13 februari: Wereld Radio Dag

  • 13 February 2024
  • 38 reacties
  • 519 keer bekeken
13 februari: Wereld Radio Dag
Reputatie 7
Badge +16

Ik weet dat we een aantal gepassioneerde radioliefhebbers in onze community hebben die de kracht van radio waarderen. Gefeliciteerd met vandaag: 13 februari, Wereld Radio Dag! Het is een dag ingesteld door UNESCO om het belang van vrije en onafhankelijke radio te benadrukken.

 

En dat radio nog altijd een tijdloos medium is en kracht heeft, las ik op Radiowereld:

Volgens organisator Unesco bereikt radio nog altijd ruim 90% van de wereldbevolking. Naar schatting zijn er meer dan 40.000 radiostations. 

Bron

Mooie vraag van de dag, hier op kantoor, niemand wist namelijk het juiste percentage te raden 😝!

Naar schatting zijn er meer dan 40.000 radiostations, maar in Alabama is er één tijdelijk uit de lucht. Onbekenden hebben daar een 60 meter hoge zendmast gestolen. Je leest hier het volledige artikel: Onbekenden stelen 60 meter hoge zendmast in Alabama, 'Hoe bedoel je de mast is weg?'
Het is een hele opmerkelijke diefstal, waarvan ik mij afvraag wat de reden is achter zo’n gedurfde actie. En waar laat je een zendmast van 60 meter hoog…?!

Spotlight
Ik breng graag twee hele leuke tips die gedeeld zijn in onze community extra onder de aandacht.


Met de eerste tip van @driemaster, kun je luisteren naar één van de 40.000 radiostations én luisteren waar de rest van de wereldbevolking naar luistert 😉: 

Hallo mede forummers, ik heb weer een nieuwe zeer leuke interactieve site ontdekt met zeer veel leuke en interessante radio stations waar ook op deze planeet. Een initiatief van Beeld & Geluid te Hilversum

www.radio.garden

Deze tip deelde hij in het topic Waar word jij nou echt blij van? :-)

En een andere tip van @PeterG: 17 februari 2024 is er een beurs voor liefhebbers van oude radiotechniek: 


Dit soort tips kunnen wij wel waarderen! 😃

En nu jij! 

Wat is jouw favoriete radiostation? 


38 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Leuk artikel @Shyrin van KPN ! 

Ik heb mijn favoriete stations al eens eerder op het forum gedeeld, maar ik herhaal ze graag even hier.

Doordeweeks luister ik tijdens mijn werk standaard naar Radio Caroline :

https://www.radiocaroline.co.uk/#home.html

  

In het weekend staat de radio vaak op Mi Amigo Radio:

https://miamigoradio.es

 

Of op Radio Mi Amigo International  : 

https://www.radiomiamigo.international/nederlands/news.html
 

 

Momenteel veel Sunlite (820). Sky is helemaal vreselijk met al die reclame. Helaas wordt Sunlite ook steeds erger maar gelukkig alleen op het hele uur 7 minuten reclame, nieuws en nog een paar minuten. Maar dan weer muziek.

Nadeel van de Stingray kanalen: geen nieuws.

Reputatie 7
Badge +17

Mijn favoriete zender is 3FM! Vooral als Jorien draait tussen 10 en 13 op doordeweekse dagen. Helaas gaat zij 3FM binnenkort verlaten :( Benieuwd of ik straks nog steeds naar 3FM luister, of dat ik over ga op mijn Spotify playlist.

Reputatie 7
Badge +20

Ik luister wel eens naar vroege vogels maar denk dat ik toch eigenlijk wel een beetje van de Spotify generatie ben.
Vroeger maakte ik wel met vriendjes “radioprogramma's” met een cassetterecorder en muziek uit computerspelletjes 😅

Dat cassette radio programma maken ken ik, @Thomas van KPN .

Zelf echte radio maken was toch wel leuker. Alhoewel ik dat na 2 decennia lokale omroep ook wel gehad heb. De laatste 2 jaar, jaar 21 en 22, dat ik het deed waren een beetje een "gewoonte”. En de omroep was tanende. Steeds minder vrijwilligers, steeds minder programma's, steeds minder interesse van uit het gemeentehuis. En in 2012 was het einde daar.

Nu vermaak ik me prima met het forum 🙂.

Reputatie 7
Badge +30

Ik luister juist eigenlijk nooit naar de radio. Ik erger me vaak enorm aan de presentatoren, en al het geneuzel tussen de liedjes door. 

