lijkt het wel allemaal weer te werken. De box 12 is master en zie beiden WP’s in het netwerk

Reputatie 7
Badge +7

Kijk, dat is goed nieuws. Veel plezier met je KPN dienst!

Reageer