SuperWifi 2: de vernieuwde SuperWifi punten

  • 7 February 2022
  • 504 reacties
  • 76788 keer bekeken
SuperWifi 2: de vernieuwde SuperWifi punten

Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

504 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Andere opties dan deze hebben we helaas niet.

Hoi @BRlnds, welkom! Je kunt de SuperWifi 2 via onze webshop zo aanschaffen voor €99,50 per stuk, of via de Wifi Manager met korting. Maar dan wel alleen als de Wifi Manager ook denkt dat je daarmee geholpen bent. Als dat niet zo is, dan krijg je alleen opties voor Wifi-desk of monteur. 

De Wifi Manager kijkt of ze toegevoegde waarde hebben, als op basis daarvan blijkt dat ze voor jouw situatie geen meerwaarde hebben worden ze niet aangeboden. In dat geval kan je ze zelf aanschaffen via de link die Erik hierboven gaf. 

 

Andere opties dan deze hebben we helaas niet.

 

Dat is wel jammer, want ik ben persoonlijk van mening dat jullie die ook aan bestaande klanten zouden moeten kunnen aanbieden als die er specifiek om vragen. 

Andere opties dan deze hebben we helaas niet.

 

Dat is wel jammer, want ik ben persoonlijk van mening dat jullie die ook aan bestaande klanten zouden moeten kunnen aanbieden als die er specifiek om vragen. 

Dat doet KPN ook, in de winkel en de webshop.

Reputatie 7
Badge +24

Nee, de vorige keer ben ik in een winkel geweest en heb daar de bestelling gedaan. Ik heb dus nog nooit eerder iets via de Wifi Manager besteld. En ik vind het nog steeds vreemd dat ik wel een aanbieding krijg in de mail voor die versterkers, maar ze dan niet “mag” kopen voor die aanbiedingsprijs. Daar erger ik me mateloos aan.

Ok. Volgens mij vraagt de WiFi Manager hoe groot uw huis is. Dan geeft u toch niet aan dat u een klein appartementje heeft? Geeft gewoon aan dat u een huis met 3 verdiepingen heeft.

Hier ook inmiddels de SuperWifi 2 in gebruik met een Experiabox V10.

Wat mij is opgevallen is hoeveel snelheid je verliest als je verbonden bent op een Superwifi punt die z’n backhaul draadloos heeft. Ik zie een halvering van de snelheid dan.

Ik had 3 punten besteld, maar heb er nu 2 in gebruik. De twee die ik actief heb, staan beiden op/in de trap. 1 op begane grond en 1 tussen de 1ste en 2de verdieping in. Beiden bedraad aangesloten. Ik had er ook 1 in de woonkamer staan die draadloos werkte.

Op de draadloze Superwifi haalde ik ergens in de 300mbit. Nadat ik deze uitgeschakeld had, kom tot in de 700mbit. Dus die draadloze Superwifi ligt nu maar in de la.

Wat me ook opvalt is dat ik wezenlijke snelheid verschillen zie tussen mijn laptop en telefoon. Beiden relatief nieuwe Apple hardware met Wifi6 ondersteuning. De Telefoon haalt steevast 100mbit minder.

Verder heb gemerkt dat de soort netwerk kabel enorm verschil maakt. Ik had eerst wat geprobeerd met een UTP Cat5 kabel, in principe goed genoeg. Maar wel eerder storing gevoelig omdat er geen folie om de draadparen zit in welke vorm dan ook. Dus geen folie om de draadparen en ook geen folie om de totale bundel aan draadparen. Regelmatig een paarse led op mijn wifi punten. Nadat ik deze had aangesloten met F/UTP Cat 5 kabel waren alle problemen verholpen. Een FTP kabel zou nog mooier zijn, maar die zijn meestel zo stug dat ze lastig weg te werken zijn. De F/UTP kabel die ik nu gebruik heeft een mooi plat profiel.

Let er op als je een kabel koopt om aan te sluiten. UTP geeft veel kans op storing. F/UTP of FTP kabel verhelpt dit. Op de kabel zelf staat bijna altijd een aanduiding wat je precies in handen hebt. De kleine print op de kabel geeft aan CAT waarde de kabel heeft. CAT5 of CAT5e is vrij standaard. Daarnaast staat er ook op wat er in de kabel zit. UTP: Unshielded Twisted Pair. FTP: Foiled Twisted Pair (ieder draadpaar heeft zijn eigen folie. F/UTP: Foiled/ Unschielded Twisted Pair (Om het geheel aan draadparen zit een folie.)

Reputatie 7
Badge +24

Euhm... CAT 5 (zonder e) moet je niet meer gebruiken hoor ... dat is wel zowat achterhaald. 

