Beantwoord

Wat zijn de beste instellingen voor mijn Experia Wifi icm Box 12?

  • 6 June 2023
  • 12 reacties
  • 1099 keer bekeken

Naar de WiFi instellingen gaan:

Achter Wireless Mode de instellingen op "b+g+n" zetten onder 2,4 Ghz en onder 5 Ghz op "a+n+ac" zetten.

 

Ik heb ook een box12 met daaraan 2 experia wifi versterkers (1 direct op box12 en 1 via een netgear switch die op box12 zit). Als ik modem en versterkers reset staat de wireless mode standaard op ax voor beide frequenties. Kan ik dat zo laten staan of beter omzetten naar modes die Nick noemt (en waarom dan)?

Overigens ervaar ik dat sommige apparaten, zoals bijvoorbeeld mijn galaxy a41 en chromecast v2 te lang (naar mijn smaak) op 2.4 ghz blijven hangen. De haalbare wifi-snelheid en beeldkwaliteit van bijvoorbeeld streams blijft dan slecht totdat ie (uiteindelijk) naar 5ghz overspringt. Hij springt ook wel eens terug naar 2.4ghz tijdens een stream. Qua gemeten draadloze snelheid meet ik bijv. 35mbps op 2.4ghz en 200mbps (mijn abbolimiet) op 5ghz, onafhankelijk of ik aan modem of een versterker gekoppeld ben (m'n mobiele apparaten springen overigens prima over naar het dichtsbijzijnde wifi-punt). Wellicht is dit vergelijkbaar met de terugval in mpbs nadat topicstarter's monteur een dagje weg is (vandaar deze vervolgvraag in dit topic)?

Kan ik wat doen aan de modem/versterkerzijdige settings om apparaten vaker op optimale snelheid te hebben/houden, met name die apparaten die 'aan het werk zijn'?  

 

Admin: eigen topic voor bericht aangemaakt

icon

Beste antwoord door Plam 8 June 2023, 22:46

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

Reputatie 5
Badge +5

Je zou een extra wifi aan kunnen maken voor 5Ghz

 

Thanks, ga ik doen! 

Het idee is, neem ik aan, dat er meer apparaten tegelijk op 5Ghz kunnen en er dus minder op 2.4ghz hoeven geparkeerd te worden. Klopt dat?

En is het dan nog wel/niet belangrijk om SSID vd extra wifi een andere naam te geven? Liever niet namelijk.

Daarnaast kan ik voor extra wifi niet kiezen welke wifi mode. Wordt de mode vd extra wifi hetzelfde als die vd 'basis' wifi? En maakt het uit welke mode ik kies (zie vraag in vorige post mbt @Nick83's advies).

Overigens: doen de Experia wifi versterkers mee aan de extra wifi? Het modem staat op een slechte plek, dus als het extra wifi enkel vanuit het modem komt, verwacht ik weinig verbetering.

Thanks!

Reputatie 5
Badge +5

Thanks, ga ik doen! 

Het idee is, neem ik aan, dat er meer apparaten tegelijk op 5Ghz kunnen en er dus minder op 2.4ghz hoeven geparkeerd te worden. Klopt dat?

En is het dan nog wel/niet belangrijk om SSID vd extra wifi een andere naam te geven? Liever niet namelijk.

Daarnaast kan ik voor extra wifi niet kiezen welke wifi mode. Wordt de mode vd extra wifi hetzelfde als die vd 'basis' wifi? En maakt het uit welke mode ik kies (zie vraag in vorige post mbt @Nick83's advies).

Overigens: doen de Experia wifi versterkers mee aan de extra wifi? Het modem staat op een slechte plek, dus als het extra wifi enkel vanuit het modem komt, verwacht ik weinig verbetering.

Thanks!

Als ik het goed begrepen heb uit de documentatie voor de kpn box 12 en de superwifi punten zouden ze allen meedoen met de kpn box 12 als mesh dus ook de extra wifi en wat betreft de naam voor de extra Wifi dan moet je even kijken wat je het meest gebruikt om te bepalen of je dezelfde naam aanhoud in  mesh Wifi of in het nieuw aangemaakte extra Wifi maar je kan niet voor beiden dezelfde naam gebruiken. 

