Vraag

SuperWifi lampje blijft snel groen knipperen tot het herstart wordt

  • 28 February 2023
  • 107 reacties
  • 1376 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb exact hetzelfde verschijnsel, ook in combinatie met v10a en een superwifi 2. Modem en superwifi 2 vormen een mesh netwerk. Deze setup gedaan om mijn tweede tv+ draadloos aan te sluiten. Dit werkt uitstekend. Echter om de twee dagen knippert het groene lampje op superwifi 2 (verbinding maken) en daar stopt ie ook niet meer mee. Even uit- en aanzetten lost het probleem meteen op!

 

Ook bij mij verliest de superwifi 2 ‘s nachts de verbinding met het modem en altijd rond 03:00. Overdag nooit. Ik heb verder geen verbindingsset via het stopcontact actief wat kan storen zoals op het forum te lezen valt.

 

superwifi al op verschillende plekken gehad met hetzelfde resultaat. Ook verschillende keren opnieuw gekoppeld aan het modem. Zonder verbetering.

 

Ik lees op het forum dat er monteurs zijn die aangeven dan de 10a niet goed werkt met superwifi en zelfs dan er een box12 modem bij de tv+ had moeten geleverd.

 

Superwifi 2 is met dit euvel praktisch onbruikbaar omdat zowel iPad als iPhone boven verbinden met superwifi 2 en deze apparatuur de verbinding verliezen zodra superwifi 2 onbereikbaar is. De apparatuur verbindt echte ook niet automatisch meer met het modem wat irritatie opwekt.

 

Omdat meer mensen aangeven dat de verbinding ‘s nachts wegvalt rond 03:00 en een herstart van superwifi 2 onmiddellijk het probleem oplost lijkt het geen lokaal probleem maar de combinatie van v10a en superwifi 2. Die combinatie is ook nog niet zolang in support met slechts 1 superwifi 2 draadloos verbonden met het modem in een mesh setup. Ik las ook met belangstelling het bericht dat er begonnen is met dezelfde firmware voor box12 en v10(a). Maar vooralsnog werk de 10a echt niet lekker met superwifi 2 terwijl superwifi 2 juist is aangeschaft voor de draadloze tv+ box. Wellicht kan KPN toch eens kijken naar het fenomeen van de wegvallende verbinding en altijd ‘s nachts rond 03:00.

 

Admin: Afgesplitst en eigen topic aangemaakt


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

107 reacties

Reputatie 7
Badge +7

@BruisTablet bedankt voor de uitgebreide reactie. Dat klinkt als iemand die meer verstand heeft van mesh netwerken dan ik. Ik heb de afgelopen weken wel aardig wat bronnen gelezen en kan daarom in ieder geval je verhaal begrijpen. Ik denk dat ik je betoog de komende dagen nog een paar keer moet lezen om alle details te bevatten.

Begrijp ik het goed dat de 2.4 band ook als backhaul gebruikt kan worden?

Het DHCP verhaal is exact wat ik ervaren heb en nog bij iemand heb gezien. Dat is inmiddels onder controle door het IP te reserveren. Het geeft een  mogelijke verklaring voor de sync config en de leave die erop volgt. In het laatste deel van het DHCP stuk schrijf je dat altijd hetzelfde Mac adres gebruikt wordt, maar juist dan zijn entries met verschillende IP’s fataal lijkt mij? 
 

Aangaande de auto kanaalwijzing: dat is exact waar een beetje mijn verdenking ligt in combinatie met de DHCP problematiek. Het lijkt wel zodra er door superwifi om wat voor reden een kanaalshift is, dit niet gedeeld kan worden binnen de mesh topology. Zoals je zegt, einde oefening superwifi. Op kanaal 36 heb ik nog de beste resultaten wat door je betoog nog steeds relevant is hier. Er is nogal wat radar hier. Ik heb nu ook de bandbreedte teruggeschroefd met verschillende motivaties. Ik ben nieuwsgierig of dit ook invloed heeft om de theorie te staven met de praktijk.

De acs functionaliteit is even nieuw voor mij. Sinds er geen aparte webinterface meer is voor superwifi is er weinig meer in te stellen. Ik was eigenlijk al in de veronderstelling dat iedere node een eigen kanaalwijziging kon doen, alleen al omwille van de wettelijke plicht om radarverstoring te voorkomen. Vanuit klantperspectief kan ik helaas niet zien wat er achter de schermen in superwifi allemaal is ingesteld buiten waar ik invloed op heb.

Aangaamde wireshark traces: daar ga ik me als ik tijd heb wat over lezen. Ik vraag me wel af ik nu een bijzondere situatie hier heb of dat er meer aan de hand is. In ieder geval vind ik dat er best veel mensen identieke ervaringen hebben.

Ik kan met mijn achtergrond redelijk snel dit soort zaken plaatsen en ook snel een test uitvoeren. Hopelijk krijg ik er grip op en hebben anderen er wat aan om stabiel superwifi te kunnen gebruiken. Als ie werkt dan ervaar ik een geweldig netwerk. Tot in de nacht superwifi ineens weg is…

Nogmaals bedankt voor je inzichten. Ik ga je betoog eens laten indalen.

Reputatie 7
Badge +7

Overigens is superwifi vannacht onder ons gebleven. Vannacht de cruciale derde nacht.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben nog altijd de bijdrage van @BruisTablet aan het laten landen tussen mijn werk door 😀

Fijne toelichting en er staan zelfs wat antwoorden op openstaande puzzelstukjes in. En het geeft tevens aan dat de testen die ik doe relevant zijn in de oplossing van dit Superwifi probleem dat bij toch wel wat mensen speelt.