Dus voor mij is het Spotify met een specifiek album, een van mijn eigen samengestelde playlists, en soms een door Spotify gegenereerde playlist. En dat wissel ik af met een podcast als ik wel zin heb naar mensen te luisteren.

 

Om het geheel toch on topic te houden: naar de radio luister ik soms in de auto. Ik rij zelf niet, maar ik ga wel met enige regelmaat met een vriendin op pad. En zij heeft altijd Q Music aanstaan. Dat kan ik tijdens die ritjes nog wel waarderen.

Reputatie 7
Badge +19

 Radio 1 mag wat mij betreft niet ontbreken op een wereld radio dag. In 2007 zorgde het programma NOS Langs de Lijn voor een middag die ik niet snel zal vergeten. Ik gok de voetballiefhebbers @Jan van KPN en @Marcia van KPN ook niet. Helaas zal Marcia deze dag iets vrolijker geweest zijn dan ik nadat de uitzending voorbij was. 

 


En voor in de zomer NOS Radio Tour de France. Dat radio programma heeft ook van die heerlijke radiotunes:

De openinstune:
 


De tune voor als er geschakeld wordt met Frankrijk voor de verslaggeving:

 



En natuurlijk de legendarische finish tune 

 

 

Reputatie 7
Badge +10

Wist niet eens dat het bestond Wereld Radio Dag!
Al blijf ik dit soort dagen onzin vinden, aangezien er voor steeds meer zaken een aparte dag moet zijn, waar ik zelf niets mee heb.

Maar dat houdt natuurlijk niet in, dat ik graag naar de radio 🔊 Luister.
Mijn favoriete radiozenders zijn:

  • NPO Radio 2 (het best beluisterde radiostation van Nederland)
  • JOE (Goede mix van liedjes uit de jaren 80 en 90)
  • Radio 10 (Van alles wat)

Daarnaast heb ik zelf ook als Diskjockey 🎤 5 jaar mogen werken bij de toenmalige streekzender Regio FM (voor Gooi en Eemland)waar ik elk weekend 5 uur live radio maakte, en mijn eigen radioshows had.
Dit was in de jaren 90, en daar heb ik heel veel plezier 😊 aan beleefd.

Op de zaterdagavond maakte ik een 🎶 house/trance programma, als warming-up voor de stap avond 🍺 en nacht, en op de zondagmiddag maakt ik een 3-urig radioshow voor de gehele familie.
Alles deed ik zelf, wat “selfsupporting” wordt genoemd.
Dus de samenstelling (CD’s uitzoeken, want het ging toen nog niet via een PC zoals tegenwoordig), productie, techniek (mengpaneel) en uiteraard de presentatie 🎤🎧.

Ik heb in de jaren 90 ook veel DJ’s mogen ontmoeten van het oude Radio 3, zoals Frits Spits (van de Avondspits), Henk Mouwe, Rick van Velthuizen (nu bij Radio Veronica) en Rob van Someren (nu dagelijks op Radio 10).

Hierbij het meest actuele overzicht, van de 10 best beluisterde zenders van Nederland:

 

Marktaandeel Weekbereik Luistertijd

Station Week 05
2024
Week 04
2024
  Week 05
2023
 
01. NPO Radio 2 14.7 % 14.8 % pijl_rood.gif0.1 14.5 % 0.2
02. Qmusic 11.7 % 11.3 % 0.4 11.0 % 0.7
03. Radio 10 10.7 % 11.1 % pijl_rood.gif0.4 11.8 % pijl_rood.gif1.1
04. Radio 538 9.2 % 8.7 % 0.5 7.5 % 1.7
05. Sky Radio 8.4 % 9.1 % pijl_rood.gif0.7 8.4 % =
06. NPO Radio 5 7.5 % 7.3 % 0.2 7.8 % pijl_rood.gif0.3
07. NPO Radio 1 7.4 % 7.8 % pijl_rood.gif0.4 9.5 % pijl_rood.gif2.1
08. ORN Radio 6.3 % 6.0 % 0.3 6.3 % =
09. JOE 4.0 % 4.0 % = %  
10. 100% NL 3.2 % 2.9 % 0.3 2.8 % 0.4
Reputatie 7
Badge +12

 Radio 1 mag wat mij betreft niet ontbreken op een wereld radio dag. In 2007 zorgde het programma NOS Langs de Lijn voor een middag die ik niet snel zal vergeten. Ik gok de voetballiefhebbers @Jan van KPN en @Marcia van KPN ook niet. Helaas zal Marcia deze dag iets vrolijker geweest zijn dan ik nadat de uitzending voorbij was. 

