SuperWifi 2: de vernieuwde SuperWifi punten

  • 7 February 2022
  • 504 reacties
  • 76770 keer bekeken
SuperWifi 2: de vernieuwde SuperWifi punten
Reputatie 7
Badge +25

SuperWifi 2 wordt op 7 februari 2022 geïntroduceerd bij KPN. Nu met Wifi 6 voor nog snellere en stabielere wifi op meerdere apparaten tegelijk. Deze vernieuwde SuperWifi punten werken op dezelfde manier als de vorige SuperWifi punten. Maar ze verschillen toch op een paar punten. In dit topic leg ik het je uit.

 

Wat is het verschil tussen SuperWifi en SuperWifi 2?

Er zijn geen grote verschillen in de werking van de vernieuwde SuperWifi punten. De webinterface van de SuperWifi 2 is hetzelfde als de vorige SuperWifi punten. Functies zoals ‘Extra Wifi’ en ‘Wifi tijdschema’ zijn er ook op de nieuwe SuperWifi punten. Maar er zijn ook een paar verschillen. Dit zijn de belangrijkste:

  • 2 ethernetpoorten i.p.v. 1
  • Wifi 6 (ax) ondersteuning op de SuperWifi 2
  • De SuperWifi 2 is gemaakt van gerecycled plastic en is zwart
  • Op de SuperWifi zit de voet/beugel vast. Bij de SuperWifi 2 is deze los te halen

 

SuperWifi 2
Achterkant

 

Wat is Wifi 6?

Wifi 6 (802.11ax) is de opvolger van Wifi 5 (802.11ac). Met deze nieuwe generatie draadloos internet is er thuis en op het werk meer mogelijk. Qua snelheid zul je niet snel iets merken van Wifi 6, want Wifi 5 is al erg snel. 

 

Wat is het verschil tussen Wifi 5 en Wifi 6?

Wifi 5 kan al verschillende apparaten tegelijk bedienen, maar kent ook zijn beperkingen. De verschillen zijn: sneller internet voor meerdere apparaten tegelijkertijd, betere beveiliging, energiezuiniger en minder vertraging. Het grootste verschil is de mogelijkheid om meerdere apparaten efficiënt te bedienen. En dat is interessant voor de toekomst. Steeds meer apparaten zijn thuis online en die hebben allemaal een stabiele wifiverbinding nodig. Wifi 6 kan veel efficiënter een groot aantal apparaten voorzien van wifi. Dit betekent dat onder drukke omstandigheden Wifi 6 blijft presteren, waar Wifi 5 kan verstoppen.

 

Veelgestelde vragen

 

Werken KPN SuperWifi punten samen met de Experia Wifi?

Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.
 

Wat kosten de SuperWifi 2 punten voor bestaande klanten?

Klanten van KPN krijgen via de Wifi Manager advies op maat. De vernieuwde SuperWifi punten kosten daar €54,50 per stuk. Via onze webshop kosten de SuperWifi punten €199 per set.

 

Kan ik een tv-ontvanger aansluiten op een SuperWifi punt?

Ons advies is om een tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. Zo heb je de minste kans op storingen. Kies je er toch voor om de tv-ontvanger aan te sluiten op een SuperWifi punt die draadloos is verbonden met het modem of ander SuperWifi punt? Dan kan het wel werken, maar het valt niet onder de ondersteuningsvoorwaarden. Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten.

 

Werkt Wifi 6 als je een Box 12 modem hebt met Superwifi 2?

Ja, per de Box 12 firmware versie 528 werkt Wifi 6 ook op de SuperWifi 2. De uitrol van deze firmwareversie is nog bezig. Meer informatie daarover in dit topic:

Heb je nog een oudere versie, dan werkt Wifi 6 wel op de Box 12 zelf, maar nog niet op de SuperWifi 2.

 

Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?

Nee. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.
 

Hoe sluit ik SuperWifi aan?

Lees er alles over in dit topic: KPN SuperWifi: installatie en gebruik

 

Heb je vragen over SuperWifi 2? Stel ze in reactie hieronder.


Update: 04-07-2023


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

504 reacties

Reputatie 1

Bug in settings. Lampjes kunnen aan of uit maar de 50% optie is niet selecteerbaar 

 

 

Even kort wps knop indrukken. 

Reputatie 2

Hier helaas nog geen modem update. Hopelijk komt hij snel. 

Inmiddels 3 SuperWifi 2 punten aangesloten gekregen, 1 bekabeld met Experia V10 box. De andere 2 niet bekabeld. Wifi dekking lijkt goed echter wordt de internet verbinding regelmatig verbroken. Na een paar minuten komt deze weer terug.

Inmiddels de SW punten 2 keer opnieuw aangesloten maar dat levert geen verbetering. Als de internet verbinding wegvalt kan ik nog wel inloggen op de Wifi punten maar niet meer op de router. Zodra de verbinding weer terug is kan ik er wel op inloggen.