Voor de technische lezers die interesse hebben: Wireshark is een opensource Networks Packet analyzer. Dat is inderdaad nog een optie om buiten de modem logs nog wat meer te zien. Ik parkeer deze even omdat het wat extra effort behoeft om dit te gebruiken (zeker als niet netwerk man). https://www.wireshark.org/

Als het DHCP verhaal wat niet alleen bij mij speelde een rol speelt dan is dat door reserveren van het IP opgelost en dat zie ik ook terug in de systeemlog. Het zal niet het kernprobleem zijn maar speelt (mogelijk) wel een rol in het goed kunnen communiceren van de nodes in de mesh. Lees de wireless backhaul.

En juist die communicatie, en ik leerde van de mooie post van @BruisTablet over een dedicated kanaal, met terugval op de 2.4 band, moet wel correct werken om alle info die de nodes uitzenden te laten weten in de gehele mesh. Dat is waarom ik wilde weten of die lijn te beinvloeden was met de settings die me als eindgebruiker ter beschikking worden gesteld. Voor zover ik het kan onderbouwen met de bandbreedte test (snelheid drop in topology overzicht) is het antwoord daarop ja. En dat is goed nieuws want dat is het terugschroeven van de bandbreedte wellicht niet eens zo raar meer. Zie mijn eerdere post voor mijn motivatie. Als ik op kanaal 36 de beste resultaten haal (door interferentie) maar het nog altijd mis gaat af en toe kan dit komen door channel compounding bij 80Mhz bandbreedte lijkt mij. Verkeer wacht dan kennelijk tot alle kanalen vrij zijn maar de mesh sync config wil wel snel en correct updaten door de mesh. In Wifi6 is dit allemaal optimaler ingericht en het grote verschil met wifi5. Alleen de v10a is een wifi5 device... En dan lees ik ook nog dat bij compounding channels het zendvermogen verdeeld moet worden over de kanalen. Gaat dat wel goed in combinatie met de v10a?

Veel vragen en nog niet overal antwoorden en wellicht vind ik ook niet alle antwoorden. Ik vind het terugschroeven van de bandbreedte wel interessant om te volgen. Het zou toch al mooi zijn als we grip krijgen op die UFO en er handvaten komen - aan welke knopjes te draaien -, voor die lastige gevalletjes 😀 

Reputatie 7
Badge +7

Kijk eens wat de moderators aan info uit de core van KPN hebben weten te toveren:

Met dat allemaal duidelijk ben ik extra nieuwsgierig of bandbreedte een van de knopjes is met invloed op de wireless backhaul. In ieder geval zijn de gemaakte settings ook van toepassing op de backhaul zo blijkt.

Nacht 3 voor superwifi met nog steeds deze setup:

 

Ik ga aan de TV+ (Netflix schijnt het ook weer te doen).

Reputatie 7
Badge +8

Ik ben nog altijd de bijdrage van @BruisTablet aan het laten landen tussen mijn werk door 😀

Fijne toelichting en er staan zelfs wat antwoorden op openstaande puzzelstukjes in. En het geeft tevens aan dat de testen die ik doe relevant zijn in de oplossing van dit Superwifi probleem dat bij toch wel wat mensen speelt.

Voor de technische lezers die interesse hebben: Wireshark is een opensource Networks Packet analyzer. Dat is inderdaad nog een optie om buiten de modem logs nog wat meer te zien. Ik parkeer deze even omdat het wat extra effort behoeft om dit te gebruiken (zeker als niet netwerk man). https://www.wireshark.org/

Als het DHCP verhaal wat niet alleen bij mij speelde een rol speelt dan is dat door reserveren van het IP opgelost en dat zie ik ook terug in de systeemlog. Het zal niet het kernprobleem zijn maar speelt (mogelijk) wel een rol in het goed kunnen communiceren van de nodes in de mesh. Lees de wireless backhaul.

En juist die communicatie, en ik leerde van de mooie post van @BruisTablet over een dedicated kanaal, met terugval op de 2.4 band, moet wel correct werken om alle info die de nodes uitzenden te laten weten in de gehele mesh. Dat is waarom ik wilde weten of die lijn te beinvloeden was met de settings die me als eindgebruiker ter beschikking worden gesteld. Voor zover ik het kan onderbouwen met de bandbreedte test (snelheid drop in topology overzicht) is het antwoord daarop ja. En dat is goed nieuws want dat is het terugschroeven van de bandbreedte wellicht niet eens zo raar meer. Zie mijn eerdere post voor mijn motivatie. Als ik op kanaal 36 de beste resultaten haal (door interferentie) maar het nog altijd mis gaat af en toe kan dit komen door channel compounding bij 80Mhz bandbreedte lijkt mij. Verkeer wacht dan kennelijk tot alle kanalen vrij zijn maar de mesh sync config wil wel snel en correct updaten door de mesh. In Wifi6 is dit allemaal optimaler ingericht en het grote verschil met wifi5. Alleen de v10a is een wifi5 device... En dan lees ik ook nog dat bij compounding channels het zendvermogen verdeeld moet worden over de kanalen. Gaat dat wel goed in combinatie met de v10a?

Veel vragen en nog niet overal antwoorden en wellicht vind ik ook niet alle antwoorden. Ik vind het terugschroeven van de bandbreedte wel interessant om te volgen. Het zou toch al mooi zijn als we grip krijgen op die UFO en er handvaten komen - aan welke knopjes te draaien -, voor die lastige gevalletjes 😀 

Het zou niet nodig moeten zijn om met dhcp static reserveringen aan de gang te gaan om een probleem met het simpel aanvragen van een ip adres op te lossen. Maar blijkbaar functioneert dit nu als een soort work-around.

Los van het eerder uitgelegde principe dat dhcp gebruikt wordt om de lokatie van het modem te bepalen als er interface veranderingen op de superwifi worden gedetecteerd is het hebben van een ip adres niet een hard gegeven voor de superwifi.

Deze is alleen in gebruik voor management doeleinden. De interne werking van een superwifi is gebaseerd op een bridge/switch met meerdere interfaces wat ook zonder ip adres kan functioneren voor het verplaatsen van verkeer.

