4 Gbit glasvezel uiteindelijk voor iedereen: van AON naar XGS-PON

  • 22 January 2024
  • 39 reacties
  • 3957 keer bekeken
4 Gbit glasvezel uiteindelijk voor iedereen: van AON naar XGS-PON
Reputatie 7
Badge +30

Sinds eind oktober 2023 bieden we het 4 Gbit/s SuperFiber abonnement aan. Daarmee wordt met ongekende snelheden internetten mogelijk voor een deel van de Nederlandse glasvezelhuishoudens. Maar, dit betekent dat er ook een deel is die dit nog niet kan krijgen. En dat gaan we veranderen!

 

Verschillende soorten glasvezelverbindingen

Bij glasvezelverbindingen zijn er globaal gezien twee verschillende soorten: AON en PON

AON is het type glasvezelverbinding dat we tot 2021 aanlegden. Hiermee kun je maximaal 1 Gbit/s aan snelheid krijgen via een techniek die Gigabit over Fiber heet.

Vanaf eind 2019 zijn we begonnen met PON. In eerste instantie met GPON, hiermee is al meer dan 1 Gbit/s mogelijk. Maar als snel zijn we overgegaan op XGS-PON. Hiermee zijn nóg hogere snelheden mogelijk. Theoretisch tot wel 10 Gbit/s.

 

Voor meer informatie over deze termen, en de techniek achter glasvezel, zie dit artikel:

​​​​​

 

Die hogere snelheid hebben we afgelopen jaar dan ook in de praktijk kunnen brengen met de introductie van het 4 Gbit/s abonnement. Maar, dit betekent wel dat het 4 Gbit/s SuperFiber abonnement alleen beschikbaar is voor klanten met een XGS-PON aansluiting. En dus niet voor het deel van de klanten die nog op een AON verbinding zit. Dat willen, en gaan, we nu veranderen.

 

 

Ombouwen van wijkcentrales

Dit doen we door de grote wijkcentrales in AON-gebieden om te bouwen naar XGS-PON. De kabel in de grond hoeft niet aangepast, deze is geschikt voor beide.

Deze omzetting heeft als bijkomend voordeel dat XGS-PON een energiezuinigere technologie is. Wat ook weer bijdraagt aan onze groene doelstellingen!

In de grote wijkcentrales (officieel City POP genoemd) wordt de stroomvoorziening omgebouwd. We vervangen de huidige 230Vac stroomvoorziening door 48Vdc.

Ook passen we de interne bekabeling aan. Dit zorgt ervoor dat de de XGS-PON apparatuur in de POP geplaatst kan worden en verbonden is met de buitenring aan wijkcentrales.

 

Aanpassingen in het systeem en bij de klant

Dit is echter nog maar de helft van het verhaal. Nadat de fysieke aanpassingen gedaan zijn moeten ook onze systemen aangepast worden. Zodat deze ook weten dat een bepaald adres nóg sneller internet kan krijgen. 

Als nu een klant in een van deze omgebouwde gebieden het nieuwe SuperFiber 4 abonnement zou willen bestellen, dan kan dit ook!

Wel moet dan een deel van je glasvezelkastje (het NT) vervangen worden. Als je het nieuwe 4 Gbit/s abonnement bestelt, dan sturen we daarvoor een monteur. En in sommige gevallen kun je dit zelf doen. Dan sturen we je alleen een nieuwe NT.

 

Wanneer kan ik 4 Gbit krijgen?

We zijn vorig jaar begonnen met deze omzettingen. In Middenbeemster is de wijkcentrale in november omgezet naar XGS-PON. Woon je dan ook daar, dan kun je nu kiezen voor 4 Gbit! 

Ook zijn we al bezig in Enschede en Nunspeet, en gaan we in 2024 verder los met omzettingen naar XGS-PON. Helaas kunnen we niet van te voren zeggen of en wanneer jouw gebied aan de beurt is voor omzetting. Gebruik de postcodecheck in onze shop om te kijken of SuperFiber 4 voor jou beschikbaar is. 

 

Wat vind jij?

De keuze voor een 4 Gbit/s verbinding hangt, naast de technische mogelijkheden, af van je eigen wensen en budget. Niet iedereen heeft de behoefte aan deze snelheid. Wat is voor jou de afweging om de overstap naar 4 Gbit/s wél te maken?


39 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Dan moet ik dus mijn Fritzbox 5530 voorzien van een XGS-PON SFP? Kost weer ~€100,-.

Terwijl er een router en een ONT van KPN netjes in doosjes niks liggen te doen. Ik zou het wel wat vinden, indien KPN een korting geeft, indien je deze overbodige apparatuur teruglevert. Beter voor het milieu ook...

