Vraag

SuperWifi punt stopt steeds met werken in combinatie met Box 12

  • 23 January 2023
  • 94 reacties
  • 860 keer bekeken

Reputatie 1

Ik heb sinds medio vorig jaar glasvezel van KPN en bij de monteur heb ik meteen een SuperWifi punt aangeschaft. 

Die heeft een tijd lang prima gewerkt maar de laatste tijd niet meer. 
Een paar weken geleden bleef het lampje ineens paars en er was geen verbinding meer met de Box12. Ook het opnieuw koppelen met kabel lukte niet. Uiteindelijk moest de Box12 naar fabrieksinstellingen teruggezet worden en toen kon het Superwifi punt ineens weer gekoppeld worden. Super irritant want ik had allerlei settings aangepast waaronder een aantal apparaten vaste ip's gegeven dus dat moest allemaal opnieuw. 

Dit heeft nu een week succesvol gedraaid maar nu is het weer voorbij; sinds gisteravond is er geen verbinding meer (rood lampje). Wat mij opvalt is dat de Box12 herstart is om 20:45 terwijl wij dat zelf niet hebben gedaan en sindsdien wil het SuperWifi punt niet meer verbinden. 
Ik heb het punt al meerdere keren herstart en ook de box12 is herstart. 
Ik heb al een week lang niet aan de instellingen gezet dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik heb eerlijk gezegd geen zin om alweer de box12 naar fabrieksinstellingen terug te zetten. Straks kan ik dit elke week gaan doen!

Hoe moet dit fatsoenlijk en blijvend opgelost worden?


94 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Ik heb sinds medio vorig jaar glasvezel van KPN en bij de monteur heb ik meteen een SuperWifi punt aangeschaft. 

Die heeft een tijd lang prima gewerkt maar de laatste tijd niet meer. 
Een paar weken geleden bleef het lampje ineens paars en er was geen verbinding meer met de Box12. Ook het opnieuw koppelen met kabel lukte niet. Uiteindelijk moest de Box12 naar fabrieksinstellingen teruggezet worden en toen kon het Superwifi punt ineens weer gekoppeld worden. Super irritant want ik had allerlei settings aangepast waaronder een aantal apparaten vaste ip's gegeven dus dat moest allemaal opnieuw. 

Dit heeft nu een week succesvol gedraaid maar nu is het weer voorbij; sinds gisteravond is er geen verbinding meer (rood lampje). Wat mij opvalt is dat de Box12 herstart is om 20:45 terwijl wij dat zelf niet hebben gedaan en sindsdien wil het SuperWifi punt niet meer verbinden. 
Ik heb het punt al meerdere keren herstart en ook de box12 is herstart. 
Ik heb al een week lang niet aan de instellingen gezet dus daar kan het ook niet aan liggen.

Ik heb eerlijk gezegd geen zin om alweer de box12 naar fabrieksinstellingen terug te zetten. Straks kan ik dit elke week gaan doen!

Hoe moet dit fatsoenlijk en blijvend opgelost worden?

Lijkt er toch sterk op dat er een wederkerend probleem zit in de software van de v12. Deze zal door KPN gefixt moeten worden voor een permanente oplossing. Tot die tijd helaas de laatste correctieve actie herhalen.

Reputatie 1

Ja daar ben ik ook bang voor. Hoop nog wel op een reactie van KPN want hier moet wel wat mee gebeuren. Dit is echt een heel irritant probleem. 

Het steeds terugzetten naar fabrieksinstellingen is simpelweg geen optie. 

Reputatie 1

@Rutger_ of iemand anders van KPN, zou je hierop willen reageren? Ik kan het Superwifi punt nu alleen nog bedraad gebruiken terwijl ik m juist wil neeretten op een andere plek. 

 

Reputatie 7
Badge +17

@BeeJee78 ik ben geen @Rutger_. Maar ik denk wel dat ik je kan helpen! 😉

Dit klinkt voornamelijk als verwarring tussen de SuperWifi en de Box 12. Dit is in de meeste gevallen op te lossen met een schone installatie van de SuperWifi punten

Wat in de meeste gevallen wordt gedaan is alleen het resetten van het modem of de SuperWifi punten. Het verschil met deze stappen is dat met die volgorde de SuperWifi wordt geforceerd de instellingen van het modem over te nemen.

Als het nou op die manier niet lukt, ga dan eerst naar een KPN winkel in de buurt als je die mogelijkheid hebt. Daar kan een medewerker het apparaat testen. Zo niet, laat het hier dan weten. 