Herkenbaar probleem en oplosbaar?

Groet,
Dirk

Reputatie 7
Badge +24

Inmiddels 3 SuperWifi 2 punten aangesloten gekregen, 1 bekabeld met Experia V10 box. De andere 2 niet bekabeld. Wifi dekking lijkt goed echter wordt de internet verbinding regelmatig verbroken. Na een paar minuten komt deze weer terug.

Inmiddels de SW punten 2 keer opnieuw aangesloten maar dat levert geen verbetering. Als de internet verbinding wegvalt kan ik nog wel inloggen op de Wifi punten maar niet meer op de router. Zodra de verbinding weer terug is kan ik er wel op inloggen.

Herkenbaar probleem en oplosbaar?

Groet,
Dirk

Heeft u de kabel al eens vervangen? 

Net gedaan, helaas geen verbetering

 

Reputatie 7
Badge +20

@Dirks, ik weet zo niet de hele geschiedenis. Wel andere kabel geprobeerd, dat helpt dus niet helaas. Ook al een schone installatie geprobeerd? Dus even de schotels helemaal als nieuw installeren? Blijft het daarna nog, zou je dan een topic willen openen. Dan kunnen we daar verder het probleem onderzoeken. Dan blijft het mooi overzichtelijk. 

Reputatie 7
Badge +21

In het topic KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ100000516 & SGEJ10000528] wordt door een recente ontvanger van firmware 528 gemeld, dat de SuperWiFi-2’s ook nog een update van firmware 2.00.23 naar firmware 2.00.26 kregen. Was dat toevallig, want het is niet nodig voor WiFi-6?

Ik heb op de Box 12 al weken geleden versie 528 gekregen, maar mijn SuperWiFi’s hebben nog 2.00.23. Worden die nog apart geupdate? 

Reputatie 7

Als de update beschikbaar is zullen jouw SuperWifi's ook bijgewerkt worden @RBxx. Je kunt kijken of je via 'm de webinterface van de SuperWifi kunt aanvragen (Systeem → Firmware update), je kunt de update dan zelf starten.

Reputatie 7
Badge +21

De webinterface van de SuperWiFi   @Jasper ?
Met een KPN Box 12 heb ik die niet meer, de modem webinterface is de baas van de hele set.

Reputatie 2

Klopt, die webinterface wordt helaas doorverwezen naar de modem webinterface. Zonde, want dat had meer mogelijkheden geboden. Ik snap dat KPN 1 webinterface voor alle apparaten wil voor bepaalde klanten, maar goed, deze keuze is jammer voor anderen (de webinterface van de superwifi punten had prima naast de modem interface kunnen blijven bestaan).

Reputatie 7

Goed punt @RBxx, daar had ik even niet aan gedacht. De update zal dan automatisch komen verwacht ik, ik vraag het nog voor je na!

Reputatie 7

Ik heb een reactie @RBxx. De update voor de SuperWifi zal inderdaad op een automatisch komen, wanneer is nog even afwachten. Voor het gebruik van Wifi 6 maakt dat geen verschil, zowel met 2.00.23 als 2.00.26 werkt dat goed samen met de 528 versie op de Box 12 🙂

Mag de 2e superwifi 2 ook bekabeld worden aangesloten? Deze komt op zolder, daar heb ik nu 0 bereik. Wel heb ik daar een internet kabel welke is verbonden met de V10 modem,

Reputatie 7
Badge +21

Ja @jakobh , dat mag. Dat is ook verstandig op zolder, als daar 0 bereik is dan kan een SuperWifi daar draadloos ook niets van maken. Als je “niks” versterkt dan blijft het “niks” 😉.

Ik heb vandaag geforceerd (dmv reset) de update naar SGEJ10000528 gedaan omdat ik het superwifi 2 niet voor elkaar kreeg. Nu valt me op dat ik in deze nieuwe firmware een ander menu zou krijgen zonder blauwe wifiknop maar bij mij staat deze knop er nog steeds op?

Inmiddels heb ik de superwifi bedraad draaiend gekregen, beide punten zijn bedraad. In de app zie ik 1 SSID (van de experia) en niet meer die van de superwifi, het signaal is top dus ik denk dat het goed gaat.
In de app zie ik nu ook de 2 superwifi staan, maar ik merk dat hier toch iets raars gebeurd. Ik kan nu via de modem een guest netwerk aanmaken en via de app een gast netwerk?

Zou ik de MAC adressen van de superwifi ook ergens in het modem admin menu terug moeten kunnen vinden?

 

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb vandaag geforceerd (dmv reset) de update naar SGEJ10000528 gedaan omdat ik het superwifi 2 niet voor elkaar kreeg. Nu valt me op dat ik in deze nieuwe firmware een ander menu zou krijgen zonder blauwe wifiknop maar bij mij staat deze knop er nog steeds op?

 

Je bedoelt deze: 

Heb je de cookies en cache van de browser al eens verwijderd? Dit werkt vaak om alles goed up and running te krijgen. 