Alleen als jij, na aanpassing van de POP in jouw buurt, daadwerkelijk kiest voor een 4 Gbit/s abonnement. Want alleen dan wordt jouw individuele aansluiting omgezet van AON naar XGS-PON. En, dan kun je er ook voor kiezen om de door ons geleverde NT te gebruiken.

Bij zo’n aankondiging verwacht je toch nog een planning, want op een gegeven moment wordt het werk daadwerkelijk gepland en uitgevoerd.

Ieder keer dat KPN werkzaamheden heeft uitgevoerd, kreeg ik netjes een sms.

Voor nu zal ik niet naar een planning vragen, maar wachten op een onderhoud sms.

Reputatie 7
Badge +30

Planning is ook niet te geven, je kunt inderdaad het beste gewoon afwachten. Hoewel ik ook niet met zekerheid kan zeggen dat je een sms krijgt. Als de werkzaamheden in de POP geen impact hebben op individuele verbindingen, dan krijg je er ook geen sms over :)

Reputatie 6
Badge +5

zag dit voorbij komen , best interresant

https://tweakers.net/nieuws/217870/kpn-gaat-oude-aon-glasvezelverbindingen-omzetten-voor-ondersteuning-4gbit-s.html

cc

@Ik_Combineer 

Reputatie 6
Badge +5

heb zelf geen kpn maar volg mee

Planning is ook niet te geven, je kunt inderdaad het beste gewoon afwachten. Hoewel ik ook niet met zekerheid kan zeggen dat je een sms krijgt. Als de werkzaamheden in de POP geen impact hebben op individuele verbindingen, dan krijg je er ook geen sms over :)

Idd

Nieuwe werkzaamheden raken oude niet

Afwachten dan maar...

Reputatie 7
Badge +11

Interessant. Toch heeft ook de AON apparatuur naar ik aanneem een maximale levensduur, en zal op enig moment afgeschreven zijn. Ik vraag me af of alleen de kaarten in de apparatuur vervangen worden, of werkelijk alles? En, is er sprake van migratie naar een andere leverancier van apparatuur?

Daarbij kan meespelen dat uiteindelijk het in bedrijf houden van twee verschillende, elkaar (deels) overlappende netwerktechnologieën en -leveranciers ook extra kosten met zich brengt. Op enig moment zou KPN misschien willen standaardiseren.

Voor zover ik me kan voorstellen worden er compleet nieuwe ISAMs geplaatst in de PoP. AON draait op apparatuur van Alcatel-Lucent, voor PON maakt KPN al sinds het begin gebruik van Nokia OLT's. Met G-PON draaide KPN al op Nokia ONT's en tegenwoordig ook op XGS-PON.

Wat kosten betreft, mogelijk gaat het om licentiekosten die blijven zo lang twee vendors naast elkaar draaien. Stroomverbruik zal ook in eerste instantie iets stijgen maar als er lijnkaarten vrij komen dan kunnen deze worden uitgezet/verwijderd en dan bespaar je direct stroom. Wat op termijn sowieso een gigantische besparing oplevert: met AON zit je op 32 klanten per lijnkaart (max 16 kaarten per ISAM), bij PON zit je op maximaal 2048 klanten per lijnkaart (als ik goed herinner 16 poorten per kaart).

Verder is het niet perse standaardiseren. Met PON is het een stuk betaalbaarder om op te schalen naar hogere snelheden, hoewel we het nu niet direct nodig hebben gaat dat over een aantal jaar misschien wel zo zijn. Het is nog geen 25 jaar geleden dat we het met een 54Kbps-inbellijntje deden. Nu is 50Mbps gemiddeld genomen voldoende, dat is al een factor 1000 erbij. Wie weet waar we over 25 jaar staan. Doorborduren op AON kan, daar kan je nu wel ombouwen naar 10Gbps maar dat kostenplaatje is zo enorm veel groter dan de ombouw naar PON waar een wissel naar een nieuwere techniek relatief makkelijk is. Met de upgrade naar 25GPON hoeven zelfs de lijnkaarten niet vervangen te worden (aldus Nokia zelf): https://www.nokia.com/networks/fixed-networks/25gpon/


@Erik van KPN (of @Ik_Combineer) begrijp ik goed dat dit dus in feite een soort crossover wordt tussen PON MVP1 en MVP2? OLT in de City PoP en dan is de Area PoP is dan in feite de ‘OAP’ in dit netwerk? Als voorbeeld met mijn eigen aansluiting:

  • NM-MTS: City Pop dus krijgt een OLT → eerste splitsing in NM-MTS → x-aantal vezels naar NM-VGS → Verdere splitsing → PPL → ODF → FTU

Dat zou op termijn een nog grotere besparing kunnen worden aangezien er dan ook veel minder apparatuur in de Area PoP komt te staan waardoor hier ook veel minder gekoeld hoeft te worden.