Goedemiddag,

Waarom krijgt ik als klant die al meer dan 26 jaar bij kpn zit niet de super WiFi 2 niet gratis?


 

Goedemiddag,

Waarom krijgt ik als klant die al meer dan 26 jaar bij kpn zit niet de super WiFi 2 niet gratis?


 

Waarom wèl? Toen je toentertijd klant werd bij KPN heb je ook een of andere vorm van korting gehad.

Als je de wifi-manager doet kun je eventueel in aanmerking komen voor de Wifi2 tegen de zeer gereduceerde prijs van €39,95 per stuk.

Als KPN iedereen maar van alles gratis gaat geven gaan gegarandeerd de aboprijzen omhoog en ik heb geen zin om een meerprijs te gaan betalen omdat een andere zo nodig iets gratis wil hebben.

 

Als nieuwe glasvezel/KPN klant word ik wat verontrust door alle berichten en de vele pagina's die ik zie over wegvallend internet met de Box 12, over het gedoe met “Super Wifi” punten en de verschillende versies, die al of niet bekabeld moeten worden aangesloten voor een goed resultaat.

Het moet nog bij mij in gebruik gesteld worden, dat zou dinsdag gebeuren, maar de schrik zit nu al goed in….

Als ik even de Box 12 aanzet, gewoon los, ongeveer op de plaats in het trappenhuis waar ik hem aanvankelijk had gepland, zie ik dat het signaal op diverse plaatsen in huis véél zwakker is dan dat van mijn huidige Ziggo mediabox. 

Het scheelt zo'n 8 to 12 dB en de monitor app geeft als geschatte afstand tot het AP consequent 3 keer zoveel meters aan als tot de Ziggo box.

Nu heb ik dus één apparaat voor Internet, een modem/router in één en een handige TV ontvanger, die helemaal uit staat als ik geen TV kijk.

Het Wifi signaal is overal in huis, ook op de zolder op de tweede verdieping prima voor wat we er mee doen, max. 2 apparaten tegelijk actief plus een paar telefoons.

Straks krijg ik dus een heel onhandig klein doosje voor de TV, zonder display voor het kanaalnummer en zonder audio uit PLUS een modem/router en nog eens EXTRA 2 lelijke zwarte discusschijven die een eigen stopcontact nodig hebben en volgens hun eigen type plaatje 12 V 1,5 A kunnen gebruiken, dat zou dan 18 watt zijn. Misschien moeten daar dan nog LAN kables naar toe om ze optimaal te laten werken.

Ik vraag me werkelijk af of dit nog wel van deze tijd is, we streven toch naar minder energieverbruik?

Die lelijke stroomvretende Super Wifi 2 dingen NIET gebruiken lijkt me vragen om problemen, gezien het futloze wifi-signaal van de Box 12.

Dat KPN die dingen er gratis bij doet is misschien om al te grote teleurstelling te voorkomen bij nieuwe klanten als ze met een kostenpost geconfronteerd worden meteen na aanschaf van KPN glasvezel…

 

Wie kan hier iets verstandigs over zeggen en me misschien geruststellen?

Reputatie 5
Badge +3

Kan iemand mij vertellen of het bereik van de superwifi 2 ook goed door hr++ glas komt?

Hallo @Tokko71 , het voordeel van glasvezel is dat je de router kunt plaatsen waar je wilt om een optimale wifi te krijgen, dit in tegenstelling tot een DSL-aansluiting, waar het modem bij moet staan/hangen.

Niemand verplicht je om die wifi-punten aan te schaffen of te gebruiken, dus om daar bij voorbaat al negatief over te doen,lijkt mij misplaatst. Dat anderen negatieve ervaringen hebben, wil niet zeggen dat jij dat ook zult ondervinden, iedere wifi-omgeving is immers anders. 99 van de 100 klanten zijn gewoon tevreden, binnen een forum zie je meestal alleen mensen met vragen of minder goede ervaringen, maar dat is dus een minderheid.

Als nieuwe klant had je ook voor een X aantal maanden korting kunnen kiezen i.p.v. de wifipunten.

Je krijgt een modem/router, die aangesloten op de glasvezelkast, functioneert als router/switch/wifi6-punt.

De Tv-decoders, welk type dan ook van KPN, hebben zeker een audio-out uitgang zodat je buiten het tv-toestel om radio kunt beluisteren via je eigen versterker.

Zelf heb ik ook glasvezel, de glasvezelkast in de meterkast, de router in de huiskamer en goede wifi door het hele huis (geen beton).

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Tokko71  bij 12V 1,5A is het maximaal leverbaar vermogen van de adapter 18 watt.
In de praktijk wordt maar zo’n 5 watt gebruikt (bron) door een SuperWiFi.

