Beantwoord

Experia Wifi snelheid ligt rond de 40 Mbit/s met een 1 Gbit/s abonnement

  • 20 November 2022
  • 28 reacties
  • 773 keer bekeken

Reputatie 3
Badge

Ik gebruik al jaren de wifi versterkers van KPN en als dit door een monteur dan wordt ingesteld heb ik hele snelle wifi 250 mb of meer maar na een tijdje loopt dit terug tot 40 mb.

Dat is op zich prima maar wel jammer als je voor 1gb betaald.  

Ik weet dat het haalbaar is want als er een kpn monteur komt die alles doormeet en wat aanpassingen doet is alles weer normaal. 

Ook doet de wifi 6 het ineens niet meer en ook de wifi hulp werkt niet en geeft geen oplossing

Vandaag 20-11 weer een meeting gedaan beneden haal ik 100 mb en boven op de zolder nog geen 40.

Op de zolder staat een versterker en heeft in het verleden 300 mb gehaald.  

Ik heb alles al een keer gereset stekker eruit en er weer in.  Wifi manager meerdere keren gebruikt. 

Modem gereset.

Ik weet het nu niet meer. Maar als dit zo blijft ga ik niet betalen voor 1gb 

Ik kan online best veel en om nu weer een monteur te laten komen.  

Weet iemand waar ik terecht kan?

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 9 March 2023, 17:49

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Hallo @Smit212000 , welk merk en type modem heb je en welk type wifi-versterker, de witte ronde of de zwarte ronde? En zijn de versterkers bekabeld aangesloten aan het modem of in cascade, dus modem < - > versterker < - > versterker?

 

Reputatie 7
Badge +10

Dit zijn Experia wifi's. Heb je die?

 

Experia wifi's kunnen geen wifi 6. Heb je dan een Box12 staan?

Resetten kun je zelf ook. Helpt dat niet?

 

Reputatie 3
Badge

@DennisA78 ja dit zijn de versterkers die ik heb en ik weet dat deze geen wifi 6 aan kunnen en ik heb een modem V12 staan inderdaad en daarom had ik op de begane grond wifi 6 maar die zie ik nu helemaal niet meer.  Resetten heb ik al meerdere keren gedaan. Het schijnt ook dat je in kunt loggen op experia wifi maar ik heb geen idee hoe. 

@JanD ik heb 2 van deze versterkers en deze zijn beide rechtstreeks aangesloten op het modem.

Wat ik ook al eerder aangaf in het begin werkte alles prima en als ik problemen had en er kwam een monteur die wat metingen deed en wat instellingen aanpaste was alles weer in orde.  Dat is toch raar.  

Het is niet dat ik ontevreden ben met de snelheid maar als ik voor 1gb betaal en ik krijg maar 40 mb wifi dit verschil vind ik wel erg groot en ook omdat ik weet dat meer snelheid mogelijk is omdat ik dit eerder heb gehad en er in huis qua apparatuur niks is veranderd.

 

Reputatie 7
Badge +10

@DennisA78 ja dit zijn de versterkers die ik heb en ik weet dat deze geen wifi 6 aan kunnen en ik heb een modem V12 staan inderdaad en daarom had ik op de begane grond wifi 6 maar die zie ik nu helemaal niet meer.  Resetten heb ik al meerdere keren gedaan. Het schijnt ook dat je in kunt loggen op experia wifi maar ik heb geen idee hoe.

Wifi6 zal er wel in moeten zitten, als je die niet uitgezet hebt.

Inloggen doe je via 192.168.2.254.  Dat is modem en Experia wifi's bij elkaar in 1 omgeving. Kun je gelijk zien of hij de kabels als 100 of 1000mb ziet.

Zou ook kunnen dat het schakelen tussen de 3 punten niet lekker gaat. Dat je dus bijvoorbeeld verbonden bent met boven terwijl je beneden bent. Zou het gebrek aan snelheid kunnen verklaren. 

Een gigabit abo is ook voor bekabelde netwerken. Je betaalt dus niet voor wifi @Smit212000 

Reputatie 3
Badge

@DennisA78 ik moet op 192.168.2.254 inloggen ik zie dan admin en moet een wachtwoord invoeren.  

Maar die weet ik niet en admin of 0000 werkt niet. 

@JanD ik weet dat ik een 1gb abonnement heb voor bekabeld en dat de wifi minder is dan dat. 

