Vraag

SuperWifi lampje blijft snel groen knipperen tot het herstart wordt

  • 28 February 2023
  • 107 reacties
  • 1390 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

107 reacties

Hoi allen,

Dank voor al jullie werk!

 

Hier exact hetzelfde probleem met de combinatie V10A en 2 SuperWifi 2 draadloos verbonden. Ook al veel geprobeerd zonder resultaat.  Volgens deze kaart van RVO zit ik in het radarstations en radarverstoringsgebied van Twente: https://www.rvo.nl/onderwerpen/windenergie-op-land/radar-windprojecten

 

Hopelijk komt er spoedig een oplossing, want ben er nu wel klaar mee en sta op het punt over te stappen naar andere provider.

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi allen,

Dank voor al jullie werk!

 

Hier exact hetzelfde probleem met de combinatie V10A en 2 SuperWifi 2 draadloos verbonden. Ook al veel geprobeerd zonder resultaat.  Volgens deze kaart van RVO zit ik in het radarstations en radarverstoringsgebied van Twente: https://www.rvo.nl/onderwerpen/windenergie-op-land/radar-windprojecten

 

Hopelijk komt er spoedig een oplossing, want ben er nu wel klaar mee en sta op het punt over te stappen naar andere provider.

 

 

Stop. Niet doen. Je krijgt bij een andere provided dezelfde problemen met een mesh product. Superwifi is prima hardware tegen een top prijs. De backhaul is het zwakke punt als deze draadloos is. Ik heb goede hoop dat mijn laatste bevindingen soelaas biedt. Of anders berusting dat op MIJN lokatie het niet werkt draadloos.

Hoi allen,

Dank voor al jullie werk!

 

Hier exact hetzelfde probleem met de combinatie V10A en 2 SuperWifi 2 draadloos verbonden. Ook al veel geprobeerd zonder resultaat.  Volgens deze kaart van RVO zit ik in het radarstations en radarverstoringsgebied van Twente: https://www.rvo.nl/onderwerpen/windenergie-op-land/radar-windprojecten

 

Hopelijk komt er spoedig een oplossing, want ben er nu wel klaar mee en sta op het punt over te stappen naar andere provider.

 

 

Stop. Niet doen. Je krijgt bij een andere provided dezelfde problemen met een mesh product. Superwifi is prima hardware tegen een top prijs. De backhaul is het zwakke punt als deze draadloos is. Ik heb goede hoop dat mijn laatste bevindingen soelaas biedt. Of anders berusting dat op MIJN lokatie het niet werkt draadloos.

 

Meerdere directe buren met exact hetzelfde huis qua specs (nieuwbouwproject) hebben dit probleem niet met mesh. Dan gaat er tocht iets mis bij KPN of de combi v10A met SuperWifi 2.

Reputatie 7
Badge +7

Hoi allen,

Dank voor al jullie werk!

 

Hier exact hetzelfde probleem met de combinatie V10A en 2 SuperWifi 2 draadloos verbonden. Ook al veel geprobeerd zonder resultaat.  Volgens deze kaart van RVO zit ik in het radarstations en radarverstoringsgebied van Twente: https://www.rvo.nl/onderwerpen/windenergie-op-land/radar-windprojecten

 

Hopelijk komt er spoedig een oplossing, want ben er nu wel klaar mee en sta op het punt over te stappen naar andere provider.

 

 

Stop. Niet doen. Je krijgt bij een andere provided dezelfde problemen met een mesh product. Superwifi is prima hardware tegen een top prijs. De backhaul is het zwakke punt als deze draadloos is. Ik heb goede hoop dat mijn laatste bevindingen soelaas biedt. Of anders berusting dat op MIJN lokatie het niet werkt draadloos.

 

Meerdere directe buren met exact hetzelfde huis qua specs (nieuwbouwproject) hebben dit probleem niet met mesh. Dan gaat er tocht iets mis bij KPN of de combi v10A met SuperWifi 2.