Deze mesh systemen hebben een onderling communicatie systeempje gebaseerd op lokale multicast berichten voor synchronisatie en andere uitwisseling van berichten. Vaak gebaseerd op het send and forget principe. M.a.w. een soort postnl systeem zonder handtekening voor ontvangst. Hier kunnen dus berichten gemist worden.

De superwifi,s kunnen werken met een terugval op 2.4Ghz omdat er namelijk ook een oranje led kleur aan gekoppeld is speciaal om aan te duiden dat deze op 2.4Ghz functioneert.

De superwifi,s zijn qua hardware geen tri-band apparaten waarbij de 5Ghz wifi opgedeeld is over 2 separate fysieke wifi radio,s. Er is 1 wifi interface voor 2.4Ghz en 1 voor 5Ghz. 

De draadloze backhauls en de Access Point zijde die beide op 5Ghz of 2.4Ghz kunnen draaien worden middels virtual aangemaakte interfaces aangeboden.

Alle wifi settings die instelbaar zijn werken dan ook gewoon ook door op de backhaul verbindingen. Vandaar dat het naar beneden gooien van 80 naar 20Mhz ook effect heeft op de alle snelheden. Wel nu met minder interferentie dan.

Dan de v10a. Dit is in tegenstelling tot de v12 een wifi 5 (max ac) apparaat. Als die dus in een combinatie met superwifi 2 (wifi 6 ax) gebruikt wordt dan krijg je dus met verschillen in hardware te maken. De v10a als hoofdunit zal dan wifi5 synchroniseren naar de superwifi2 . 

Het handmatig instellen van kanalen 36-48 zorgt ervoor dat er nu kanalen in gebruik zijn die niet worden lastig gevallen door radar signalen. Dit zou sowieso meer rust moeten brengen als het op een lokatie staat met veel radar geweld.

 

Reputatie 7
Badge +8

Overigens staat er in de product updates sectie een artikel over een nieuwe software reeks voor de v12 en de superwifis 2.

KPN is enkele weken geleden voorzichtig begonnen met het vervangen van de software op de apparatuur. Dit is nu nog van een hele beperkte omvang alleen op de v12 maar uiteindelijk wordt dit naar bijna alle huidige apparatuur gebracht.

De vraag is of de eerder uiteengezette problemen met deze software versie niet voorkomen.

Hiermee komt er ook een eenduidige bedieningsinterface met dezelfde look en feel voor een scala aan apparaten. 

Er is op dit moment wel erg veel variatie tussen alle modellen in het assortiment.

Reputatie 7
Badge +7

Goedemorgen Superwifi. Geen knipoog maar een constant brandende lamp. Dat was nacht 3 voor Superwifi. Ik word er vrolijk van. Ik heb besloten om de huidige setup nog een extra dag/nacht de kans te geven zich te bewijzen. Als Superwifi dan online blijft ga ik op morgen op het het huidige kanaal de bandbreedte verhogen. Dit is de meest conservatieve setup. Nu is WiFi de beperkende factor in het draadloze netwerk en het liefst wil ik dat mijn abonnement de beperkende factor is, mits het netwerk stabiel is. Ik zie de afgelopen nachten geen sync activiteiten meer. Lijkt dan toch echt een relatie te hebben met interferentie en de reactie daarop door Superwifi. De theorie sluit dan aan bij de praktijk.

@BruisTablet wederom een kwaliteitsbjjdrage. Daar krijg ik energie van. Ik heb mijn eerste koffie nog niet op en moet ook dit weer even laten landen op mijn gemak. Eerste reactie is dat het wederom antwoord geeft op een aantal onzekerheden in de zoektocht naar een stabiele Superwifi op mijn locatie. Ik had al de nodige informatie gevonden en verbanden gelegd maar technisch inhoudelijk schiet mijn kennis dan net tekort op dit gebied. Dat vul je op een begrijpelijk leesbaar niveau aan met je expertise, dank je wel daarvoor.

Gisteren kreeg ik via het moderator team al de nodige antwoorden op mijn technische vragen door de KPN achterban te mobiliseren. Die antwoorden sluiten perfect aan bij de posts hierboven. De legpuzzel raakt zo aardig compleet voor mij. Ook @Radioman wist met zijn expertise een bijdrage te leveren. Mooi dat er zo veel informatie gedeeld wordt hier.

Met al deze informatie en opgedane kennis ga ik nu aan de knopjes draaien om de grenzen op te zoeken van een stabiele maar zo snel mogelijke Superwifi op mijn locatie. Ik realiseer me ook dat een bedrade setup helaas mogelijk een oplossing kan zijn als de draadloze snelheid bij de gewenste stabiliteit niet voldoende is. We kunnen nu eenmaal niet spotten met de natuurkundige wetten en technologische mogelijkheden van WiFi5. Om wat terug te doen wil ik mijn bevindingen binnenkort bundelen in wat concrete laagdrempelige handvaten voor andere mensen zodat ze niet de hele post hoeven door te nemen en verdwalen in technische termen.

Reputatie 7
Badge +7

Overigens staat er in de product updates sectie een artikel over een nieuwe software reeks voor de v12 en de superwifis 2.

KPN is enkele weken geleden voorzichtig begonnen met het vervangen van de software op de apparatuur. Dit is nu nog van een hele beperkte omvang alleen op de v12 maar uiteindelijk wordt dit naar bijna alle huidige apparatuur gebracht.

De vraag is of de eerder uiteengezette problemen met deze software versie niet voorkomen.

Hiermee komt er ook een eenduidige bedieningsinterface met dezelfde look en feel voor een scala aan apparaten. 

Er is op dit moment wel erg veel variatie tussen alle modellen in het assortiment.

Die update had ik gevonden en ook al tot me genomen. Bij een aantal topics met Box12 issues in relatie tot superwifi heb ik daar ook naar verwezen. In het algemeen denk ik dat het verstandig is om te abonneren op de product updates zodat je een relatie hebt tussen onderhoud en gebruikservaring met het product.

