De KPN eetclub: wat eet jij graag?

  • 21 March 2023
  • 98 reacties
  • 942 keer bekeken
De KPN eetclub: wat eet jij graag?

Toon eerste bericht

98 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Vandaag even ouderwets stoofvlees maken. Lekker met een donker bier, ontbijtkoek, mosterd, kruidnagel. Helaas ben ik de laurier kwijt, dus die ga ik wel missen vandaag. 

Reputatie 7

Vandaag even ouderwets stoofvlees maken. Lekker met een donker bier, ontbijtkoek, mosterd, kruidnagel. Helaas ben ik de laurier kwijt, dus die ga ik wel missen vandaag. 

Als je nog geen slow-cooker hebt, koop er dan één. Voor heerlijk stoofvlees zijn die dingen geweldig.

Reputatie 7
Badge +11

Als je nog geen slow-cooker hebt, koop er dan één. Voor heerlijk stoofvlees zijn die dingen geweldig.

Ik zou zo'n ding echt nooit gaan gebruiken denk ik. Ik gooi altijd gewoon de oven tussen de 110 en 160 graden en dan pannetje erin, of op de BBQ. Temperatuur is beetje afhankelijk van hoe lang ik het wil laten garen, heb eens een niet zo authentieke goulash gemaakt en die stond zo twee dagen op 110 in de oven.

Reputatie 7
Badge +20

Ja dat zegt @Alex_P ook altijd tegen mij. Maar ik ben toch wel erg gehecht aan mijn ouderwetse gietijzeren stoofpan. Ik heb een hele oude rode. :)

 

 

Reputatie 7
Badge +20

@NHendriks 2 dagen. Dat is wel lang om dan die heerlijke geuren te moeten weerstaan. :)

Reputatie 7
Badge +11

@NHendriks 2 dagen. Dat is wel lang om dan die heerlijke geuren te moeten weerstaan. :)

Ooh zeker! Je ontwikkelt dan ook wel hele andere smaken dan hem een paar uur op bijvoorbeeld 160 te garen. Je krijgt geen Maillard-reactie op die temperatuur dus alle smaken moet je eigenlijk al goed ontwikkelen voor dat je je vloeistof toevoegt, door de tijd kunnen die smaken dan wel weer fantastisch ontwikkelen. Deze is van een paar jaar terug, wel met Insta filter maar als je kijkt naar de structuur van het vlees is het echt fantastisch. Groenten die gaan ook volledig op in de saus wat de saus weer een bepaalde dikte geeft en smaak. Deze was simpel met gestoomde aardappels en een bergje tuinkers maar meer heeft het ook echt niet nodig.

 

 

Wat trouwens ook echt mega chill is en in een kwartier op tafel kan; Hazelnoot ragout! Het is zo mega simpel maar zeker een aanrader om eens te maken, dat eitje erop maakt het ook écht af! Deze zat een paar jaar terug in het vijf-gangen kerstdiner wat ik thuis eens maakte.

 

Reputatie 7
Badge +20

Een goede stoofpot is misschien ook wel het lekkerste dat er bestaat.

Of het nou grootmoeders recept is. Een goulash of een birria op een taco. Je mag mij er wakker voor maken. 

Reputatie 7
Badge +11

Een goede stoofpot is misschien ook wel het lekkerste dat er bestaat.

Of het nou grootmoeders recept is. Een goulash of een birria op een taco. Je mag mij er wakker voor maken. 

Eens! Birria taco's moet ik nog steeds een keer proeven maar stoofvlees is zo'n veelzijdig iets. Ik ben onwijs fan van de klassieke Vlaamse stoof die je indikt met een boterham die is ingesmeerd met mosterd maar ook Guiness-stoof of een goede bourguignon maak je me erg blij mee. Volgens mij was het kerst 2021 dat ik op de barbecue een bourguignon van ossestaart had gemaakt voor kerst, erg lekker! De ultieme stoof blijft echter de Surinaamse lamsstoof van mijn pa die bij de roti komt;

 

Reputatie 7

Ja dat zegt @Alex_P ook altijd tegen mij. Maar ik ben toch wel erg gehecht aan mijn ouderwetse gietijzeren stoofpan. Ik heb een hele oude rode. :)

Ik ook maar toch wordt die vrijwel nooit meer gebruikt sinds wij een crock-pot slow-cooker hebben.

Wij stoven op nog lagere temperaturen (80 à 90 °C).

Reputatie 7
Badge +20

De ultieme stoof blijft echter de Surinaamse lamsstoof van mijn pa die bij de roti komt;

 

Zo! Dat ziet er zeer smakelijk uit. Ben ook gek op Surinaams. Roti. Moksi Meti of Bruine bonen met rijst. Lekker hoor. 