Hoe zit het eigenlijk met netwerken van derden? Bijvoorbeeld Digitale Stad. Hier doet voor zover ik weet KPN Netwerk de exploitatie en KPN Wholesale is de enige huurder van dit netwerk (tenzij dit ondertussen anders is). Afstanden tussen klantlocatie en PoP zitten echt tegen de limieten aan van wat KPN nu met AON überhaupt zou kunnen doen. Hier in Dreumel zit bijvoorbeeld een PoP waar glaslijnen van 8.5km weg lopen en dat is bij Digitale Stad niet uniek. Hoewel de apparatuur het prima aan kan zit je toch al snel tegen de grens aan met alle lassen ertussen. Een of twee slechte lassen kom je op een korte lijn mee weg, daar niet.

Geen idee wat daar de City PoP van is maar dan zit je op afstanden ruim over de 10km, gaat geen enkel PON-lijntje waarderen. Wordt hier dan wel in de Area PoP een (desnoods kleinere) OLT geplaatst om ook hier mee te kunnen met de rest?

Reputatie 6
Badge +5

wow wat een uitleg , fascinerend 

Reputatie 7
Badge +30

@Erik van KPN (of @Ik_Combineer) begrijp ik goed dat dit dus in feite een soort crossover wordt tussen PON MVP1 en MVP2? OLT in de City PoP en dan is de Area PoP is dan in feite de ‘OAP’ in dit netwerk? Als voorbeeld met mijn eigen aansluiting:

  • NM-MTS: City Pop dus krijgt een OLT → eerste splitsing in NM-MTS → x-aantal vezels naar NM-VGS → Verdere splitsing → PPL → ODF → FTU

Dat zou op termijn een nog grotere besparing kunnen worden aangezien er dan ook veel minder apparatuur in de Area PoP komt te staan waardoor hier ook veel minder gekoeld hoeft te worden.

  

Wat ik hier verder van weet is als volgt: Nadat stroomvoorziening en interne bekabeling van de City POP aangepast is, dan wordt de XGS-PON apparatuur daar geplaats. Vervolgens gaan er in L1 en L2 splitters in de Area POP. Die splitters worden via de City Ring verbonden met de nieuw geplaatste XGS-PON apparatuur in de City POP.

Daarna kunnen klanten gepatched worden van de al aanwezige ODF naar de PON apparatuur.

 

Ik weet wel het een en ander van hoe dingen gaan, maar ik ben ook niet helemaal thuis in alles. Dus ik heb wat verdere navraag uitstaan voor meer info (ook wat betreft je vraag over netwerken van derden) en wat daarvan gedeeld kan worden.

Reputatie 7
Badge +11

 Wat ik hier verder van weet is als volgt: Nadat stroomvoorziening en interne bekabeling van de City POP aangepast is, dan wordt de XGS-PON apparatuur daar geplaats. Vervolgens gaan er in L1 en L2 splitters in de Area POP. Die splitters worden via de City Ring verbonden met de nieuw geplaatste XGS-PON apparatuur in de City POP.

Daarna kunnen klanten gepatched worden van de al aanwezige ODF naar de PON apparatuur

Ah kijk! Dus in feite dus een soort crossover tussen PON MVP1 waar de Area PoP niet echt bestaat maar waar KPN monteurs wel zelf mogen patchen en waar derde partijen (zoals bijvoorbeeld T-Mobile) ook apparatuur kunnen plaatsen) en PON MVP2 waar je één City PoP hebt en passieve splitterkasten met patchpanelen die als Area PoP fungeren. Gaaf! 

Ik weet wel het een en ander van hoe dingen gaan, maar ik ben ook niet helemaal thuis in alles. Dus ik heb wat verdere navraag uitstaan voor meer info (ook wat betreft je vraag over netwerken van derden) en wat daarvan gedeeld kan worden.

Top! Dank! 

Is er een planning bekend wanneer ik het ongeveer kan verwachten op mijn adres.
Wil graag over naar SuperFiber 4, T-Mobile biedt al 8GB aan op mijn adres.

Badge +19

Als er al een planning is dan blijft dat binnen de kamers. Het is dus afwachten. 

Reputatie 6
Badge +5

@Erik van KPN was er al meer bekend over je navraag?

Reputatie 7
Badge +30

Verdere, technische, informatie is helaas niet beschikbaar om hier te plaatsen.

Reageer