Ik denk dat door te werken aan een software versie voor de ondersteunde modellen er qua bediening er meer consistentie komt maar ook meer dedication vanuit KPN op deze software. Kan er alleen maar op vooruit gaan mijn inziens. Maar het is wel een weg met hobbels die eerst genomen moet worden.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben nog altijd de bijdrage van @BruisTablet aan het laten landen tussen mijn werk door 😀

Fijne toelichting en er staan zelfs wat antwoorden op openstaande puzzelstukjes in. En het geeft tevens aan dat de testen die ik doe relevant zijn in de oplossing van dit Superwifi probleem dat bij toch wel wat mensen speelt.

Voor de technische lezers die interesse hebben: Wireshark is een opensource Networks Packet analyzer. Dat is inderdaad nog een optie om buiten de modem logs nog wat meer te zien. Ik parkeer deze even omdat het wat extra effort behoeft om dit te gebruiken (zeker als niet netwerk man). https://www.wireshark.org/

Als het DHCP verhaal wat niet alleen bij mij speelde een rol speelt dan is dat door reserveren van het IP opgelost en dat zie ik ook terug in de systeemlog. Het zal niet het kernprobleem zijn maar speelt (mogelijk) wel een rol in het goed kunnen communiceren van de nodes in de mesh. Lees de wireless backhaul.

En juist die communicatie, en ik leerde van de mooie post van @BruisTablet over een dedicated kanaal, met terugval op de 2.4 band, moet wel correct werken om alle info die de nodes uitzenden te laten weten in de gehele mesh. Dat is waarom ik wilde weten of die lijn te beinvloeden was met de settings die me als eindgebruiker ter beschikking worden gesteld. Voor zover ik het kan onderbouwen met de bandbreedte test (snelheid drop in topology overzicht) is het antwoord daarop ja. En dat is goed nieuws want dat is het terugschroeven van de bandbreedte wellicht niet eens zo raar meer. Zie mijn eerdere post voor mijn motivatie. Als ik op kanaal 36 de beste resultaten haal (door interferentie) maar het nog altijd mis gaat af en toe kan dit komen door channel compounding bij 80Mhz bandbreedte lijkt mij. Verkeer wacht dan kennelijk tot alle kanalen vrij zijn maar de mesh sync config wil wel snel en correct updaten door de mesh. In Wifi6 is dit allemaal optimaler ingericht en het grote verschil met wifi5. Alleen de v10a is een wifi5 device... En dan lees ik ook nog dat bij compounding channels het zendvermogen verdeeld moet worden over de kanalen. Gaat dat wel goed in combinatie met de v10a?

Veel vragen en nog niet overal antwoorden en wellicht vind ik ook niet alle antwoorden. Ik vind het terugschroeven van de bandbreedte wel interessant om te volgen. Het zou toch al mooi zijn als we grip krijgen op die UFO en er handvaten komen - aan welke knopjes te draaien -, voor die lastige gevalletjes 😀 

Het zou niet nodig moeten zijn om met dhcp static reserveringen aan de gang te gaan om een probleem met het simpel aanvragen van een ip adres op te lossen. Maar blijkbaar functioneert dit nu als een soort work-around.

Los van het eerder uitgelegde principe dat dhcp gebruikt wordt om de lokatie van het modem te bepalen als er interface veranderingen op de superwifi worden gedetecteerd is het hebben van een ip adres niet een hard gegeven voor de superwifi.

Deze is alleen in gebruik voor management doeleinden. De interne werking van een superwifi is gebaseerd op een bridge/switch met meerdere interfaces wat ook zonder ip adres kan functioneren voor het verplaatsen van verkeer.

Deze mesh systemen hebben een onderling communicatie systeempje gebaseerd op lokale multicast berichten voor synchronisatie en andere uitwisseling van berichten. Vaak gebaseerd op het send and forget principe. M.a.w. een soort postnl systeem zonder handtekening voor ontvangst. Hier kunnen dus berichten gemist worden.

De superwifi,s kunnen werken met een terugval op 2.4Ghz omdat er namelijk ook een oranje led kleur aan gekoppeld is speciaal om aan te duiden dat deze op 2.4Ghz functioneert.

De superwifi,s zijn qua hardware geen tri-band apparaten waarbij de 5Ghz wifi opgedeeld is over 2 separate fysieke wifi radio,s. Er is 1 wifi interface voor 2.4Ghz en 1 voor 5Ghz. 

De draadloze backhauls en de Access Point zijde die beide op 5Ghz of 2.4Ghz kunnen draaien worden middels virtual aangemaakte interfaces aangeboden.

Alle wifi settings die instelbaar zijn werken dan ook gewoon ook door op de backhaul verbindingen. Vandaar dat het naar beneden gooien van 80 naar 20Mhz ook effect heeft op de alle snelheden. Wel nu met minder interferentie dan.

Dan de v10a. Dit is in tegenstelling tot de v12 een wifi 5 (max ac) apparaat. Als die dus in een combinatie met superwifi 2 (wifi 6 ax) gebruikt wordt dan krijg je dus met verschillen in hardware te maken. De v10a als hoofdunit zal dan wifi5 synchroniseren naar de superwifi2 . 

Het handmatig instellen van kanalen 36-48 zorgt ervoor dat er nu kanalen in gebruik zijn die niet worden lastig gevallen door radar signalen. Dit zou sowieso meer rust moeten brengen als het op een lokatie staat met veel radar geweld.

 

@BruisTablet nogmaals bedankt voor de zeer relevante post. Dit is de brug die geslagen is tussen de techniek in detail en de algemene werking van mesh. Dit laatste is mijn niveau inmiddels en met jouw expertise erbij kan ik het vertalen naar de implementatie van Superwifi en ook nog in relatie met de V10a met wifi5. Ik begin te begrijpen waarom we net met de v10a meer superwifi uitdagingen zien hier op het forum. Niet omdat de hardware perse slecht is maar wel omdat het in specifieke omstandigheden wat aandacht nodig heeft in de configuratie. Ik denk te weten aan welke knopjes ik moet draaien en ga pogen mijn value for money zo optimaal mogelijk te laten zijn.