Reputatie 7
Badge +8

Ja dat zegt @Alex_P ook altijd tegen mij. Maar ik ben toch wel erg gehecht aan mijn ouderwetse gietijzeren stoofpan. Ik heb een hele oude rode. :)

Ik ook maar toch wordt die vrijwel nooit meer gebruikt sinds wij een crock-pot slow-cooker hebben.

Wij stoven op nog lagere temperaturen (80 à 90 °C).

Zo’n ouderwetse, loodzware rode gietijzeren stoofpan heb ik ook en die staat zo nu en dan nog uren op/in het fornuis voor draadjesvlees, pulled pork/chicken, hachee of rendang. 

Een slow cooker ga ik binnenkort aanschaffen. Tweede Paasdag zaten we hier in de stad in een very British Tearoom aan de High Tea met onder andere heerlijk verse, nog warme  scones met échte clotted cream (ingedikte room). De eigenaresse van de Tearoom (ze doet me beetje denken aan Hyacinth Bucket - Keeping Up Appearances), vertelde me dat ze voor het maken van clotted cream, ‘tekenweurdik the slow-cooker kebroikt’.

Even nog voor de duidelijkheid en om misverstanden te voorkomen voor hen die niet zo bekend zijn met het Britse fenomeen High Tea. ‘High’ wil niet zeggen dat  er geestverruimende producten worden gerookt of geslikt, ‘High’ geeft alleen het verschil aan tussen de High Tea en Afternoon Tea. 😉

Reputatie 7
Badge +20

Vandaag is pizzadag! Gisteravond al het deeg gemaakt, nachtje laten rijzen. Vandaag verdeeld in 6 bollen voor de pizza. Vanavond lekker in de oven met tomatensaus, ansjovis, kappertjes en dan wat rucola met een beetje olijfolie erover gesprenkeld.

 

Helaas nog geen hout gestookte pizzaoven in de tuin. Iets wat ik graag zou willen. :)

Reputatie 7

Vandaag is pizzadag! Gisteravond al het deeg gemaakt, nachtje laten rijzen. Vandaag verdeeld in 6 bollen voor de pizza. Vanavond lekker in de oven met tomatensaus, ansjovis, kappertjes en dan wat rucola met een beetje olijfolie erover gesprenkeld.

Wat mooi om te lezen dat ook jij, net als ik, de pizza blijkbaar zonder kaas eet. 😉

Ik maak mijn pizzadeeg niet zelf maar gebruik kant en klare flammkuchen.

Tip: Gooi er ook eens wat tonijn op ... heerlijk.

Reputatie 7
Badge +20

Wat mooi om te lezen dat ook jij, net als ik, de pizza blijkbaar zonder kaas eet. 😉

Ik maak mijn pizzadeeg niet zelf maar gebruik kant en klare flammkuchen.

Tip: Gooi er ook eens wat tonijn op ... heerlijk.

O haha, nee er gaat ook kaas op. Mozzarella en provolone. 

En tonijn op de pizza, zeker heerlijk. Dat had ik de laatste keer. Met pizza kun je zo heerlijk afwisselen. 

Reputatie 4
Badge +1

Voor het eerst in mijn leven (75) heb ik n.a.v. recepten op You tube 1 artisjok klaar gemaakt met een mosterdsausje. Maar ik vond het helemaal niks. Maar ik wilde het een keer proberen. Van moeders moest ik altijd een hapje proberen.  Volgende keer als ik op de markt ben koop ik raapstelen om stamppot te maken. Veul lekkerderderder !!

Reputatie 7

Goed bezig, @Wilsophie! Artisjok lijkt mij niets, maar dat heeft ook deels te maken met hoe het eruitziet. Mijn hoofd vindt dat niet ok, ofzo. Raapstelen moest ik even googlen, maar dat ziet er wel goed uit!

Reputatie 7
Badge +8

Een pizza met artisjokken, zwarte olijven, pancetta en mozzarella: heerlijk! 
 

Voor de echte pizzaliefhebber: een sfincione (een pizza die veel gegeten wordt op Sicilië). Zo lekker als mijn ex suocera die maakte heb ik hem nog niet gegeten maar deze komt in de buurt. Veel pizzeria’s serveren deze met een pizzabodem, maar dat is net zo’n zonde als de Pizza Hawaï. De echte sfincione heeft een soort focaccia bodem. Heel lekker dus.

Proberen? 