Reputatie 1

Hoi @Bram_ , bedankt voor je antwoord!

Ik denk ook dat het een verwarring is tussen de SuperWifi en de Box 12. 
Het vervelende (en vreemde) is alleen dat dit spontaan gebeurt van het op het andere moment. 

Dat resetten van het wifi punt helpt helaas niet, dat ik heb ik al een aantal keer gedaan. 
Er is maar 1 oplossing steeds en dat is het resetten van de Box12 naar fabrieksinstellingen (normale reset helpt niet). 

En naar een KPN winkel ben ik al geweest (op verzoek van de telefonische helpdesk) en daar ben ik schandalig behandeld. Degene die me hielp zei dat hij niks kon doen… de helpdesk had alles moeten doormeten dat kon hij niet. 
Hij wilde verder niets voor me doen, ik kon weer naar huis.

Dus ik zit enorm in een kastje → muur situatie waar ik niet vrolijk van wordt. 

Wat moet ik nou doen?

Reputatie 7
Badge +17

@BeeJee78 zou je toch nog een keer naar de stappen van de schone installatie voor SuperWifi punten willen kijken? En zien of je die al in precies die volgorde gedaan hebt? 

Deze stappen zijn opzettelijk zo specifiek in elkaar gezet. Dit is anders dan alleen het los resetten van alle apparatuur. Als je het al in die volgorde hebt gedaan, laat het dan hier weten. Dan help ik je verder.

Mijn excuses dat je in de winkel op die manier geen antwoord hebt gekregen. Ik help je hier verder. 🙂

Reputatie 1

@Bram_ Hoi Bram, 

Ik ben op de hoogte van die oplossing en die werkt ook. En dat komt door stap 5 waarmee je de modem (box12) naar fabrieksinstellingen terugzet. 

Het probleem is alleen dat het probleem steeds terugkomt. Ik heb dit namelijk al 3x gedaan. Het werkt dan een tijdje (1 tot 2 weken) en dat springt het lampje ineens op rood en kan je alles opnieuw doen. 

 

Reputatie 7
Badge +17

@BeeJee78 wil je in dat geval je profiel invullen? En ook zo nauwkeurig mogelijk laten weten wanneer het uitvallen voor het laatst is voorgekomen? En aangeven welke apparatuur je in huis hebt in je netwerk?

Reputatie 1

@Bram_ Oke, ik heb mn profiel ingevuld. De apparaten heb ik ingevuld bij Persoonlijke opmerkingen, kan je dat zien?

 

Reputatie 1

@Bram_ Wanneer het voor het laatst voorgekomen is weet ik niet exact, het is een paar weken geleden. 

Ik heb zojuist alle stappen (incl. modem terug naar fabrieksinstellingen) weer uitgevoerd dus nu het werkt het wifipunt weer even. 

Op het moment dat het weer kapot gaat zal ik het hier direct melden!

Reputatie 7
Badge +17

@BeeJee78 ik zie de opmerkingen. 🙂 En helemaal goed. Het liefst heb ik natuurlijk dat reageren helemaal niet meer nodig is. Maar als het toch uitvalt en je het hier laat weten zie ik het gelijk! 

Reputatie 1

Hoi @Bram_ , zoals afgesproken zou ik me weer melden als het probleem er weer is. 

Dat is nu het geval :-( 

Vanmorgen een stroomstoring gehad vanaf een uur of 8 tot ongeveer 11:25. De modem is weer netjes opgestart maar het SuperWifi punt niet, die blijft rood. Ik heb 'm al opnieuw opgestart maar helaas…. weer rood. 

 

Reputatie 7
Badge +17

@BeeJee78 heb je daarna nog een schone installatie van de SuperWifi punten gevolgd? Laat alleen dat nog even weten. 

Reputatie 1

@BeeJee78 heb je daarna nog een schone installatie van de SuperWifi punten gevolgd? Laat alleen dat nog even weten. 

Nee dat heb ik dit keer niet gedaan. Reden is dat ie dan ook bedraad niet meer werkt. Ik heb m nu verplaatst naar een andere (minder goeie) plek waar een utp kabel is zodat ik nog iets van bereik heb boven. Als ik een schone installatie doe werkt dat ook niet meer, dan is de SSID ook gereset naar de oorspronkelijke SSID van het wifi punt. 
En dan is de enige redding nog om de modem naar fabrieksinstellingen terug te zetten. 

Reputatie 1

Hoi @Bram_ ben je er nog?

