Wifipunten Update: Experia Wifi [v1.00.36v2], SuperWifi 1 [v1.00.16v2] & SuperWifi 2 [v2.00.27v2]

  • 15 October 2022
  • 85 reacties
  • 6284 keer bekeken
Wifipunten Update: Experia Wifi [v1.00.36v2], SuperWifi 1 [v1.00.16v2] & SuperWifi 2 [v2.00.27v2]
Reputatie 7
Badge +30

Vanaf deze week gaan we alle Wifipunten updaten. Hieronder een overzicht van wijzigingen en bug fixes.

 

Wanneer wordt de update gedaan?

Afgelopen nacht (14 op 15 oktober) hebben we een eerste testgroep gedaan. We beginnen met de rest van de updates in week 42. Dat is de week die begint met 17 oktober. We gaan hiermee door tot alle wifipunten van een update zijn voorzien. Origineel was de planning om hier in week 46 mee klaar te zijn, maar het zal nog wat langer doorlopen.

 

Wat zit er in de Experia Wifi update naar v1.00.36v2?

Verbeteringen rondom bandsteering en roaming. Vooral gericht op (beter) verbinding houden met dichtstbijzijnde/sterkste Wifipunt.

  • Bij het instellen van Extra Wifi wordt een waarschuwing gegeven als de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord dat je instelt teveel lijken op die van je hoofdwifi. De tekst van deze waarschuwing is aangepast. 
  • Standaard wordt voor Extra Wifi het SSID van de hoofdwifi aangehouden met daarachter "_ExtraWifi2G” of "_ExtraWifi5G”. Dit gebeurde niet altijd goed. Na deze update wel weer.
  • De automatische kanaalselectie (ACS) slaat de frequenties die voor radar gebruikt kunnen worden nu over. Je kunt ze nog wel handmatig via de webinterface selecteren.
  • Het uitzetten van het lampje in de instellingen werd niet altijd goed opgeslagen. Hierdoor kon deze ineens weer aanstaan. Dit is nu verholpen.

 

Wat zit er in de SuperWifi 1 update naar v1.00.16v2?

Verbeteringen in de mesh. Vooral rondom het verbinden van de Wifipunten onderling (de backhaul), zodat ze altijd met het dichtstbijzijnde/sterkste Wifipunt verbinden, en de verbinding ook goed in stand houden.

  • Bij het instellen van Extra Wifi wordt een waarschuwing gegeven als de netwerknaam (SSID) en het wachtwoord dat je instelt teveel lijken op die van je hoofdwifi. De tekst van deze waarschuwing is aangepast. 
  • Standaard wordt voor Extra Wifi het SSID van de hoofdwifi aangehouden met daarachter "_ExtraWifi2G” of "_ExtraWifi5G”. Dit gebeurde niet altijd goed. Na deze update wel weer.
  • Gast Wifi werkte niet correct wanneer een gast verbonden was met een Wifipunt dat draadloosv verbonden is met het modem. Dit werkt nu wel goed.
  • De automatische kanaalselectie (ACS) slaat de frequenties die voor radar gebruikt kunnen worden nu over. Je kunt ze nog wel handmatig via de webinterface selecteren.
  • Het overzicht van aangesloten apparaten gaf niet altijd goed weer wat er aangesloten zat via Extra Wifi. Dat is nu opgelost. 
  • Als je op de master SuperWifi de modus veranderde van de 5Ghz verbinding werd dit niet altijd goed doorgegeven aan andere WIfipunten. Na de update wel.
  • Het uitzetten van het lampje in de instellingen werd niet altijd goed opgeslagen. Hierdoor kon deze ineens weer aanstaan. Dit is nu verholpen.

 

Wat zit er in de SuperWifi 2 update naar v2.00.27v2?

Verbeteringen in de mesh. Vooral rondom het verbinden van de Wifipunten onderling (de backhaul), zodat ze altijd met het dichtstbijzijnde/sterkste Wifipunt verbinden, en de verbinding ook goed in stand houden.

  • Het kon voorkomen dat bij een reset niet alle waardes goed teruggingen naar de fabrieksinstellingen. Dat is nu opgelost. 
  • Als je in de instellingen het lampje uitgezet had, dan stond deze na een upgrade weer aan. Dit is nu aangepast zodat je eigen instelling bewaard blijft. 
  • Bepaalde ‘rare’ tekens in je netwerknaam gaven problemen. Dit is uitgezocht en opgelost. Je kunt na de update weer gerust !"#$%&'()*+,-./:;<=>?@[\]^_`{|}~ gebruiken.
  • Er werd een waarschuwing gegeven bij het wijzigen van het kanaal of de modus. Deze waarschuwing hoorde daar niet en is verwijderd. 

 

Wat merk ik van de update?