@Stijno om te beginnen is het goed om je ongenoegen hier te uiten. Ik snap je irritatie want ook ik werd gek van om de nacht superwifi herstarten. Probeer vooralsnog even de rust te bewaren. De KPN moderators lezen hier mee en communiceren waar nodig zeker naar de verantwoordelijke afdeling. Ook mij viel het op dat de v10a en superwifi2 een combinatie is met veelal dezelfde uitdagingen. Als je mijn hele topic gelezen hebt, ben ik me gaan verdiepen in de materie en ben wat anders gaan kijken tegenover mesh netwerken. Waar ik nog steeds niet achter ben: hebben we te maken met een ongelukkig huwelijk of een bug in de firmware. Of zijn het lokale factoren in combinatie met ongelukkige defaults settings die roet in het eten gooit. Beiden kan natuurlijk ook nog.

Ik ben er nog niet zeker van en mijn laatste testen lopen nog. Ik heb al het nodige weten uit te sluiten inmiddels. Wat ik wel al weet is dat ik de stabiliteit kan beïnvloeden door aan wat knopjes te draaien. En ik kan ze ook theoretisch verklaren. Volgens dezelfde theorie zou op zijn minst de documentatie in de v10a als ook de gekozen default configuratie ongelukkig zijn. Mocht ik er vat op krijgen dan zal ik de bevindingen in dit topic met samenvatting aanbieden als handvat.

Nu de inhoud.

Realiseer je dat superwifi een mesh node is en zeker geen range extender. Waarom zeg ik dit: in een mesh topology heb je te maken met een zogenaamde backhaul. Dat is de lijn die op de achtergrond voor de communicatie tussen de modem (zelf ook een mesh node) en de nodes onderling zorgt. Volgens mij is die bij jou ook draadloos en daarmee ook gelijk kwetsbaar. Je buren zouden zomaar stiekem een draad kunnen hebben liggen tussen de modem en de mesh node(s). Ook de plaatsing van de nodes in relatie met elkaar speelt wel degelijk een rol. Dit laatste omdat ook het zendvermogen van belang is, daar kwam ik proefondervindelijk achter. Wat ik je wil duidelijk maken: vergelijken met buren is niet altijd correct. Er spelen de nodige factoren een rol.

Maar wij hebben superwifi en ik denk dat het een mooi stukje hardware is voor een scherpe prijs. Of het op jouw en mijn lokatie goed werkt is de vraag. Is er een optie om bedraad aan te sluiten? Altijd beter. Punt.

Nu naar je genomen acties: wat heb je al allemaal geprobeerd? Heb je ze ook al eens op een andere plek ten opzichte van elkaar gezet? Oprecht interesse. Valt superwifi ook bij jou altijd ‘s nachts rond 03:00 weg?

Met de inzichten die ik nu heb, probeer dit eens:

  • 5Ghz band: kanaal 132. Argument is dat dit kanaal frequentiebanden omvat die buiten de gebruikelijke radar invloeden ligt. Wettelijk moet thuis apparatuur voldoen aan het verlaten van het netwerk als ze radar verstoren.
  • De auto optie (de standaard) kiest erg graag kanaal 52. Geen idee waarom. Kanaal 32-48 zijn er specifiek voor thuisgebruik en hebben geen last van radar interferentie. MAAR: ze zenden wel uit met laag vermogen. Kanaal 52 ook. Sterker, probeer kanaal 16x maar eens: superwifi gaat meteen op rood want er wordt op zeer laag vermogen gecommuniceerd. Zie daar waarom kanaal 132 wel eens goed kan zijn.
  • Verlaag de bandbreedte op de 5GHz band en start met 20Mhz. Waarom? Je hoeft dan het zendvermogen niet de verdelen omwille van channel compounding op de 80Mhz breedte (de standaard). En daar weet ik inmiddels van dat die ook een rol speelt. Bovendien is de v10a een wifi5 device en moet je bij channel compounding ook nog eens wachten op vrijgave van de gehele bandbreedte voordat je kan communiceren. Dat kan een probleem zijn als er veel interferentie is. Beter daarom snelheid inruilen voor stabiliteit. Uiteraard zou je daarna weer eens de 40Mhz breedte kunnen testen. Zeker op 40Mhz zal je abo de beperkende factor zijn en niet WiFi. Tenzij je een 1Gbps abo hebt.
  • De wireless backhaul werkt op dezelfde settings die je zet in de modem interface. Dat is even goed om te weten. En die wireless backhaul is cruciaal in je mesh. Anders dan bij een simpele range extender. Je buren hebben wellicht een hele kostbare mesh oplossing die net wat slimmer de auto optie inzet voor optimaal resultaat.

