Beantwoord

Fritz repeater 2400's niet meer in mesh te krijgen

  • 19 August 2022
  • 16 reacties
  • 724 keer bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Alles werkte al een tijd prima. De fritzbox als mesh master begane grond. Via een fritz powerline ook garage in de garage in mesh. Eerste verdieping, de woonlaag nog steeds in mesh. Maar…

Sinds kort geen mesh meer op de tweede verdieping repeater en ook niet meer in de serre.

Ik heb ze geprobeerd weer in mesh te zetten, maar niks werkt. Met een factory reset via de knop  gingen de twee repeaters niet meer volledig aan. Lampje bleef knipperen.

Via de recovery software gelukkig beide weer aan de praat gekregen.

Ze zouden daarmee ook een factory reset moeten hebben gehad. Wanneer ik ze via software een factory reset geef en dus niet via de knop werkt dat wel.

Volgens de handleiding voor repeaters in cascade zou na inpluggen de status led van snel naar langzaam knipperen moeten gaan, maar dat doen ze niet. Dus ik kan drukken wat ik wil, uiteindelijk geen mesh.

Het mooiste zou zijn dat je ook via software je mesh netwerk zou kunnen instellen. Zo blijf ik lopen en wachten elke keer als ik de knoppen indruk.

 

Ik heb de mesh master en mesh repeater beide opnieuw opgestart maar geen verschil.

De fritzbox ziet de repeaters wel, voegt ze ook toe aan het netwerk, maar mesh ho maar.

 

Iemand tips?

 

Overigens lijkt de fritzbox deze repeaters steeds hun eigen ip address weer te gebruiken zelfs na factory resets. En soms komt zelfs ook de naam die ik ze heb gegeven ineens weer terug?

Wellicht een ander ip adres forceren?

 

Erg frustrerend dit. Het zou makkelijk moeten gaan. Er staat me bij dat het ook al gedoe was om het in eerste instantie aan de praat te krijgen.

 

Thx!

 

 

 

icon

Beste antwoord door SiR-ROUND 23 August 2022, 16:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Ik.vond de 2400 ook niet zo makkelijk, heb hem bedraad in het netwerk hangen.

Na een fritzos labo firmware er voor te gebruiken wat problemen gaf weer terug naar de stabiele versie kreeg ik het ook niet meer voor elkaar, wat bleek, ik moest eerst in de repeater nog wat doorlopen na de fabrieks reset voordat het werkte, dacht taal en nog wat, daarna was het klik en klaar.

Reputatie 3
Badge +1

Dank!

Ik heb gisteren ook gestoeld met de configuratie op de repeater zelf. Ik ga het nogmaals proberen.

 

Hmmm. Nog niks.

Beide repeaters inderdaad weer doorlopen, qua taal etc(ook raar dat dit nergens vermeld wordt in support avm). 
 

Het beschreven langzaam knipperen in de handleiding gebeurt gewoonweg niet. Het snel knipperen stopt en dan blijft de led branden. 🤷‍♂️
 

Nog steeds geen mesh.
 

Wat ik raar vind, is dat de gewijzigde namen van de repeaters er wel weer zijn zonder dat ik het heb ingevuld. Aangezien ze beiden een factory reset gehad hebben waar komt dat dan vandaan? 

 

Dat die er staan is normaal, je box verwacht die in de mesh opstelling maar ze zijn niet verbonden, ik vermoed dat je die in thuisnetwerk er even uit moet gooien, misschien geeft dat een probleem om ze opnieuw aan te sluiten.

Sluit je ze bedraad of draadloos aan?

Reputatie 3
Badge +1

De repeaters zijn draadloos. Alleen de powerline zit bedraad aan het modem.

Wat bedoel je met uit het netwerk gooien?

@SiR-ROUND Alle ooit aangemelde apparaten staan in de lijst, ook degene die geen contact hebben, en dat zie jij in dat mesh overzicht want hij geeft aan dat serre en slaapetage geen verbinding hebben.

Je kan in de instellingen: Thuisnetwerk → Netwerk → Netwerkverbindingen naar onder scrollen en daar bij Ongebruikte verbindingen de bewuste repeaters verwijderen.

 

Misschien is dat ook wel je bottleneck in het geheel dat die dingen nog bekend zijn in de master.

 

 

Heb je de repeaters tijdens het opnieuw installeren even in een stopcontact gestoken dat dichtbij de fritzbox is? 
Dat helpt, en dan hoe je ook niet zo’n eind te lopen. Normaliter is het even de juiste (!) knop op de box en de repeater, en het werkt.

Daarna kun je ze weer naar de bedoelde positie in je huis brengen.

Reputatie 3
Badge +1

Thx Doornekamp! Ga ik proberen.

