SuperWifi 2: de vernieuwde SuperWifi punten

  • 7 February 2022
  • 504 reacties
  • 76780 keer bekeken
SuperWifi 2: de vernieuwde SuperWifi punten
Reputatie 7
Badge +25

SuperWifi 2 wordt op 7 februari 2022 geïntroduceerd bij KPN. Nu met Wifi 6 voor nog snellere en stabielere wifi op meerdere apparaten tegelijk. Deze vernieuwde SuperWifi punten werken op dezelfde manier als de vorige SuperWifi punten. Maar ze verschillen toch op een paar punten. In dit topic leg ik het je uit.

 

Wat is het verschil tussen SuperWifi en SuperWifi 2?

Er zijn geen grote verschillen in de werking van de vernieuwde SuperWifi punten. De webinterface van de SuperWifi 2 is hetzelfde als de vorige SuperWifi punten. Functies zoals ‘Extra Wifi’ en ‘Wifi tijdschema’ zijn er ook op de nieuwe SuperWifi punten. Maar er zijn ook een paar verschillen. Dit zijn de belangrijkste:

  • 2 ethernetpoorten i.p.v. 1
  • Wifi 6 (ax) ondersteuning op de SuperWifi 2
  • De SuperWifi 2 is gemaakt van gerecycled plastic en is zwart
  • Op de SuperWifi zit de voet/beugel vast. Bij de SuperWifi 2 is deze los te halen

 

SuperWifi 2
Achterkant

 

Wat is Wifi 6?

Wifi 6 (802.11ax) is de opvolger van Wifi 5 (802.11ac). Met deze nieuwe generatie draadloos internet is er thuis en op het werk meer mogelijk. Qua snelheid zul je niet snel iets merken van Wifi 6, want Wifi 5 is al erg snel. 

 

Wat is het verschil tussen Wifi 5 en Wifi 6?

Wifi 5 kan al verschillende apparaten tegelijk bedienen, maar kent ook zijn beperkingen. De verschillen zijn: sneller internet voor meerdere apparaten tegelijkertijd, betere beveiliging, energiezuiniger en minder vertraging. Het grootste verschil is de mogelijkheid om meerdere apparaten efficiënt te bedienen. En dat is interessant voor de toekomst. Steeds meer apparaten zijn thuis online en die hebben allemaal een stabiele wifiverbinding nodig. Wifi 6 kan veel efficiënter een groot aantal apparaten voorzien van wifi. Dit betekent dat onder drukke omstandigheden Wifi 6 blijft presteren, waar Wifi 5 kan verstoppen.

 

Veelgestelde vragen

 

Werken KPN SuperWifi punten samen met de Experia Wifi?

Ja, de (vernieuwde) KPN SuperWifi punten en Experia Wifi werken met elkaar samen. Let op dat de Experia Wifi altijd bekabeld moet worden aangesloten. Het maakt niet uit of je SuperWifi of SuperWifi 2 hebt. SuperWifi en SuperWifi 2 kun je combineren.
 

Wat kosten de SuperWifi 2 punten voor bestaande klanten?

Klanten van KPN krijgen via de Wifi Manager advies op maat. De vernieuwde SuperWifi punten kosten daar €54,50 per stuk. Via onze webshop kosten de SuperWifi punten €199 per set.

 

Kan ik een tv-ontvanger aansluiten op een SuperWifi punt?

Ons advies is om een tv-ontvanger bekabeld aan te sluiten op het modem. Zo heb je de minste kans op storingen. Kies je er toch voor om de tv-ontvanger aan te sluiten op een SuperWifi punt die draadloos is verbonden met het modem of ander SuperWifi punt? Dan kan het wel werken, maar het valt niet onder de ondersteuningsvoorwaarden. Als je de SuperWifi bekabeld hebt aangesloten op het modem dan kun je de tv-ontvanger daar wel op aansluiten.

 

Werkt Wifi 6 als je een Box 12 modem hebt met Superwifi 2?