Zorg voor groene superwifi’s als je de wijziging doet zodat alle nodes de nieuwe configuratie kunnen ontvangen.

Ik ben nog aan het testen zoals je wellicht las. Ik acht het niet onmogelijk dat met de laatste info die ik heb nu de goede configuratie is gemaakt. Moed houden en soms ook even accepteren dat we met een stukje techniek te maken hebben dat niet altijd doet wat we willen. Ook kan er een bug spelen die onder specifieke omstandigheden opduikt. KPN leest mee en wilt natuurlijk ook dat alles goed werkt. Wellicht is er al actie op de achtergrond vanwege de hoeveelheid v10a bezitters met uitdagingen.

Probeer het eens. Succes en post even je bevindingen. We doen er allemaal ons voordeel mee als KPN klant.

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi allen,

Dank voor al jullie werk!

 

Hier exact hetzelfde probleem met de combinatie V10A en 2 SuperWifi 2 draadloos verbonden. Ook al veel geprobeerd zonder resultaat.  Volgens deze kaart van RVO zit ik in het radarstations en radarverstoringsgebied van Twente: https://www.rvo.nl/onderwerpen/windenergie-op-land/radar-windprojecten

 

Hopelijk komt er spoedig een oplossing, want ben er nu wel klaar mee en sta op het punt over te stappen naar andere provider.

 

 

Interessante link overigens waarvoor dank. Ik vermoed alleen dat het niet helemaal representatief is omdat het geschreven is in de context van windprojecten. Ik las er vorige week elders ook over en het blijkt dat windmolens radar ook flink kunnen verstoren. Haha, net over de grens staan ze in bosjes hier inmiddels en vanwege hoogteverschillen kan ik vanuit mijn huis de lampjes in de top op ooghoogte zien. Daarnaast vliegveld, haven, kanaal met scheepvaart en een militaire basis in de buurt. En dan nog de awacs die af en toe over komt vliegen. En we willen niet dat KPN Superwifi dat allemaal doet storen 😁

Reputatie 2

Heel even kort berichtje, komt net thuis na 36u weg te zijn en zie dat superwifi eruit ligt… Hier alvast even de log en een printscreen van m’n instellingen. Zie dat ik wat berichten heb gemist, maar die lees ik morgen even uitgebreid..

11.03.2023 03:12:32 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

 

Bij mij wederom: 15.03.2023 03:04:25 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

 

18.03.2023 03:02:10 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

 

20.03.2023 03:07:16 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

 

Helaas weer raak… @Roy74 heb je nog een idee wat ik kan proberen?

 

Reputatie 7
Badge +7

@Leines1234

Bij mij was het dit keer ook erg snel einde oefening in nacht 3: zelfde patroon.

20.03.2023 03:03:31 OWL-SWP2-Bovenverdieping(C8:99:B2:54:D0:A1) leave topology
20.03.2023 03:03:10 OWL-(VRV9517)IF[5G] STA_MAC(0A:C0:80:53:EB:65) is connected to AP_MAC(94:6A:B0:DA:5F:07) status: connected.
20.03.2023 03:02:56 OWL-Sync config success

Omdat jij gekozen had om handmatig kanaal 132 te kiezen en die naar ik verwacht hier ook niet veel gaat uitmaken ga ik dit niet proberen.

