Beantwoord

Experia Wifi werkt na een paar dagen ineens niet meer

  • 23 January 2023
  • 13 reacties
  • 152 keer bekeken

Ik heb een 200 Mbps abonnement en een installatie met een Experia V10A modem en drie bedrade Experia wifi access points (1), één in de woonkamer, één op zolder en één in de garage naast het huis. Eén Access Point is direct aangesloten op het modem, de andere twee accespoints zijn via een unmanaged gigabit switch aangesloten. 

Met de installatie heb ik het volgende probleem:

De snelheid is na het resetten van het modem en de accespoints prima. Na een aantal dagen loopt de snelheid terug, uiteindelijk zelfs tot nul. Het bereik is nog steeds goed, het gaat alleen om de snelheid. Bedraad aangesloten apparatuur werkt op dat moment nog steeds op hoge snelheid. 

De installatie heeft tot een half jaar geleden uitstekend gewerkt. 

icon

Beste antwoord door Mirjam79 11 February 2023, 11:58

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +18

Hallo @Mirjam79 

 

Is er een half jaar geleden iets veranderd in je netwerk?

Is er b.v. ook een TV ontvanger extra aangesloten via die unmanaged switch of WiFi punten of heb je toen zonnepanelen laten installeren?

Welke apparaten zitten er in je netwerk, gebruik je b.v. ook DVS’en (via het stroomnet)?

Er is voor zover ik weet verder niets veranderd. Geen zonnepanelen  het volgende is draadloos aangelsoten: 7 Samsung Galaxy telefoons, 1 Philips tv, 1 beamer, twee op camera's, 1 apple tv, 1 Nintendo Switch, 2 windows laptops, 2 Chromebooks en bedraad 2 gamecomputers. Ik heb een 'schone' installatie voor de experiawifi  uitgevoerd, zoals dat in een van de topics beschreven staat. Dat helpt even. Wat wel opvalt is dat bij het resetten van de router (Experia 10a) het ssid en wifi wachtwoord na een paar minuten opnieuw terugkomt, zonder dat op dat moment de Experia wifi accespoints zijn aangesloten. Ik heb geen dvs'en en geen tv setop box.

Reputatie 7
Badge +18

Na een reset wordt het modem helemaal teruggezet naar de standaard instellingen, alleen de WiFi gegevens worden weer opgehaald vanaf een KPN server op het moment dat er weer internet verbinding is, het is dus een normaal verschijnsel wat jou is opgevallen.

Zo te lezen zit er niets in je netwerk wat het probleem zou kunnen veroorzaken.

Ongeveer een half jaar geleden is er een firmware update voor de V10A geweest, dat kan er mee te maken hebben, wellicht is het probleem op te lossen via de WiFi Manager, heb je die al eens gebruikt?

Je kan de WiFi Manager hier vinden samen met nog meer tips om je WiFi te optimaliseren: https://www.kpn.com/service/internet/wifi/wifi-verbeteren.htm

Hopelijk dat daar nog wat uitkomt en die ook het probleem kan oplossen.

Hartelijk dank voor het meedenken. De wifi manager heb ik een paar keer geprobeerd, maar dat levert niets op. Op het moment dat de snelheid nagenoeg nul is werkt de wifi manager niet, omdat ik dan geen verbinding meer heb. Als de snelheid goed is valt er niets te verbeteren, behalve het opnieuw opstarten van het modem. Vaak wordt het daar alleen maar slechter van. De wifi dekking is in alle gevallen uitstekend. Het is alleen de snelheid die wegvalt. 

Reputatie 7
Badge +18

Je zou eens met een WiFi analyzer app op je mobiel kunnen kijken of je kan zien wat er precies gebeurd op het moment dat de snelheid wegvalt.

Je kan daarmee zien welk kanaal er gebruikt wordt en hoe intensief een kanaal gebruikt wordt, je zou dan kunnen vergelijken wat verschil is tussen een werkende en niet werkende situatie, misschien dat het kanaal wat je gebruikt op zo'n moment vol in gebruik is, b.v. door 1 van de buren.
Oplossing is dan handmatig een ander kanaal in te stellen op de V10A wat nog wel weinig in gebruik is, je kan dat sowieso proberen om te testen of dat enig verschil geeft in uitval van de snelheid.