Ja, per de Box 12 firmware versie 528 werkt Wifi 6 ook op de SuperWifi 2. De uitrol van deze firmwareversie is nog bezig. Meer informatie daarover in dit topic:

Heb je nog een oudere versie, dan werkt Wifi 6 wel op de Box 12 zelf, maar nog niet op de SuperWifi 2.

 

Werkt Wifi 6 ook als je een V10A modem hebt met Superwifi 2?

Nee. De V10A zal de “master” zijn in deze situatie. De V10A ondersteunt geen Wifi 6 en daarom zal Wifi 6 niet werken in deze opstelling.
 

Hoe sluit ik SuperWifi aan?

Lees er alles over in dit topic: KPN SuperWifi: installatie en gebruik

 

Heb je vragen over SuperWifi 2? Stel ze in reactie hieronder.


Update: 04-07-2023


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

504 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb het eerst met een geprobeerd,ook zou hij de wifi overnemen ,maar daar zie ik ook niets ,op het modem branden al de lichtjes. Maar waar om zouden 2 wel werken en een niet

Een draadloze SuperWiFi maakt geen verbinding met de Experiabox v10. Dus die doet het dan niet als die in z'n uppie is.

Een draadloze SuperWiFi maakt verbinding met de andere SuperWiFi die wel bekabeld is aangesloten. Dan moet die er dus wel zijn, die bekabeld aangesloten SuperWiFi. 

Daarom eerst beide bekabeld op de Experiabox aansluiten. Zo staat het ook in de handleiding. 

ik mis bij de nieuwe Super Wifi punten 2.0 de mogelijkheid voor wand- of plafondbevestiging. Om het signaal goed te kunnen ontvangen van mijn Experiabox 10a naar het eerste wifipunt, zou deze op de overloop moeten staan. Daar zijn geen plankjes of kasten (past ook niet). Ik   het het Super Wifi punt nu in een kamer gezet, net naast de deur. Helaas verdwijnt daar regelmatig het groene signaal  en wijzigt naar oranje. 

Hallo @Willemijn60 , dat zou bij de zwarte nu wel moeten kunnen, er zit bovenin een ophangoog.

 

Ja, dat klopt. Echter, door de vorm van de netsnoeraansluiting is dat niet  goed te gebruiken.  Het netsnoer “duwt” het wifipunt van de wand.

 

Ja, dat klopt. Echter, door de vorm van de netsnoeraansluiting is dat niet  goed te gebruiken.  Het netsnoer “duwt” het wifipunt van de wand.

 

Hallo @Willemijn60 , dat moet ook, de pootjes houden ruimte vrij tussen de muur en de versterker voor de koeling en om de LAN-kabels en het netsnoer kwijt te kunnen.

Dat is bij de Experia Modem V10a net zo geregeld.

Daar is dus over nagedacht.

 

 

Deze pootjes zitten er niet bij, alleen een v-vormige standaard voor plaatsing op een plankje. Als ik het wifipunt ophang met het standaard pootje gemonteerd hangt hij erg schuin naar boven gericht aan de wand.

Deze pootjes zitten er niet bij, alleen een v-vormige standaard voor plaatsing op een plankje. Als ik het wifipunt ophang met het standaard pootje gemonteerd hangt hij erg schuin naar boven gericht aan de wand.

En zo hoort het ook.

 

Reputatie 7
Badge +21

Hallo @Willemijn60 met alle aansluitingen aan de achterzijde blijft het ophangen een uitdaging.
Met verwijderbare voet en een haakse voedingsstekker is het al een stuk beter dan de Super WiFi 1, maar strak langs de muur is onmogelijk, zeker als je ook nog een netwerkkabel zou aansluiten.

Reputatie 7
Badge +18

Er zijn ook netwerkkabels met een haakse UTP aansluiting, dat zou ook al een stuk moeten schelen:

 

Reputatie 7
Badge +21

Ok, maar wand- of plafond-bevestiging blijft lastig met de uitstekende connectors en kabels, al is het minder.