De configuratie maakt weldegelijk uit. Hier heb ik de beste resultaten tot nu toe met kanaal 36. Maar daarvan weet ik inmiddels dat het zendvermogen lager is. Wat ik nog ga proberen hier, is superwifi tijdelijk beneden zetten in de buurt van de v10a. Dan sluit ik zendvermogen ook wel uit als het probleem. En daarna kan ik boven op een niet gewenste lokatie tijdelijk superwifi bedraad aansluiten. Dan weet ik in ieder geval ook zeker of het probleem in de draadloze verbinding backhaul naar het modem zit of niet. Als dat duidelijk is dan kan ik de balans opmaken.

Omdat we al zo veel hebben gedaan, ook eens even kijken wat de procedure of het juiste kanaal is om een case te loggen bij KPN.

 

Edit: ik bedenk me net dat de laatste update van Harry was dat hij zowel de 2Ghz als ook de 5GHz band van de auto select had gezet. Dat is ook nog wel een optie, want als er een probleem is bij een kanaalwijziging…. Niet dat het gedrag dan goed is maar dan weten we wel of daar de aanleiding zit voor de sync config. Eens denken...

Reputatie 7
Badge +7

@Leines1234

Ik heb voor nu even deze settings gekozen. Beide kanalen handmatig gezet op:

2GHz: kanaal 11, 20Mhz
5Ghz: kanaal 132, 20Mhz 

Veel conservatiever kan niet. Ik laat de locatie van Superwifi nog even gelijk. Wat opvalt is dat na de wijziging het best lang duurt voordat mijn laptop weer verbinding heeft met het draadloze netwerk. Als dat 's nachts ook zo lang duurt voor Superwifi dan kan ik me voorstellen dat het fout gaat.

Wat ik ook zeer opmerkelijk vind is dat ik met mijn iPhone in de buurt van het modem beneden ga staan de snelheidsmeter volledig doorslaat naar 130Mbps down/ en 140Mbps up. Echter ga ik naar boven in de buurt van Superwifi dan kom ik maar aan 55Mpbs down en 60Mbps up. Ik heb een 100Mbps abo.

Dat vind ik zeer opmerkelijk. Ik zou verwachten op basis van de settings dat ook bij de modem ik fors geknepen zou worden op de snelheid. Een bandbreedte van 20Mhz zou normaal zo rond de 70Mbps down kunnen opleveren maar de v10a haalt dus echt het maximum van mijn abo. Dat zou niet moeten kunnen in die mate denk ik. Ik kan me wel voorstellen dat je verlies hebt op Superwifi omdat je 2 lijntjes moet overbruggen in plaats van 1 maar met deze settings het maximale draadloos halen op de v10a vind ik echt opmerkelijk. Het lijkt wel of de modem met andere settings actief blijft in tegenstelling tot Superwifi….

Wellicht zou jij dat ook eens kunnen testen. Meter van het modem en de snelheid meten en meter van Superwifi en de snelheid meten. Heb jij daar ook van die verschillen?

Edit: de ac mode zou volgens mij door andere modulatie wel een wat hogere snelheid kunnen halen in de theorie. Hey maar daar zijn we nog niet aan geweest. Ook nog iets om te proberen. 

Edit2: Terug naar alleen de a/n mode is niet zo verstandig. Dan kan Superwifi de modem gewoon niet meer verbinden. Ik laat de settings even zoals in het screenshot hierboven met handmatig gekozen banden.

Reputatie 2

Met jouw (meest conservatieve) instellingen krijg ik 60 down en 25 up naast het modem en 45 down 25 up naast de superwifi. Mijn superwifi staat trouwens erg dicht bij het modem (zelfde verdieping, hemelsbreed gok ik 15 meter met één enkelsteens muur  (huis uit 1915)...