 

Inmiddels heb ik de superwifi bedraad draaiend gekregen, beide punten zijn bedraad. In de app zie ik 1 SSID (van de experia) en niet meer die van de superwifi, het signaal is top dus ik denk dat het goed gaat.
In de app zie ik nu ook de 2 superwifi staan, maar ik merk dat hier toch iets raars gebeurd. Ik kan nu via de modem een guest netwerk aanmaken en via de app een gast netwerk?

Je bedoelt dat er Engels en Nederlands gebruikt wordt? Hier lees je hoe je een gastnetwerk instelt. 

 

Zou ik de MAC adressen van de superwifi ook ergens in het modem admin menu terug moeten kunnen vinden?

 

 

 

J

 

Inmiddels heb ik de superwifi bedraad draaiend gekregen, beide punten zijn bedraad. In de app zie ik 1 SSID (van de experia) en niet meer die van de superwifi, het signaal is top dus ik denk dat het goed gaat.
In de app zie ik nu ook de 2 superwifi staan, maar ik merk dat hier toch iets raars gebeurd. Ik kan nu via de modem een guest netwerk aanmaken en via de app een gast netwerk?

Je bedoelt dat er Engels en Nederlands gebruikt wordt? Hier lees je hoe je een gastnetwerk instelt. 

 

 

Nee ik bedoel dat ik via het inlogmenu op mijn modem het guest gastnetwerk in kan stellen en via de app het gast gastnetwerk. Ik kan dus 2 verschillende gast netwerken activeren maar die niet op 1 plek beheren

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @Langenburg , het is één en hetzelfde gastnetwerk. Alleen spreekt het Sagemcom modem Engels en de KPN Thuis app Nederlands.

 

 

Zou ik de MAC adressen van de superwifi ook ergens in het modem admin menu terug moeten kunnen vinden?

 

 

Hier zie ik de superwifi punten dus niet staan. Er zou 2x MAC C0D7 etc moeten staan. Ze blinken wel groen en ik heb op zolder prima dekking (ze zijn bekabeld via een switch)

In de app staan ze wel vermeld 

Hoi @Langenburg , het is één en hetzelfde gastnetwerk. Alleen spreekt het Sagemcom modem Engels en de KPN Thuis app Nederlands.

Waarom staan ze dan allebei als apart wifi netwerk een SSID uit te zenden? Ik heb nu 3 verschillende wifi netwerken.. KPN standaard, KPN gast en KPN guest

Reputatie 7
Badge +20

Wat gebeurt er als je de SuperWifi direct op je modem aansluit? Dus de switch er even tussenuit? Ben benieuwd of ze dan wel gezien worden!

Inmiddels 3 SuperWifi 2 punten aangesloten gekregen, 1 bekabeld met Experia V10 box. De andere 2 niet bekabeld. Wifi dekking lijkt goed echter wordt de internet verbinding regelmatig verbroken. Na een paar minuten komt deze weer terug.

Inmiddels de SW punten 2 keer opnieuw aangesloten maar dat levert geen verbetering. Als de internet verbinding wegvalt kan ik nog wel inloggen op de Wifi punten maar niet meer op de router. Zodra de verbinding weer terug is kan ik er wel op inloggen.

Herkenbaar probleem en oplosbaar?

Groet,
Dirk

Goedemiddag Dirk,

Ik ben benieuwd of jij hier nog last van heb. Ik heb thuis ook KPN en mijn eigen Wifi versterkers (Aruba) hangen. Precies hetzelfde probleem als jij omschrijft. KPN zegt dat het niet aan het modem ligt. Ben voor nu de test aan het doen om al mij Aruba's uit te schakelen en alleen op de WiFi van de KPN box (12) te draaien. Ik overweeg ook om SuperWiFi 2 aan te schaffen, maar dan moet het wel mijn probleem oplossen. 

Gr. Patrick

Ik heb met mijn huidige superwifi problemen om 2.4 Ghz  te gebruiken. Los ik dat op met een extra superwifi 2 punt? Nog ergens rekening mee houden?

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb met mijn huidige superwifi problemen om 2.4 Ghz  te gebruiken. Los ik dat op met een extra superwifi 2 punt? 

Nee. Want de zwarte SuperWiFi's werken gewoon op precies dezelfde manier. 

Heeft u het Extra WiFi al eens geprobeerd? 

Ik heb met mijn huidige superwifi problemen om 2.4 Ghz  te gebruiken. Los ik dat op met een extra superwifi 2 punt? 

Nee. Want de zwarte SuperWiFi's werken gewoon op precies dezelfde manier. 

Heeft u het Extra WiFi al eens geprobeerd? 

Geen idee wat dat is, maar ik hoor veel klachten over dat het onmogelijk is om apparatuur die alleen 2.4 ondersteund te gebruiken. Ik begreep dat dat met de nwe  SW2 wel kon.