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @BeeJee78, dat klinkt niet goed. Kun je eens kijken welke firmware je hebt want er is in box12 ontwikkeling, ook in relatie met mesh. De achtergronden lees je hier:

Volgens mij gaat de update in fases naar klanten maar eerst naar klanten met box12 zonder superwifi. De reden is dat box12 zelf geen onderdeel van de mesh is voorlopig. Je moet dan 1 van je punten bedraad aansluiten (voorlopig)

Kijk nogmaals wel even goed of dit van toepassing is bij jouw box12.

Hopelijk snel weer WiFi op alle plekken!

Reputatie 2

probeer ook nog even opnieuw in te stellen op de volgende manier(mits de box12 niet de nieuwe software draait zoals benoemd door Roy):

 

sluit de superwifi bedraad aan op het modem, schakel vervolgens de superwifi in. wacht even een halve minuut en houdt dan de resetpin achterop de superwifi in tot het lampje rood kleurt aan de voorzijde. 

laat hem nu 20 minuten aan het modem hangen, hierna zal hij groen worden en blijven.

zet vervolgens de superwifi uit en koppel de internetkabel los van de superwifi.

 

nu zou deze goed ingesteld moeten zijn.

 

wat betreft het wegzetten van de wifipunten:

 

met de app ‘’wifiman’’ kun je de demping van de 2,4 en de 5ghz band zien, controleer of de dempingen voor zowel de 2,4 en 5ghz band niet hoger zijn dan -65 op de plek waar je de wifipunten wilt plaatsen. is het bijvoorbeeld -80Db dan zou dit zeker voor de problemen kunnen zorgen die je benoemt.

leg je telefoon op de plaats waar je het punt wilt zetten, zet vervolgens je wifi opnieuw aan en open de wifiman app(LET OP: als je de wifiman app al open had dan moet je deze compleet sluiten en opnieuw openen, pas dan verversen de waardes), ga onderaan naar het tabblad ‘’draadloos’’ waar je verolgens jou netwerk aanklikt, nu zie je de dempingen.

Reputatie 1

@Roy74 ik heb nog oude firmware (SGEJ1000060E) maar ik heb ook maar 1 WiFi punt die ik niet bedraad wil aansluiten dus ik zou de nieuwe firmware nog niet kunnen gebruiken.

Het lijkt erop dat de oude firmware een bug bevat waardoor ie steeds de mesh functie verliest aangezien bedraad wel blijft werken. 
Misschien zou het probleem ook opgelost zijn door een tweede superwifi punt aan te sluiten waarvan 1 bedraad. 
maar ja, dat vind ik een beetje een dure oplossing omdat ik er eigenlijk maar één nodig heb. 

Reputatie 7
Badge +7

Hallo @BeeJee78 , je hebt in ieder geval wel pech. Goed dat je even zeker weet dat je nog niet de firmware hebt die tijdelijk mesh gaat uitzetten op box12. Want anders ben je voor niets bezig.

Ik heb zelf box12 niet dus ik poog even algemeen mee te denken met je. Misschien is er iemand hier met box12. Ik zelf heb een v10a en dat heeft jaren goed gewerkt. Tot ik twee maanden terug superwifi heb aangeschaft vanwege tv+ die ik draadloos wilde aansluiten.

En toen begonnen voor mij ook de problemen. Niet zo dramatisch als bij jou maar wel dat om de dag superwifi het mesh netwerk verliet en me achterliet met een dode superwifi. Uiteraard ga je dan zoeken en dat heb jij ook gedaan lees ik.

Ik lees dat de superwifi bedraad aan box12 wel werkt. Draadloos werkt het niet of niet stabiel. Dat wil zeggen dat box12 en superwifi samen een mesh netwerk vormen en dat Superwifi dus niet alleen naar je draadloze apparatuur communiceert maar ook naar je box12 die je gateway naar het internet is.

Nu weet ik dat je mogelijk gaat denken, nou dat zal toch niet. Maar heb je al eens het 5G kanaal gewijzigd? In de 5G band is er behoorlijk wat verstoring, waaronder radar. Ik heb gemerkt dat met name superwifi daar erg slecht tegen kan. Als je interferentie hebt met radar dan is het wettelijk verplicht dat het kanaal gewijzigd wordt door je apparatuur. Dat gaat in de praktijk niet altijd goed. Ook je buren kunnen op dezelfde frequentie werken in de 5G band. De apparatuur van KPN is wat ik overal lees heel braaf en verlaat een kanaal bij interferentie. Dit zal dan uiteraard moeten worden gedeeld met je modem, want 1 mesh, en dat gaat niet altijd goed ervaar ik.

