Review SuperWiFi 2

  • 7 February 2022
  • 21 reacties
  • 8883 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +16

Mij is gevraagd om de opvolger van de SuperWiFi, genaamd de SuperWiFi 2 te gaan testen. Deze heeft een kleine upgrade gehad in vergelijking met de vorige generatie.
Korte opsomming :
- Zwarte punten in plaats van wit
- Twee aansluitingen op de achterzijde ipv een enkele
- Gemaakt van gerecycled plastic
- Geschikt voor WiFi 6 (werkt daarmee beter i.c.m. de KPN Box 12)
- Voetje zit los bijgeleverd en het punt is nu ook op te hangen ( alleen draadloos)
- WPS knop op de voorzijde i.p.v. achterzijde.


De doos en inhoud :
Op de doos vinden we aan de bovenzijde de bekende afbeelding van de superwifi punten. Aan de binnenkant vinden wij de twee zwarte superwifi punten met twee zwarte platte aansluitkabels en twee zwarte adapters. Het fijn is dus dat nu alles ook meteen zwart is wat een mooi geheel vormt. Wat ook opvalt is dat de '’beschermfolie'’ ook volledig te recyclen is. De verpakking om de superwifi te beschermen is namelijk van papier en niet meer dan plastic.
 

Installatie : 
Wat meteen opvalt is dat het pootje tegenwoordig los meegeleverd wordt in de doos, dus men kan kiezen om deze zelf vast te schroeven en los te maken. Helaas is het nog niet mogelijk het punt mooi op te hangen, want nog steeds bevinden de aansluitingen aan de achterzijde en dit steekt enorm uit.
De installatie zelf wijkt eigenlijk weinig af van de eerste generatie, in te stellen via de KPN Thuis app of via de online beheeromgeving.
 

Uitstraling :
KPN heeft gekozen voor een zwarte versie, deze vind ik persoonlijk mooier bij mijn interieur passen dus daar scoren ze meteen een dikke voldoende mee. Ook de extra LAN poort aan de achterzijde is handig, dat maakt dat je de super wifi zowel bedraad kan aansluiten en op de andere poort een computer/tv ontvanger o.i.d. kan aansluiten .

Beheerpaneel :
Wijkt eigenlijk ook nauwelijks af van de eerste generatie, het nu mogelijk om de software wel bijgewerkt te houden via de online omgeving. 
 

Extra Functies :
Het SuperWiFi punt beschikt in tegenstelling tot zijn voorganger over WiFi 6 (AX) Dit is dus een toevoeging in samenwerking met de KPN BOX 12, deze beschikt ook over WiFi 6. 

Algemeen oordeel/Conclusie : 
Het is een leuke update ten opzichte van huidige witte superwifi punten. Ook de handigheid van een optioneel voetje, en extra aansluitingen zijn mooi meegenomen.
Heb je nu een SuperWifi (de witte) dan raad ik niet aan om te upgraden, daarvoor zijn er minimale veranderingen. Heb je nog geen SuperWiFi en heb je een BOX 12? Dan zou ik kiezen voor de SuperWiFi 2, deze heeft nu ook WiFi 6 (AX) en kan dus beter samenwerken met de BOX 12.

Pluspunten :
+ Zwarte kleur (verkleurd ook minder snel)
+ 2 aansluitingen, handig voor het aansluiten van een TV
+ Optioneel voetje
+ WiFi 6 ondersteuning
+ Volledig gemaakt van gerecycled plastic.


Minpunten : 
- Kan nog steeds niet worden opgehangen, want de kabels steken nog steeds een stuk uit.
- Weinig vernieuwingen in vergelijking met de eerste generatie SuperWiFi
 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +25

Heel leuk geschreven @Chrizziey. Complimenten!

Reputatie 6
Badge +3

Leuke en uitgebreide review! Complimenten!!

Reputatie 3
Badge

Is er inmiddels iets bekend over de down- en uploadsnelheid? Ik heb een 1Gbps abonnement.

Ben aan het testen geweest, op 3 m afstand van Box 12. Grappig is dat de gemeten snelheid afhangt van de app die je gebruikt… ( op iPad Pro 2021)

Uitgaande van Fling app:

5 GHz op Box12 WiFi : rond de 590 up- en down

5 GHz op Orbi RBR50 (bedraad aangesloten op Box 12) rond de 350 down en 280 up

Op ongeveer dezelfde afstand van de WiFi routers wordt hogere snelheid gemeten aan Box12 WiFi

Zijn er resultaten van gemeten snelheid bij SuperWiFi 2 ?