In principe helemaal niets. Je Wifipunt(en) krijgen de update in de nacht. Na het uitvoeren van de update zullen ze herstarten. Daarna doet alles het weer zoals je gewend bent.

Als er toch onverhoopt iets niet helemaal goed ging met de update kun je dit merken door rode/oranje lampjes op je Wifipunt(en). Of doordat de Wifipunten, of apparaten die daarop aangesloten zijn, niet helemaal lekker werken. Herstart in zo'n geval je Wifipunt(en) door even de stekker uit het stopcontact te halen.

 

Veelgestelde vragen

Mijn SuperWifi heeft geen wifi meer

Herstart je SuperWifi door even de stekker uit het stopcontact te halen. Nadat hij weer stroom heeft zou alles na een paar minuten weer moeten werken.

Als dit niet zo is, kijk hieronder wat er bij jou aan de hand is, en volg de stappen.

  1. Rood lampje of continu groen knipperend lampje:
    • Maak deze SuperWifi stroomloos en sluit hem rechtstreek bekabeld aan op je modem.
    • Zet hem weer aan en wacht ongeveer 5 minuten. De SuperWifi zal achter elkaar eerst groen knipperen, dan blauw knipperen en vervolgens eindigen met continu groen.
    • Zodra hij continu groen brand, koppel de SuperWifi los van je modem en zet hem terug op de plek waar hij stond.
  2. Rood lampje of continu groen knipperend lampje en de stappen bij punt 1 hielpen niet:
    • Is de SuperWIfi bekabeld aangesloten op het modem? Haal dan de kabel uit de SuperWifi.
    • Druk 10-12 seconden op het resetknopje achterop de SuperWifi tot hij 5x rood knippert.
    • De SuperWIfi zal zich opnieuw opstarten en groen gaan knipperen. Zet dan de Superwifi uit met de aan/uitknop.
    • Sluit de SuperWifi rechtstreek bekabeld aan op je modem.
    • Zet hem weer aan en wacht ongeveer 5 minuten. De SuperWifi zal achter elkaar eerst groen knipperen, paars branden, groen knipperen, dan blauw knipperen en vervolgens eindigen met continu groen.
    • Hierna is de SuperWifi weer werkzaam en kan, als je dat wilt, weer losgemaakt worden van het modem om ergens anders in huis neergezet te worden.
  3. Paars lampje:
    • Dit betekent dat de SuperWifi niet geconfigureerd is. Sluit hem rechtstreek bekabeld aan op je modem. Na enkele minuten is de configuratie ingeladen en zal de SuperWifi weer groen branden.

 

Laatste tekst update: 15-11-2022


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

85 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hi @Saittam, apart dat bij één van jouw SuperWifi's de ‘laatste versie’ leeg blijft. Ik vraag me daardoor af hoe dit SuperWifi punt aangesloten is? Hoe brandt het lampje en werkt dit SuperWifi punt verder goed? Als het zo blijft, raad ik je aan om dit SuperWifi punt eens te resetten en opnieuw te verbinden

Reputatie 7
Badge +24

@Saittam heeft u dat ding al eens gereset?

Hi @Saittam, apart dat bij één van jouw SuperWifi's de ‘laatste versie’ leeg blijft. Ik vraag me daardoor af hoe dit SuperWifi punt aangesloten is? Hoe brandt het lampje en werkt dit SuperWifi punt verder goed? Als het zo blijft, raad ik je aan om dit SuperWifi punt eens te resetten en opnieuw te verbinden

Het punt is net als de andere 2 punten bekabeld aangesloten, direct aan de router. Wifi-punt heb ik al eens gereset, maar het blijft hetzelfde… Heb ook geprobeerd om alleen dat ene punt aan te sluiten na een reset (zonder de 2 die wel werken, die had ik uitgedaan). Het punt werkt goed. Zie ik ook in het netwerk hangen als ik inlog. Lampje brand constant groen.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb nog een witte SuperWiFi die stug vol blijft houden op 1.00.14v2. Hij zit nu rechstreeks op de KPN Box aangesloten. Ik heb hem al gereset.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @Nick83! Wil je aangeven of je na het uitrollen van de update nog een schone installatie van de SuperWifi punten hebt gedaan? Zo ja, hoef je deze niet nu nog opnieuw te doen. Zo niet, doe deze dan eerst nog. 

Reputatie 7
Badge +8

Naast mijn 2 KPN SuperWifi v2-punten heb ik nu een derde SuperWifi v2-punt. Als ik bij de software versie kijk zie ik versie: 2.0.0.19. Als ik op ‘Check’ klik blijft ‘Laatste versie’ leeg en komt er onder te staan ‘U hebt al de nieuwe versie van de firmware’. Als ik echter in de ‘Systeem log’ van de betreffende punt kijk staat er: “ HTTP-Can't connect to auto upgrade server.”. 