@JanD  Bedankt voor je bericht.

De heel kleine TV decoder van KPN heeft mogelijk audio op de optische poort, dat kan heel goed zijn. Maar verder alleen HDMI en LAN natuurlijk, geen analoog. 

Dan moet je maar net een versterker hebben met optische ingang of anders een doosje kopen van optisch naar analoog. Ik heb extra problemen, ik moet ook nog een uitgang hebben naar mijn hoorapparaat zender die met name voor het TV geluid, het verstaan van dialogen en zo heel belangrijk is.

Maar dat is wel op te lossen denk ik met wat extra hardware. 

Blijft het ongemak da je niet zoals bij de oudere decoders van KPN, een kanaalnummer kan zien. Sinds Ziggo het FM signaal van de kabel heeft gehaald om nog op een beetje bandbreedte te besparen, ben ik aangewezen op de decoder van Ziggo. Die heeft een simpel kanaal nummer display en diverse uitgangen (analoog audio, SCART, HDMI) , zodat ik kan zien op welk radio station (nummer) hij staat zonder de TV aan te hoeven zetten.

Het gebruiksgemak is toch al zoek, voorheen kon ik gewoon op de display van de Tuner zien op welk station hij stond, welke omroep en vaak extra info via RDS zoals de titel van het nummer of een songtekst. Niet alles is een vooruitgang...

Lastig, vind ik, misschien heeft KPN nog andere apparaten die handiger zijn.

Ik schrok van het grote aantal klachten, ook buiten dit forum, van mensen die vaak voorkomende storingen en onderbrekingen van het intermet hadden, waar KPN in veel gevallen geen raad mee wist.

Maar je hebt gelijk, misschien valt het mee…

In mijn huis, typische eengezinswoning met betonnen vloeren, gaat het met de Ziggo box prima, al ruim 10 jaar geen enkel probleem gehad, een paar heel korte signaalonderbrekingen daargelaten.

Omdat Ziggo steeds duurder en duurder werd en vanwege die streek met het vervallen van het radiosignaal wilde ik veranderen nu het glasvezel net er aan kwam. Ik was ooit begonnen in dit huis met KPN op DSL, maar dat was echt huilen met de klep dicht. 

Nu maar hopen dat ik niet al die narigheid krijg waar ik over lees…

Ik kan natuurlijk ook de router in bridge mode zetten en een stevige router neerzetten, die wèl het hele huis bestrijkt, als het anders niet lukt. Dat scheelt me in ieder geval het getreutel met die schijven…

 

@RBxx, ook bedankt voor je reactie. Ik begrijp dat een apparaat niet per sé het volle vermogen gebruikt dat op de voedingsaansluiting vermeld staat.

Maar het geeft te denken dat een apparaat wat veel mensen noodgedwongen hebben moeten kopen en installeren omdat hun Internet niet goed werkt, standaard door KPN wordt bijgeleverd.

Twee keer 5 Watt, dat is zo'n beetje een kwart kWh per etmaal, liever niet… 

Dan nog een plekje zoeken voor zo'n lelijk opvallend ding, niet te ver van een stopcontact, allemaal niet om vrolijk van te worden. 

Waarschijnlijk zal ik ze wel nodig hebben, want de Wifi analyzer geeft op zolder -72dBm voor Ziggo, daar valt nog mee te U-tuben op de telefoon terwijl de KPN box het bij -87 dBm houdt.

 

Dan moet je maar net een versterker hebben met optische ingang of anders een doosje kopen van optisch naar analoog. Ik heb extra problemen, ik moet ook nog een uitgang hebben naar mijn hoorapparaat zender die met name voor het TV geluid, het verstaan van dialogen en zo heel belangrijk is.

Maar dat is wel op te lossen denk ik met wat extra hardware. 

Hallo @Tokko71 

Dat is heel simpel op te lossen door de analoge geluidsuitgang van het tv-toestel te gebruiken, daar heb ik mijn ringleiding op aangesloten als slechthorende en werkt perfect.

 

Ik kan natuurlijk ook de router in bridge mode zetten en een stevige router neerzetten, die wèl het hele huis bestrijkt, als het anders niet lukt. Dat scheelt me in ieder geval het getreutel met die schijven…

Hallo @Tokko71 , de KPN modem/router kan NIET in bridgemode gezet worden, in plaats daarvan kun je wel een eigen router gebruiken die de KPN-router vervangt en rechtstreeks op de glaskast aansluiten, die router moet dan wel over IGMP-snooping beschikken om TV te kunnen kijken, maar daar weet @wjb meer van.

