Beantwoord

SuperWifi werkt niet aan verlengde cat6 ethernetkabel met koppelstuk

  • 19 January 2023
  • 14 reacties
  • 111 keer bekeken

Ik heb n Experia wifi versterker staan, die via een verlengde kabel cat 6 (met koppelstuk, ook cat 6) werkt. Om op meerdere plaatsen in huis te kunnen versterken, kocht ik superwifi versterkers. Die willen alleen niet werken op deze constructie. Wel op de kabel vóór de koppeling.

Kan het zijn dat superwifi niet van koppelingen houdt? 

Het is best onhandig, want dan moeten we n nieuwe kabel door de kruipruimte gaan trekken, terwijl de cat 6 gewoon voldoende zou moeten zijn. De kabel is niet stuk, anders zou de Experia het ook niet moeten doen..

 

Weet iemand hier iets over?

icon

Beste antwoord door Anonymous 23 January 2023, 18:47

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

De meningen zijn verdeeld over de koppelstukken. Ze zijn er er van plastic, en die zijn eigenlijk bedoeld voor telefoonkabel. Ze zijn er ook van metaal, en die werken vaak iets beter. Je hebt zowiezo altijd wel wat signaalverlies. Ik hou er niet van.

Sommigen knippen de stekkers eraf en solderen de 8 draadjes, waarna ze met tape en alufolie worden dichtgemaakt.

Heb je de mogelijkheid om er een switch tussen te zetten? dat kost wel een paar watt (neem een netgear E type die IGMP snooping ondersteunt). Het kan zelfs zijn dat als je direct achter je router de switch plaatst, en wel je koppelstukken werkt, dat het dan wel lukt. De ervaring met lange kabels en een V12 modem zijn namelijk niet super. Anders gewoon ipv het koppelstuk.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +13

@Muziekdoos Dat is knap lastig inderdaad en ik snap dat je niet op het opnieuw trekken van kabels zit te wachten. Het is helaas erg lastig om van een afstand te beoordelen waar dat dan stuk loopt met de nieuwe constructie. Het koppelstuk zou ook mijn eerste gedachte zijn omdat wellicht het nieuwe apparaat meer eist van de verbinding. Ik kan mij verder bij de tips van EAZ1964 aansluiten en ik hoop dat je snel een oplossing voor handen hebt!

Reputatie 7
Badge +24

Kunt u wat meer vertellen over de situatie? Dus de kabel loopt eerst een stuk door de kruipruimte en komt dan weer boven de vloer? Uit de muur? Of echt uit de vloer? Dan plaatst u zo'n blokje en gaat u met een kabel over de vloer verder? U heeft het over meerdere plekken in huis? Hoe moet ik dat zien? Verplaatst u de SuperWiFi wel eens naar een andere plek?

Inderdaad, de kabel gaat eerst n stuk door de kruipruimte, komt dan uit de vloer en gaat na een koppelstuk bovengronds verder. 

Het wifipunt heeft al zo ongeveer overal gestaan.

Inmiddels getest met langere kabel bovengronds en dat werkt. Dus nu een gelegenheid vinden om die onderlangs te trekken.

Ik wilde alleen graag weten of dit vaker voorkomt, dat het niet werkt met n koppelstuk.

 

Meerdere punten in huis heeft hier niets mee te maken. Dat was alleen de reden dat ik nu super wifi wil gaan gebruiken.

 

Reputatie 7
Badge +13

Dan hoor ik graag wat je verdere bevindingen zijn! 

Hallo @Muziekdoos je kunt ook een slecht koppelstuk getroffen hebben. Zelf heb ik in de meterkast een koppelstuk, waar een LAN-kabel in de kruipruimte aangesloten is op de modem en op de 1e etage heb ik een koppelstuk op de LAN-kabel van de begane grond en er mijn D-Link covr meshset op aangesloten en  en daar weer mijn laptop bekabeld en behaal ook braaf mijn abo-snelheden bekabeld.

 

 

Dat was onze gedachte ook, zelfs een nieuwe gekocht, maar mocht helaas niet baten. Helaas pindakaas, vrees ik. 

Reputatie 7
Badge +24

Als de kabel uit de vloer komt, misschien kunt u dan een aansluitdoosje op de muur plaatsen.

Dat is wat netter dan zo'n koppeldoosje.

Dat is om n netwerk aan te leggen met meerdere aansluitingen, hier niet van toepassing.

Reputatie 7
Badge +24

Dat is om n netwerk aan te leggen met meerdere aansluitingen, hier niet van toepassing.

Die doosjes zijn er ook met 1 poort hoor 😁

Voor die doosjes heb je meestal andere kabel nodig, met massieve ipv soepele kern. 

Lees voor ‘meestal’ ‘altijd’.

 

Wat verder experimenteren met andere koppelblokjes, andere kabel, kort, voor de test enzz.

En evt een kabeltester gebruiken.

Dat de kabel zelf stuk is lijkt mij zeer onwaarschijnlijk.

Het kan ook een combinatie van fouten zijn, bij een losse verbinding werkt de kabel nog wel maar met wat minder maximale snelheid (wat niemand direct zal merken), maar als de 2e kabel of koppelblok een andere pin onderbroken heeft dan werkt het niet.

En zo zijn er vele instinkers.

En dan zijn (waren) er ook nog ISDN kabels, die zien er hetzelfde uit maar heeft niet alle pennen in gebruik, maar dat is ondertussen niet erg waarschijnlijk meer (?)

Reputatie 7
Badge +8

Als de ethernet kabel voor en na het koppelblok een andere pair twist heeft dan kan dit met hoge ethernet snelheden verkeerd gaan. Oftewel als aders 1 t/m niet exact op dezelfde manier bij beide kabels is aan geknepen dan zorgt het koppelblokje  ervoor dat ader paren verspringen. Dit is slecht nieuws voor het signaal door de kabel. Het risico is dat de signalen elkaar effectief opheffen.