Maar dat de wifi snelheid fluctueert van 300 mb en soms zelfs meer naar 40 mb vind ik wel wat snel. 

Is het ook mogelijk om de 2 wifi versterkers een naam te geven zodat je deze 2 uit elkaar kan houden?

Reputatie 7
Badge +10

@DennisA78 ik moet op 192.168.2.254 inloggen ik zie dan admin en moet een wachtwoord invoeren.  

Maar die weet ik niet en admin of 0000 werkt niet. 

Dat wachtwoord staat achterop je Box12. Admin password. 

 

@JanD ik weet dat ik een 1gb abonnement heb voor bekabeld en dat de wifi minder is dan dat. 

Maar dat de wifi snelheid fluctueert van 300 mb en soms zelfs meer naar 40 mb vind ik wel wat snel. 

Nee dat is ook onzin natuurlijk. 40mb gaat nergens over.

 

Is het ook mogelijk om de 2 wifi versterkers een naam te geven zodat je deze 2 uit elkaar kan houden?

Nee. Je kan ze een "Device Name" geven, maar dat doet niks met je wifi. Gescheiden netwerken kun je niet maken. Juist omdat het als 1 groot geheel moet fungeren. Moet dat wel werken natuurlijk. 

Wellicht "extra wifi" instellen met enkel 5gzh, zodat je eerder overschakelt naar het dichtstbijzijnde wifipunt? Of dat het is weet ik niet. De hoofdwifi zou gewoon moeten werken.

Reputatie 3
Badge

@DennisA78 ik heb het wachtwoord van achter op de modem gebruikt maar volgens mij heeft de laatste kpn monteur deze aangepast en dat wachtwoord weet ik niet meer.  Om dat te herstellen moet ik dan het modem terugzetten naar de fabrieksinstellingen?

Reputatie 7
Badge +10

@DennisA78 ik heb het wachtwoord van achter op de modem gebruikt maar volgens mij heeft de laatste kpn monteur deze aangepast en dat wachtwoord weet ik niet meer.  Om dat te herstellen moet ik dan het modem terugzetten naar de fabrieksinstellingen?

 

Ja.

Of heb je een wachtwoord voor de thuisapp gekregen of ingesteld? Want dan is het die.

En anders gewoon resetten.

Reputatie 7
Badge +24

Als u de KPN Box 12 heeft, dan heeft u inderdaad WiFi 6. Maar als u de zwarte vierkante Experia WiFi's aansluit word dat uitgezet. Geen WiFi 6 meer dus. Maar ook met WiFi 5 Ghz zult u veel meer dan 40 mbit moeten kunnen halen.

Reputatie 3
Badge

@DennisA78 ik heb het wachtwoord van achter op de modem gebruikt maar volgens mij heeft de laatste kpn monteur deze aangepast en dat wachtwoord weet ik niet meer.  Om dat te herstellen moet ik dan het modem terugzetten naar de fabrieksinstellingen?

 

Ja.

Of heb je een wachtwoord voor de thuisapp gekregen of ingesteld? Want dan is het die.

En anders gewoon resetten.

Als ik in de kpn thuis app ga moest ik een nieuw wachtwoord aanmaken en dat heb ik gedaan en daar kom ik wel in.  Dan zie ik een overzicht zie afbeeldingen maar ik zie nergens of hij de kabels als 100 of 1000mb ziet.  Als ik wil inloggen  op 192.168.2.254 dan pakt hij het nieuwe wachtwoord niet. 

wat moet ik doen om op 192.168.2.254 wel in te kunnen loggen?

 

Reputatie 7
Badge +10

Ander browser proberen. Edge. En dan https://192.168.2.254/2.0/gui/#/

Reputatie 3
Badge

Ander browser proberen. Edge. En dan https://192.168.2.254/2.0/gui/#/

JJa Dat is gelukt

Zo te zien staat alles op 1000 mb

Vraag me af wat ik nu verder nog kan doen?

Zijn er testen die ik kan doen of instellingen die ik moet bekijken of resetten?

 

Admin: afbeelding verwijderd die ip-adres toonde i.v.m. privacy

Reputatie 7
Badge +24

Naar de WiFi instellingen gaan:

Achter Wireless Mode de instellingen op "b+g+n" zetten onder 2,4 Ghz en onder 5 Ghz op "a+n+ac" zetten.

