Als topic compleet is, is het dan niet handig als de auteur de topic kan sluiten?

  • 13 August 2023
  • 18 reacties
  • 95 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +20

Regelmatig wordt een “oude” topic misbruikt voor een andere vraag en gaat hij verder eigenlijk “off topic” 

 

Eigenlijk zou de auteur die de topic is gestart en vind dat hij compleet is en / of afgerond, de topic moeten kunnen sluiten.

 

Graag hoor ik of deze optie toegevoegd gaat worden. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Hallo @joop2011 ik sluit mij hier volledig bij aan.

Echter, KPN beschouwt een topic als gesloten als er een antwoord als beste gemarkeerd is, maar in feite kun je in zo’n topic nog steeds reacties plaatsen.

Lijkt me toch niet moeilijk om een topic te sluiten, of door de topicstarter zelf of door KPN op verzoek van de topicstarter.

KPN sluit nu ook regelmatig zelf topics, meestal door hen zelf geschreven omdat ze niet willen dat er reacties in geplaatst worden.

 

Reputatie 7
Badge +21

Jullie komen zeker van Ziggo?
De KPN sluit geen topics, alleen als het overlast veroorzaakt.
Of topics zijn waarop niet gereageerd mag worden.

Inderdaad @huistijger ex-gedetineerde van Ziggo🤣😂

Dat KPN dat nu niet doet weten we, maar daarom kunnen ze het wel invoeren.

Waar een wil is is een weg en waar geen wil is loopt de weg dood.

 

Reputatie 7
Badge +21

Van mij hoeft het niet hoor @JanD 
Maar ben er ook niet op tegen.

Reputatie 7
Badge +20

Jullie komen zeker van Ziggo?
De KPN sluit geen topics, alleen als het overlast veroorzaakt.
Of topics zijn waarop niet gereageerd mag worden.

 

Ik ben al 13 jaar klant bij KPN.

En dit is een verzoek om het mogelijk te maken.

En kijk bij o.a. updates en zo en je ziet dat KPN wel degelijk topics sluit.😉😊

Reputatie 7
Badge +24

Dat er zoveel oude topics "misbruikt" worden komt denk ik gedeeltelijk omdat dit bij het aanmaken van een nieuw topic gesuggereerd word om dat te doen. Soort van.

Je vult een topic titel in. En vervolgens komt er een hele reeks aan gerelateerde topics onder te staan. Bijvoorbeeld:

Daar word dan op geklikt. Ik denk dat KPN dat beter gewoon weg kan laten...

Reputatie 7

Ik denk niet dat het goed is om een topic te snel te sluiten. Er is mijns inziens niets mis in het open laten staan van een topic nadat deze "beantwoord" is. Hoevaak zie je niet dat er toch nog een vervolgvraag is of dat een andere abonnee graag wil inhaken op een topic.

Wel zou je mijns inziens een tijdslimiet kunnen hanteren waarna een topic automatisch gesloten gaat worden. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat een topic automatisch gesloten wordt als er een maand (of twee) niet meer gereageerd is.

Reputatie 7

Nick83 schreef:

Je vult een topic titel in. En vervolgens komt er een hele reeks aan gerelateerde topics onder te staan.

Ik denk juist dat dat goed is immers het antwoord zou daar al gegeven kunnen zijn.

En als je dan zo'n topic sluit na bijvoorbeeld één maand inactiviteit dan voorkom je dat oude topics "misbruikt" worden.

Reputatie 7
Badge +28

Jullie komen zeker van Ziggo?
De KPN sluit geen topics, alleen als het overlast veroorzaakt.
Of topics zijn waarop niet gereageerd mag worden.

De moderators hebben inderdaad voor een andere werkwijze gekozen. 
 

Ongeveer anderhalf jaar geleden zijn vrijwel alle topics die ouder waren dan drie jaar gearchiveerd. Vermoedelijk gaat zo’n exercitie in de toekomst nog wel eens herhaald worden. 

Reputatie 7
Badge +24

Nick83 schreef:

Je vult een topic titel in. En vervolgens komt er een hele reeks aan gerelateerde topics onder te staan.