Hier heb ik geen actieve herinneringen meer aan @Jeroen van KPN!! Bewust of onbewust dat is dan weer een tweede ;) 

Reputatie 1

Ik luister naar Radio Continu kanaal 827

Ik luister vooral naar mijn eigen programma’s😀

Reputatie 7
Badge +9

Mijn favoriet is Radio Paradise https://stream.radioparadise.com/flac

Reputatie 7
Badge +10

Mijn favoriete zender is 3FM! Vooral als Jorien draait tussen 10 en 13 op doordeweekse dagen. Helaas gaat zij 3FM binnenkort verlaten :( Benieuwd of ik straks nog steeds naar 3FM luister, of dat ik over ga op mijn Spotify playlist.

Hoi @Denise van KPN 

NPO 3FM is achteruit gehold 🏃🏻 de afgelopen 10 tallen jaren, niemand die ik persoonlijk ken luistert nog naar deze publieke radiozender.
De meeste luisteren naar 1 van de radiozenders uit de Top 3.

Ten tijde dat het nog gewoon Radio 3 heten, in de jaren 80 en de jaren 90, was deze radiozender de beste beluisterde radiozender van Nederland.
Er was toen nog geen tot weinig concurrentie van commerciële radio, en Radio 2 was toen nog een zender met een mix van verschillende programma’s door elkaar heen.

Op de donderdag en de vrijdag had vrijwel iedereen Radio 3 aan staan.
Op de donderdag had je “Hé het is weer donderdag, hier is de TROS op 3” en op de vrijdag was uiteraard “Een volle vrijdag lang, Radio Veronica op 3”.

Dat waren de Gouden Tijden van Radio 3, en daar is nu niets meer van over!
NPO Radio 2 heeft het stokje al heel lang overgenomen, en is in feite het oude Radio 3 van vroeger geworden.

Gelukkig 🍀 heeft NPO 3FM nog een goede luisteraar aan jou!!

Wij luisteren sinds jaar en dag naar Sky Radio, veel muziek en weinig geklets.

Vroeger luisterden we naar radio 3FM, maar er werd steeds meer gekletst en toen zijn we overgestapt naar Sky Radio.

Reputatie 7
Badge +24

Mijn favoriete zender is 3FM! Vooral als Jorien draait tussen 10 en 13 op doordeweekse dagen. Helaas gaat zij 3FM binnenkort verlaten :( Benieuwd of ik straks nog steeds naar 3FM luister, of dat ik over ga op mijn Spotify playlist.

NPO 3FM is achteruit gehold 🏃🏻 de afgelopen 10 tallen jaren, niemand die ik persoonlijk ken luistert nog naar deze publieke radiozender.
De meeste luisteren naar 1 van de radiozenders uit de Top 3.

Dit vind ik wel jammer. Er was een tijd dat die zender een leuke muziekprogrammering had, dat je nog muziek hoorde die je helemaal niet kende. 

Reputatie 7
Badge +10

Mijn favoriete zender is 3FM! Vooral als Jorien draait tussen 10 en 13 op doordeweekse dagen. Helaas gaat zij 3FM binnenkort verlaten :( Benieuwd of ik straks nog steeds naar 3FM luister, of dat ik over ga op mijn Spotify playlist.

NPO 3FM is achteruit gehold 🏃🏻 de afgelopen 10 tallen jaren, niemand die ik persoonlijk ken luistert nog naar deze publieke radiozender.
De meeste luisteren naar 1 van de radiozenders uit de Top 3.

Dit vind ik wel jammer. Er was een tijd dat die zender een leuke muziekprogrammering had, dat je nog muziek hoorde die je helemaal niet kende. 


Er komt een tijd, dat het huidige NPO 3FM zijn ether frequenties 📶 kwijt gaat raken aan NPO Radio 5, die veel beter scoort dan NPO 3FM, vanaf dan is NPO 3FM alleen nog via online, DAB+ of je provider te ontvangen.
Deze geruchten gaan al lange tijd de ronde, zelfs Erik de Zwart (tegenwoordig actief op NPO Radio 5), is daar een grote voorstander van.

Zijn argumentatie (en met hem nog vele bekende DJ’s) is, dat veel jongeren tegenwoordig voornamelijk online naar muziek luisteren, zoals via een radio app 📱op hun smartphone (denk aan Q Music of Radio 538), Deezer of Spotify 🎶.
De generatie die in de jaren 80 en 90 naar het oude Radio 3 luisterde, zijn voor het grootste deel overgestapt naar NPO Radio 2, Radio 10 of NPO Radio 5.