Standaard werkt ook box12 waarschijnlijk met de auto kanaalkeuze. Zou je deze eens op 36 (handmatig, auto uit) kunnen zetten? Het is belangrijk dat Superwifi een groen ledje heeft branden, laat in jouw geval daarom als je dit doet Superwifi even bedraad aan box12, tenslotte moet superwifi de wijziging ook krijgen. Je verliest tijdelijk even de verbinding omdat je modem en superwifi de wijziging doorvoeren in je mesh netwerk. Waarom kanaal 36? Kanaal 36-48 omvatten frequentiereeksen waar radar geen interferentie mee heeft. Die kanalen zijn er alleen voor thuisgebruik. Ook dat is wettelijk zo geregeld.

De 2G band is niet betrokken, deze configuratie met rust laten.

Zou je dit een kans willen geven? Ik denk dat je draadloze verkeer over 5G naar box12 je in de weg zit. Na de wijziging superwifi van de kabel halen en om te beginnen geen kilometers ver weg zetten 😅

Heb je ook al eens de logs van je box12 bekeken als het weer drama was? De owl log is de mesh log en ik denk dat in jouw geval dat de meest zinvolle log is om te bekijken?
 

Succes en laat even weten of je dit kan/wilt proberen met een post hier. Ik zelf heb mijn mesh stabiel inmiddels.

Reputatie 7
Badge +7

@Roy74 ik heb nog oude firmware (SGEJ1000060E) maar ik heb ook maar 1 WiFi punt die ik niet bedraad wil aansluiten dus ik zou de nieuwe firmware nog niet kunnen gebruiken.

Het lijkt erop dat de oude firmware een bug bevat waardoor ie steeds de mesh functie verliest aangezien bedraad wel blijft werken. 
Misschien zou het probleem ook opgelost zijn door een tweede superwifi punt aan te sluiten waarvan 1 bedraad. 
maar ja, dat vind ik een beetje een dure oplossing omdat ik er eigenlijk maar één nodig heb. 

Dat is begrijpelijk maar daarom krijgen klanten met box12 en superwifi voorlopig nog niet de genoemde firmware. Ik was even bang dat jij de ongelukkige uitzondering was 😅

Ik las de box12 product update en was stiekem even blij dat ik geen box12 heb. Ik heb ook voldoende aan 1 superwifi net als jij en wil deze niet offeren in de meterkast. Uiteindelijk zal met 1 firmware voor alle modems er wel dedication komen wat meestal goed nieuws is voor werking van apparatuur met software.

Reputatie 1

Hoi @Roy74 bedankt voor het meedenken! 

Ik vraag me wel af of dat 5ghz en kanaalkeuze gaan werken bij mijn probleem. 
Want als het superwifi punt werkt, werkt ie eigenlijk altijd heel stabiel en heeft een sterk signaal en valt ook niet weg of zo. 

Wat er gebeurt is dat (na een reboot van de modem) het superwifi punt geen draadloze verbinding meer kan opzetten. Niet na alle reboots trouwens. 
Dus de verbinding an sich is geen probleem. 

Dus de kans dat het met 5ghz of kanaalkeuze te maken heeft lijkt me in dit geval minimaal, wat denk jij?

 

Reputatie 1

@Roy74 ik heb nog oude firmware (SGEJ1000060E) maar ik heb ook maar 1 WiFi punt die ik niet bedraad wil aansluiten dus ik zou de nieuwe firmware nog niet kunnen gebruiken.

Het lijkt erop dat de oude firmware een bug bevat waardoor ie steeds de mesh functie verliest aangezien bedraad wel blijft werken. 
Misschien zou het probleem ook opgelost zijn door een tweede superwifi punt aan te sluiten waarvan 1 bedraad. 
maar ja, dat vind ik een beetje een dure oplossing omdat ik er eigenlijk maar één nodig heb. 

Dat is begrijpelijk maar daarom krijgen klanten met box12 en superwifi voorlopig nog niet de genoemde firmware. Ik was even bang dat jij de ongelukkige uitzondering was 😅

Ik las de box12 product update en was stiekem even blij dat ik geen box12 heb. Ik heb ook voldoende aan 1 superwifi net als jij en wil deze niet offeren in de meterkast. Uiteindelijk zal met 1 firmware voor alle modems er wel dedication komen wat meestal goed nieuws is voor werking van apparatuur met software.