Ik denk juist dat dat goed is immers het antwoord zou daar al gegeven kunnen zijn.

Ik denk dat als iemand een nieuw topic aanmaakt, dat diegene al lang gezocht heeft. En het antwoord niet gevonden heeft. Dat lijkt me logisch althans. 

Reputatie 7

Dat zou nog wel eens tegen kunnen vallen. Hij/zij zal vast via Google op een topic gekomen zijn en dan is de neiging waarschijnlijk groot om ook daar de vraag te gaan stellen i.p.v. een eigen topic te starten. Een antwoord is dan blijkbaar nog niet gevonden.

En zeg nu zelf, zoeken binnen het forum is pure bagger en mijns inziens vrijwel nutteloos.

Voor zoeken binnen het forum gebruik ik zelf altijd Google want op die manier vind je tenminste nog antwoorden.

Reputatie 7
Badge +24

En zeg nu zelf, zoeken binnen het forum is pure bagger en mijns inziens vrijwel nutteloos.

Inderdaad. Dat zeker. Je krijgt bijna alleen maar oude resultaten van 2 jaar en ouder.

Ik krijg bijna de indruk dat nieuwe topics eerst vrijgegeven moeten worden door een KPN medewerker voordat ze meedoen in de zoekresultaten. 

Dat is niet alleen bij KPN zo. Ik heb bij Ziggo op het forum ook wel eens gezocht naar ervaringen van hun nieuwe tv ontvanger. En daar kwam ook niet veel soeps uit. Dat ik dacht: hoe kan dat nou...

Reputatie 7

We hebben er inderdaad voor gekozen om topics open te laten nadat ze beantwoord zijn. Als je als nieuwe gebruiker op een platform komt waar alles dicht is kan het voelen als een dichte deur. Dat is dan niet verwelkomend. 

Zoals jullie weten is het forum ook een open platform, waar iedereen elkaar kan helpen en waar eerder gegeven antwoorden opnieuw gebruikt kunnen worden. Nieuwe gebruikers kunnen de oude antwoorden ook gebruiken, of aanhaken in het gesprek. Ik was er niet bij toen de meesten van jullie actief werden op het forum, maar vaak komen mensen met een eigen vraag en blijven ze hangen door aan te haken in andere gesprekken, Door topics snel op slot te zetten is er ook een kans dat die interactie de das om wordt gedaan. Dat zou ik ook zonde vinden.

Het gebeurt soms wel dat nieuwe gebruikers een oud topic vinden en daarop reageren met een eigen vraag die los staat van de originele vraag, dan maken wij daar een nieuw topic van. Dat is gevoelsmatig geen grote hoeveelheid.

 

Inderdaad @huistijger ex-gedetineerde van Ziggo🤣😂

En je komt (net als mij) van Telfort 🙂 Op het Telfort forum werden topics eerst ook snel gesloten na het markeren van een antwoord. Daar is toen ook gekozen om te topics open te laten, waardoor er meer interactie mogelijk was.

 

Ongeveer anderhalf jaar geleden zijn vrijwel alle topics die ouder waren dan drie jaar gearchiveerd. Vermoedelijk gaat zo’n exercitie in de toekomst nog wel eens herhaald worden. 

Inderdaad. Een van de redenen waarom we dat toen gedaan hebben was omdat er in de loop van tijd veel veranderd is. Oplossingen die bij de oude Alles-in-1 pakketten van toepassing waren, waren dat niet meer bij Hussel en nu met TV+ helemaal niet meer. De oude informatie was niet meer actueel en in plaats van mensen te helpen kon dat mensen juist op het verkeerde been zetten.

Ik zag gisteren nog een topic voorbij komen, waarin een moderator schreef na een reactie van iemand, dat hij bij deze het topic sloot, maar dat is dan niet letterlijk,want je kunt er nog steeds reageren, wat heeft die uitspraak over sluiten dan voor nut?

Reputatie 7
Badge +25

Wel zou je mijns inziens een tijdslimiet kunnen hanteren waarna een topic automatisch gesloten gaat worden. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat een topic automatisch gesloten wordt als er een maand (of twee) niet meer gereageerd is.

