Beantwoord

Kan ik apparaten op een blacklist zetten in de SuperWifi?

  • 7 August 2022
  • 11 reacties
  • 114 keer bekeken

Reputatie 1

Is het mogelijk om apparaten te verbieden te verbinden met een superwifi punt zodat ze alleen verbinden met het modem zelf? Ik kom er even zo snel niet uit. Alvast bedankt. 

icon

Beste antwoord door Mister_FromDaPants 8 August 2022, 20:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Nee @Mister_FromDaPants , die “blacklist” bestaat niet.

De KPN Box 12 vormt samen met de SuperWiFi's een netwerk waar binnen apparaten verbinden met de “beste” node. Wat is het doel dat je wilt bereiken en waarom?

Reputatie 1

Probleem: een wifi ip cam die gericht is op de achterdeuren hangt aan dezelfde muur waar aan de andere kant mijn KPN Box 12 staat. Om een of andere reden verbind hij toch met de superwifi van boven op de slaapkamer. Hierdoor heeft de cam een belabberde wifi sterkte of valt de verbinding weg. Terwijl er max een 3 meter tussen zit met de kpn box en de cam. Dat wil ik dus voorkomen. Dus dat verbinden met de beste node valt in de praktijk best tegen. Met de superwifi een wifi bereik van net 50% en met de kpn box was het uiteindelijk tussen de 75-85%. Dus wil hem op de blacklist zetten van de superwifi. Mijn cam moet nou eenmaal stabiel kunnen draaien :-)

Volgens de ontwerp-definitie in het WIFI syteem bepalen de devices, in jouw geval de camera aan welk accesspoint ze het best kunnen verbinden. 
Dat is ook wel logisch, omdat alleen het device weet van welk device hij op dat moment het sterkste signaal “ziet”.

Je kunt het dus niet centraal regelen. 
in die gevallen dat je toch wat moet, is je enige optie om een aparte wifinaam te zetten op je router, en de camera met een wachtwoord alleen op die aparte wifi-naam te laten verbinden. Met verlies van mesh.

de andere optie is om de superwifi stroomloos te maken, wachten tot de camera zelf naar het andere wifipunt schakelt en dan de superwifi weer aan te zetten. Sommigen gebruiken daar een schakelklok voor op tijden die niet spannend zijn.


 

Reputatie 1

Bedankt voor de feedback. Ik ben geen fan van verschillende wifi netwerken. Ik maak gebruik van smarthome (fibaro, hue, homekit o.a.). Inmiddels heb ik alle zaken geimporteerd naar 1 centrale besturing in Homekit (via Raspberry Pi). Ik wil dat al mijn aparaten binnen dezelfde ip reeksen/ wifi netwerken verbonden blijven anders zouden ze uitgesloten worden van deelname. Maar inmiddels zit hij dmv je laatste opmerking verbonden aan het modem zelf. Het blijft jammer dat je beperkt blijft qua beheer via de configuraties op de modems van aanbieders. Maar als je er zelf een router achter zet vallen ze daar weer over want “dan geen support”. 

Reputatie 7
Badge +24

Ander WiFi netwerk betekent niet dat de apparaten op een andere "ip reeks" zitten.

Ik heb voor mijn printer ook een apart WiFi netwerk. Maar die printer zit gewoon in dezelfde "ip reeks" als de andere apparaten. Hij word gewoon automatisch gevonden door computers en laptops die op het WiFi netwerk van de KPN versterkers zitten.

Reputatie 7
Badge +24

Maar als je er zelf een router achter zet vallen ze daar weer over want “dan geen support”. 

Die support heeft u nu eigenlijk ook niet. Want ze zeggen gewoon: dat ondersteunen we niet.

De meeste andere WiFi mesh systemen hebben volgens mij ook geen blacklist systeem waar u naar vraagt.

Als u nog eens problemen heeft: probeer het Extra WiFi eens. Dat kunt u activeren in de KPN Box.

Reputatie 1

Ander WiFi netwerk betekent niet dat de apparaten op een andere "ip reeks" zitten.

Ik heb voor mijn printer ook een apart WiFi netwerk. Maar die printer zit gewoon in dezelfde "ip reeks" als de andere apparaten. Hij word gewoon automatisch gevonden door computers en laptops die op het WiFi netwerk van de KPN versterkers zitten.

 

Hoi Nick,

Bedankt voor deze toevoeging. Dat wist ik inderdaad niet. Ik dacht dat dit voor problemen zou zorgen in ip reeksen of cummunicatie tussen apparaten. Dit zou dan wellicht de oplossing moeten bieden. Ik heb hem nu inderdaad aan de kpn box 12 gekoppeld door eerder antwoord; de mesh resetten en cam herstarten zodat hij met kpn box verbind. Maar in de toekomst is een apart netwerk voor de cam zeker een stabielere oplossing. Nogmaals dank voor de toelichting  

 

Reputatie 1

Ok kleine update. Want het probleem is nog niet opgelost. 
 

Ik heb ondertussen op mijn modem een extra wifi aangemaakt op 2,4Ghz (omdat de cam niet anders ondersteunen). Beide cams gereset en verbonden via het extra aangemaaktw wifi netwerk. Bij cam 1 lijkt dit prima te werken. Deze bevindt zich dan ook het dichtst in de buurt van het kpn modem. Bij cam 2 leek het ook goed te gaan tot dat ik via de logs zag dat hij vaker wegviel en weer terug kwam. Hij gaf aan verbonden te zijn met het extra wifi netwerk. Maar via de KPN app zie ik toch staan dat hij met de Superwifi is verbonden. Hoe is dat überhaupt mogelijk wanneer hij met extra wifi netwerk verbonden is en de superwifi alleen het origineel netwerk uitbreid???

Ik word hier beetje moedeloos van. Ik begrijp gewoon niet waarom je geen apparaten kunt blacklisten op zulke apparaten als de superwifi’s. 
 

Iemand nog ideeën? 

Reputatie 7
Badge +24

De SuperWiFi zend ook dat Extra WiFi netwerk uit. Die doet gewoon precies hetzelfde als de KPN Box. Dus ook dat tweede 2,4 Ghz netwerk uitzenden.

Is de SuperWiFi bekabeld aangesloten? 

Reputatie 1

De SuperWiFi zend ook dat Extra WiFi netwerk uit. Die doet gewoon precies hetzelfde als de KPN Box. Dus ook dat tweede 2,4 Ghz netwerk uitzenden.

Is de SuperWiFi bekabeld aangesloten? 

De superwifi staat boven op de slaapkamer en nee het is helaas nog geen bekabelde verbinden (staat wel op de planning). Maar dan heeft het hele extra wifi dus ook geen ene nut. Waarom zou ik een extra wifi netwerk aanmaken als ik het hoofdprobleem nog steeds niet voorkom. Ik wil voorkomem dat hij verbind met een toch al zwakker wifi punt een verdieping hoger. 

Reputatie 7
Badge +24

Dat kan niet. Er valt niets aan te sturen.