NPO Radio 2 is in feite het nieuwe Radio 3 geworden, en die mening delen vele met mij.
NPO Radio 2 staat alle lange tijd op de 1e plaats (af en toe een wissel met Q Music), omdat het mensen met elkaar verbindt dankzij de goede muziek en de goede diskjockeys.

 

Een Quote van Erik de Zwart (NPO Radio 5):

Volgens Erik de Zwart heeft 3FM de afgelopen jaren zijn eigen glazen ingegooid. “Je luisteraars komen te voet en gaan te paard. Je moet het ook wel heel erg bont maken, willen je luisteraars weggaan. Dat hebben ze bij 3FM blijkbaar niet begrepen.” Ook sommige dj’s moeten volgens Erik bij zichzelf te rade gaan. “Op het moment dat jij jezelf belangrijker vindt dan de muziek, dan moet je je goed realiseren voor welk publiek je dat doet.”

Reputatie 7
Badge +10

Als er geen TV of internet zou zijn dan zou ik gewoon weer een ouderwetse radio met een ouderwetse antenne nemen. Maar helaas wordt je tegenwoordig gedwongen om een DAB radio te nemen of radio via internet te beluisteren. Telkens verandert er weer iets waardoor je weer nieuwe type radio moet nemen. Bijv. (radio-)zenders worden gecodeerd doorgegeven en dan moet men weer een (extra) decoder hebben. Nee, niet alle verandering beschouw ik als een verbetering. Geef mij maar een ouderwetse radio (zie hierboven).

Reputatie 7
Badge +7

‘k Wist niet dat er zo’n dag bestond, toch bedankt voor de tip @Shyrin van KPN !

Favoriete station? Wel, dat zijn er zoveel... In mijn schooltijd, lang lang geleden, was ik vrijwilliger bij een zieken- en bejaardenomroep, eerst techniek daarna ook presenteren. Op mijn brommertje (semi)live uitzendingen verzorgen van de Rotterdam Marathon. Radio heeft inderdaad een grote plek in mijn hart, echter de tijden veranderen en dus ook de formats. Nu is alles sneller… 

Op dit moment luister ik naar Candlelight Radio met een speciaal programma over de overleden Jan van Veen. 

In het verleden was de soulshow (TROS Radio 3) een publiekstrekker, zo erg zelfs dat er tijdens een Firato (1982) uitzending moest worden uitgeweken naar Hilversum, omdat er een podium was verschoven waar de DJ tafel op stond. 

Ook het weer kan parten spelen...

Eind jaren 70 was er op zondagmiddag de ‘disco action top 20’ vanuit Cartouch (Mariaplaats te Utrecht). De zekeringen vlogen eruit in de radiowagen, voor de deur van deze discotheek, vanwege een hittegolf.

@Michel.uit.Arnhem Inderdaad Radio 3 FM is slechts een schim van wat het ooit was. Leuk dat je het aansnijdt v.w.b. de TROS en Veronica. Ikzelf ben vrij regelmatig bij uitzendingen geweest van Countdown Café live vanuit Bosch en Duin in Soest. Ook de zomertours van de TROS reed ik regelmatig achterna. 

Kortom Radio is nog altijd springlevend!

 

Reputatie 7
Badge +16

Leuk, jullie reacties! 😊 Ik neem nog even de tijd om naar de geselecteerde fragmenten van @Jeroen van KPN te luisteren!

Tof dat jullie zelf radio gemaakt hebben, @PeterG en @Michel.uit.Arnhem
 

Ik luister vooral naar mijn eigen programma’s😀

Ik ben dan nieuwsgierig naar welke eigen programma's dat zijn, @TvG2016?

 

... 

Op dit moment luister ik naar Candlelight Radio met een speciaal programma over de overleden Jan van Veen. 

...

Deze man had een prachtige stem… héérlijk om naar te luisteren! 

Ik bracht mijn dochter naar dansles en toen zag ik in een vitrine deze (retro) radio, @WMG-N:

 

One Button Radio met 1 bedieningsknop voor mensen met dementie (bol.com; foto zonder het klepje / knop. Heeft alleen am en fm). Behoorlijk aan de prijs, dat wel.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Shyrin van KPN 

Ik ben weer voornemens om weer wat te gaan doen bij de radio 📻, aangezien een live radio programma maken erg leuk is om te doen, plus je brengt plezier in de huiskamers.

In de regio Arnhem zitten genoeg streekomroepen, dus één of meerdere daarvan zullen vast nog wel op zoek zijn naar goede krachten.

