Vraag

SuperWifi: disc blijft oranje

  • 23 June 2022
  • 8 reacties
  • 118 keer bekeken

Sinds de laatste update van het modem (v12) doet deze kennelijk als SuperWifi punt mee in het mesh-netwerk. De SuperWifi-disc die voorheen direct aan het modem gekoppeld was (bekabeld), heb ik nu elders in huis ingezet (draadloos). Deze blijft echter een oranje status geven. Een andere SuperWifi-disc die via deze oranje SuperWifi-disc is gekoppeld, is wel gewoon groen. Wat is daar aan de hand? Is het toch de afstand tussen de SuperWifi-disc en het modem? Maar waarom is de “doorgeschakelde” SuperWifi-disc dan wel groen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Badge +19

Vrijwel zeker is het de afstand.  Er wordt gebruik gemaakt van de 2.4ghz en de 5ghz band.  Het bereik van de 5ghz is kort. Mtr of 5 en dan houdt het wel op. Maw de verbinding met de 2.4ghz band werkt nig en je kan er ook gewoon mee werken.  De 5ghz band werkt dan dus niet.

Reputatie 7
Badge +17

Hoi @Repeat64

Vrijwel zeker is het de afstand.  Er wordt gebruik gemaakt van de 2.4ghz en de 5ghz band.  Het bereik van de 5ghz is kort. Mtr of 5 en dan houdt het wel op. Maw de verbinding met de 2.4ghz band werkt nig en je kan er ook gewoon mee werken.  De 5ghz band werkt dan dus niet.

Dit klopt. Oranje knipperend = WPS koppel periode indicatie, oranje constant: slechte ethernet of draadloze verbinding. Gebruik de KPN Thuis app om het punt goed af te stellen en neer te zetten, en hopelijk heeft alles dan snel groen licht! 

Nou, sinds de update is het kommer en kwel net de WiFi hier in huis. Het Super-Wifi punt dat naast de box staat (<50 cm) wordt soms niet eens herkend, de overige Super-Wifi punten worden geel of vallen in zijn geheel weg (niet meer zichtbaar in de Thuis-app) en als gevolg daarvan vallen verbindingen met apparaten weg. 

Mijn aanname dat het modem nu het primaire Wifi-punt is, klopt toch? De eerste extender hoeft niet bedraad te zijn aangesloten?

Badge +19

Hoe is bij jou de opstelling? Uitgaande van een redelijk standaard huis is de beste opstelling het modem in de meterkast,  het eerste wifipunt op de eerste overloop en het tweede wifipunt op de tweede overloop.  Is dat ook bij jou ongeveer de opstelling?

Modem in de meterkast, eerste wifipunt ook in de meterkast (bedraad groen, zonder kabel geel), tweede wifipunt in bijkeuken, derde wifipunt in kantoor en vierde wifipunt op zolder. Heeft altijd probleemloos gewerkt met alle punten op groen. Ik heb net alle wifipunten gereset, opnieuw via de kabel verbonden aan het modem en daarna weer verspreid door het huis. Nu is alles weer netjes groen, zo lang ik het eerste punt maar bedraad aan het modem laat zitten, lijkt het. 

Reputatie 7
Badge +10

Welke update bedoel je, de 516? Die er al een tijdje. En sindsdien is het niet meer nodig om een Superwifi naast de Box12 te hebben. Die kan daar dus weg. De Box12 fungeert zelf ook als wifipunt, en stuurt de Superwifi’s aan.

Alles Superwifi’s kunnen draadloos. Als je de mogelijkheid hebt om te bekabeld is dat natuurlijk nog beter. Maar niet te dicht bij elkaar zetten. 

Welke software versie heeft je Box12? Versie 516? 528 komt er ook aan.

Ik zit met de box al op 528 zo te zien (SGEJ10000528). Zodra ik dat 1e punt van de box loskoppel dan wordt deze geel. Ik heb het nu weer staan zoals het eigenijk altijd stond (dus uitgaande van dat de box geen wifi-punt is), en dat werkt weer prima. Ik dacht ook het 1e punt anders in te zetten sinds de box nu de functie van het 1e punt in de meterkast heeft overgenomen, maar dat ging dus allerminst vlekkeloos. 

Reputatie 7
Badge +17

Gek dat dit nog niet soepel gaat. Je kunt het zo laten als dit goed voor je werkt, maar mocht je het weer op willen pakken en het draadloos willen proberen, laat het hier gerust weten! Dan denk ik mee.