 

Ja dat denk ik ook en zolang dat nog niet het geval is vind ik dat KPN met een goede oplossing moet komen. Bijvoorbeeld door me (tijdelijk) een extra superwifi punt in bruikleen te geven totdat de firmware goed werkt. Maar helaas blijft @Bram_ erg stil de laatste dagen/week :-(

 

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Roy74 bedankt voor het meedenken! 

Ik vraag me wel af of dat 5ghz en kanaalkeuze gaan werken bij mijn probleem. 
Want als het superwifi punt werkt, werkt ie eigenlijk altijd heel stabiel en heeft een sterk signaal en valt ook niet weg of zo. 

Wat er gebeurt is dat (na een reboot van de modem) het superwifi punt geen draadloze verbinding meer kan opzetten. Niet na alle reboots trouwens. 
Dus de verbinding an sich is geen probleem. 

Dus de kans dat het met 5ghz of kanaalkeuze te maken heeft lijkt me in dit geval minimaal, wat denk jij?

 

Ik kan je verklappen dat Superwifi bij mij ook prima functioneerde op fabelachtige snelheid. Perfecte signaalsterkte ook… Tot na een dag en altijd in de nachtelijke uren superwifi weer dood was. Ik snap de frustratie daarom zeker.

Wat ik wel opmerkelijk vind is dat je aangeeft dat het modem zo vaak reboot. Bij mij is dat alleen als er nieuwe firmware ingezet wordt. Draait daarna heel lang stabiel.

Ik zou ondanks je reserves toch even deze poging doen. Volgens mij werkt superwifi nu bedraad goed met lampje groen, het is daarom heel weinig werk. En slechter zal het niet worden voor je. Wil je mijn belevenissen met superwifi volgen dan kijk maar hier:
 

Hopelijk snel weer een stabiel netwerk voor je. Dit kan je aardig frustreren.

Reputatie 7
Badge +7

@Roy74 ik heb nog oude firmware (SGEJ1000060E) maar ik heb ook maar 1 WiFi punt die ik niet bedraad wil aansluiten dus ik zou de nieuwe firmware nog niet kunnen gebruiken.

Het lijkt erop dat de oude firmware een bug bevat waardoor ie steeds de mesh functie verliest aangezien bedraad wel blijft werken. 
Misschien zou het probleem ook opgelost zijn door een tweede superwifi punt aan te sluiten waarvan 1 bedraad. 
maar ja, dat vind ik een beetje een dure oplossing omdat ik er eigenlijk maar één nodig heb. 

Dat is begrijpelijk maar daarom krijgen klanten met box12 en superwifi voorlopig nog niet de genoemde firmware. Ik was even bang dat jij de ongelukkige uitzondering was 😅

Ik las de box12 product update en was stiekem even blij dat ik geen box12 heb. Ik heb ook voldoende aan 1 superwifi net als jij en wil deze niet offeren in de meterkast. Uiteindelijk zal met 1 firmware voor alle modems er wel dedication komen wat meestal goed nieuws is voor werking van apparatuur met software.

 

Ja dat denk ik ook en zolang dat nog niet het geval is vind ik dat KPN met een goede oplossing moet komen. Bijvoorbeeld door me (tijdelijk) een extra superwifi punt in bruikleen te geven totdat de firmware goed werkt. Maar helaas blijft @Bram_ erg stil de laatste dagen/week :-(

 

Ik denk dat @Bram_ druk is. Het is natuurlijk hier vooral een klantforum met af en toe interventie van een KPN moderator.

Als je modem echt zo vaak reboot dan is dat al zorgelijk. Kijk eens in de log (systeemlog in dit geval) als dit het geval is. Als dit echt zo vaak het geval is, is het wellicht mogelijk om je modem om te ruilen. Ik heb zelf ooit een modem gehad dat prima leek te werken maar de meest vreemde kuren had. Per stom toeval kwam ik er toen achter dat het probleem de voedingsadapter was. Alleen al deze adapter inwisselen loste serieus alle problemen op.

Moed houden en anders toch pogen je te melden bij de klantenservice en uitleggen dat graag eens een ander modem wilt proberen omdat niets lijkt te helpen. 

Reputatie 7
Badge +7

De handleiding voor box12 en specifiek je WiFi instellingen staat hier:

https://www.kpn.com/service/internet/wifi-en-modems/handleidingen-experia-box.htm#!/device/kpn-box/kpn-box-12/topic/modem-instellen/ik-wil-mijn-wifi-instellingen-aanpassen/1

 

Reageer