De IP reserering beschouw ik inderdaad als een workaround voor wat problemen met de DHCP daemon in de v10a. Sinddien is het een stuk rustiger in mijn systeemlog. Die laat ik lekker zo staan. Ik acht de kans op invloed hiervan op de stabiliteit van Superwifi klein op basis van je informatie. Wel is het zo dat mijn DHCP pool in rap tempo aan het afnemen was door de DHCP problematiek. Uiteindelijk gaat het toch pijn doen dan.

Het kan dus nog steeds zijn dat het postnl systeem in het netwerkverkeer nog niet helemaal lekker gaat soms. Maar als het bij 80% van Nederland wel goed gaat dan is de oorzaak waarschijnlijker lokaal in de omstandigheden te zoeken. Producten zullen daarnaast altijd fouten bevatten die opgelost worden in de firmware updates indien nodig. Je gaf al een verwijzing naar de product updates: eens!

En zo leg je ook uit wat de oranje lamp in termen van techniek wilt zeggen. Terugval naar 2.4GHz en in normale mensentaal "de draadloze verbinding is niet optimaal”.  Ik wilde dit graag weten om te kijken of de 2.4GHz setting ook nog van invloed kan zijn. Bij groene lamp perikelen zou ik zeggen dat het niet de hoogste prioriteit heeft maar meer de invloed van de 5Ghz band settings.

Ik was er al achter dat, door simpel naar het topology plaatje te kijken, de wifi settings die je kunt maken in de gebruikersinterface ook van toepassing zijn op de belangrijke backhaul verbinding. Ook hier maak je een mooie vertaling naar een stukje techniek/hardware zodat ik begrijp wat er aan de hand is.

Het wifi5/wifi6 verhaal had ik al tot me genomen door verschillende bronnen te raadplegen. Op basis daarvan kwam ik al voorzichtig op het pad van de bandbreedte invloed. Zoals ik er nu tegenaan kijk kan het wel eens zo gaan zijn dat je met de v10a in combinatie met Superwifi2 beter kan kiezen voor een iets conservatievere bandbreedte om het stabiel te houden. Dan lever je snelheid in voor stabiliteit en dan hangt het van je abonnement af of je dat merkt. Met een 1Gbps abonnement vast wel en dan zou je wellicht beter af zijn met de box12 (wifi6) of met het eigen modem programma van KPN, al dan niet met een skilled support abonnement. En als je toch meer snelheid wilt: een ethernet backhaul dus UTP kabel leggen tussen de modem en Superwifi. Het is ook een commerciele discussie haha.

Leuk om te lezen dat ik inmiddels al zo ver was om de relatie van stabiliteit met de bandbreedte te maken, en in je verhaal daar een bevestiging in te zien. Ik ben dan op weg naar meer stabiliteit met mijn experimenten. Ik heb radar geweld hier maar andere ethervervuiling door de buurt op de 5GHz speelt ook een rol natuurlijk. En dat laatste is op plekken zonder veel radar mogelijk ook relavant in de problematiek.

Ik denk dat er aardig wat handvaten zijn om groene knipperende lampen op de Superwifi2 in relatie tot de v10a te lijf te gaan. Waarschijnlijk ook van toepassing maar in mindere mate (vanwege wifi6) op een Box12 huwelijk met Superwifi2.

DANK! 

 

Edit: nabrander: wellicht is het niet verstandig van KPN om standaard de 80Mhz bandbreedte setup aan te bieden in combinatie met de v10a. Wel een keus (als het kan) maar niet de standaard (werkt ook in minder gunstige omstandigheden).

Reputatie 2

Heel even kort berichtje, komt net thuis na 36u weg te zijn en zie dat superwifi eruit ligt… Hier alvast even de log en een printscreen van m’n instellingen. Zie dat ik wat berichten heb gemist, maar die lees ik morgen even uitgebreid..

11.03.2023 03:12:32 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

 

Bij mij wederom: 15.03.2023 03:04:25 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

Ik had nog geen tijd gehad om je posts te lezen, dus zat nog op kanaal 36. Nu wel tijd en ze doorgenomen!

Betreft de DHCP-reservering; er is maar 1 SWP te zien, echter is dat, gek genoeg, niet het juiste MAC-adres van de superwifi (uit Thuis App en achter op de superwifi maak ik op dat MAC A2:F6:00:B0:C6:11 (SWP2-62747C) is). Er is een half jaar geleden wel een andere superwifi2 aangesloten geweest, mogelijk is dat D4:86….)

 

 

Hoe dan ook, ik heb nu een DHCP-reservering gemaakt voor zowel de Superwifi als het vreemde mac-adres, Modem en Superwifi opnieuw opgestart en zie inderdaad dat superwifi contact maakt met 192.168.2.198.

 

5Ghz teruggezet naar Alles auto

 

 

Nu testen en keep you posted

 

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Leines1234 

Ik kan uit je post niet opmaken of het DHCP probleem bij jou ook heeft gespeeld. Want de screenshots zijn volgens mij na je wijziging. Dat is ook niet erg want het reserveren van IP’s kan ook nooit kwaad, ook al loopt de DHCP daemon als een zonnetje.

Stiekem wel tof dat dit allemaal zelf gelukt is. Goed bezig jij 😎!

Aangaande je superwifi’s. Je moet me even helpen: waren er nu twee draadloze superwifi’s? Volgens mij 1 maal op de keuken toch? 😁

Wat ik zie in je screenshot is dat het D4:86… MAC adres je aanwezige superwifi is. Dat zie je in de thuis app in je screenshot helemaal onderaan. Let op, dit is je device MAC adres. Maar je Superwifi heeft voor iedere adapter een apart MAC adres (leuker kan ik het niet maken). Dat kun je ook zien achter op de superwifi (sticker). De D4:86… zal zondermeer overeen komen met het device MAC adres. Ik vermoed dat het A2:F6… adres ook op de sticker staat maar dan als bijvoorbeeld het 2.4GHz adapter MAC adres. Het is geen ramp dat je ze beiden hebt gereserveerd verder maar in de context van de problematiek is het device MAC adres relevant. Let er ook op dat de lijst scrollbaar is. Maar zover ik het kan zien heb je goed werk geleverd.