 

Ik heb het even over een hele andere boeg gegooid: heb alle instellingen back to basic (behalve gereserveerde IP voor de superwifi) en heb nu de wifi scheduler ingesteld op wifi uit tussen 0200-0400u. Als dat werkt probeer ik daarna eventueel nog eens tussen 0100-0200 (dan zou hij puur als wifi-reset werken). En dan is het daarna gewoon wachten op een update van KPN @Bram_ @Sanne_M  @Thomas @Alexandra @Erik_ (zoals je ziet zijn er inmiddels topics genoeg over en is het probleem dusdanig groot dat kpn er wel wát aan moet doen)

 

 

Reputatie 7
Badge +7

@Leines1234 haha, creatief is die scheduler wel. Maar dat ga/wil ik niet doen in verband met mijn camera’s en de nodige andere domotica. Dat is vragen om problemen hier. Het valt me al mee dat de camera’s het allemaal ok vinden tot nu toe. Wel nieuwsgierig of dat werkt met de scheduler 😂

Wat ik helaas niet kan achterhalen is wat de aanleiding is voor de sync config voorafgaande aan de leave. Een packet trace kan dat wellicht maar dat moet ik dan gaan uitzoeken. Moet soms ook nog werken 😅of WiFi uitzetten rond 03:00 gaat werken is daarom de vraag. Misschien verschuift het probleem zich.

Bij mij staat superwifi boven maar wel kort genoeg bij de modem die niet erg verborgen is. Ik vroeg me af of het zendvermogen voor de eerste 4 kanalen gewoon niet te weinig is. Het is gewoon geen range extender. Ik weet niet hoeveel mensen de v10a en superwifi hebben en hoeveel mensen deze uitdaging hebben. Wat ik bedoel te zeggen: volgens mij zou half Nederland deze situatie hebben en het al eerder op het vizier moeten staan.

Probleem voor mij is dat ik superwifi pas 2,5 maand heb. Ik heb geen enkel idee of dit wel stabiel gewerkt heeft en zo ja, sinds waneer deze situatie er is. Ik kan ook niet echt een patroon ontdekken want het is niet elke nacht maar het hangt ook nog eens af van de configuratie. Moet zeggen dat ik even niet weet waar ik dit moet zoeken. Nog eens mijn hoofd over breken. Ondertussen weet ik wel alles over WiFi 😎

Ik laat deze configuratie nog even draaien en probeer ook nog even met draad. Die laatste optie zegt namelijk wel veel over waar het te zoeken is. Ben het met je eens dat het nu de vraag is of we nog iets kunnen doen aan onze kant. Dit forum is denk ik niet de juiste wijze om een case te starten. Wellicht kan een van de moderators meedenken wat we kunnen doen om dit bij de verantwoordelijke afdeling te krijgen. Ik kan niet beoordelen in welke richting dit bekeken kan worden.

Irritant als zoiets niet werkt. Dat is zeker.

 

Reputatie 7
Badge +7

Nacht 1 voor superwifi met deze setup. Veel meer is er draadloos niet meer te proberen. Hopelijk de komende nacht wel een online superwifi. De conclusies volgen na deze wetenschap.

Reputatie 7
Badge +7

@Leines1234 werkt de scheduler zoals jij het verwacht? Ik heb nu nog de hoop dat als ik beide banden van de auto channel keuze afhaal er geen trigger meer is om dat in de nachtelijke uren te doen. Ik begreep al eerder maar zag vandaag weer een topic waarin iemand aangaf dat in eerdere superwifi firmware versies dit een optie was om te configureren. Mogelijk is dit nog steeds zo via deze omweg die dan niet echt handig gedocumenteerd is 😅

Reputatie 2

Ik ben nog steeds online, maar wil het nog minimaal 48u langer bekijken. Dit was vannacht:

21.03.2023 04:01:42 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) join topology
21.03.2023 04:00:53 OWL-(VRV9517)IF[5G] STA_MAC(1C:57:DC:7D:CA:17) is connected to AP_MAC(78:DD:12:CA:3C:B2) status: connected.
21.03.2023 04:00:03 OWL-(VRV9517)IF[5G] Legacy Device STA_MAC(38:42:0B:72:9F:4A) is connected to AP_MAC(78:DD:12:CA:3C:B2) status: connected.
21.03.2023 02:00:22 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

Reputatie 7
Badge +7

Grappig om te zien dat superwifi wel netjes weer verbind zodra WiFi beschikbaar komt. Creatieve workaround 😀Ik kan dat niet vanwege de camera’s.