 

Als ik de andere punt check krijg ik: 

Daar is ‘Laatste versie’ wel gevuld. Ook staat er in de log: “ HTTP-Find new Firmware 2 from auto upgrade server.”.

 

Waarom vind de nieuwe SuperWifi-punt geen nieuwe versie en blijft ‘Laatste versie’ leeg? Verder heb ik geen aanpassingen qua IP-adressen (DHCP / geen DNS aanpassing o.i.d.).

Versie 19 werkt met een security certificaat waar de root CA voortijdig van is teruggetrokken. Er wordt dus wel contact gelegd maar de encrypted communicatie kan niet voltooid worden. Daardoor kan op de server het firmware versienummer niet worden uitgelezen en geeft de pagina dus een can,t connect. Versie 27 heeft wel een up to date security certificaat en kan dus wel succesvol de encrypted communicatie starten waardoor hier wel gemeld kan worden dat de laatst beschikbare firmware geladen is. De server waar de 19 versie mee verbindt is een secondaire methode. Volgens de primaire methode moet de superwifi met  19 versie ook contact maken met het kpn motive server systeem. Middels deze route zou het alsnog moeten lukken. Zoniet dan zal kpn support toch moeten kijken waarom deze communicatiemethode niet lukt. Soms komt dit gek gesproken niet door een probleem in de superwifi maar een probleem in het voorliggende modem. Deze moet namelijk via de primaire route de juiste medewerking verlenen aan de superwifi. Mogelijk dat het probleem verholpen kan worden door eerst het modem en dan later de superwifi te resetten.

Naast mijn 2 KPN SuperWifi v2-punten heb ik nu een derde SuperWifi v2-punt. Als ik bij de software versie kijk zie ik versie: 2.0.0.19. Als ik op ‘Check’ klik blijft ‘Laatste versie’ leeg en komt er onder te staan ‘U hebt al de nieuwe versie van de firmware’. Als ik echter in de ‘Systeem log’ van de betreffende punt kijk staat er: “ HTTP-Can't connect to auto upgrade server.”. 

 

Als ik de andere punt check krijg ik: 

Daar is ‘Laatste versie’ wel gevuld. Ook staat er in de log: “ HTTP-Find new Firmware 2 from auto upgrade server.”.

 

Waarom vind de nieuwe SuperWifi-punt geen nieuwe versie en blijft ‘Laatste versie’ leeg? Verder heb ik geen aanpassingen qua IP-adressen (DHCP / geen DNS aanpassing o.i.d.).

Versie 19 werkt met een security certificaat waar de root CA voortijdig van is teruggetrokken. Er wordt dus wel contact gelegd maar de encrypted communicatie kan niet voltooid worden. Daardoor kan op de server het firmware versienummer niet worden uitgelezen en geeft de pagina dus een can,t connect. Versie 27 heeft wel een up to date security certificaat en kan dus wel succesvol de encrypted communicatie starten waardoor hier wel gemeld kan worden dat de laatst beschikbare firmware geladen is. De server waar de 19 versie mee verbindt is een secondaire methode. Volgens de primaire methode moet de superwifi met  19 versie ook contact maken met het kpn motive server systeem. Middels deze route zou het alsnog moeten lukken. Zoniet dan zal kpn support toch moeten kijken waarom deze communicatiemethode niet lukt. Soms komt dit gek gesproken niet door een probleem in de superwifi maar een probleem in het voorliggende modem. Deze moet namelijk via de primaire route de juiste medewerking verlenen aan de superwifi. Mogelijk dat het probleem verholpen kan worden door eerst het modem en dan later de superwifi te resetten.

Thanks voor je reactie. Het was me al opgevallen dat de andere SuperWifi-punten connectie leggen naar 195.121.120.254 / wv-upgrade.kpn.com. Maar bij de nieuwe punt kwam dat IP-adres niet naar voren. Ik had al wel de router en wifi-punt gereset, maar niet specifiek in de volgorde die je beschrijft. Met de voorgestelde volgorde werkt het wel. Het lampje ging blauw knipperen, een tijdje daarna zag ik een hogere versie nummer verschijnen op de beheerpagina. Ook als ik nog een keer op ‘Upgrade’ klik werkt het net als mijn andere 2 punten wel normaal.

Misschien wel handig dat KPN er nieuw firmware op de punten zet voordat ze uitleveren of er een instructie bij doen i.v.m. versie 19. Nu ben ik toch een tijdje bezig geweest en heb de boel moeten resetten.

Maakt het trouwens uit voor volgende updates of de router een ExperiaBox is of een andere router? Of lag de oorzaak specifiek bij de certificaat die ingetrokken was?  