@SiR-ROUND Alle ooit aangemelde apparaten staan in de lijst, ook degene die geen contact hebben, en dat zie jij in dat mesh overzicht want hij geeft aan dat serre en slaapetage geen verbinding hebben.

Je kan in de instellingen: Thuisnetwerk → Netwerk → Netwerkverbindingen naar onder scrollen en daar bij Ongebruikte verbindingen de bewuste repeaters verwijderen.

 

Misschien is dat ook wel je bottleneck in het geheel dat die dingen nog bekend zijn in de master.

 

 

 

Reputatie 3
Badge +1

Heb je de repeaters tijdens het opnieuw installeren even in een stopcontact gestoken dat dichtbij de fritzbox is? 
Dat helpt, en dan hoe je ook niet zo’n eind te lopen. Normaliter is het even de juiste (!) knop op de box en de repeater, en het werkt.

Daarna kun je ze weer naar de bedoelde positie in je huis brengen.

Zeker. Voor het configureren vlakbij, maar ik heb geen zin om te staan wachten tijdens boot em/of “pairing”. 😁

Druk op de knop is juist het probleem. Ze worden in het thuisnetwerk opgenomen, maar niet als mesh.

 

Thx.

Welke fritzbox heb je, met welke firmware?

Reputatie 3
Badge +1

Welke fritzbox heb je, met welke firmware?

 

FRITZ!Box 7583 VDSL FRITZ!OS: 07.31 - Versie up-to-date

Reputatie 3
Badge +1

Het is opgelost!
 

Niet zoals ik verwacht had, maar heel blij.
 

Het verwijderen uit het netwerk deed niks. Ten einde raad heb ik een repeater dan maar in de mesh direct van de fritzbox geplaatst. Dat ging heel snel. Veel sneller dan op een repeater zelf.

Mijn plan was om vervolgens te kijken of ik nu wel de repeater aan de hoofdrepeater kon koppelen via mesh. Vlakbij geplaatst en tot mijn verbazing… Nu wel mesh en sterker nog, al in cascade, verbonden met de hoofdrepeater! 🤷‍♂️

Het lijkt dus dat een extra repeater mits vlakbij de hoofdrepeater ziet wat de kortste weg/beste signaal is.

Ook voor de derde repeater dezelfde handelingen verricht en ja, ook die keurig in mesh met de hoofdrepeater.

Een repeater direct aan een repeater koppelen via de knoppen werkt voor mij dus niet/niet meer. 
 

Weer wat geleerd, zorg minder. 👍🏼
 

Dank voor alle hulp.

 

 

 

@SiR-ROUND  Help even, Fritzbox 7583 is niet ingesteld als Mesh Master????

Je hebt toch1 mesh master die regelt hoe de zaken onderling verbonden worden toch of heb jij het anders ingesteld???

Hoe kan je een “Hoofdrepeater” hebben?? Hoe is dat ingesteld?

Reputatie 3
Badge +1

@SiR-ROUND  Help even, Fritzbox 7583 is niet ingesteld als Mesh Master????

Je hebt toch1 mesh master die regelt hoe de zaken onderling verbonden worden toch of heb jij het anders ingesteld???

Hoe kan je een “Hoofdrepeater” hebben?? Hoe is dat ingesteld?

Mijn fritzbox is de mesh master. Die hangt beneden in een meterkast. Op de 1ste verdieping, de woonlaag zit de “hoofdrepeater”. Deze zit dus direct aan de fritzbox in mesh. Vanuit die hooked repeater heb ik een repeater voor de serre en nog eentje voor de volgende verdieping, de slaap etage. Werkt perfect. Als het werkt.

Eerder heb ik toch echt cascade geregeld via het paren tussen twee repeaters. 🤷‍♂️ Ah well.

 

Zie plaatje. Slaap etage plug ik straks wel in...😁 

 

 

Reputatie 3
Badge +1

 

Ja oke, dus gewoon zoals ik het in gedachte had, je 2de repeater is beter af om met de 1ste te verbinden, maar alles word bepaald door de Master, in jou geval de 7583.

In je verhaal leek het of je de 7583 niet gebruikte en alleen via de repeaters verbond.

 

Reputatie 3
Badge +1

Ja oke, dus gewoon zoals ik het in gedachte had, je 2de repeater is beter af om met de 1ste te verbinden, maar alles word bepaald door de Master, in jou geval de 7583.

In je verhaal leek het of je de 7583 niet gebruikte en alleen via de repeaters verbond.

 

Zeker! Maar volgens mij werkte het eerst anders. Er staat ook niet voor niks een handleiding online om een repeater met een repeater in mesh te verbinden? Ah ja… Gefixt! 😁👍🏻