We hebben wel eens vaker gespeeld met dit idee, alleen is die trekker vooralsnog niet overgehaald. Dit is wel gewoon een functie die we aan kunnen zetten namelijk en je ziet dit bij vele fora. Zou ons ook werk schelen eerlijk gezegd. Wellicht dat we dit nog wel gaan doen in de toekomst…

 

En zeg nu zelf, zoeken binnen het forum is pure bagger en mijns inziens vrijwel nutteloos.

Inderdaad. Dat zeker. Je krijgt bijna alleen maar oude resultaten van 2 jaar en ouder.

Ik krijg bijna de indruk dat nieuwe topics eerst vrijgegeven moeten worden door een KPN medewerker voordat ze meedoen in de zoekresultaten. 

Dat is niet alleen bij KPN zo. Ik heb bij Ziggo op het forum ook wel eens gezocht naar ervaringen van hun nieuwe tv ontvanger. En daar kwam ook niet veel soeps uit. Dat ik dacht: hoe kan dat nou...

Ja de zoekfunctie behoeft aandacht. Ik hoop op verbetering. Wij gebruiken ook vaak Google, en als je Google een beetje kent, dan werkt dat heel goed.

 

Ik zag gisteren nog een topic voorbij komen, waarin een moderator schreef na een reactie van iemand, dat hij bij deze het topic sloot, maar dat is dan niet letterlijk,want je kunt er nog steeds reageren, wat heeft die uitspraak over sluiten dan voor nut?

Dat is een stukje woordgebruik, denk ik. Die moderator bedoelde ‘antwoord markeren’ in dit geval omdat het dan vaak voelt voor klanten (die hier niet regelmatig komen) dat het topic afgesloten is. Semantiek, wat in dit geval voor een beetje verwarring zorgt. 

Reputatie 7

Wel zou je mijns inziens een tijdslimiet kunnen hanteren waarna een topic automatisch gesloten gaat worden. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat een topic automatisch gesloten wordt als er een maand (of twee) niet meer gereageerd is.

We hebben wel eens vaker gespeeld met dit idee, alleen is die trekker vooralsnog niet overgehaald. Dit is wel gewoon een functie die we aan kunnen zetten namelijk en je ziet dit bij vele fora. Zou ons ook werk schelen eerlijk gezegd. Wellicht dat we dit nog wel gaan doen in de toekomst…

Ik zou die tijdslimiet in eerste instantie niet te laag zetten. Bijvoorbeeld op zes maanden geen reactie en kijken naar de impact. Je kunt dan wellicht de tijdslimiet een paar keer met een maandje verkorten en telkens kijken wat de impact daarvan is. Wellicht is het dan ook goede functionaliteit als de topicstarter het topic wel weer kan openen.

Ik denk niet dat het goed is om een topic te snel te sluiten. Er is mijns inziens niets mis in het open laten staan van een topic nadat deze "beantwoord" is. Hoevaak zie je niet dat er toch nog een vervolgvraag is of dat een andere abonnee graag wil inhaken op een topic.

Wel zou je mijns inziens een tijdslimiet kunnen hanteren waarna een topic automatisch gesloten gaat worden. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen zeggen dat een topic automatisch gesloten wordt als er een maand (of twee) niet meer gereageerd is.

Ik heb dat gevoel ook vaak gehad bij een andere provider, waarbij het wel leek te gaan om een wedstrijd om zo hoog mogelijke cijfers te halen. In mijn ogen is het best helpende antwoord belangrijker dan het beste antwoord.

Reputatie 7

Ik zou die tijdslimiet in eerste instantie niet te laag zetten. Bijvoorbeeld op zes maanden geen reactie en kijken naar de impact. Je kunt dan wellicht de tijdslimiet een paar keer met een maandje verkorten en telkens kijken wat de impact daarvan is. Wellicht is het dan ook goede functionaliteit als de topicstarter het topic wel weer kan openen.

Paul en ik hadden het er voor zijn reactie ook even over. Ik wist niet dat de mogelijkheid er was om het automatisch te laten sluiten, maar die optie is er wel blijkbaar. 6 maanden was ook een termijn die wij daarbij tegen elkaar noemden, wie weet gaan we het een keertje proberen 🙂