Ik ga nu nacht 2 in met beide banden handmatig gekozen. Als dat betekent dat er geen fatale wijziging doorgezet hoeft te worden…

Toen superwifi een eigen interface had was die een configureerbare optie maar sinds de v10a onderdeel van mesh is, is dit in de gezamenlijke interface geen directe optie meer. In het modem was er ook nooit geen aanleiding voor natuurlijk. Mogelijk zet je met de banden beiden handmatig gekozen dit ook impliciet uit.

Lees mijn bevindingen de komende dagen maar . Als dat niet werkt gaat ie voorlopig aan de draad en kijk even wat het beste kanaal is om dit kenbaar te maken als probleem.

Reputatie 7
Badge +7

Superwifi vanmorgen offline. In ieder geval is de auto channel selectie off voor beide banden hier ook geen optie. Ik heb Superwifi nu aan de andere kant van het huis gezet, waar ik bedraad kan aansluiten. Dan weet ik in ieder geval of dit wel stabiel online blijft.

Reputatie 2

Jammer! Scheduler was helaas geen uitkomst :(. Vanmorgen offline. Ik denk er nu oprecht aan om even een ouderwetse timer op het stopcontact te zetten die heel kort even aan en uit gaat om de superwifi dagelijks te resetten….

 

22.03.2023 04:07:35 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology
22.03.2023 04:07:15 OWL-(VRV9517)IF[5G] STA_MAC(1C:57:DC:7D:CA:17) is connected to AP_MAC(78:DD:12:CA:3C:B2) status: connected.
22.03.2023 04:07:00 OWL-Sync config success
22.03.2023 04:06:34 OWL-(VRV9517)IF[5G] Legacy Device STA_MAC(18:B4:30:89:1C:89) is connected to AP_MAC(78:DD:12:CA:3C:B2) status: connected.
22.03.2023 04:04:25 OWL-(SuperWifi Keuken)IF[5G] (BTM) STA_MAC(1C:57:DC:7D:CA:17) form Original MAC(6A:86:60:64:27:41) to Target MAC(6A:86:60:64:27:41) Reason:(RSSI_Low AP_ROAM) Status: finish.
22.03.2023 04:04:25 OWL-(SuperWifi Keuken)IF[5G] STA_MAC(1C:57:DC:7D:CA:17) is connected to AP_MAC(6A:86:60:64:27:41) status: connected.
22.03.2023 04:04:20 OWL-(VRV9517)IF[5G] (BTM) STA_MAC(1C:57:DC:7D:CA:17) form Original MAC(6A:DD:12:CA:3C:B1) to Target MAC(6A:86:60:64:27:41) Reason:(RSSI_Low AP_ROAM) Status: start.
22.03.2023 04:04:06 OWL-(SuperWifi Keuken)IF[2.4G] STA_MAC(A2:F6:00:B0:C6:11) is connected to AP_MAC(72:86:60:64:27:42) status: connected.
22.03.2023 04:03:59 OWL-(SuperWifi Keuken)IF[2.4G] STA_MAC(B2:D1:15:50:37:5B) is connected to AP_MAC(72:86:60:64:27:42) status: connected.
22.03.2023 04:00:52 OWL-Sync config success
22.03.2023 04:00:47 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) join topology
22.03.2023 04:00:37 OWL-(VRV9517)IF[5G] Legacy Device STA_MAC(38:42:0B:72:9F:4A) is connected to AP_MAC(78:DD:12:CA:3C:B2) status: connected.
22.03.2023 04:00:31 OWL-(VRV9517)IF[5G] STA_MAC(1C:57:DC:7D:CA:17) is connected to AP_MAC(78:DD:12:CA:3C:B2) status: connected.
22.03.2023 02:00:21 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

Reputatie 7
Badge +7

Jammer! Scheduler was helaas geen uitkomst :(. Vanmorgen offline. Ik denk er nu oprecht aan om even een ouderwetse timer op het stopcontact te zetten die heel kort even aan en uit gaat om de superwifi dagelijks te resetten….