Reputatie 7
Badge +11

Grappig is dat de gemeten snelheid afhangt van de app die je gebruikt… ( op iPad Pro 2021)

Volledig normaal aangezien elke app andere servers gebruikt. Ik doe altijd speedtests met Wifiman op mijn tablet, behalve met gigabit-snelheden want dan zijn de servers van Wifiman niet betrouwbaar, dan schakel ik over naar Speedtest van Ookla. Ook bij de Ookla-speedtests zitten er overigens grote verschillen in. 

Ik heb ze helaas nog niet kunnen testen met gigabit-snelheden maar ik moet daarbij ook zeggen dat de prestaties hier niet hetzelfde gaan zijn vergeleken de prestaties bij jou aangezien ik andere apparatuur gebruik. Ik heb wel de planning om een dezer weken mijn abonnement tijdelijk om te zetten naar gigabit om iets meer te kunnen testen en mijn eigen access points goed naast elkaar te kunnen vergelijken met de Superwifi en Superwifi2.

Reputatie 3
Badge

Grappig is dat de gemeten snelheid afhangt van de app die je gebruikt… ( op iPad Pro 2021)

Volledig normaal aangezien elke app andere servers gebruikt. Ik doe altijd speedtests met Wifiman op mijn tablet, behalve met gigabit-snelheden want dan zijn de servers van Wifiman niet betrouwbaar, dan schakel ik over naar Speedtest van Ookla. Ook bij de Ookla-speedtests zitten er overigens grote verschillen in. 

Ik heb ze helaas nog niet kunnen testen met gigabit-snelheden maar ik moet daarbij ook zeggen dat de prestaties hier niet hetzelfde gaan zijn vergeleken de prestaties bij jou aangezien ik andere apparatuur gebruik. Ik heb wel de planning om een dezer weken mijn abonnement tijdelijk om te zetten naar gigabit om iets meer te kunnen testen en mijn eigen access points goed naast elkaar te kunnen vergelijken met de Superwifi en Superwifi2.

Benieuwd, blijf het volgen

Grappig is dat de gemeten snelheid afhangt van de app die je gebruikt… ( op iPad Pro 2021)

Volledig normaal aangezien elke app andere servers gebruikt. Ik doe altijd speedtests met Wifiman op mijn tablet, behalve met gigabit-snelheden want dan zijn de servers van Wifiman niet betrouwbaar, dan schakel ik over naar Speedtest van Ookla. Ook bij de Ookla-speedtests zitten er overigens grote verschillen in. 

Ik heb ze helaas nog niet kunnen testen met gigabit-snelheden maar ik moet daarbij ook zeggen dat de prestaties hier niet hetzelfde gaan zijn vergeleken de prestaties bij jou aangezien ik andere apparatuur gebruik. Ik heb wel de planning om een dezer weken mijn abonnement tijdelijk om te zetten naar gigabit om iets meer te kunnen testen en mijn eigen access points goed naast elkaar te kunnen vergelijken met de Superwifi en Superwifi2.

De tp-link eap245 test met een Oppo Find x3 pro telefoon (wifi 5)

 

Superwifi, in een woord, WAARDELOOS!!! Ik ben 15 uur bezig geweest met de installatie en het systeem met 3! Super wifi punten geeft de hele tijd storingen. Gewoon nog steeds geen internet op 1e en 2e verdieping. Mijn advies: koop een Powerline of laat kabels trekken. Dat ze dit durven verkopen met de naam superwifi schandalig!n!

Hallo @Pepe17 hoe heb je de versterkers aangesloten, draadloos of bekabeld, dat is een wereld van verschil.

Helemaal bekabeld rechtstreeks vanaf het modem is het meest ideale.

Powerlines zijn heden ten dage de minst goede oplossing.

 

Reputatie 4
Badge +4

Mooie review top gedaan.

Een vraag is een superWiFi een mesh netwerk??

Hallo @Pepe17 hoe heb je de versterkers aangesloten, draadloos of bekabeld, dat is een wereld van verschil.

Helemaal bekabeld rechtstreeks vanaf het modem is het meest ideale.

Powerlines zijn heden ten dage de minst goede oplossing.

 

Draadloos aangesloten tot nu toe. Ja helemaal bekabeld vanaf het modem is het meest ideale inderdaad. Daar laat ik binnenkort kabels voor trekken. Want draadloos zoals staat dat dit ook mogelijk moet zijn, is gewoon niet mogelijk over meerdere verdiepingen en zorgt voor steeds uit en aangaan van de verbinding.

Mooie review top gedaan.

Een vraag is een superWiFi een mesh netwerk??