En nu mag je weer aan de slag 😁

De afgelopen twee dagen heb ik via de moderators uit de KPN achterban en een paar mooie reacties van anderen mijn vermoedens inzichtelijk gekregen. Met de nieuwe inzichten die er liggen is er nog een parameter bijgekomen die invloed heeft op de stabiliteit. Ik ga je niet vermoeien met de technische details maar op basis van wat ik nu weet speelt DHCP geen directe rol. Wat ik je adviseer op basis van mijn bevindingen is om voor de 5GHz band het kanaal handmatig op 36 te zetten en de bandbreedte op de optie 20Mhz (ik zag eerder op je screenshots dat je ook de 80MHz optie aan hebt staan). Waarom de lage bandbreedte? Vergelijk het maar met een autosnelweg: nu is het een vierbaansweg en als jij in het midden (kanaal 36) tuft dan kun je van alle kanten aangereden worden (interferentie). Door er een provinciale eenbaansweg van te maken kun je alleen nog maar geraakt worden door een achterligger (of spookrijder). Die kans is een stuk kleiner. Er speelt in die keuze nog meer maar zo krijg je gevoel wat je aan het doen bent.

De consequentie is wel dat je een stukje minder hard mag gaan rijden op deze 80km weg. Jij zult dit zien in de snelheidstest in de thuis app. Dan haal je wellicht nog maar een snelheid van 60Mbps down en 50Mbps up. Of je dit negatief merkt hangt af van je abonnement (geen idee wat je voor een abo hebt). Je ruilt dus draadloze snelheid in voor stabiliteit. Mocht dit stabiel blijven dan kan je daarna eens kijken of je er een tweebaans snelweg van kunt maken door de 40Mhz bandbreedte te kiezen. Dan kun je weer wat snelheid maken op de weg, lees: je zult in een snelheidstest zien dat je ineens weer 130 Mbps down en 150Mbps up haalt. De kans dat je wordt aangereden door de andere rijbaan is wel toegenomen.

Momenteel is mijn UFO al weer 4 dagen in de lucht en laat het de komende nacht nog zo lopen. Als  superwifi morgen nog online is hier, dan ga ik ook weer rijden op de tweebaans weg en kijken of dit ook nog stabiel werkt. Volg mijn topic maar even als je interesse hebt in de afloop.

Je kunt niets kapot maken en tot nu toe ben je goed bezig!

Edit: sorry dus voor deze afslag maar er zijn nieuwe inzichten maar wel met onderbouwing en bevestiging door meerdere mensen met aardig wat mesh kennis.

Reputatie 7
Badge +7

De prijs die ik betaal voor stabiliteit momenteel. Hopelijk is Superwifi morgenvroeg nog steeds onder ons. Dan ga ik de snelheid opschroeven en kijken of dat ook nog goed gaat. Ik betaal KPN tenslotte voor 100Mbps en die wil ook gebruiken 😋

Relativering: zelfs met deze snelheid is TV+ zonder problemen draadloos te gebruiken. Laat die 14Mbps bitrate HD+ streams maar komen. Superwifi is er klaar voor. Ik ga TV+ aanzetten.

(Schandalig die mobiele 5G dekking hier) 😬

 

Reputatie 7
Badge +7

Superwifi helaas weer weg. Nu pas in de vierde nacht. Een record. Maar wel met de meest conservatieve configuratie. De bandbreedte weer opschroeven heeft nu geen zin.

Ik heb nu kanaal “auto, all no weather” gekozen. Deze functie staat niet beschreven. Ik had deze settimg al eens gemaakt toen ik deze afbrak voor de DHCP configuratie. Toen werd automatisch kanaal 52 gekozen. Dat kanaal werd tot nu toe altijd gekozen bij de auto optie. Maar vandaag zie ik kanaal 132:

RSSI: 0 dBm    SNR: 0 dB    noise: -92 dBm    Channel: 132

Dit laat ik maar eens staan. Bandbreedte 20MHz dus kans op interferentie zo klein mogelijk.

In de systeemlog van vannacht rond de leave is te zien:
Mar 16 03:01:53 VRV9517 daemon.err wlan_monitor[4841]: start_monitor:[247] Check wireless function done.

Deze melding zag ik al eerder rondom de leave.

De mesh log:

16.03.2023 03:02:39 OWL-SWP2-Bovenverdieping(C8:99:B2:54:D0:A1) leave topology
16.03.2023 03:02:37 OWL-(VRV9517)IF[5G] STA_MAC(9E:10:4E:A4:90:36) is connected to AP_MAC(94:6A:B0:DA:5F:07) status: connected.
16.03.2023 03:02:04 OWL-Sync config success

Wederom de leave rond drie uur. @BruisTablet sprak van een acs optie in Superwifi1 die niet meer in Superwifi2 zou zitten, niet te zien in de gebruikersinterface. Wellicht wel achtergebleven in de firmware??? Het blijft opmerkelijk dat de leave wel altijd rond 03:00 is.

Hierna zou ik zowel in de 2G als 5G band het kanaal handmatig kunnen kiezen. Ik zou ‘m ook nog eens beneden in de buurt van de modem kunnen zetten. Of bedraad aansluiten want dan zou Superwifi als het aan de wireless backhaul ligt wel overeind moeten blijven. Is helaas niet de gewenste locatie voor superwifi.

Eerst dit maar eens afwachten.

Reputatie 2

Ahhh, scrollen was ik me niet van bewust. Die DHCP printscreen was van voor de wijziging, maar zonder scrollen… mogelijk is er dus meer zichtbaar geweest.

