Beantwoord

Installatie van twee superwifi punten met de KPN Box 12

  • 15 January 2022
  • 25 reacties
  • 4798 keer bekeken

Goedendag,

 

ik wil binnenkort de installatie doen van twee superwifi punten met de experia 12. Deze heb ik net ontvangen maar na doorlezen handleiding twijfel ik of ik dit zoek.

volgens de beschrijving in de doos moet 1 superwifi punt permanent verbonden blijven met het modem maar dat is niet mijn bedoeling.

mijn bedoeling is om beide super wifi punten elders in huis op switches aan te sluiten. Een in de woonkamer en een in een studeerkamer en in de meterkast blijft de v12 actief zo was de bedoeling.

de firmware versie van mijn modem: SGEJ1000p448 zou dit volgens helpdesk moeten kunnen.

wat is nu waar, kan de v12 dit zodat ik drie punten in het mesh netwerk heb?

anders is dit niet de setup die ik zoek.

en als het wel kan, hoe installeer ik dit? De beschrijving meegeleverd klopt dan niet meer.

 

welke stappen moet ik doorlopen om tot dit mesh netwerk van experia12, superwifi, superwifi te komen?

 

 

icon

Beste antwoord door Henkj D 2 February 2022, 11:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

25 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Je kunt de SuperWiFi's gewoon bekabeld aangesloten laten. Dat is prima. 

Ja, maar gebruiken ze dan ethernet?

en blijft de wifi van de e12 in de lucht?

Reputatie 6
Badge +9

@Henkj D 1) Ja

                 2) Ja

Je sluit ze dus aan op de switch en wacht lang genoeg tot ze GROEN blijven branden.

 

Reputatie 7
Badge +24

@Henkj D 1) Ja

                 2) Ja

Je sluit ze dus aan op de switch en wacht lang genoeg tot ze GROEN blijven branden.

 

En ... vervolgens doe je niks en laat je ze gewoon zo staan 😊

dank voor jullie hulp!


Die instructie kan ik volgen :)

 

dus dat wifi in de experia12 zelf wordt uitgeschakeld was wel zo in het verleden maar nu niet meer?

De manual zegt dat nog wel

Reputatie 7
Badge +24

Eigenlijk is het bij de KPN Box 12 nooit zo dat WiFi automatisch uitgezet werd. Er werd in het verleden wel geadviseerd om dat dan handmatig te doen. Maar volgens mij is dat nu niet meer nodig.

Volgens mij werkt het nu al samen met de SuperWiFi's. En in de toekomst word die samenwerking nog verder verbeterd. Er was eigenlijk al een update voor, voor die betere samenwerking, maar daar zaten wat bugs in, dus die update heeft KPN terug getrokken. Ongeveer half december was dat.

Oke, dus het werkt straks wel samen maar de kpn12 doet niet echt mee aan het mesh netwerk?

Het gaat mij er ook om dat het wel 1 wifi netwerk is zeg maar van de drie punten

Reputatie 7
Badge +8

Oke, dus het werkt straks wel samen maar de kpn12 doet niet echt mee aan het mesh netwerk?

Het gaat mij er ook om dat het wel 1 wifi netwerk is zeg maar van de drie punten

De V12 werkt mee in 1 wifi netwerk samen met de superwifis. Echter dit is wel afhankelijk van de softwareversie op de V12. De 312 versie heeft het niet. Mensen met een 448 versie daar werkt het wel samen. Echter deze 448 geeft bij een aantal personen nog wel de nodige problemen.  Deze is begin november geleidelijk uitgerold. Hier komt zeker nog een update versie overheen binnenkort.

Bedankt allemaal voor jullie hulp en info,

 

moet goed komen dan.

Komende week ben ik in de gelegenheid en zal ik de installatie doen.


gr henkjan

 

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Henkj D, welkom op ons forum! Laat ons vooral weten hoe het afloopt!
In het onderstaande topic kun je de laatste informatie vinden over software updates voor de Box 12

 

Hallo Thomas,

 

dankjewel.


kun jij ook bevestigen dat met deze versie box12 ik een mesh netwerk krijg van 3 punten, namelijk modem en twee maal superwifi punt?

dit is de bevestiging die ik vooraf zoek namelijk.

anders wil ik graag wachten met installatie.

 

gr henkjan 

Reputatie 7
Badge +20

Er is zojuist een update geplaatst in het eerder genoemde topic. We zijn nu bezig met de uitrol van de software waarmee dat inderdaad werkt. Of je experiabox meteen de juiste softwareversie pakt is nog even de vraag. Het kan zijn dat het dus nog niet direct zo werkt maar dit gaat sowieso nog komen.

Ah, ik zie het. Dank voor je hulp.

ik heb nu de 448 versie. 
kan ik dan het beste de update even afwachten alvorens super wifi te installeren ?

 

mvg henkjan

Reputatie 7
Badge +20

met de 448 versie werkt je experiabox als eerste wifipunt dus kun je hem instellen zoals je hierboven noemt!

