Zie je ineens een glasvezelkabel aan je gevel of in je tuin? Je bent niet de enige. Op basis van het topic Hoort de internetkabel zo los langs de buitenkant te hangen? geven we graag uitleg over wat dit betekent, waarom het zo is en wat je vooral niet moet doen. Om wat voor kabel gaat het eigenlijk? Waarom ligt de kabel zichtbaar langs de muur of uit de grond? Waarom aan de buitenkant en niet meteen naar binnen? Kan het kwaad dat de kabel (lang) buiten ligt? Wanneer wordt mijn woning dan echt aangesloten? Persoonlijke brief of e-mail Aansluitmoment Wat als ik niets wil of nog geen glasvezel wil? Mag ik zelf iets aanpassen aan de glasvezelkabel? Veelgestelde vragen Om wat voor kabel gaat het eigenlijk? Het antwoord op deze vraag zal geen verrassing zijn: het gaat hier om een glasvezelkabel. Deze wordt aangelegd door KPN Netwerk, Glaspoort, onderdeel van KPN, of een partner zoals Glasdraad, die ook voor KPN aanlegt. De aanleg gebeurt vaak in samenwerking met uitvoerende partijen zoals Hanab (voorheen VolkerWessels Telecom), Allinq, Van Gelder Telecom, Circet of Kodar, bijvoorbeeld. In veel gevallen wordt er samengewerkt met onderaannemers. Kenmerken: Dun en meestal oranje, maar de kabel kan soms ook groen, geel of paars zijn Bestand tegen weer, wind en UV De kabel loopt vanaf een straatkast of een ondergronds verdeelpunt naar jouw woning Eindigt vaak in een lus of wordt los opgerold aan de gevel of tijdelijk in de tuin gelegd Op het einde zit indien nodig een dopje, die ervoor zorgt dat er geen viezigheid in de kabel kan komen Waarom ligt de kabel zichtbaar langs de muur of uit de grond? Tijdens de aanlegfase wordt de glasvezelkabel tot aan de gevel gebracht. Dit is meestal de eerste stap in het aansluitproces. Dat het nog onaf lijkt, betekent meestal: Dat de woning nog niet is aangesloten (maar wel voorbereid) Of dat er wordt gewacht op een installatiemoment met de bewoner Waarom aan de buitenkant en niet meteen naar binnen? De gevel is vaak de kortste en minst ingrijpende route De monteur wil schade aan muren of vloeren voorkomen Er is nog géén toegang tot de woning nodig voor deze stap Er is ander personeel nodig met andere expertise, die mogelijk een andere planning hebben Soms wordt de kabel strak vastgezet, soms hangt hij (tijdelijk) wat losser: dit hangt allemaal af van de situatie, planning of omgeving. De locatie van de spriet betekent niet meteen dat ook daar door je muur heen wordt geboord en daar de FTU komt. Er zit vaak voldoende lengte op de rol onder de stenen om voldoende ver je huis in te kunnen. Kan het kwaad dat de kabel (lang) buiten ligt? Nee. De kabel is bestand tegen buitenomstandigheden en kan in deze staat prima blijven liggen tot de installatie wordt afgerond. De kabel is: UV-bestendig Waterdicht Ontworpen voor langdurig buitengebruik Je hoeft dus niets te doen. Het is belangrijk dat je de kabel: Niet doorknipt - Deze is in het bijzonder belangrijk! Dit kan zelfs gevaarlijk zijn, omdat er glassplinters in zitten en een erg plakkerige, slijmerige substantie die je niet uit je kleren krijgt. Ook willen we niet dat iemand glassplinters in het lichaam krijgt, dus alsjeblieft, niet doorknippen! Niet verplaatst Niet afdekt met bijvoorbeeld zand, kit, beton of steen Doe je dit toch, dan is er kans op storingen of beschadigingen. De reparatiekosten kunnen dan (deels) voor eigen rekening zijn. Kort samengevat: Zie je een kabel hangen aan je gevel of in je tuin? Dan zit je midden in de aanlegfase van glasvezel. De kabel is veilig, bedoeld om aangesloten te worden en je hoeft zelf niets te doen. Ga er niet aan knippen of graven: dan voorkom je storingen en kosten. Goed om te weten: Het aansluiten kan wel lang duren, soms meer dan 2 jaar. Natuurlijk streven we naar een zo kort mogelijke periode. Wanneer wordt mijn woning dan echt aangesloten? Volgens ons Kennisbank artikel Glasvezelaanleg bij KPN: Hoe werkt het? zit je nu in fase 4: je woning is voorbereid, nu volgt de aansluiting. Zodra jouw straat of wijk volledig is voorbereid, wordt de aansluiting officieel “afgemeld” door KPN Netwerk. Daarna start er een campagne om woningen aan te sluiten en dat ziet er als volgt uit: Persoonlijke brief of e-mail Je krijgt bericht van KPN of KPN Netwerk. Hierin staat: Wanneer jouw woning aan de beurt is Hoe je een afspraak kunt maken Wat je kunt verwachten