 

MAC-device code is idd D4:86:60…

 

Ik heb een 100Mbps abo.

 

Jammer dat hij er bij jou weer uit ligt… Ik ga dit nu even paar dagen testen tot een leave……

Reputatie 7
Badge +7

@Leines1234

Met een 100Mbps abo zou je met bandbreedte van 40Mhz niet eens merken dat je wireless snelheid afgeknepen wordt in ruil voor minder omgevingsverstoring.

Ja, het is jammer maar het was wel een nieuw record. Aan de knopjes draaien helpt wel. Maar ik kreeg een reactie dat er in superwifi2 een functie ontbreekt die op superwifi1 wel zat. Mogelijk is die in de firmware van superwifi2 wel nog aanwezig en actief alleen niet meer te configureren. Het gaat om een gedwongen scan om het meest optimale kanaal te kiezen. Lijkt me wel typisch iets dat iedere keer op hetzelfde tijdstip in de nacht wordt gedaan. Ik zou dan wel verwachten dat dit goed zijn gaan tenzij de backhaul slecht is. Ik heb zelf het idee dat dit hier wel meevalt, zeker met de meest conservatieve settings. Ik heb nog twee troeven in handen om te testen. Daarna toch eens kijken of het mogelijk is om een case te loggen bij KPN (dit forum is daar niet het kanaal voor denk ik).

We blijven optimistisch en vooral lachen 😀. Er zijn ergere dingen denk ik dan altijd. Tot horens!

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb me nog niet neergelegd bij een superwifi die niet stabiel is. Ik heb al aardig wat gedaan om het wel te laten werken maar dat er ineens een verschil is in het gekozen kanaal 132 bij de auto “no weather optie” terwijl dat eerder altijd kanaal 52 was, ook bij de normale “auto” optie, laat me niet los. En dan ga ik zoeken want ik geloof dat voor veel een reden is. En toen vond ik onderstaand plaatje: 

 

In de v10a met de laatste firmware zie ik die extra beschrijvingen bij de kanalen niet terug.

Conclusie 1: bij de optie “all, no weather” is er een voorkeur voor de kanalen 120-128.
Conclusie 2: de bandbreedte speelt bij deze “all, no weather” optie ook nog een rol. Dan is de voorkeur kennelijk kanaal 132-140 bij 20Mhz of 40Mhz.

Omdat ik al een paar dagen bandbreedte 20Mhz heb ingesteld en vanmorgen,na de hernieuwde leave van superwifi, koos voor de auto ”no weather” optie, begrijp ik ineens dat kanaal 132 is gekozen door de modem (en daarmee ook geldig voor superwifi).

Vervolgens vind ik nog meer nieuwe informatie. Het blijkt (en ik wist dat nog niet, sorry niet mijn expertise) dat de lagere kanalen (36-64) een lager zendvermogen hebben van 200 milliwatt Erp. De hogere kanalen (100-140) hebben een zendvermogen van 1 watt Erp. Tenslotte de hoogste kanalen (149-165) hebben een zendvermogen van 25 milliwatt Erp. Deze laatste kanalen zijn voor short range devices. Nu begrijp ik ook waarom Superwifi ineens op rood sprong toen ik het hoogste kanaal 165 koos in mijn setup. Met dat vermogen kan Superwifi de modem niet meer bereiken. Gelijk de conclusie dat een hoger zendvermogen helpt in een goed wireless backhaul. Met die kennis is de keuze voor kanaal 36 weer een discussiepunt. Wellicht minder interferentie maar ook een stuk minder vermogen. En dan zeker als je ook nog een grote bandbreedte kiest want dan blijkt inderdaad uit een tweetal bronnen dat je zendvermogen over de hele bandbreedte verdeeld moet worden. En dat vermogen leerde ik net heeft zeker invloed om vanuit Superwifi de modem goed te bereiken.

Terug naar mijn huidige configuratie:

Dit resulteert in de auto keuze voor kanaal 132. Goh, die snap ik nu ineens beter.

Weerradars en andere radars werken op de frequentieband 5600-5650 MHz (eindelijk een betrouwbare bron gevonden). En bij kanaal 132 is de frequentie 5660GHz, erbuiten dus (dat bedoelen ze dus met de optie “no weather”). Het maximaal wettelijke zendvermogen op dit kanaal is 1 watt Erp, en vanwege de bandbreedte van 20Mhz is dat ook nog eens volledig beschikbaar voor alleen dit kanaal.

Kleine disclaimer: of superwifi/modem ook dit maximale zendvermogen gebruikt weet ik (nog) niet. En 1 van de bronnen is Belgisch en mogelijk wijkt daar de regelgeving aangaande de 5Ghz band af van de Nederlandse situatie.

Saillant detail: mijn huis woont letterlijk op de grens met Belgie.

Zou het zomaar niet eens kunnen zijn dat ik bij een van de laatste testen die ik dacht te kunnen doen de hoofdprijs heb? Bij de auto “no weather” optie is dit de meest conservatieve omdat bij de keuze voor 40Mhz bandbreedte het zendvermogen weer verdeeld moet worden. Dat komt volgens de theorie de belangrijke wireless backhaul niet ten goede lijkt mij.

Ik heb er wel een goed gevoel bij. Maar meten is weten. Peter Gillis zou zeggen: “vertrouwen is goed, maar controle is beter”. Mocht dit langer dan 4 nachten stand houden dan is de volgende test duidelijk: bandbreedte naar 40Mhz.

We gaan nacht 1 in met deze configuratie. Voor nu TV+ entertainment 😎

edit: ik begrijp ineens ook, kijkende naar het eerste plaatje, waarom bij 40Mhz keuze er een hoger kanaal moet worden gekozen als preferred kanaal. Dit bij de “all, no weather optie”. Want bij kanaal 132 en 40Mhz is er overlap met de weerfrequenties, die je bij 20Mhz niet hebt.