 

22.03.2023 04:07:35 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology
22.03.2023 04:07:15 OWL-(VRV9517)IF[5G] STA_MAC(1C:57:DC:7D:CA:17) is connected to AP_MAC(78:DD:12:CA:3C:B2) status: connected.
22.03.2023 04:07:00 OWL-Sync config success
22.03.2023 04:06:34 OWL-(VRV9517)IF[5G] Legacy Device STA_MAC(18:B4:30:89:1C:89) is connected to AP_MAC(78:DD:12:CA:3C:B2) status: connected.
22.03.2023 04:04:25 OWL-(SuperWifi Keuken)IF[5G] (BTM) STA_MAC(1C:57:DC:7D:CA:17) form Original MAC(6A:86:60:64:27:41) to Target MAC(6A:86:60:64:27:41) Reason:(RSSI_Low AP_ROAM) Status: finish.
22.03.2023 04:04:25 OWL-(SuperWifi Keuken)IF[5G] STA_MAC(1C:57:DC:7D:CA:17) is connected to AP_MAC(6A:86:60:64:27:41) status: connected.
22.03.2023 04:04:20 OWL-(VRV9517)IF[5G] (BTM) STA_MAC(1C:57:DC:7D:CA:17) form Original MAC(6A:DD:12:CA:3C:B1) to Target MAC(6A:86:60:64:27:41) Reason:(RSSI_Low AP_ROAM) Status: start.
22.03.2023 04:04:06 OWL-(SuperWifi Keuken)IF[2.4G] STA_MAC(A2:F6:00:B0:C6:11) is connected to AP_MAC(72:86:60:64:27:42) status: connected.
22.03.2023 04:03:59 OWL-(SuperWifi Keuken)IF[2.4G] STA_MAC(B2:D1:15:50:37:5B) is connected to AP_MAC(72:86:60:64:27:42) status: connected.
22.03.2023 04:00:52 OWL-Sync config success
22.03.2023 04:00:47 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) join topology
22.03.2023 04:00:37 OWL-(VRV9517)IF[5G] Legacy Device STA_MAC(38:42:0B:72:9F:4A) is connected to AP_MAC(78:DD:12:CA:3C:B2) status: connected.
22.03.2023 04:00:31 OWL-(VRV9517)IF[5G] STA_MAC(1C:57:DC:7D:CA:17) is connected to AP_MAC(78:DD:12:CA:3C:B2) status: connected.
22.03.2023 02:00:21 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

Was te proberen maar die functie is natuurlijk niet gemaakt om een probleem te omzeilen. Ik denk zelf dat er bij het samengaan van de interface van de v10a en superwifi2 er een stukje functionaliteit niet is meegenomen. Bij de eerdere firmware van superwifi2 was het mogelijk om de acs uit te zetten. Ik zag berichten dat het de nachtelijke ellende oplost. Maar in mijn optiek zou een acs helemaal geen probleem moeten zijn. Ik laat superwifi een paar dagen aan de draad hangen om te zien of dan hetzelfde gedrag te zien is.

Hier hetzelfde probleem met V10a en 2 x Superwifi 2. Patroon is niet altijd hetzelfde, maar gemiddeld om de nacht. Volgende heb ik geprobeerd, na meerdere keren met helpdesk aan de lijn:

-glasvezel ontvanger gereset

-V10a harde reset (met pen via knopje)

-Superwifi 2 beiden harde reset met pen

 

Zolder Superwifi heb ik nu met UTP verbonden. Die valt nu niet meer weg. Wat me verder opvalt is dat apparaten die op de V10a zijn verbonden (dus niet op een Superwifi) ook ‘s nachts een WiFi onderbreking hebben. Dat weet ik omdat mijn Waterpomp die op de v10a is aangesloten niet goed met zo’n onderbreking om kan gaan. Het scherm blijft dan aan, ook als verbinding automatisch hersteld wordt.