Ingrediënten:

  • 4 eetlepels extra vergine olijfolie 
  • 2 gele en 1 rode ui, in dunne ringen gesneden 
  • 200 gram in blokjes gesneden pancetta (spek)
  • 4 tenen fijngesneden knoflook
  • 125 mililiter passata ( ⚠️ géén tomatensaus, pastasaus of puree!)
  • 350 gram spinazie
  • 70 gram vers broodkruim
  • 80 gram fijn geraspte pecorino (kaas)

Voor het deeg:

  • 15 gram gedroogde gist
  • 1 eetlepel (kristal)suiker
  • 450 gram bloem
  • 5 eetlepels extra vergine olijfolie 

Bereiden: 

  • Meng voor de bodem, gist en suiker met 125 ml lauw water in een kom. Laat 5 minuten rusten of totdat het begint te schuimen. Doe de bloem in een grote kom. Voeg het gistmengsel en 200 ml lauwwarm water toe en kneed in 8-10 minuten tot een soepel deeg (het blijft vrij slap). Dek de kom af met een theedoek en laat op kamertemperatuur 1 ½ uur rijzen of totdat het in volume verdubbeld is.

  • Stort het deeg op het werkblad, kneed het vijf minuten flink door en kneed daarna lepel voor lepel de olie erdoor. Leg het deeg terug in een ingevette kom en dek weer af. Laat op kamertemperatuur nog 1 tot 1 ½ uur rijzen.

  • Verhit intussen 3 eetlepels olie in een koekenpan. Bak op laag vuur de ui met een theelepel zout al omscheppend in ongeveer een kwartier glazig. Voeg de blokjes pancetta en de knoflook toe en bak nog een minuut of vijf mee totdat de blokjes pancetta bruin kleuren en de ui begint te karamelliseren. Laat afkoelen.

  • Verwarm de oven voor op 180ºC. Bekleed een grote bakplaat met bakpapier. Leg het deeg op de bakplaat en spreid of rol het uit tot een rechthoekige lap van 24×30 cm. Bestrijk het deeg tot de rand met de passata en verdeel het uienmengsel er gelijkmatig er over. Bak goudbruin en net gaar in 20 tot 25 minuten.

  • Roerbak ondertussen in een droge koekenpan de spinazie totdat de blaadjes geslonken zijn. Schep de spinazie in een zeef, pers zoveel mogelijk vocht uit de spinazie, hak grof en meng met het broodkruim, de pecorino, wat zout en peper en de rest van de olie. Haal de sfincione uit de oven, verdeel het spinaziemengsel erover en bak nog 10 tot 15 minuten.

Een tomatensalade en een glas Barone Montalto erbij, maken het af. Buon appetito!

Reputatie 7
Badge +20

Dat klinkt heerlijk @Berteman! Die ga ik ook eens maken. :)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dit was mijn eindresultaat. Heerlijk. 

Reputatie 7

Ik heb dit weekend Koreaanse Bibimbap gemaakt, dat was ook erg lekker 👌

 

 

Reputatie 7
Badge +19

Ziet eruit als een pokebowl zonder rijst @Jasper 

Reputatie 7

Er zit ook rijst onder hoor @Jeroen_dB 😉 Pokebowl was in Hawaii een manier om leftovers op te maken, en dit is bijna hetzelfde maar dan uit Korea. Verschil is wel dat de topping bij Pokebowl koud is, hierbij zijn het vlees en het ei warm.

Reputatie 7
Badge +20

Gisteren lekker asperges gegeten. Heerlijk met een eitje en zelfgemaakte hollandaise saus. Beetje bieslook erover en klaar. Alleen eitje iets te lang gekookt. :(

Reputatie 7
Badge +19

Zo rond de 6 minuten koken heb je een prima zachtgekookt eitje. 

Iedereen verklaart mij voor gek wanneer ik eieren kook. Niemand lijkt het ook te kennen en volgens mij is dit wel een veel gebruikte manier, en heb ik ook maar geleerd vanuit mijn horeca tijd😋

Gewoon heel simpel, 

  •  
  • Steelpannetje op het fornuis met ei en water aan de kook brengen.
  • Kookplaat uitzetten, steelpannetje laten staan. 
  • Ongeveer 8 minuten, zachtgekookt eitje. 
  • Ongeveer 15 minuten, hardgekookt eitje. 

Je laat dat eitje toch niet continu stuiteren in kokend water of stomend in zo'n idiote 2000w eierkoker, zonde van het energieverbruik. 

Reputatie 7

Iedereen verklaart mij voor gek wanneer ik eieren kook. Niemand lijkt het ook te kennen en volgens mij is dit wel een veel gebruikte manier, en heb ik ook maar geleerd vanuit mijn horeca tijd😋

Gewoon heel simpel, 

  •  
  • Steelpannetje op het fornuis met ei en water aan de kook brengen.
  • Kookplaat uitzetten, steelpannetje laten staan. 
  • Ongeveer 8 minuten, zachtgekookt eitje
  • Ongeveer 15 minuten, hardgekookt eitje

Je laat dat eitje toch niet continu stuiteren in kokend water of stomend in zo'n idiote 2000w eierkoker, zonde van het energieverbruik. 

Wij koken een eggtimer mee in dat "steelpannetje", die geeft keurig aan wanneer het eitje precies goed is.

 

Reageer