Ja, dat is een mesh netwerk

 

Slechte service KPN. 1 van mijn super wifi punten is kapot. Naar de klanten service gebeld. Antwoord was: ga naar de kpn winkel dan kunt u hem omruilen. Naar de kpn winkel in Amersfoort geweest waar ik te horen kreeg dat zij de punten niet op voorraad hadden en dat ik weer met de klanten service moest bellen. Weer gebeld met de klanten service waar ik te horen kreeg dat zij niets voor mij konden doen en dat ik bij de kpn winkel moest zijn. Bedankt KPN

Wifimanager gebruikt vanwege een slecht WiFi signaal. Advies, schaf superwifi aan. Gedaan, opgehaald, geïnstalleerd waarbij de gebruiksaanwijzing gevolgd. WiFi van experia box wordt uitgezet, maar niet meer aan. Handmatig gedaan. En? Vervolgens kunnen de superwifi 2 apparaten het wifi signaal niet vinden en werkt het versterken dus ook niet! Dan maar bedraad aansluiten, maar dat was niet de bedoeling…Kortom, ik voel me bekocht. De experia box geeft gewoon een slecht signaal, de wifi manager helpt niet verder dan de uitgave van 99 euro. 
tip: niet aanschaffen, inloggen op de experiabox en zelf net zo lang testen of je een kanaal kunt vinden die je een acceptabele WiFi biedt. 

Hallo @Sm42 Als je een Experiabox modem V10 of lager hebt, behoort de wifi uit te gaan, daar de wifi op de betreffende modem niet kan samenwerken met de versterkers.

De versterkers bekabeld aansluiten geeft de meest stabiele, veilige en snelle werking.

Mocht je toch niet tevreden zijn, dan kun je ze binnen 14 dagen weer retour doen in originele verpakking en overlegging van de aankoopbon.

Afhankelijk van de manier waarop je ze hebt aangeschaft gelden er ook richtlijnen om ze op de juiste manier weer retour te sturen en je geld terug te krijgen.

 

Dank voor de snelle reactie. De gebruiksaanwijzing maakte mij niet duidelijk dat de WiFi op de experiabox uit moest blijven. Die zette ik handmatig aan omdat het lampje op de superwifi rood werd en bleef. Aangeraden werd om die dan dichter bij de experiabox te plaatsen. Maar dan ben ik weer te ver verwijderd van de plek waar het WiFi signaal te zwak is. 
Ze staan nu bekabeld aangesloten. Dat kan bij mij gelukkig makkelijk. Ik kan me voorstellen dat dit niet bij iedereen het geval is. In die gevallen helpt de superwifi zeer waarschijnlijk niet afdoende. 
Ik kijk het even aan, en anders stuur ik ze terug.

ps: waarom adviseert de WiFi manager geen nieuwe experiabox? 

Reputatie 7
Badge +24

Omdat de Experiabox v10 nog een heel goed modem is. Zelfs het beste modem wat KPN heeft word hier op het forum door menigeen verkondigd. Beter dan de KPN Box 12.

Hij heeft ook bepaalde functies die andere modellen niet hebben. Zo ondersteund die pairbonding. De v10a en de KPN Box ondersteunen geen pairbonding. Hiervoor is omruilen bij klanten die gebruik maken van pairbonding bijvoorbeeld sowieso al geen optie.

Ook "sneller internet buitengebied" werkt niet op de KPN Box 12. Sinds enige tijd wel op de Experiabox v10a. Maar het is lange tijd geweest dat ook hiervoor de Experiabox v10 de enige optie was.

Reputatie 7
Badge +24

Ze staan nu bekabeld aangesloten.

Als u ze beide bekabeld aan kunt sluiten is dat natuurlijk helemaal het allerbeste. Maar u zou er 1 wel draadloos kunnen plaatsen. Die verbind dan met de andere SuperWiFi die bekabeld aangesloten is.

Just terrible, 110€ spent on two swifi2 points, hours of installation later wifi points still on their own turn led to red, and stop spreading wifi. 
And sorry I do not want to hear about connecting them by wires, this is not the idea of wifi extenders, they are not called ethernet extenders. 

Reputatie 7

Which Experia/KPN Box do you have?

Did you follow the installation procedure meaning the "super"WiFi's have initially been connected by wire?

Reputatie 7
Badge +12

Just terrible, 110€ spent on two swifi2 points, hours of installation later wifi points still on their own turn led to red, and stop spreading wifi. 
And sorry I do not want to hear about connecting them by wires, this is not the idea of wifi extenders, they are not called ethernet extenders. 

After you placed them wireless it can sometimes take up-to 30 minutes until they work like they should. So place them away and get an coffee, after that they might work.

Just terrible, 110€ spent on two swifi2 points, hours of installation later wifi points still on their own turn led to red, and stop spreading wifi. 
And sorry I do not want to hear about connecting them by wires, this is not the idea of wifi extenders, they are not called ethernet extenders. 

After you placed them wireless it can sometimes take up-to 30 minutes until they work like they should. So place them away and get an coffee, after that they might work.

That's indeed was the case, I followed insctruction, and the fact that it was not working was very dissapointing so I just went to bed and in the morning it was ok 🤷‍♂️