Vraag

SuperWifi 2 punten geeft geen IP-adres en geen wifi6 met bedrade apparaten aan het punt

  • 17 June 2022
  • 32 reacties
  • 686 keer bekeken

Reputatie 1

Goedendag,

 

Sinds een maand of drie wonen we op ons nieuwe adres, en tegelijk een v12 en een aantal SuperWifi 2 punten. 

Een tweetal vragen over de SW2; klopt het dat ze geen WiFi6 meer aanbieden wanneer er apparaten bedraad aan het punt zitten? En de tweede; in de helft van de gevallen waarbij een apparaat bedraad aan een punt zit en deze wordt ingeschakeld (een PC bijvoorbeeld) dan geeft het punt geen IP-adres, dus onbekend netwerk/identificeren. Na een herstart van het punt werkt het wel weer, maar dit is ondertussen wel een irritatiepuntje geworden en lijkt me ook totaal onnodig.

Iemand een antwoord en/of oplossing hiervoor? 

Groeten,

jeryz


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

32 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb een bekabeld aangesloten SuperWiFi. En op de 2de poort zit een tv ontvanger. WiFi 6 doet het dan gewoon.

En de tweede; in de helft van de gevallen waarbij een apparaat bedraad aan een punt zit en deze wordt ingeschakeld (een PC bijvoorbeeld) dan geeft het punt geen IP-adres, dus onbekend netwerk/identificeren.

Kunt u dit wat nader toelichten? Hoe/waar ziet u deze problemen? Staat de pc op Automatisch ip verkrijgen via DHCP? Geen vast ip dus?

Reputatie 1

Hoi Nick,

 

Dank voor je antwoord! Bij mij zit het SW draadloos verbonden, een televisie en tv-ontvanger bekabeld aangesloten. Als ik die beiden losmaak komt er netjes een zesje te staan bij het wifi icoontje op bijvoorbeeld mijn telefoon. Als ik beiden weer aansluit, dan hebben ze beiden verbinding, maar het zesje verdwijnt, dus ik neem dan aan dat ie terugvalt op wifi 5.

De problemen met het niet toewijzen van een IP-adres; ik heb een wifipunt welke draadloos verbonden is met mijn modem. Hierop zit mijn PC en een NAS bekabeld aangesloten. De NAS staat altijd aan, geen probleem. De PC gaat uiteraard ook wel eens uit, maar zodra deze weer aangezet wordt vind ie (in de helft van de gevallen) alleen een onbekend netwerk. Bij zowel DHCP en ook bij een statisch IP-adres krijgt ie die dan niet toegewezen. Dit vind ik vreemd, en zou gewoon moeten werken. Na een herstart van het SW punt werkt het wel. Dit vind ik vreemd en zou gewoon moeten werken, altijd.

PC's heb ik genoeg verstand van, maar de configuratie van de SW-punten kan ik voor zover ik weet niet aanpassen of controleren.

Reputatie 1

De titel klopt overigens ook niet, het is WiFI6 geen IPv6. Heeft het forum me 'geholpen' met de titel? Hoeft niet hoor, dank je.

Kan een moderator even echt helpen met een titelfix? 

Reputatie 7
Badge +17

Hi @jeryz! Ik heb voor je gekeken en ben in overleg om te zien of we de oorzaak kunnen vinden. Daarbij heb ik nog wel een vraag.

Je geeft aan dat de NAS en PC verbonden zijn met de SuperWifi. Is dat draadloos of zit daar een switch tussen? 

Verder kan je zelf instellingen wijzigen door in te loggen in de webinterface van de SuperWifi.

Reputatie 1

Hoi @Bram_

De PC en NAS zitten direct op het SW punt aangesloten.

Groeten,

 

Sander

Reputatie 7
Badge +24

Hoi @Bram_

De PC en NAS zitten direct op het SW punt aangesloten.

Groeten,

 

Sander

Met een kabel dus?

Reputatie 1

Yes..

Reputatie 7
Badge +24

Kunt u eens proberen om die nas ergens anders neer te zetten? Bij voorkeur bij de KPN Box, bekabeld daar op aangesloten. Kan dat? Dat lijkt me beter...

Reputatie 1

Dat kan wel, maar dat ga ik niet doen, dat heeft niets te maken met het probleem dat de SW2 punten geen IP-adres toewijzen aan mijn PC.