Reputatie 7
Badge +18

Dat is waar, die SuperWiFi’s zijn blijkbaar niet echt gemaakt voor wand/plafond bevestiging.

Maar aangezien de voedingsconnector ook haaks is, zou dit ook moeten helpen anders heb je weer zo'n knik in de UTP kabel zitten als je hem zo plat mogelijk tegen de wand wil hebben.

Reputatie 7
Badge +8

Ja, dat klopt. Echter, door de vorm van de netsnoeraansluiting is dat niet  goed te gebruiken.  Het netsnoer “duwt” het wifipunt van de wand.

 

Een oplossing om het recht aan de wand te hangen  middels een enkele schroef is om een wat langere dunnere schroef te gebruiken en deze in een stukje aluminium buis (10mm)van de bouwmarkt te stoppen. Dit buisje werkt dan als afstandhouder waardoor de superwifi loodrecht aan de wand kan hangen ook als de ethernetkabels er tegenaan lopen te drukken.

Bij mijn nieuwe KPN abonnement heb ik een experiabox v 10 ,blijkbaar is dit een ouder typen ,daarom moet een van de 2 super wifi altijd aangesloten worden op de experiabox, waarom dan geen experiabox v 12 dan werken de super wifi bijde afzonderlijk  zodat een buiten bij ons zitje en een boven bij de zonnepanelen. 

Reputatie 7
Badge +24

Bij mijn nieuwe KPN abonnement heb ik een experiabox v 10 ,blijkbaar is dit een ouder typen ,daarom moet een van de 2 super wifi altijd aangesloten worden op de experiabox, waarom dan geen experiabox v 12 dan werken de super wifi bijde afzonderlijk  zodat een buiten bij ons zitje en een boven bij de zonnepanelen. 

De kans is aanwezig dat u pairbonding heeft. Dat werkt alleen op de v10. De KPN Box ondersteund dat niet.

Ik heb sinds kort glasvezel van KPN. 1000mbits.

ik heb de box 12, ik haal met mijn iPhone 11 pro dichtbij de router 790mbits. Heel tevreden mee. Een meter of 5 verder met een houten wand er tussen daalt dit naar 400mbits. Ik dacht ik bestel er twee super WiFi 2 bij. Echter ik krijg ze  niet meer werkend. Installeren via de bijgevoegde folder werkte. Ik krijg ze in het overzicht van de kpn app. Ik heb eentje verplaatst naar een andere positie en nu krijg ze niet meer werkend. Resetten werkt niet. Installeren zoals stappenplan via  de app werkt niet, die lijkt nog op de oude superwifi gestoeld te zijn. Nou ben ik niet onnozel ( docent techniek) maar ik snap er helemaal niks meer van. Ik heb het meermaals geprobeerd maar niks werkt. Lampjes branden groen maar ze komen niet in mijn overzicht. 

 

Bij mij het zelfde probleem,de super wifi werk op mijn oude v 10 box en die krijg niet weg,heb vaak gerest en weer op nieuw installeren volgsysteem de app ,maar blijf maar terug komen .Andere super wifi gebruikers ,kunnen de wifi punten onafhankelijk van elkaar ergens plaatsen zonder aan de v 10 box verbonden te zijn,als de super los koppen valt hij uit.Hoe kan ik mijn bijde super wifi verbinden met de nieuwe v 10 box en hoelaat ik de oude v 10 box verwijderen van mijn internet omgeving. 

Reputatie 7
Badge +24

Installeren zoals stappenplan via  de app werkt niet, die lijkt nog op de oude superwifi gestoeld te zijn.

Er is ook geen enkel verschil in het in installeren tussen de witte SuperWiFi's en de zwarte SuperWiFi’s. Beide gaat op dezelfde manier.

Reputatie 7
Badge +24

Andere super wifi gebruikers ,kunnen de wifi punten onafhankelijk van elkaar ergens plaatsen zonder aan de v 10 box verbonden te zijn,als de super los koppen valt hij uit.

Bij de Experiabox v10 (zonder a) moet er altijd 1 bekabeld aangesloten blijven. 