 

Reputatie 7
Badge +17

@Basdekruijf HR++ glas bevat een dunne metaalcoating. Dat komt het signaal niet ten goede. Ik kan niet direct vertellen over hoeveel verval het precies gaat. Dat hangt ook af van andere omstandigheden. Maar hou dus wel rekening met signaalverlies waar de wifi door HR++ glas heen moet. 

Reputatie 5
Badge +3

@Basdekruijf HR++ glas bevat een dunne metaalcoating. Dat komt het signaal niet ten goede. Ik kan niet direct vertellen over hoeveel verval het precies gaat. Dat hangt ook af van andere omstandigheden. Maar hou dus wel rekening met signaalverlies waar de wifi door HR++ glas heen moet. 

Signaal verlies hou ik zeker rekening mee, ik hoop alleen dat we in de tuin bij de zit tegen het huis aan redelijke wifi pakken. Met het geen wat we nu hebben lukt het niet heel goed, maar die apparatuur is ook alweer wat ouder.

Ik heb er 2 via de wifi manager besteld die er maandag zijn dus gaan we het wel zien.

Reputatie 5
Badge +2

Nog steeds geen update voor de SuperWifi in combi box 12 kpn lijkt niet echt geïnteresseerd te zijn dit snel op te lossen 

Badge

Goede middag allemaal, 

Even snel een vraagje. Ik heb 1Ghz glasvezel en bedraad haal ik 950/950 ongeveer… Dus best leuk. 
Echter, de experiabox in de meterkast heeft soms goede WiFi snelheid 450/450 en soms red ik niet eens 5 Mbit… Ja, nog geen 500Kbp/s. 
 

Nu heb ik de TV bekabeld aan de experiabox. Kan ik tussen de experiabox (modem) en de TV ontvanger een SuperWiFi punt zetten? (zitten immers 2 RJ45 poorten op) 

lekker dan, heb ik eind vorig jaar net de superwifi 1 ontvangen is er nu al de 2. met name die dubbele poort aan de achterkant had ik heel graag willen hebben! kan ik er niet ééntje (of alle 3) nog omruilen?

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Nu heb ik de TV bekabeld aan de experiabox. Kan ik tussen de experiabox (modem) en de TV ontvanger een SuperWiFi punt zetten? (zitten immers 2 RJ45 poorten op) 

Ja, dat kan.

Reputatie 7
Badge +20

Goede middag allemaal, 

Even snel een vraagje. Ik heb 1Ghz glasvezel en bedraad haal ik 950/950 ongeveer… Dus best leuk. 
Echter, de experiabox in de meterkast heeft soms goede WiFi snelheid 450/450 en soms red ik niet eens 5 Mbit… Ja, nog geen 500Kbp/s. 
 

Nu heb ik de TV bekabeld aan de experiabox. Kan ik tussen de experiabox (modem) en de TV ontvanger een SuperWiFi punt zetten? (zitten immers 2 RJ45 poorten op) 

Ja dat kan. Je kan de ontvanger op het SuperWifipunt aansluiten. 

 

Nog steeds geen update voor de SuperWifi in combi box 12 kpn lijkt niet echt geïnteresseerd te zijn dit snel op te lossen 

De Box 12 krijgt nog een update, weet alleen nog niet wanneer helaas. :(

Reputatie 7
Badge +20

lekker dan, heb ik eind vorig jaar net de superwifi 1 ontvangen is er nu al de 2. met name die dubbele poort aan de achterkant had ik heel graag willen hebben! kan ik er niet ééntje (of alle 3) nog omruilen?

Nee helaas, dit kan niet. De SuperWifipunten zijn eigendom. Ik begrijp je voorkeur voor dubbele poorten, maar ik kan ze niet omruilen. :(

lekker dan, heb ik eind vorig jaar net de superwifi 1 ontvangen is er nu al de 2. met name die dubbele poort aan de achterkant had ik heel graag willen hebben! kan ik er niet ééntje (of alle 3) nog omruilen?

Nee helaas, dit kan niet. De SuperWifipunten zijn eigendom. Ik begrijp je voorkeur voor dubbele poorten, maar ik kan ze niet omruilen. :(

Waarom is mij toen niet verteld dat er een nieuwe set op komst is. dan had ik zeker nog even gewacht met aanschaffen van extra punten 😞 jammer dit hoor!

Reputatie 7
Badge +24

Ik begrijp je voorkeur voor dubbele poorten, maar ik kan ze niet omruilen. :(

Waarom is mij toen niet verteld dat er een nieuwe set op komst is. dan had ik zeker nog even gewacht met aanschaffen van extra punten 😞 jammer dit hoor!

Dan hadden heel veel andere klanten waarschijnlijk ook gewacht. En hadden de witte SuperWiFi's nu misschien nog niet eens op geweest.