Reputatie 7
Badge +17

@jeryz wil je in dat geval je forumprofiel invullen? En plaats daarnaast hier een tekening van het netwerk zoals je het hebt. Geef daarbij aan om welke apparatuur het gaat. En of de verbinding via kabel of wifi gaat. Daarbij is in principe alleen relevante apparatuur nodig. Dus dingen als de NAS wel. Maar niet iedere mobiele telefoon hoeft weergegeven te worden.

Verder geef je aan dat zowel de NAS als de PC bekabeld zijn aangesloten. Maar de SuperWifi heeft maar 1 poort voor een LAN kabel. Betekent dit dat er een switch tussen zit? Geef dat nog even duidelijk aan op de tekening. 

Ik heb ondertussen contact opgenomen met het team dat gaat over de werking van de SuperWifi. Met de gevraagde informatie moeten we er wel uitkomen. 🙂

Reputatie 1

@Bram_

Tekening ga ik maken, maar ik heb Superwifi 2 punten, en die hebben echt 2 LAN poorten achterop :)

Profiel ook aangevuld! 

Reputatie 7
Badge +24

Dat kan wel, maar dat ga ik niet doen, dat heeft niets te maken met het probleem dat de SW2 punten geen IP-adres toewijzen aan mijn PC.

Tja, als je niets probeert word het probleem nooit opgelost. 

SuperWiFi punten delen geen ip adressen uit. Dat doet de router. 

Reputatie 1

Dat kan wel, maar dat ga ik niet doen, dat heeft niets te maken met het probleem dat de SW2 punten geen IP-adres toewijzen aan mijn PC.

Tja, als je niets probeert word het probleem nooit opgelost. 

SuperWiFi punten delen geen ip adressen uit. Dat doet de router. 

Nick,

Ik waardeer echt je hulp, maar de suggesties die je aandraagt hebben niets te maken met het probleem dat ik ervaar; Het SuperWifi 2 punt geeft soms geen IP-adres door aan mijn PC. En als we het er toch over hebben, soms ook niet aan mijn televisie die ook met een kabel aan een ander SuperWifi 2 punt zit aangesloten.

Ik weet dat de router via DHCP een IP-adres toewijst, maar ook met een vast ingesteld IP-adres gaat het mis.

Mijn NAS staat continu aan, dus deze heeft al een tijd hetzelfde adres, en die heeft ook geen problemen.

Alleen de apparaten die af en toe uit gaan, en bij aanzetten een IP nodig hebben krijgen deze soms niet toegewezen. Omdat deze bekabeld aan de SuperWifi 2 punten zitten zoek ik daar dan ook de oorzaak.

Het verplaatsen van mijn NAS kan ik doen, maar de plek waar deze moet komen is nog niet af, en omdat ik hier geen problemen mee ervaar gaat dit het ook niet oplossen. Dus ik wil wel wat proberen, maar wel dingen die daadwerkelijk betrekking hebben op het probleem.

Reputatie 1

@Bram_

De rest van de apparaten is draadloos verbonden.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik denk dat de enige oplossing gewoon kabels leggen is. En dan met switchen de apparaten en de SuperWiFi's bekabeld aansluiten.

Het alternatief is wachten op een firmware update van KPN. Maar dan kan je zomaar een jaar verder zijn.

Wat je eventueel nog zou kunnen proberen: een switch achter de SuperWiFi en hier beide apparaten op aan sluiten. Zodat er dus maar 1 poort van  de SuperWiFi gebruikt word.

Reputatie 1

Een switch is inderdaad een goed idee, bekabelen ook, maar dan is het nut van die wifipunten weer een beetje teniet gedaan.

Binnenkort is de kamer klaar waar de PC en NAS komen te staan, dat wordt allemaal bekabeld direct van de router, dus dat probleem is dan voorbij.

Ik ben benieuwd of @Bram_ en zijn team misschien nog iets vinden.

Reputatie 7
Badge +17

@jeryz ik ben nog in overleg. Bedankt voor het doorgeven van de gegevens. De collega waarmee dit overlegd wordt is maandag weer terug. Inclusief overleg verwacht ik hier dinsdag meer te kunnen laten weten. 🙂

Reputatie 7
Badge +17

Hi @jeryz! Ik ben een paar dagen later dan verwacht maar heb wel nieuws. 

Als ik die beiden losmaak komt er netjes een zesje te staan bij het wifi icoontje op bijvoorbeeld mijn telefoon. Als ik beiden weer aansluit, dan hebben ze beiden verbinding, maar het zesje verdwijnt, dus ik neem dan aan dat ie terugvalt op wifi 5.