Hi, dit is toch niet dé oplossing waar ik naar zoek. Door het aparte netwerk kunnen apparaten niet meer met elkaar communiceren. Alles op 5ghz-only zetten is ook geen optie ivm het slechtere bereik van 5ghz (de zithoek in de tuin bijvoorbeeld).

Maakt het nu wel/niet uit of ik de wifi modes op ax of b+g+n / a+n+ac heb staan (box 12 icm experia wifi verdterkers)?

Kunnen de Experia wifi versterkers ondertussen al wifi 6 aan (of is dit een hardware-beperking)? Indien niet, zou het traag switchen van 2.4 naar 5ghz opgelost kunnen worden door 'wifi 6 in het hele huis'? Zou ik dan superwifi 2.0 versterkers in huis moeten halen?

In het laatste geval: gaat het dan zeker beter of is het meer een gok/hoop? En maakt het nog uit of de apparaten wifi 6 aankunnen?

Hallo @Plam als je geen apparatuur hebt dit wifi 6 AX ondersteunt kun je de 2.4-band het best op N only zetten en de 5.0-band op N/AC, kanaalbreedte AUTO en kanaalkeuze ook AUTO.

Niet vergeten op te slaan.

De Experia-versterkers, als je de zwarte vierkante bedoelt, kunnen maximaal wifi5 AC aan en technisch niet wifi6 AX.

Houd de wifinamen (SSID) en de wachtwoorden zowel op de modem als op de versterker gewoon gelijk. Ieder apparaat kan dan voor zichzelf beslissen met welke zender deze verbinding maakt.

Succes.

 

Hi @JanD, ja zwarte vierkant experia wifi versterkers. Box 12, mijn laptop en smartphones etc ondersteunen wel wifi 6.

Je eerste zin kan ik op 2 manieren lezen, dus nog even voor de duidelijkheid: Moet ik de wifi mode obv de zwakste schakel instellen (experia wifi versterkers, dus n en n/ac), of juist op ax zetten omdat deel vd apparatuur dat wel aankan? 

Reputatie 7
Badge +24

Als het nu goed werkt, dan niets veranderen. Heeft u problemen? 

Hi @Nick83, ja agree, if it ain't broken... 

Probleem is dus dat apparaten te lang op 2.4ghz blijven hangen of tijdens streamen terugschieten van 5 naar 2.4 ghz, ondanks dat het 5ghz bereik prima is (chromecast 2 zit bijv op 30 cm afstand van een wifi experia versterker, maar schiet tijdens streamen soms terug naar 2.4ghz en een dusdanig lage wifisnelheid dat de streamkwaliteit echt slecht wordt, en dit kan soms meer dan een minuut duren voordat ie weer naar 5ghz gaat). Dat zou ik graag beter zien.

Channel select staat op auto en mijn eigen signaal is altijd veruit de sterkste. Bovendien schieten andere apparaten niet terug naar 2.4 ghz als dat met de chromecast of smartphone gebeurt. 

Obv jouw eerdere adviezen in andere topics , vroeg ik me dus af of de wifi-mode settings hier invloed op hebben (na modemreset staat die op ax). 

 

NB. ik volg nu even @JanD's advies. Na de resets van box 12 en experia wifi versterkers (die heb ik trouwens gereset zonder dat ze aan box12 hingen) stonden de modes op ax en de bandwidth op 20 en 80Mhz, dus die zijn nu veranderd naar JanD's suggestie. Rest stond al zoals advies. Ik monitor het een paar dagen en meld dan of het beter is of zelfde blijft.

Hallo @Plam als je spullen hebt die wifi6 ondersteunen kun je de modem op wifi6  AX zetten, mochten die producten automatisch verbindin g maken met een los wifipunt die ‘maar’ wifi5 AC ondersteunt, schakelt het systeem automatisch terug naar wifi5 AC, of je daar in de praktijk iets van merkt zal de tijd leren.

Succes.