Reputatie 3
Badge

@Nick83 mijn excuses dat het zo lang heeft geduurd voor een reactie.  Mijn moeder is heel plotseling overleden dus ik zat met mijn hoofd ergens anders.  

Ik heb alle instellingen zoals hierboven al staan en dit had ik ook al.

Maar als ik nu een speedtest toe kom ik bedraad op een snelheid van 277 mb down en 727 mb upload.  Via de wifi kom ik aan  132 mb download en 133 mb upload de wifi is dus best snel maar aangezien ik een 1gb download en 1 gb upload heb vind ik het waardeloos. 

Bovendien heeft kpn de abonnementen aangepast en zou ik nu €7,50 goedkoper uit moeten zijn ja als ik ook de nieuwe vorm van tv afneem anders heeft de bestaande klant dus mooi pech. 

Ik was altijd super tevreden maar dat wordt toch op deze manier wel een stuk minder.  

Ik vind het prima om meer te betalen maar dan mag het toch wel goed zijn toch. 

@kpn wat kunnen we verder nog doen? Nieuwere modem, nieuwe super wifi punten?

 

Bedankt voor jullie hulp

Reputatie 7
Badge +30

Ach, @Smit212000, wat een nare tijd. Gecondoleerd met het verlies van je moeder. Ik kan me voorstellen dat je dan even hier geen aandacht voor had.

 

Maar als ik nu een speedtest toe kom ik bedraad op een snelheid van 277 mb down en 727 mb upload.  Via de wifi kom ik aan  132 mb download en 133 mb upload de wifi is dus best snel maar aangezien ik een 1gb download en 1 gb upload heb vind ik het waardeloos. 

 

Op een bekabeld resultaat van 277 is een wifi van 132 niet per se verkeerd. Wifi kan wel tot zo'n 50% verlies in bandbreedte geven. Maar een bekabeld resultaat van 277 zou niet moeten bij een 1 Gbit abonnement. Op het moment van de speedtest was je geen andere dingen aan het doen met internet, toch? Ik zie op het moment geen gekke dingen met je verbinding. Maar als je nu nog steeds dergelijke lage bekabelde metingen hebt, geef het aan, dan kijken we verder daarnaar.

Reputatie 3
Badge

@Erik_ dank voor je reactie grappig dat ik jou nu ook tegenkom op dit gedeelte van het forum.

De afgelopen paar dagen op verschillende momenten de snelheid bekabeld nog eens getest en hij blijft nog steeds hangen tussen de 277 en 344 terwijl de upload snelheid wel goed is. 

Wat wel gek is dat iedere keer als ik de test start de snelheid omhoog schiet vervolgens langzaam naar beneden gaat dan 2 seconden still staat en vervolgens terug gaat naar de 277 en daar dan blijft steken.

Net of er een opstopping is of zo haha

 

Nog een aanvullende vraag. 

Mijn wifi snelheid vind ik op zich prima en bedraad 277 mb ook wel nu heb ik een 1gb abonnement en zou dus best uit de voeten kunnen met een 200 mb abonnement maar is het dan wel zo dat ik dan dezelfde snelheden met de wifi behaal dus nu met 1gb abonnement haal ik 132 mb download via de wifi en is dat met een 200 mb abonnement dan ook zo?  En zou dit dan zijn dat ik dan bekabeld in plaats van de 277 mb nu 200 mb kan gaan halen?

Zonder alle voordelen en als ik puur naar het abonnement kijk betaal ik nu €57,50 en zou ik dan €50 voor internet betalen. 

 

Dank voor de info

Reputatie 7
Badge +30

@Erik_ dank voor je reactie grappig dat ik jou nu ook tegenkom op dit gedeelte van het forum.

 

Ik ben overal 😁

 

De afgelopen paar dagen op verschillende momenten de snelheid bekabeld nog eens getest en hij blijft nog steeds hangen tussen de 277 en 344 terwijl de upload snelheid wel goed is. 

Wat wel gek is dat iedere keer als ik de test start de snelheid omhoog schiet vervolgens langzaam naar beneden gaat dan 2 seconden still staat en vervolgens terug gaat naar de 277 en daar dan blijft steken.

Net of er een opstopping is of zo haha

 

Als je test, dan is dit met een apparaat dat rechtstreeks bekabeld is aangesloten op de Experia Box? En het apparaat zelf kan ook 1 GBit snelheden aan? Want als het antwoord op beide ja is, dan moet je qua metingen veel hoger zitten. Welke speedtest gebruik je? Wil je kpn.com/speedtest eens proberen?