Bij uitmeten blijkt dat verbinding met Wifi6 weldegelijk behouden blijft. Dus als op je scherm het icoontje verdwijnt dan moet dat een probleem met de weergave zijn. 

klopt het dat ze geen WiFi6 meer aanbieden wanneer er apparaten bedraad aan het punt zitten?

Dit klopt niet. De AX modus wordt niet aan of uit gezet als je een apparaat aan de ethernet poor van de SuperWifi2 koppelt. 

Verder heb ik ook na laten vragen waarom je de melding “Onbekend netwerk” krijgt. Het is vrijwel zeker dat dit een probleem is met het stuurprogramma van je netwerkkaart. Ik wil je aanraden die een update te geven en daarna te kijken of de melding wegblijft.  

Reputatie 1

Hi @Bram_ !

Het is fijn om te lezen dat geen van mijn problemen veroorzaakt worden door apparatuur van KPN, wat een winst! Ik was uiteraard al bang voor dit antwoord.

Helaas wil het volgende toch even delen;

Een ‘probleem met de weergave’ van het WiFi6 icoontje op mijn Samsung Galaxy S10 precies op het moment van bedraad aansluiten op een SW2 punt is wel erg toevallig. Ook als ik deze dan loskoppel en op dat moment het WiFi6 icoontje weer verschijnt bevestigt mijn vermoeden dat er daadwerkelijk iets veranderd aan de kant van de zender. Of het nou wel WiFi6 snelheid is of niet, er veranderd wel iets.

Je antwoord van ‘Onbekend Netwerk’ is een goede, maar ook hier een maar; ik heb ondertussen een andere PC aangesloten in plaats van de NAS, en deze heeft hetzelfde issue. Beide netwerkkaarten getest met de standaard Windows driver, en met de laatste driver van de fabrikant. Als ik de kabel even losneem en weer plaats werkt het overigens soms wel weer. Of de netwerkkaart even uit- en inschakelen helpt ook. Met een kabel gelijk op de Experiabox ook geen problemen trouwens, dit heb ik vandaag ook getest.

Ik begrijp dat het ongeloofwaardig lijkt wat ik vertel, zelf ben ik ook werkzaam in een storingsdienst en kan ik sommige dingen ‘die niet zouden moeten kunnen’ ook niet geloven, maar zijn ze in de realiteit wel zo.

Ik wil met alle liefde wat dingen testen en proberen, dus mocht je/jullie meer willen weten vraag het hier, en anders staat de koffie klaar om het first-hand te bekijken ;)

Reputatie 7
Badge +17

@jeryz ik geloof geen seconde dat je voor de grap hier een topic aanmaakt. Ik neem je verhaal weldegelijk serieus. 

Verder is het inhoudelijk buiten de ondersteuning. Dat betekent in mijn geval dat ik van de precieze technische details niet alles af weet. En ik geef wat je me aangeeft dus door aan een team dat hier wel voor geleerd heeft. 

Ik ga deze informatie wederom doorzetten met de vraag wat er aan de hand kan zijn. Reactie kan net als de vorige keer wel een paar dagen duren. Zodra er antwoord is gegeven lees je het hier. 🙂

Reputatie 1

@Bram_

Ik geloof dat je me serieus neemt hoor, lees het met een flinke dosis sarcasme ;)

Maar ik ben inderdaad benieuwd, vraag me gerust wat te testen en dergelijke! 

Reputatie 7
Badge +17

 @jeryz het overleg heeft weer plaatsgevonden. Kan je voor me bevestigen dat je SuperWifi2 gebruik maakt van firmware versie .26 heeft? 

Zo niet wil ik je vragen eerst nog te resetten. Ook is het daarna verstandig een keer de stappen “Schone installatie van de SuperWifi” te volgen. 

Reputatie 7
Badge +17

@jeryz heb je het laatste bericht nog gelezen?

Reputatie 1

@jeryz heb je het laatste bericht nog gelezen?

Ja, sorry, life got in the way zal ik maar zeggen...

De SW2 draaien op .23.

Ik zal ze morgen resetten en opnieuw toevoegen en houdt je op de hoogte! 

Reputatie 1

@Bram_ 

 

Goedemorgen!

Ik heb het SW2 punt dat bij de PC staat gereset, geüpdatet en opnieuw toegevoegd, dat gaat allemaal vlekkeloos.

De firmware is nog steeds 2.00.23, en het issue met het IP adres is er ook nog.