 

Hallo @Plam als je geen apparatuur hebt dit wifi 6 AX ondersteunt kun je de 2.4-band het best op N only zetten en de 5.0-band op N/AC, kanaalbreedte AUTO en kanaalkeuze ook AUTO.

Niet vergeten op te slaan.

De Experia-versterkers, als je de zwarte vierkante bedoelt, kunnen maximaal wifi5 AC aan en technisch niet wifi6 AX.

Houd de wifinamen (SSID) en de wachtwoorden zowel op de modem als op de versterker gewoon gelijk. Ieder apparaat kan dan voor zichzelf beslissen met welke zender deze verbinding maakt.

Succes.

 

Feedback na een aantal uur testen al: bij bovenstaande optie regelmatig problemen om netwerk te vinden/houden, op meerdere apparaten. Ook na een keer uit/aanzetten van box12 en de experia wifi versterkers. Ik snap niet echt waarom dit gebeurt, maar deze valt dus af...

Beide bands op ax enerzijds of op b+g+n/a+n+ac anderzijds geen problemen zoals hierboven. Het lijkt er lichtelijk op dat apparaten langer op 2.4ghz blijven hangen bij ax, maar dat kan ik niet hard maken. Ax is ook de mode die ik tot nu had staan (default na reset) en waarbij ik dus het 2.4ghz-hangen blijven ervaar. Komende dagen dus de b+g+n/a+n+ac optie een tijdje ervaren, maar veel hoop heb ik niet dat het echt beter wordt.

Feedback na een paar dagen testen: 

  • b+g+n/a+n+ac lijkt beste te werken. Duurt het kortst tot ie naar 5ghz gaat, en lijkt niet terug te vallen tijdens streamen
  • Ax/ax lijkt minder goed. Dit was ook de default zoals ie stond na resetten box12 en experia wifi versterkers, en waarbij de problemen ondervonden werden (hoewel ik bandbreedtes naar auto heb gezet, terwijl die default na reset op 20 en 80 mhz staan). Hierbij blijven apparaten dus langer op 2.4 ghz hangen en vallen soms ook tijdens streamen terug naar 2.4ghz (en soms ook slechtere beeldkwaliteit vd stream)

Obv van @JanD's opmerkingen, en ook mijn eigen begrip van deze protocollen, zou ik eigenlijk geen verschil verwachten, maar het is er toch duidelijk. @Nick83 , jij adviseert b+g+n/a+n+ac in andere topics met vergelijkbare setups en issues. Heb je wellicht nog een stukje theorie die dit ondersteunt en het verschil verklaart? Nb. Ik ben zo iemand die niet alleen blij is als het werkt, maar ook wil weten waarom 😀.

Reputatie 5
Badge +5

Feedback na een paar dagen testen: 

  • b+g+n/a+n+ac lijkt beste te werken. Duurt het kortst tot ie naar 5ghz gaat, en lijkt niet terug te vallen tijdens streamen
  • Ax/ax lijkt minder goed. Dit was ook de default zoals ie stond na resetten box12 en experia wifi versterkers, en waarbij de problemen ondervonden werden (hoewel ik bandbreedtes naar auto heb gezet, terwijl die default na reset op 20 en 80 mhz staan). Hierbij blijven apparaten dus langer op 2.4 ghz hangen en vallen soms ook tijdens streamen terug naar 2.4ghz (en soms ook slechtere beeldkwaliteit vd stream)

Obv van @JanD's opmerkingen, en ook mijn eigen begrip van deze protocollen, zou ik eigenlijk geen verschil verwachten, maar het is er toch duidelijk. @Nick83 , jij adviseert b+g+n/a+n+ac in andere topics met vergelijkbare setups en issues. Heb je wellicht nog een stukje theorie die dit ondersteunt en het verschil verklaart? Nb. Ik ben zo iemand die niet alleen blij is als het werkt, maar ook wil weten waarom 😀.

Ik zou dat ook graag willen weten want wat ik had begrepen is dat in ieder geval wifi 4 en 5 back compatible zijn ik heb dus ook devices die werken met wifi 4 en 5 maar die prima werken als de box 12 modem en de SWP2 beiden op Wifi 6 staan 802.11ax