 

Nog een aanvullende vraag. 

Mijn wifi snelheid vind ik op zich prima en bedraad 277 mb ook wel nu heb ik een 1gb abonnement en zou dus best uit de voeten kunnen met een 200 mb abonnement maar is het dan wel zo dat ik dan dezelfde snelheden met de wifi behaal dus nu met 1gb abonnement haal ik 132 mb download via de wifi en is dat met een 200 mb abonnement dan ook zo?  En zou dit dan zijn dat ik dan bekabeld in plaats van de 277 mb nu 200 mb kan gaan halen?

Zonder alle voordelen en als ik puur naar het abonnement kijk betaal ik nu €57,50 en zou ik dan €50 voor internet betalen. 

Ik verwacht dat je bij overgaan naar 200 Mbit wel dezelfde snelheden behoudt. Je hebt nu 132 via de Wifi terwijl je 200-300 meet bekabeld. Bij een 200 Mbit abonnement hoor je bekabeld dan ook goed op die 200 te zitten, en zal de wifi vergelijkbaar zijn aan wat je nu hebt. Of misschien beter. Maar ik denk wel dat het goed is om dan eerst nog even verder te kijken waarom je nu die 1 Gbit niet haalt in de metingen. Want dat kan beter. En als er wel iets niet lekker zit in je aansluiting of verbinding, dan kunnen we dat beter eerst oplossen voor je abonnementswijzigingen gaat doen.

Reputatie 3
Badge

Dag @Erik_ 

Dank weer voor je reactie. 

Ik heb nu over een aantal dagen verspreid op de site van KPN de snelheid getest. De upload snelheid is perfect 800 MB 

De downloadsnelheid begint wederom prima rond de 800 mb en zakt hij naar 600 en vervolgens blijft hij weer hangen rond de 300 MB nu ene keer iets hoger 330 en de andere keer lager 280

Dit lijkt me toch niet goed. 

Ik gebruik een desktop pc en die is rechtstreeks verbonden met de Experia wifi versterker

Dit werkte in het verleden perfect. 

Ook alles resetten helpt niks. 

Wat kan ik verder nog doen?

Reputatie 7
Badge +30

Wil je het eens testen met de pc rechtstreeks op het modem, @Smit212000? Want zo kunnen we uitsluiten of het probleem hem in de Experia Wifi zit.

Reputatie 3
Badge

@Erik_  dat gaat eerlijk gezegd een beetje lastig worden want de modem staat in de meterkast en mijn vaste pc boven op zolder

Is er een andere manier dat ik rechtstreeks testen

Ik heb een laptop maar weet niet of die 1gb snelheden aankan 

Reputatie 7
Badge +30

Ja, dat wordt wel een beetje tricky inderdaad :D

Voor de laptop, je kan onder apparaatbeheer de eigenschappen van je netwerkkaart bekijken. Zoek, als je apparaatbeheer open hebt, de categorie Netwerk adapters. Klap hem uit en klik met rechts op de Ethernetadapter en kies voor EIgenschappen. Je zou dan een tabblad Geavanceerd moeten zien. Kies die en zoek in de linkerlijst naar Speed & Duplex (ik neem aan dat dit in NL versies van Windows ‘Snelheid en Duplex’ heet). Klik dat aan en dan zie je in het rechtervenster waar de kaart op ingesteld staat. Dit zou standaard op ‘automatisch’ moeten staan. Je kunt daar op klikken en dan zie je alle mogelijkheden die kaart heeft. Daar wil je dan 1 Gbps full duplex zien staan. Als dat zo is, dan kun je met de laptop ook de speedtest doen.

Reputatie 3
Badge

 @Erik_  Ik zie geen ethernet adapter staan

Welke moet ik hebben :)

Reputatie 7
Badge +24

 @Erik_  Ik zie geen ethernet adapter staan

Welke moet ik hebben :)

Jawel. De 3de van boven. "GbE" betekent "Gigabit Ethernet". 

Reputatie 7
Badge +30

Dan weet je uit de naam ook al voldoende en hoef je de rest van de stappen ook niet te doen, @Smit212000. Je kunt dus prima met deze laptop een bekabelde speedtest doen.