Nabrander: KPN doet er goed aan om de “all, no weather” optie te documenteren in de modeminterface. Minimaal met de info zoals in het eerste screenshot want die info is in de huidige v10a niet zichtbaar. 

Reputatie 7
Badge +7

Superwifi is nog online. Het kanaal is nog altijd 132, er heeft geen automatische wijziging in het kanaal plaatsgevonden tijdens de nacht.

Reputatie 7
Badge +7

Op deze link een mooi overzicht van de 5Ghz kanalen en bijhorende frequentiebanden. Hier is ook mooi het gevolg van channel compounding te zien bij grotere bandbreedtes.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_WLAN_channels

De zendvermogens lijken Europees te gelden.

Reputatie 7
Badge +7

Een van de weinige onderbrekingen in mijn glasvezelverbinding liet mijn modem offline gaan en dus superwifi. Alles draait weer. Superwifi nog steeds kanaal 132. We moeten dus opnieuw tellen, straks nacht 1 dan maar weer.

KPN is mijn testen aan het saboteren 😅

Reputatie 2

Heel even kort berichtje, komt net thuis na 36u weg te zijn en zie dat superwifi eruit ligt… Hier alvast even de log en een printscreen van m’n instellingen. Zie dat ik wat berichten heb gemist, maar die lees ik morgen even uitgebreid..

11.03.2023 03:12:32 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

 

Bij mij wederom: 15.03.2023 03:04:25 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

 

18.03.2023 03:02:10 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

en weer raak met reserved IP en verder alles auto (op zich logisch..)

Ik ga nu ook met jouw instellingen verder @Roy74 

Dus reserved IP + 5Ghz op ch132 en 20Mhz. Je geeft aan dat 40Mhz overlap heeft met de weerfrequenties, kun je het kanaal eventueel later hoger zetten icm 40Mhz, zodat je die overlap niet hebt, maar wel geniet van je snelheid?

Reputatie 7
Badge +7

Heel even kort berichtje, komt net thuis na 36u weg te zijn en zie dat superwifi eruit ligt… Hier alvast even de log en een printscreen van m’n instellingen. Zie dat ik wat berichten heb gemist, maar die lees ik morgen even uitgebreid..

11.03.2023 03:12:32 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

 

Bij mij wederom: 15.03.2023 03:04:25 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

 

18.03.2023 03:02:10 OWL-SuperWifi Keuken(D4:86:60:64:27:40) leave topology

en weer raak met reserved IP en verder alles auto (op zich logisch..)

Ik ga nu ook met jouw instellingen verder @Roy74 

Dus reserved IP + 5Ghz op ch132 en 20Mhz. Je geeft aan dat 40Mhz overlap heeft met de weerfrequenties, kun je het kanaal eventueel later hoger zetten icm 40Mhz, zodat je die overlap niet hebt, maar wel geniet van je snelheid?

@Leines1234 met de laatste informatie die ik heb, denk ik dat dit inderdaad de beste instellingen gaan zijn. Je hebt goed gelezen en weet dus inderdaad al wat mijn volgende testen gaan zijn. Het liefst wil ik een bandbreedte van 40Mhz omdat dan de draadloze snelheid beperkt wordt door mijn abonnement. Ik vond dat plaatje frappant waarin een stukje documentatie van de radar frequentie stond. Daarop gericht gaan zoeken. De frequentiebanden is een theoretisch verhaal natuurlijk. De praktijk gaat laten zien of we hier op het goede pad zitten. Kanaal 52 wat bij mij altijd na 1 nacht al fataal is heeft een laag zendvermogen, lijkt me niet goed voor de communicatie naar de modem. Poog maar eens de hoogste frequentie te kiezen, dan staat superwifi meteen op rood. Gisteravond lag mijn glas er even uit dus nacht 1 is voorbij nu. Bij de vierde online nacht verhoog ik eerst de bandbreedte op kanaal 132 naar 40Mhz, eventueel daarna kijken of een hoger kanaal beter gaat zijn zodat ik uit die radarfrequenties blijf.

Ik heb nog nooit problemen met WiFi gehad maar wat hier speelt is dat superwifi een mesh Access Point is en geen simpele range extender. Met andere woorden, de backhaul is belangrijk en die is ook draadloos…

Eens kijken de komende dagen. Nieuwsgierig wat jouw ervaringen gaan zijn met deze settings. Jij hebt kanaal 132 handmatig gekozen of lees ik dat niet goed? Bij mij is het via de auto no weather optie gekozen als meest gunstige en dat hangt dus af van de bandbreedte.

edit: ik denk dat bij auto no weather en bandbreedte er gekozen gaat worden voor kanaal 134 door de modem. Volgende test maar hopelijk nu al stabiel met helaas wat verlies aan snelheid maar nog niet hinderlijk dit verlies. Less is more soms.

edit2: ik vraag me wel steeds meer af of de standaard configuratie voor de meerderheid de beste ervaring oplevert. Maar daar mag KPN het hoofd over breken. De documentatie in de modem mag wel iets beter mijn inziens.

Reputatie 7
Badge +17

Een van de weinige onderbrekingen in mijn glasvezelverbinding liet mijn modem offline gaan en dus superwifi. Alles draait weer. Superwifi nog steeds kanaal 132. We moeten dus opnieuw tellen, straks nacht 1 dan maar weer.

KPN is mijn testen aan het saboteren 😅

Dat helpt niet. 😑

Reputatie 7
Badge +7

Nee maar als dat al mijn leed is teken ik meteen. Straks nacht 2 in de huidige setup.

Reputatie 2

@Roy74  inderdaad handmatig 132 met 20

Reputatie 7
Badge +7

Superwifi is nog online. Zowel in systeemlog als ook mesh log geen opmerkelijke entries. In de systeemlog is het zelfs erg rustig te noemen sinds de DHCP de weg niet meer kwijt is met superwifi door te reserveren. Hopelijk straks nacht 3 op de teller zetten.