En waarom staat er ,je bent verbonden met .........en dat is de code van mijn oude v 10 box die heb terug  gestuurd naar KPN.

Reputatie 7
Badge +24

En waarom staat er ,je bent verbonden met .........en dat is de code van mijn oude v 10 box die heb terug  gestuurd naar KPN.

Uw netwerknaam en wachtwoord worden bewaard bij KPN op een server. Als u een nieuw modem of versterkers aansluit, dan worden deze gegevens opgehaald en ingesteld. Zo hoeft u niet al apparaten aan te sluiten op een ander WiFi netwerk. 

En gaan mijn apparaten dan wel onder de oude naam verder en het oude wacht woord en kan ik de naam en ww op mijnnieuwe v 10 box vergeten. 

Reputatie 7
Badge +24

En gaan mijn apparaten dan wel onder de oude naam verder en het oude wacht woord en kan ik de naam en ww op mijnnieuwe v 10 box vergeten. 

Ja, die kunt u vergeten. 

Ik heb sinds kort glasvezel van KPN. 1000mbits.

ik heb de box 12, ik haal met mijn iPhone 11 pro dichtbij de router 790mbits. Heel tevreden mee. Een meter of 5 verder met een houten wand er tussen daalt dit naar 400mbits. Ik dacht ik bestel er twee super WiFi 2 bij. Echter ik krijg ze  niet meer werkend. Installeren via de bijgevoegde folder werkte. Ik krijg ze in het overzicht van de kpn app. Ik heb eentje verplaatst naar een andere positie en nu krijg ze niet meer werkend. Resetten werkt niet. Installeren zoals stappenplan via  de app werkt niet, die lijkt nog op de oude superwifi gestoeld te zijn. Nou ben ik niet onnozel ( docent techniek) maar ik snap er helemaal niks meer van. Ik heb het meermaals geprobeerd maar niks werkt. Lampjes branden groen maar ze komen niet in mijn overzicht. 

 

Uiteindelijk via de handleiding die hier staat is het gelukt. Alles gereset en toen opnieuw geïnstalleerd. Alles veel tijd gegeven om op starten en als je weet wat de lampjes betekenen weet je wat het systeem doet. 

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb sinds kort glasvezel van KPN. 1000mbits.

ik heb de box 12, ik haal met mijn iPhone 11 pro dichtbij de router 790mbits. Heel tevreden mee. Een meter of 5 verder met een houten wand er tussen daalt dit naar 400mbits. Ik dacht ik bestel er twee super WiFi 2 bij. Echter ik krijg ze  niet meer werkend. Installeren via de bijgevoegde folder werkte. Ik krijg ze in het overzicht van de kpn app. Ik heb eentje verplaatst naar een andere positie en nu krijg ze niet meer werkend. Resetten werkt niet. Installeren zoals stappenplan via  de app werkt niet, die lijkt nog op de oude superwifi gestoeld te zijn. Nou ben ik niet onnozel ( docent techniek) maar ik snap er helemaal niks meer van. Ik heb het meermaals geprobeerd maar niks werkt. Lampjes branden groen maar ze komen niet in mijn overzicht. 

 

Uiteindelijk via de handleiding die hier staat is het gelukt. Alles gereset en toen opnieuw geïnstalleerd. Alles veel tijd gegeven om op starten en als je weet wat de lampjes betekenen weet je wat het systeem doet. 

Mooi om te lezen dat het uiteindelijk via de handleiding is gelukt @Mikedlwd en bedankt ook voor je terugkoppeling :) 

Reputatie 1

IK heb 3 Superwifi2 in huis. De eerste superwifi2 zit bekabeld verbonden met het modem (Box12).

De andere 2 verbinden draadloos met het modem .

Op het superwifipunt op de 3e verdieping is een Arris TV ontvanger bedraad aangesloten.

Alle zenders doen het goed op die verdieping BEHALVE NPO1. Die “bevriest” na een paar seconden. Alles geprobeerd, probleem blijft. Is dit een hopeloze zaak ?