  • RTV Connect (streekomroep voor Arnhem en Midden Gelderland) RTV Connect
  • Studio Rheden (Dieren, Rheden en Velp) Studio Rheden
  • RN7 (Regio Nijmegen) RN 7

Gewoon weer een paar uur radio 🎤🎧 maken per week, zou ik weer de nodige plezier aan beleven, alleen werkt nu alles met een PC waar alle liedjes 🎶uit worden gehaald.

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben weer voornemens om weer wat te gaan doen bij de radio 📻, aangezien een live radio programma maken erg leuk is om te doen, plus je brengt plezier in de huiskamers.

 

Inderdaad zelf radio maken is het leukste wat er is. Zo rond de kerstdagen en de lijstjes komen weer voorbij, bijv. Top 2000 op Radio 2 en Top 4000 op Radio 10, begint het toch weer te kriebelen bij mij. Ben jij een ‘intro volprater’ of doe je het wat rustiger aan? 

Leuk artikel @Shyrin van KPN ! 

Ik heb mijn favoriete stations al eens eerder op het forum gedeeld, maar ik herhaal ze graag even hier.

Doordeweeks luister ik tijdens mijn werk standaard naar Radio Caroline :

https://www.radiocaroline.co.uk/#home.html

  

In het weekend staat de radio vaak op Mi Amigo Radio:

https://miamigoradio.es

 

Of op Radio Mi Amigo International  : 

https://www.radiomiamigo.international/nederlands/news.html
 

 

 

Deze namen alleen al doen mij direct denken aan:

Zeezenders in Woelig Water

 

Goeie ouwe tijd waarin de zenders die jij noemt nog echte ether piraten waren… probeer het nu en voor je het weet staat de RDI aan de deur.

 

 

Zelf echte radio maken was toch wel leuker. Alhoewel ik dat na 2 decennia lokale omroep ook wel gehad heb. De laatste 2 jaar, jaar 21 en 22, dat ik het deed waren een beetje een "gewoonte”. En de omroep was tanende. Steeds minder vrijwilligers, steeds minder programma's, steeds minder interesse van uit het gemeentehuis. En in 2012 was het einde daar.

 

Daar hebben meer omroepen mee te kampen gehad, en met de bezuinigingen die de overheid voor ogen heeft is het maar de vraag wat er straks nog van over blijft. Steeds meer lokale omroepen moeten gaan samenwerken met andere (regionale) omroepen.

Het gebrek aan vrijwilligers is daarentegen weer een ander probleem en dit zie je bij vrijwel alle organisaties - waar ongelofelijke te korten zijn aan vrijwilligers.

 

Zelf overigens heel kort achter de knoppen gezeten, maar dan eerder bij een piraat. Het enige wat ik nu nog doe is luisteramateur zijn op HF (10, 12, 20m, 40m, 80m) 🤣

Reputatie 7
Badge +7

(zee)Zenders in woelig water is een schitterende docu waar eigenlijk alles wel zo’n beetje de revue passeert. Er is op het web een oceaan aan geschiedenis te vinden, wat te denken van de Veronica geschiedenis op  https://www.norderney192.nl/norderney/norderney192-nieuws/

Wellicht in dit kader is het op 31 augustus 50 jaar geleden dat Veronica en Noordzee het zwijgen werd opgelegd. Er zal vast wel het e.e.a. worden opgetuigd in de vorm van documentaires etc. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben weer voornemens om weer wat te gaan doen bij de radio 📻, aangezien een live radio programma maken erg leuk is om te doen, plus je brengt plezier in de huiskamers.

 

Inderdaad zelf radio maken is het leukste wat er is. Zo rond de kerstdagen en de lijstjes komen weer voorbij, bijv. Top 2000 op Radio 2 en Top 4000 op Radio 10, begint het toch weer te kriebelen bij mij. Ben jij een ‘intro volprater’ of doe je het wat rustiger aan? 

 

Leuke vraag stel je mij @driemaster .

Het hangt af van wat voor programma ik maak.
Bij een strak radio programma, waar je een flitsende radioshow maakt ben ik een “intro volprater” en gebruik ik “bedjes” tussen de platen in, zoals bijvoorbeeld een radioprogramma voor jongeren.

Maar maak ik een familieprogramma op de zondagmiddag (zoals ik dat deed bij Regio FM), waar elke leeftijd naar kan luisteren, dan doe ik het wat rustiger aan met de presentatie en het volpraten van een intro, ook omdat er meer informatie tussendoor komt.

Reageer