Oke, dank voor je hulp.

ik ga binnenkort aan de slag.

de update brengt dan nog stabiliteit en verbeteringen,

extra wifi heb ik niet nodig. Ik laat mijn apparaten graag zelf kiezen tussen 2.4 en 5 GHz :)

 

ik laat weten wat er uit komt,

bedankt allemaal voor de tips!

 

fijne avond,

henkjan

Ik heb het nu 3x geprobeerd hoe het staat beschreven.

ik doe ze aan de kabel bij de modem laat ze een tijdje staan, 25 min en dat lampjes groen blijven branden. Ik haal ze van de kabels af om ze op de plekken te zetten.

na een korte tijd knippers het groene lampje, daarna heel snel en uiteindelijk het paarse lampje blijft branden.

in de Thuis app zie ik ook niks, wel de WiFi punten als ik ze bekabeld bij me modem heb staan.

ik heb ook sinds kort de nieuwste modem!

ik denk bij nog 1 a 2 keer proberen dat de superWiFi als ufo’s door het huis gaan vliegen.

 

Reputatie 7
Badge +8

Voordat ze echt als ufo,s voorbij komen denk ik toch dat het probleem niet bij de superwifi,s ligt. Als het modem een v12 is dan is het sowieso belangrijk om te weten welke versie hier op draait. Als dit 312 versie is dan gaan superwifi,s niet draadloos werken met v12 dan kan het prohect stoppen. Als het 448 is dan zou het moeten werken maar bij sommigen gaat er dus nog wat mis en ondertussen is er nu een 516 versie waarin diverse problemen zijn opgelost. 

Die paarse led op de superwifi is een duidelijke indicatie dat er geen gegevens van het modem zijn opgehaald. Ook niet na 25min blijkbaar. Ik zou alle superwifis eens uitzetten en eens beginnen om eerst het modem naar fabrieksstand te resetten. Resetgaatje achterzijde tijdje lang ingedrukt houden en  wachten totdat deze weer helemaal is opgestart. Nu zelfde doen op superwifis terwijl ze losgekoppeld zijn van modem. Dan als die paars terug zijn met een ethernetkabel verbinden voor paar min. Dan ethernetkabel eruit en kijken of deze na wat geknipper groen opkomen.

Klinkt allemaal nogal omslachtig de procedure maar heb eerder gezien dat er onjuiste gegevens uit modem komen bij sommigen die dan tussen modem en  superwifi heen en weer blijven gaan. Vandaar die stappen procedure per apparaat.

Badge +19

En als je het echt goed wil doen dan is kabels trekken altijd het beste:wink:

Ik ga ze dit weekend aansluiten, hier in huis kunnen we geen netwerk onderbreking hebben met thuiswerkers en online lessen :)

ik ga ze beide achter een netwerk switch aansluiten en laten.

de situatie die Arco beschrijft doet inderdaad denken aan de oudere software die helemaal geen Mesh kan zou ik zeggen

Reputatie 7
Badge +20

Is het installeren nog gelukt @Henkj D?

Hoi @Thomas , nog niet omdat hier momenteel meerdere mensen in thuis quarantaine zitten. Dus even nog een geschikter moment afwachten maar dan ga ik installeren en laat ik het weten. 

Goedemorgen,

 

Inmiddels was mijn kpn box 12 geupdate naar de laatste versie en heb ik twee wifi punten geïnstalleerd.

 

Dit ging inderdaad erg makkelijk, aansluiten op de switch en power en wachten tot hij continu groen brand.

Er kwam ook gelijk een update binnen voor de wifi punten.

 

mijn apparaten hoppen nu vrolijk tussen box12, wifipunt1 en wifipunt2 als ik mij door huis verplaats, dit gaat heel vloeiend en ik heb bijna overal 200 Mbit wifi.

dus dat werkt super.

 

Ik zie wel wat gekke dingen in de web interface. Soms word ik er uitgegooid als ik op een wifipunt Tap. Of soms geeft hij aan dat mijn iPad verbonden is via ethernet. Dat kan natuurlijk helemaal niet.

Maar verder werkt alles prima.

allemaal bedankt voor de hints en hulp 👍🏻

 

Ik heb nu alleen een Bluetooth Bridge die steeds verbinding kwijt raakt. Hij kiest dan voor de 5 GHz. Raakt Disconnected. En gaat terug naar 2.4. Zo is hij de hele tijd bezig en de helft van de tijd onbereikbaar. Weet iemand of je apparaten op de 2.4 kunt forceren middels de web interface van de KPN box 12?

Reputatie 7
Badge +8

In de V12 Extra Wifi functie gebruiken. Alleen voor 2.4Ghz aanzetten en de bluetooth bridge hiermee verbinden.

Ja precies, dat is daar specifiek voor natuurlijk 😀

maar die bridge heeft die settings niet.

kennelijk overerft hij je telefoons wifi settings.

ik was eigenlijk op zoek of ik in de router kon aanvinken of een device met 2.4 en/of 5 mag verbinden. Ik had eerder een router die dat kon.

Is wel praktisch maar ik zie nog niet waar ik dat doen kan.