Reputatie 7
Badge +8

Naast mijn 2 KPN SuperWifi v2-punten heb ik nu een derde SuperWifi v2-punt. Als ik bij de software versie kijk zie ik versie: 2.0.0.19. Als ik op ‘Check’ klik blijft ‘Laatste versie’ leeg en komt er onder te staan ‘U hebt al de nieuwe versie van de firmware’. Als ik echter in de ‘Systeem log’ van de betreffende punt kijk staat er: “ HTTP-Can't connect to auto upgrade server.”. 

 

Als ik de andere punt check krijg ik: 

Daar is ‘Laatste versie’ wel gevuld. Ook staat er in de log: “ HTTP-Find new Firmware 2 from auto upgrade server.”.

 

Waarom vind de nieuwe SuperWifi-punt geen nieuwe versie en blijft ‘Laatste versie’ leeg? Verder heb ik geen aanpassingen qua IP-adressen (DHCP / geen DNS aanpassing o.i.d.).

Versie 19 werkt met een security certificaat waar de root CA voortijdig van is teruggetrokken. Er wordt dus wel contact gelegd maar de encrypted communicatie kan niet voltooid worden. Daardoor kan op de server het firmware versienummer niet worden uitgelezen en geeft de pagina dus een can,t connect. Versie 27 heeft wel een up to date security certificaat en kan dus wel succesvol de encrypted communicatie starten waardoor hier wel gemeld kan worden dat de laatst beschikbare firmware geladen is. De server waar de 19 versie mee verbindt is een secondaire methode. Volgens de primaire methode moet de superwifi met  19 versie ook contact maken met het kpn motive server systeem. Middels deze route zou het alsnog moeten lukken. Zoniet dan zal kpn support toch moeten kijken waarom deze communicatiemethode niet lukt. Soms komt dit gek gesproken niet door een probleem in de superwifi maar een probleem in het voorliggende modem. Deze moet namelijk via de primaire route de juiste medewerking verlenen aan de superwifi. Mogelijk dat het probleem verholpen kan worden door eerst het modem en dan later de superwifi te resetten.

Thanks voor je reactie. Het was me al opgevallen dat de andere SuperWifi-punten connectie leggen naar 195.121.120.254 / wv-upgrade.kpn.com. Maar bij de nieuwe punt kwam dat IP-adres niet naar voren. Ik had al wel de router en wifi-punt gereset, maar niet specifiek in de volgorde die je beschrijft. Met de voorgestelde volgorde werkt het wel. Het lampje ging blauw knipperen, een tijdje daarna zag ik een hogere versie nummer verschijnen op de beheerpagina. Ook als ik nog een keer op ‘Upgrade’ klik werkt het net als mijn andere 2 punten wel normaal.

Misschien wel handig dat KPN er nieuw firmware op de punten zet voordat ze uitleveren of er een instructie bij doen i.v.m. versie 19. Nu ben ik toch een tijdje bezig geweest en heb de boel moeten resetten.

Maakt het trouwens uit voor volgende updates of de router een ExperiaBox is of een andere router? Of lag de oorzaak specifiek bij de certificaat die ingetrokken was?  

Apparaten met oude firmware lopen achter de feiten aan. Zou beter zijn als ze dat in het magazijn al updaten maar dat zijn arbeidsintensieve klusjes. Deze nieuwe firmware heeft nieuwe certificaat en kan dus ook vanachter een willekeurige andere router updaten middels de beschreven secundaire methode. Dus de volgende update moet zonder dit gedoe verlopen.

Ik heb hier een Experia WiFi die nog op Firmware Versie: 1.00.15 draait. Voordeel wat ik merk is dat 2,4 GHz en 5 GHz afzonderlijk uit en aan kan zetten. Bij de nieuwste firmware is die optie er niet zag ik.

Als ik “Zoek automatisch naar upgrade” klik, dan krijg ik te zien dat een nieuwe firmware niet beschikbaar is. Ik denk dat in dit geval enkel een handmatige upgrade mogelijk is.

Is het een probleem dat ik de firmware versie op 1.00.15 laat? Ik gebruik deze Experia WiFi enkel voor een aantal camera's op 2,4 GHz.

Reputatie 7
Badge +30

Die loopt inderdaad een stukje achter, @First 😁

Kan geen kwaad, dus als het op deze manier voor jou goed werkt kun je het ook prima zo laten.

Wat hier gebeurt is dat ons beheersysteem geen contact kan maken met jou apparaten, en er dus ook niet geüpdatet kan worden. Als je het wilt oplossen, vaak is het genoeg om alles te resetten en een schone installatie te doen. Dus, ontkoppel de wifipunten, reset je Experia Box, reset de wifipunten en doe dan de installatie opnieuw.