Reputatie 7
Badge +7

Hier hetzelfde probleem met V10a en 2 x Superwifi 2. Patroon is niet altijd hetzelfde, maar gemiddeld om de nacht. Volgende heb ik geprobeerd, na meerdere keren met helpdesk aan de lijn:

-glasvezel ontvanger gereset

-V10a harde reset (met pen via knopje)

-Superwifi 2 beiden harde reset met pen

 

Zolder Superwifi heb ik nu met UTP verbonden. Die valt nu niet meer weg. Wat me verder opvalt is dat apparaten die op de V10a zijn verbonden (dus niet op een Superwifi) ook ‘s nachts een WiFi onderbreking hebben. Dat weet ik omdat mijn Waterpomp die op de v10a is aangesloten niet goed met zo’n onderbreking om kan gaan. Het scherm blijft dan aan, ook als verbinding automatisch hersteld wordt.

De resets zullen niet helpen. Dat deden al de nodige mensen. Ik heb dat ook gedaan. Het patroon is te beïnvloeden door de 5Ghz configuratie en bandbreedte. Maar het blijft niet echt stabiel hier. Dat je apparatuur ook een onderbreking hebben klopt. Op moment dat er problemen ontstaan verlaten de superwifi’s de topology maar WiFi signaal is er wel. De iPhone hier gaat dan op 5G mobiel verder maar de iPad gaat vervolgens niet op zoek naar het modem dat wel blijft functioneren. Dat maakt het erg irritant.

Nacht 2 van de bedrade setup doorgekomen.

Hoi Roy,

ik bedoel dat apparaten die op de de experiabox WiFi ontvangen (dus niet op een van de de Superwifi) ook een onderbreking hebben. Herken je dat ook?

Reputatie 7
Badge +7

Ja zeker, we hebben het over hetzelfde. De apparatuur is weet na het offline gaan van superwifi, waar het op dat moment mee verbonden was, niet meer te verbinden met een andere superwifi of in mijn geval de modem. Dat heb ik hier meerdere keren zien langskomen. Alleen een herstart van superwifi helpt. Of je zet de WiFi adapter van het device even uit en weer aan. Pas dan ontstaat er een nieuwe verbinding. Dat is gelijk het irritante want je moet zelf iets doen. Het vervelende is als het camera’s betreft maar die zijn beneden eigenlijk altijd aan de modem verbonden en die blijft wel altijd functioneren.

Superwifi bedraad nog online. Straks nacht 3.

Net als jouw camera’s is mijn waterpomp met het modem verbonden, maar daar valt de WiFi dus ook even uit. Verschil t.o.v apparaten op superwifi is alleen dat de waterpomp wel de verbinding weer kan herstellen. Maar hij is dus wel even weg geweest, ondanks dat hij op het modem zit.

 

Reputatie 7
Badge +7

Dat komt omdat het hele mesh netwerk dan even onbeschikbaar is. Er vind een wijziging plaats dat naar alle nodes gedistribueerd moet worden. Na de wijziging is het mesh netwerk tijdelijk niet beschikbaar. Superwifi kan vervolgens niet meer verbinden. Probeer maar zelf eens een wijziging te doen. Na opslaan duurt het even voordat je weer een draadloos netwerk hebt.

Reputatie 7
Badge +7

Inmiddels is superwifi 4 dagen en nachten online. Ik zie nu nog steeds in de nacht rond 03:00 een synchronisatie van de configuratie:

24.03.2023 03:00:48 OWL-Sync config success

Maar geen leave meer. Ik blijf het apart vinden dat de 5Ghz verbinding goed werkt maar dat draadloos de verbinding om de paar nachten wegvalt. Bedraad gaat het wel goed.

Reputatie 7
Badge +7

Bedraad blijft superwifi stabiel verbonden. Alleen niet de plek waar ik superwifi voor heb aangeschaft 😏