Vraag

Experia Wifi: Update naar versie 36 V2 lukt niet

  • 28 February 2023
  • 52 reacties
  • 493 keer bekeken

Reputatie 3

Ik heb hier 2 Experia wifi,  met versie 34v2. Deze wil ik voorzien van de nieuwe firmware,  36v2, maar er komt geen firmware door.  Verschillende keren gereset, opnieuw opgestart  maar firmware komt niet door.  Zit aangesloten op een Box 12. Ook heb ik ze tijdelijk aangesloten gehad op een ander,  oud modem.  En ook door middel van de check firmware knop gezocht naar updates, en ook dan geen nieuwe firmware.. 

 

Wat gaat hier mis? Nachtje aan Box 12 hangen helpt ook niet. 

 

Admin: afgesplitst en een eigen topic aangemaakt om het overzicht in het centrale topic te bewaren.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

52 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Wij hebben navraag gedaan. Het kan zijn dat je hem nog niet hebt. Je hoort nog van ons. 

Reputatie 3

Wij hebben navraag gedaan. Het kan zijn dat je hem nog niet hebt. Je hoort nog van ons. 

 

Top! Ik heb voor de zekerheid ook nog ont paar minuten van de stroom gehaald, daarna weer van stroom voorzien. Hierna nogmaals een volledige fabrieksreset uitgevoerd op de Box 12, zonder resultaat. Kan het ook zijn dat er iets niet lekker loopt in het beheerssysteem wat gebruikt wordt?

Reputatie 7
Badge +30

Zou ook zeker kunnen, @Wiebjuh. Voor zover ik weet zou deze update namelijk al afgerond moeten zijn. Daar staat navraag over uit. Als het toch nog niet klaar is, dan is het nog even afwachten. Als de uitrol inderdaad klaar is, dan is het een individueel probleem en gaan we met jou verder troubleshooten.

Bij mij waren ze ook niet binnen de gestelde termijn geüpdatet en daarom heb ik het handmatig gedaan. Ik heb alleen wel een V10. 

Reputatie 3

Ik heb nogmaals even een Experia Wifi aan een ander modem gehangen,  dus niet de Box 12. En zie het volgende in het log:

03.03.2023 09:47:37 [2 4 1] Current firmware version is 1.00.34v2 and boot flag is 0. 03.03.2023 09:50:35 [2 2 1] HTTP-Can't connect to auto upgrade server. 03.03.2023 09:50:48 [2 2 1] HTTP-Can't connect to auto upgrade server.

 

De Experia wifi maakt dus helemaal geen verbinding lijkt het....

Reputatie 7
Badge +13

OK dat is vreemd aan welk type box heb je de Experia Wifi aangesloten dan?

Reputatie 3

Ik had hiervoor een V10 modem eraan gehangen.  Zodoende kon ik inloggen op de webinterface en de log uitlezen. 

Heb nu mijn Box 12 er weer aangehangen, na nogmaals een reset van de Box 12 en Experia wifi.. Mijn gegevens staan in het profiel 😉 Test gerust van afstand wat uit , zover jullie dat kunnen 😏

Reputatie 7
Badge +30

Dank je, @Wiebjuh. In reactie op de navraag kwam terug dat er een groep met Experia Wifi's is die de update niet gehad heeft. Deze groep hebben we met het beheersysteem niet kunnen bereiken. Normaal gesproken is het dan voldoende om de Experia Wifi te herstarten of resetten en daarna zou het updaten wel moeten lukken. Maar dat is bij jou ook niet het geval. Dus dat heb ik doorgegeven, samen met jouw gegevens. Zodra we daar meer op horen laten we het weten hier.

Reputatie 7
Badge +30

@Wiebjuh, wanneer heb je de Box 12 en Experia Wifi gereset? Als ik nu kijk, dan kan ik beide niet of niet goed uitlezen met het beheersysteem. Wat dan ook verklaart waarom het updaten niet lukt. Zou jij het volgende willen doen:

  • zorg dat de Experia Wifi rechtstreeks bekabeld is aangesloten op de V10 of Box 12
  • zorg dat de V10 of Box 12 rechtstreeks is aangesloten op je glasvezelpunt
  • reset zowel het modem als de Experia Wifi nog een keer op de volgende manier
    • maak de EW stroomloos
    • reset het modem en wacht tot deze weer is opgestart en werkt
    • sluit de EW weer aan en reset hem en wacht tot deze weer is opgestart en werkt

Laat hier weten als je dit gedaan hebt (en op welk van de beide modems je hem hebt aangesloten). Dan kunnen wij kijken of we nu wél je apparaten kunnen zien, en de update kunnen pushen.

Reputatie 3

@Erik_ . Heb de reset vanmorgen, 3 maart uitgevoerd,  rond 10.00 uur.

Heb nu nogmaals het modem( Box 12) en Experia wifi gereset zoals door jou aangegeven. Modem zit rechtstreeks op het glasvezel punt aangesloten. 

Viel mij wel op dat het modem wat traag reageert op de reset.  Duurde seconde of 15 toen de lampjes uitgingen..

Overigens kwam de T4.0 update van de V10 wel gelijk door.

Reputatie 7
Badge +30

Top, dank je, @Wiebjuh! Dan geef ik dit door zodat het team een poging kan doen om te pushen. Weet niet of ze dit dan ook vandaag nog kunnen gaan doen. Ik kom er op terug als ik bevestiging van ze heb. Maar het kan dus zijn dat dit pas maandag is. 

Reputatie 3

Ik heb ook nog Superwifi 1 punten. Daarvan 1 even aan de Box 12 gekoppeld.  2X Gereset,  maar deze slikt ook de firmware v1.00.16v2 niet..😂🙄

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Wiebjuh, we krijgen nog het volgende verzoek: 

  • Eerst de EW even loskoppelen van de ethernet. Daarna 10-12 sec in gedrukt houden totdat het powerlampje oranje/rood gaat knipperen.
  • Daarna aansluiten en kijken of alles na 5 minuten weer werkt.

Als dat t niet oplost kunnen ze hem nog een keer pushen

Reputatie 3

@Thomas 

Heb bovenstaande uitgevoerd 😎. Maar helaas, na een aantal minuten wachten geen nieuwe firmware.…

Weet niet of het kan, maar kunnen jullie alles anders eens uit het beheersysteem wissen? Ook omdat jullie de Box 12 en EW niet kunnen uitlezen/ benaderen.  Precies hetzelfde geldt voor de Superwifi .

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb net weer bericht gestuurd naar mijn collega's @Wiebjuh, als dit hem niet op gaat lossen zou dat misschien een goede volgende stap zijn denk ik.

Reputatie 3

@Thomas .

Heb bovenstaande stap nogmaals uitgevoerd,  eerst met de Box 12. Dus WAN eruit, resetten gewacht totdat modem weer online is. Daarna de EW nogmaals gereset (kabel naar modem had ik al afgekoppeld ) Maar alsnog niks... Als ze hem alweer hebben gepushed.…

Van mij mogen jullie alle gegevens wissen uit het beheersysteem.  Ik hoor wel als ik wat moet doen!😜😁

Reputatie 7
Badge +24

@Wiebjuh, het verzoek van mijn collega's is om het volgende te doen: 
 

Ik stel voor het volgende te doen (dit geldt ook voor de Experia WiFi's):

Een schone installatie van SuperWifi punten

Ervaar je problemen die niet goed te verklaren zijn? Bijvoorbeeld de installatie wil maar niet lukken, of de lampjes gaan niet branden zoals ze moeten. Dan kan het helpen om even helemaal opnieuw te beginnen. Dat doe je als volgt.

  1. Zet alle SuperWifi punten uit en verwijder eventuele ethernetkabels.
  2. Zet het eerste SuperWifi punt aan en laat 'm helemaal opstarten.
  3. Reset dat eerste SuperWifi punt (resetknopje ingedrukt houden totdat deze meerdere keren rood knippert) en laat 'm helemaal opstarten. Na verloop van tijd zal het lampje paars gaan branden (fabrieksinstelling). Doordat er geen kabelverbinding is, kan dit SuperWifi punt niet communiceren met andere SuperWifi punten en is dus geïsoleerd.
  4. Herhaal stap 2 en 3 met het tweede SuperWifi punt (en daarna voor elke aanvullend SuperWifi punt). Laat ook bij dit SuperWifi punt de ethernetkabel er nog uit. Alle SuperWifi punten hebben nu een paars lampje.
  5. Reset nu het KPN modem (resetknopje ingedrukt houden totdat alles gaat knipperen). Laat deze weer helemaal opstarten (geef het 15 minuten). 
  6. Sluit nu het eerste SuperWifi punt aan op het modem met een ethernetkabel. Het lampje zal eerst groen gaan knipperen en uiteindelijk constant groen branden. Geef dit proces de tijd en koppel niet te vroeg af. Als de installatie is gelukt dan zal bij het loskoppelen van de ethernetkabel het lampje groen blijven branden.
  7. Herhaal stap 6 met de eventuele andere SuperWifi punten.
  8. Nu kun je de SuperWifi punten verplaatsen in huis.
Reputatie 3

@Alex_P

 

Dank voor je reactie!😁.

Bovenstaande precies zo uitgevoerd zoals omschreven ia. Lampjes branden zoals ze moeten branden.  Maar geen nieuwe firmware.   Een nachtje de tijd geven? Of kunnen jullie nog wat proberen 😛?

 

Heb nu één EW en één SW aangesloten 😀

Reputatie 7
Badge +24

Ik verwacht niet dat een nachtje zal helpen. Ik ga dit even terugkoppelen hier. 

Reputatie 3

Inderdaad! Heeft niks geholpen.  Ben benieuwd wat jullie kunnen/gaan doen😜

Reputatie 7
Badge +13

@Wiebjuh Dat is een hele goede vraag want ik ben bang dat we nu zo'n beetje alles wel geprobeerd  hebben. Hij staat namelijk niet meer in ons beheersysteem dus daar lopen wij vast. Om mijn collega te quoten: 

 

Het lijkt erop wel een FR op de V12 gedaan. Maar we zien dat niet voor de SW1 en EW. Last activation time was vorig jaar september. Wat hier loos weet ik niet?

 

We zien dus die reset niet terug op dit moment. Nogmaals de stappen voor de reset doorlopen is het enige wat ik nog zie. Zou je dat nog één keer kunnen doen?

 

We hebben trouwens even een apart topic aangemaakt voor het overzicht in het centrale topic om het overzicht te bewaren. 

Reputatie 3

@Remco_

 

Dank voor het afsplitsen van de berichten!

Het klopt dat ik een van de apparaten vorig jaar aangesloten heb gehad.  

Heb nogmaals de eerder beschreven stappen uitgevoerd.  Ook heb ik ipv6 uitgeschakeld in het modem voor de  zekerheid.  Geen resultaat. 

Ook heb ik de Thuis app gebruikt voor het instellen van de EW en SW ( om één en ander te triggeren).  Ook geen resultaat helaas.  En heb het natuurlijk de tijd gegeven 😜😁

Ik vraag mij af of het in de beheer systeem wel lekker loopt. Ook omdat ik niet de enige ben met dit probleem. Overigens worden bii beide wifi punten netjes de ingestelde wifi naam en wachtwoord overgenomen..

Reputatie 7
Badge +30

We zien soms vaker voorkomen dat beheersysteem een apparaat, of apparaten, niet ken bereiken. Maar meestal is dat na een, misschien eens twee, resets wel opgelost. We hebben bij de modemcollega's gevraagd wat hun volgende voorstel is.

Reputatie 7
Badge +30

@Wiebjuh, de modemcollega's stellen voor dat we een monteur sturen. En dat we die dan, als ‘ie bij jou is, contact laten leggen met het modemteam zodat tegelijkertijd nagekeken en opgeschoond kan worden. Zou je hiervoor een paar momenten kunnen aangeven in de komende week dat het uitkomt? 

Reputatie 3

@Erik_ ,

 

Prima! 

Ik kan maandag, woensdag en vrijdag de hele dag! Mag van mij ook in de avonduren hoor!

 

Hopelijk komt er wat uit, waar jullie ook wat mee kunnen!:)