 

Waarschijnlijk zitten de meeste apparaten op 5GHz, zitten die camera's daar ook op of op 2.4GHz?
Als die op 2.4GHz zitten, vallen die op hetzelfde moment uit wat betreft snelheid?

De camera's blijven op 2.4GHz werken, maar die hebben niet veel nodig. Daarom heb ik extra wifi ingeschakeld. Telefoons die via 2.4 GHz verbonden zijn hebben een trage verbinding. De wifi analyzer geeft aan dat het erg druk is op 2.4GHz. Blijkbaar is het ook erg dynamisch, want het beeld vers derd voortdurend. Ik heb de 2.4 GHz nu vastgezet op kanaal 1. Dat gaf verbetering op het moment dat op dat kanaal alleen mijn Access Points zaten.

Inmidds zitten daar ook anderen en is de snelheid weer laag

 

Ik heb ook een telefoon op de 5 GHz gezet. Die snelheid is prima, maar de SSID verdwijnt af en toe, terwijl ik op 2 meter van het accespoint zit. 

Ik heb de radio van de router V10A uitgezet. Misschien is dat een oorzaak, want hij zit precies tussen 2 experiawifi accespoints in, op vrij korte afstand. 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Mirjam79, welkom op ons forum! Ik zie dat GeSp je al een eind op weg geholpen heeft! Heb je het ondertussen nog allemaal goed kunnen krijgen?

Op de 2.4 GHz is de snelheid permanent beroerd. De 5 Ghz lijkt beter nu de wifi van de Experiabox V10A is uitgeschakeld. De 5 GHz is helaas niet overal in huis beschikbaar, zodat de telefoons regelmatig terugvallen op de trage 2.4 GHz en daar op blijven hangen ook al komen ze dicht in de buurt van een accesspoint. Dus het is enigszins verbeterd, maar niet naar tevredenheid. 

Reputatie 7
Badge +18

Dat is dus het probleem met de 2.4GHz tegenwoordig, het signaal reikt verder, je hebt daarom meestal ook last van andere 2.4GHz WiFi signalen in de buurt en er zijn maar een beperkt aantal kanalen (in feite maar 3 zonder overlap) beschikbaar waardoor iedereen op dezelfde kanalen zit.

Wel apart dat de 5GHz niet overal voldoende is als je zoveel WiFi punten hebt, je zou die telefoons eens met de ExtraWiFi5G kunnen verbinden en de rest van verbindingen thuis op niet automatisch verbinden zetten in de telefoons, dan kunnen ze niet terugvallen naar 2.4GHz.
Werkt dat dan beter of heb je dan helemaal geen signaal meer op sommige plekken?

Het is nog absoluut niet goed. De telefoons die op 5G werken verliezen regelmatig de verbinding. Ze blijven hangen op een ver access point, zelfs al sta je naast een ander accesspoint. De snelheid loopt hierbij terug, tot de Internetverbinding wegvalt. Ook dan maakt het toestel geen handover naar het accesspoint dichtbij. Dat gebeurt pas nadat de wifi op het toestel uit- en opnieuw aangezet wordt, of als je van het accespoint dichtbij de stekker trekt en wacht tot het opnieuw opgestart is.. Het lijkt er dus op dat de handovers niet goed gaan. 

Ik denk dat ik het probleem gevonden heb. De kabel naar de switch was beschadigd met het ophangen van een kastje. Ik heb nieuwe kabels getrokken naar de Experiabox, zodat alle drie de accespoints nu direct op de Experiabox zijn aangesloten met goede kabels. Even afwachten, maar het lijkt logisch dat hiermee de problemen ontstonden. 

Reputatie 7
Badge +18

Dat zou i.d.d. best de oorzaak kunnen zijn, waren de aders in die kabel ook beschadigd voor zover je dat kon zien?

Hopelijk is het met de nieuwe kabel opgelost.

Behalve de mantel was ook de isolatie van twee aders beschadigd. (witblauw-blauw)