qua installatie Aansluitmoment Een monteur komt bij je langs en: Boort een gat in de muur (indien nodig) of gaat onder je fundering door Haalt de kabel netjes naar binnen Plaatst een FTU (glasvezelaansluitpunt) Je modem wordt later door een KPN monteur aangesloten, dit wordt niet door de aannemer gedaan. We stellen je hiervan op de hoogte. Wat als ik niets wil of nog geen glasvezel wil? Als je al een KPN abonnement hebt, maar nog niet aangesloten bent op glasvezel, dan wordt jouw abonnement kosteloos 1 op 1 overgezet naar het toekomstbestendige glasvezel. Lees er meer over in ons artikel Glasvezel aan? Koper uit! Ook als je nog geen abonnement afsluit, kan de glasvezelkabel alvast worden aangelegd en naar binnen gebracht. Dit heet een voorbereidende aansluiting en het heeft de volgende voordelen: Je woning is klaar voor de toekomst Je hoeft later geen extra graafwerk of planning meer te doen In veel gevallen is het kosteloos tijdens de aanlegfase Kies je ervoor om geen aansluiting te laten maken, dan blijft de kabel buiten liggen; hij is dan inactief. Als de koperverbinding uitgeschakeld wordt in jouw gebied, en helemaal over gaat naar glasvezel, dan krijg je hiervan ruim van tevoren bericht. Ook daarover lees je meer in bovenstaand artikel: Glasvezel aan, koper uit. Mag ik zelf iets aanpassen aan de glasvezelkabel? Nee. Het verplaatsen of afdekken van de kabel mag alleen door gecertificeerde monteurs worden gedaan. Ga dus niet zelf graven, zagen, schroeven of knippen. Als je écht last hebt van de kabel of denkt dat hij gevaarlijk ligt: Maak een foto Neem contact met KPN Netwerk via kpnnetwerk.nl Of stel je vraag op onze community: dan kijken wij mee en afhankelijk van de situatie kunnen wij verder helpen De zichtbare kabel aan je gevel of in je tuin is een tijdelijk én onschadelijk onderdeel van een groter geheel: onze glasvezeluitrol. We begrijpen dat het er wat onaf uitziet, maar je hoeft niets te doen. Alles komt op z’n tijd goed en we staan klaar als je vragen hebt. Veelgestelde vragen De kabel ligt in mijn voortuin. Mag ik hem ingraven? Nee, liever niet. Hij moet toegankelijk blijven voor de monteur. Verplaatsen kan schade opleveren. Er is nog niemand geweest terwijl de kabel er al weken ligt. Wat nu? Er kan best wat tijd zitten tussen aanleg en aansluiting, zeker als er nog veel adressen in jouw straat of wijk moeten volgen. Heb je toch vragen over de status? Doe dan een postcodecheck op Mijn glasvezelstatus. Goed om te weten: we streven naar een zo kort mogelijke periode, maar de aanleg van glasvezel kán lang duren. In de tussentijd blijft de koperverbinding gewoon werken. De kabel hangt gevaarlijk (bijvoorbeeld los bij de voordeur of fietspad). Wat moet ik doen? Meld dit via de community of rechtstreeks bij KPN Netwerk. Als het een risicovolle situatie is, wordt het sneller opgepakt. Kan ik kiezen waar de kabel binnenkomt? Ja, meestal wel. De monteur overlegt altijd over de handigste plek in huis. Goed om te weten: De gewenste plek is meestal de meterkast. Een andere plek is alleen mogelijk als het netwerkontwerp, je woning en de grondindeling dit toelaat. Bijvoorbeeld: als jij hem in de woonkamer wil aan de andere kant, 15 meter van de meterkast vandaan, maar er ligt puin in de kruipruimte en buitenom graven kan niet vanwege riolering of gasleidingen... dan kan het niet. Mijn glasvezelkabel (fiber) is ineens verdwenen. Wat nu? Dat kan kloppen! In sommige gevallen wordt er eerst een glasvezelkabel tot aan de gevel of het erf aangelegd. Vervolgens wordt hier een BOP (Buiten Overname Punt) op gemonteerd. Dit is een klein aansluitpunt dat vervolgens netjes onder de grond of onder de tegels wordt weggewerkt. Geen zorgen: de kabel is dus niet verdwenen, maar bewust tijdelijk uit het zicht geplaatst. Wanneer de monteur later langskomt om de glasvezel naar binnen te brengen, beschikt hij of zij over een foto met de exacte locatie van het BOP punt. Zo weet de monteur precies waar gegraven of aangesloten moet worden: jij hoeft hier zelf niets voor te doen. Tip: Laat de plek waar je denkt dat het BOP punt ligt zo veel mogelijk vrij, bijvoorbeeld door daar geen auto of containers te plaatsen. Dat helpt de monteur sneller aan de slag te gaan. Vragen over jouw specifieke situatie? Laat hieronder een reactie achter of open een nieuw topic, dan denken we met je mee!