Dubio op donderdag 28 december 2023

  • 28 December 2023
  • 23 reacties
  • 295 keer bekeken
Dubio op donderdag 28 december 2023
Reputatie 7
Badge +16

Met het einde van het jaar en de jaarwisseling voor de deur, staan we stil bij de kracht van tijd en keuzes. 

Stel je voor dat je de mogelijkheid hebt om een hele bijzondere reis te maken: door je eigen verleden of een flits van jouw toekomst. Waar kies jij dan voor?

 

  1. Kies je ervoor om een mooi moment uit jouw verleden te herbeleven, met de wijsheid van nu?

of

  1. Kies je er liever voor om een flits van een gebeurtenis uit je toekomst te kunnen zien, zonder te weten wanneer of hoe het zal plaatsvinden? 
     

​​​​​​
Uit de reacties wordt degene gekozen die volgend jaar (...) de allereerste Dwaling of Dubio van 2024 mag verzorgen!


23 reacties

Reputatie 7

Ik zou kiezen voor een reis door het verleden. Daarin zijn zoveel mooie momenten te vinden dat dat dan sowieso een mooie reis zal gaan worden.

Reputatie 7

Ik ga ook voor optie 1. Mooie momenten uit het verleden kunnen nog mooier worden door de wijsheden die sindsdien geleerd zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Verleden! In die meer dan 60 jaar zitten zo veel mooie momenten, zou niet eens kunnen kiezen welke ik opnieuw wil beleven. Maar maakt ook niet uit, ze zijn het allemaal waard nog eens na voren gehaald te worden.

Reputatie 7
Badge +16

​​​​​​

@Raymondt @Ik_Combineer @PeterG @huistijger @TijtheMan @Noordzee @RBxx @wjb @Joris62 @TDN @HansaanZet @WMG-N @driemaster @Roy74 @Michel.uit.Arnhem @MennoG78 @Marcia_  @Jeroen_dB @Sanne_M @Denise_ @Jasper @Thomas @JanZ_ @Alex_P @Alexandra  @Maja_ @Bart_Z 

@Remco_ @Erik_ @Rutger_ @Vikash @Erwin_ @Shyrin_ @Bram_ @Paul_ 

Reputatie 7
Badge +21

Een kijkje in de toekomst wil ik niet, als je weet wat er gaat komen is de lol er van af en mocht er ellende komen dan ben je ook niet gerust.

Wat ik wel zou willen een reis door mijn aller allereerste levensjaren, want daar weet ik heel erg weinig van, ik heb een foto van mij van 1 jaar oud, mijn ouders vertelden dat die door een fotograaf werd gemaakt, maar natuurlijk weet ik daar niets van, daar zou ik wel een filmpje of reisje van willen zien, tot aan mijn kleuterschooljaren
Hier ben ik 1 jaar oud: foto is van Juni 1947

 

Reputatie 7
Badge +12

Leuk vraagstuk @Shyrin_ !

Dan zou ik wel een flits uit de toekomst willen zien, beetje Nostradamus vibes ofzo. En onder het mom 'regeren is vooruitzien'. 

Reputatie 7
Badge +13

Ik kies dan ook voor optie 1. Ik zou wel een moment willen herbeleven met de "wijsheid” van 42 levensjaren. Zeker bepaalde momenten met mijn grootouders. