Avondmensen beste mensen! Wanneer ben jij op je best?

  • 10 April 2024
  • 27 reacties
  • 325 keer bekeken
Avondmensen beste mensen! Wanneer ben jij op je best?
Reputatie 7
Badge +24

Avondmens of ochtendmens? Wanneer ben jij op je best? 

Avondmens hier!

Ik werd vandaag wakker om 9:28. Zoals alle ochtenden neem ik uitgebreid de tijd om uit te rekken. Het kan, mijn vriendin is meestal rond 7 uur al vertrokken en dan heb ik het koninkrijk voor mezelf. Heerlijk!

Rond 10 uur begint mijn dag en ga ik rustig aan het werk. Voor 12 uur ben ik sowieso niet productief.
Leuk weetje: onderzoek wijst uit dat we het beste kunnen vergaderen tussen 15 en 17 uur, en nooit op vrijdag!

 


Hoe erg ik mijn best ook doe om dit te veranderen, het lukt maar niet. Volgens Kitty Herwijer in het AD (De tirannie van de ochtendmensen is allerminst onschuldig) is dit genetisch bepaald, en zo niet onmogelijk aan te passen. Schijnbaar functioneert maar 20 tot 30 procent van de mensheid goed in de ochtend en verbeteren schoolprestaties ook wanneer de kids later beginnen.

Dit was voor mij nieuwe informatie, toch gek dat het zo'n ochtendmaatschappij is. Indrukwekkend goed omschreven, ik voel mij erkend! 

Power to the avond people! 😎

 

Hoe zit dit bij jou? Ben je in de avond of juist in de ochtend op je best? 

 

We houden ervan om met jullie te kletsen en jullie gedachten te horen! Daarom stellen we af en toe vragen en houden we polls. Jouw input is heel waardevol voor ons en daarnaast zijn benieuwd naar jullie kijk op bepaalde dingen. 
 

Het is belangrijk om te benadrukken dat we deze vragen vooral stellen om met jullie in gesprek te gaan en om een levendige community te creëren, niet per se om namens KPN inzichten op te halen. Maar: als jullie waardevolle feedback delen waarmee we ons kunnen verbeteren, dan nemen we dat zeker mee!
 

Dus voel je alsjeblieft vrij om te reageren op onze vragen en polls. Jouw gedachten en ideeën zijn belangrijk voor ons, en we stellen je deelname enorm op prijs. 


27 reacties

Reputatie 7
Badge +9


Leuk weetje: onderzoek wijst uit dat we het beste kunnen vergaderen tussen 15 en 17 uur, en nooit op vrijdag!

Het is ermee bewezen dat vergadering contra productief is 🤣

 

https://slack.com/blog/news/the-surprising-connection-between-after-hours-work-and-decreased-productivity

  • Three out of every four desk workers report working in the 3 to 6pm timeframe, but of those, only one in four consider these hours highly productive.

Prime productivity hours: Whether you’re a morning person or a night owl, the afternoon slump is real

On average, desk workers say that 70% of their time at work is productive. When asked about prime hours for productivity, answers vary widely, with some desk workers preferring the morning and others preferring the evening. But no matter their preference, a majority (71%) of desk workers agree that the late afternoon is the worst time for work, with productivity plummeting between the hours of 3 and 6pm.

Reputatie 7

Wat laat! Ochtendmens hier 😅

Mijn biologische klok verteld mij dat ik op werkdagen automatisch al voor de wekker wakker wordt rond 06:00 uur. Op vrije dagen is dit vaak een uurtje later, maar that's it. Weekeinden is ook altijd lekker vroeg wakker. 

In de ochtend tevens het meest productief. Na de middag lunch qua kantoorwerk kak ik meestal wel even in, en blij dat het dan 16:00 uur is. Rond 17:00 uur thuis, afhankelijk van OV, Fiets of Auto. Dan lekker koken en in de avond chillen. 

Midden in Corona burn-out gehad door thuiswerken (gelukkig volledig hersteld) maar opeens vrije dag een hele dag aan staan en ingevuld te hebben om thuis te klussen of een muur verven of anders ingevuld te hebben zoals winkeldag kan ik niet meer. Heb even mijn rustmoment tussendoor nodig en dan kan ik weer vol aan de bak. Moet in delen en rond 16:00 uur moet ook alle rommel weer even aan kant zijn zodat ik wel een schoon huis weer heb en de volgende dag weer normaal kan beginnen.

In de avond rond 22.00/22.30 uur wel aanstalten maken om op bed te gaan want meestal duurt het even voor ik in slaap val. Maakt niet uit hoelaat ik altijd op bed ga, want daarna is het altijd weer vroeg eruit. Heb wel mijn 7 a 8 uurtjes slaap nodig anders ben ik niet altijd te genieten.

Tevens behoorlijk hooggevoelig, dus wanneer er iets afwijkt van mijn planning, of er komt spontaan iets tussendoor, of ad-hoc een storing oplossen. Ja daar heb ik moeite mee dan is gelijk mijn hele dag in de war, en zie ik geen mogelijkheid meer dat alles die dag ook weer is opgelost of weer is zoals het in mijn hoofd moet zijn.

Structuur en goed plannen zijn voor mij ook enorm belangrijk.

Reputatie 7
Badge +19

In dit kader is het volgende artikel ook wel interessant:
https://www.quest.nl/mens/gezondheid/a32207311/ochtendmens-avondmens-verschil-laat-opstaan/

Als de avondmensen de macht willen grijpen moeten ze dus gebruik maken van de meerderheid van de bevolking die ergens tussen ochtend en avond in zit. 

Reputatie 7

Ik ben ook wel een avondmens, ik voel me dan vaak op m'n best. Zonder wekkers wordt ik meestal rond een uur of 9 wakker. 

Maar wel heb ik me een zekere mate van ochtendheid aangeleeerd. Niet omdat ik dat nu zo graag wil, maar omdat ik de avond dus juist voor mezelf wil hebben, en dus ook zo vroeg mogelijk klaar wil zijn met werk :D

Ervaring heeft me geleerd dat voor mij wakker worden vóór 7 uur niet werkt. Dat kost me zoveel energie dat ik dan aan het einde van de middag niets meer kan en eerst moet pitten. Met een beetje trial en error ben ik uitgekomen op een wekker rond 7:30-7:40. Waarbij ik dan op mijn thuiswerkdagen om 8:00 achter de laptop zit (ben wel van de rapido 's ochtends). En op mijn kantoordagen rond 8:00-8:15 op de fiets zit. 

Reputatie 7
Badge +9

Ik ben echt een avondmens. ‘s Ochtends ben ik niet vooruit te branden, en ben ik ook echt niet gezellig voor de mensen om mij heen.

Als fotograaf heb ik er soms enorm veel moeite mee om voor dag en dauw op te staan wanneer er een prachtige zonsopkomst verwacht wordt. Ik heb zelfs geprobeerd om mijn ritme aan te passen zodat ik er ‘s ochtends makkelijker uit kon komen, maar helaas, dat lukt gewoon niet. Hoe belonend die mooie ochtenden ook kunnen zijn. De mooiste foto’s heb ik wel ‘s achtends vroeg gemaakt.

 

Reputatie 7
Badge +21

Deze huistijger is een ochtendmens en altijd al geweest.
Als ik wat moet doen dan doe ik het 's morgens het liefst zo vroeg mogelijk.
Meestal sta ik om een uur of 05:00 uur op, en een wekker heb ik allang niet meer, dat gaat gewoon automatisch.
Uitslapen is er bij mij niet bij, als ik het al eens probeer, dan sta ik op met een barstende koppijn.
Ik ben ook een zomertijd mens, omdat het dan vroeger opstaan is, wat ik heerlijk vind, 'heb daarom ook de pest aan de wintertijd, dat moet weer erg wennen voor mij en ben dan meestal ook al om 04:00 uur op.

's Middags na 4 uur moet men bij mij niet meer aankomen met klusjes e.d. want dan ben ik er niet meer.
Jullie zullen mij na 4 uur ook niet meer op het forum zien, enkele uitzonderingen daar gelaten.
Dat is de tijd voor ontspannen, TV kijken of een portje drinken, maximaal 11:00 uur duik ik het bed in en als ik het mocht vergeten of, zoals wel vaker gebeurd, in de stoel in slaap ben gevallen, dan maken mijn katten me er wel attent op dat het slapies tijd is, waarop we met ons vieren op bed gaan ik onder de dekens de katten tweestuks (Pretzel en Tijgertje) op de dekens en de derde (Simba) naast mijn kussen.
Gelukkig is het een groot waterbed, (180 breed 210 lang) dus ruimte genoeg.

Ik ben een echt middagmens 😀.

Reputatie 7
Badge +20

T gaat wel aardig gelijk op geloof ik 😅 ik hou er ook wel van 'sochtends lekker vroeg op te staan en dan 'smiddags wat rustig aan te doen.

Reputatie 7
Badge +7

Tja, toen ik nog in mijn werkzame leven zat, moest ik noodgedwongen een ochtendmens zijn… 😉echter mijn hoofd zei anders… over het algemeen ben ik meer een avondmens. 

Reputatie 7
Badge +17

Ik geen ochtendmens (early bird), noch een avondmens (night owl). Ik ben een permanent vermoeide duif. Maar ik sta maandag tot en met zaterdag wel tussen 7.15 en 7.45 uur op om de hond uit te laten. Vond het in het begin wel heel moeilijk om zo ‘vroeg’ op te staan, maar het went.

Reputatie 7
Badge +19

@Denise van KPN Volgens mij hebben we wel eens een leuker plaatje gezien, maar die kon ik niet vinden. Anyhow, ik moest hieraan denken 😂

 

Zelf ben ik ook meer een avondmens, 's ochtends moet ik altijd echt op gang komen en ik hou heel erg van gezellige late avonden, helemaal in de zomer 💚

Reputatie 7
Badge +19

Wat trouwens een prachtig mooi plaatje @XS4-Arjan! Het vroege opstaan is zwaar maar je krijgt er wel wat onwijs moois voor terug 😍

Reputatie 7
Badge +9

Wat trouwens een prachtig mooi plaatje @XS4-Arjan! Het vroege opstaan is zwaar maar je krijgt er wel wat onwijs moois voor terug 😍

Dank je! Wat je zegt klopt wel, al schiet je zo’n plaat ook niet elke ochtend. Dus dan wordt de afweging al een stuk lastiger wanneer de dekens lekker warm zijn 😁

Reputatie 7
Badge +19

@XS4-Arjan Nee, daar heb je ook gelijk in, en dat begrijp ik volledig 😂 écht vroeg opstaan vind ik ook een mega uitdaging. Ik hou zelf ook van fotografie en ben zegmaar beginnend hobbyfotograaf, maar ik krijg het ook niet voor elkaar om zo vroeg op te staan voor zulke plaatjes. Hoe prachtig mooi ze ook zijn!

Ik grijp de camera liever mee op een mooie dag en zie wel wat het resultaat wordt 🌞

Reputatie 7
Badge +24

"Is er dan niks positiefs voor avondmensen?
Toch wel. Het nachtleven is het domein van de avondmens. ‘Avondmensen houden het daar langer vol’, zegt Roenneberg. ‘Als we experimenten doen waarbij mensen 24 uur wakker moeten blijven, dan zijn het de vroege types die het als eerste opgeven en zeggen dat ze hun onderzoeksvergoeding niet eens hoeven. Het enige wat ze willen is naar huis gaan en slapen.’


En zo gaan onze teamfeestjes helaas ook. 😥

Reputatie 7
Badge +20

"Is er dan niks positiefs voor avondmensen?
Toch wel. Het nachtleven is het domein van de avondmens. ‘Avondmensen houden het daar langer vol’, zegt Roenneberg. ‘Als we experimenten doen waarbij mensen 24 uur wakker moeten blijven, dan zijn het de vroege types die het als eerste opgeven en zeggen dat ze hun onderzoeksvergoeding niet eens hoeven. Het enige wat ze willen is naar huis gaan en slapen.’


En zo gaan onze teamfeestjes helaas ook. 😥

ik voel me aangevallen

Reputatie 5
Badge +8

Ik snoep van beide walletjes en pak zowel de ochtend als avond.

Reputatie 7
Badge +28

Ik ben een ochtendmens. Doordeweeks sta ik om 6.30 op om daarna om 7.00 te starten met de werkdag. Als ik naar kantoor moet, dan gaat de wekker al om 5.45.

Maar ook in het weekend spring ik rond 7.00 uit mijn bed.
 

Mijn meest productieve uren liggen ook in de ochtend. In de loop van de middag is het wel klaar met de energie, ‘s-avonds doe ik dan niet veel bijzonders meer en uiterlijk 22.00 lig ik in het mandje. 
 

 

Reputatie 7
Badge +17

Ik ben ook een avondmens. Altijd al geweest denk ik! Had op school ook altijd erg veel moeite in de ochtenden en kon soms, ondanks genoeg slaap, niet wakker blijven. Vaak hoor je dan, probeer even een maand lang goed een ritme vol te houden! Gewoon vroeg op blijven staan dan went het vanzelf. Dan doe ik dat een maand lang en als ik één keer mijn wekker niet zet dan is het weer raak en ben ik laat wakker. Dus ik heb me er inmiddels een beetje bij neergelegd. Al is het lastig, gezien je bij veel banen niet kunt zeggen dat je s’ochtends niet bepaald goed functioneert. Ook één van de redenen waarom ik hier werk. Erg fijn dat ik in de middag/avond kan beginnen. Maak in ieder geval meer slaapuren s’avonds nu dan bij eerder werk waarbij ik vroeg op moest. Niet ideaal als je soms nog wakker ligt om 2:00. 😬

Lijkt me sowieso een goed plan om werktijden wat te versoepelen, al snap ik dat het voordeliger is om iedereen ongeveer rond dezelfde momenten te laten werken. Zou wel enorm schelen in de spits en drukte op de weg. 😅 Maar ook duurder voor bedrijven. Eens in de zoveel tijd hoor je weer over de avond en ochtendmensen en dat we het anders moeten doen, maar jammer genoeg verandert er weinig.

Misschien maar ZZP’er worden als ik hier klaar ben… 🌙

Reputatie 7
Badge +12

Ik ben een mega avondmens. Een hoop dagen doe ik na mijn werk een uurtje of twee slapen en daarna weer verder leven. Koken rond een uur of 10 en dan om 11 een keer eten. Daarom zie je nog regelmatig berichten van mij om 0100 of 0200 ondanks dat ik de volgende dag weer moet werken. Heb niks met de ochtend en als ik geen verplichtingen heb slaap ik ook makkelijk door tot 10 of 12. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben 100% een avond- en nachtmens 🌙 , dan ben ik op mijn best!
In de meeste gevallen zie ik mijn bed 🛏 ergens tussen 01:00 en 02:00 uur.

In de ochtend 🌤 kom ik er pas ergens tussen 10:00 en 10:30 uur uit mijn warme bed, en heb dan de eerste twee uur nodig om rustig te kunnen opstarten, en heb dan ook geen enkele zin om te praten.
Gelukkig woon ik alleen op dit moment, dus dat scheelt al een hoop.
Maar ten tijde dat ik nog samenwoonde met mijn partner, hield die hier netjes rekening mee, en was er ook nooit een probleem hierover.

 

Reputatie 7
Badge +12

Hier ook een avondmens. Al moet ik zeggen dat naarmate ik ouder word wel vroeger ga slapen. Voorheen sliep ik eigenlijk nooit voor 1.00 maar tegenwoordig lig ik er doordeweeks vaak tussen 23.00/23.30 wel in. Ochtenden zal ik nooit een hele grote fan van worden al zit er wel een groot verschil tussen een ochtend in de winter of in de zomer. Ik speel regelmatig padel en in de zomer begin ik dan het liefst om 8.00 om de extreme hitte op die manier wat voor te zijn. In de winter hoeven we wat mij betreft niet voor 11.00 te spelen. 

Reputatie 7
Badge +17

De avondmensen lijken nu toch wel in de meerderheid te zijn.

Vaak hoor je dan, probeer even een maand lang goed een ritme vol te houden! Gewoon vroeg op blijven staan dan went het vanzelf.

@Sanne van KPN Zo kreeg ik ooit eens te horen dat ik moest proberen maximaal 8 uur te slapen per nacht. Dus dat deed ik toen ik net bij KPN (toen nog Telfort) kwam werken. Naar bed en wekker zetten voor zo'n 8 uur later. Nou, ik kan je vertellen: het brak me helemaal op. Dus daar ben ik snel weer mee gestopt. 😋 En ik heb geaccepteerd dat ik iemand ben die veel slaap nodig heeft.

Reputatie 7
Badge +10

Ik ben een ochtendmens. Doordeweeks sta ik om 6.30 op om daarna om 7.00 te starten met de werkdag. Als ik naar kantoor moet, dan gaat de wekker al om 5.45.

Maar ook in het weekend spring ik rond 7.00 uit mijn bed.
 

Mijn meest productieve uren liggen ook in de ochtend. In de loop van de middag is het wel klaar met de energie, ‘s-avonds doe ik dan niet veel bijzonders meer en uiterlijk 22.00 lig ik in het mandje. 
 

 

 

Hoi @Noordzee 

Ik moet er niet aan denken 💭 om zo vroeg mijn bed uit te moeten komen, veel te vroeg voor mij!
De tijden dat jij je warme bed uitkomt, lig ik nog heerlijk te dromen 😴.
Als jij al de nodige productieve uren achter je hebt liggen, kom ik een keer mijn bed uit.

Bij mij komt de energie ⚡ pas in de middag en avond op gang, dan ben ik op mijn best.

 

Reputatie 7
Badge +28

Tsjaa @Michel.uit.Arnhem ,

 Ik voel me er prima mee. Zo zijn we allemaal verschillend. 

Reageer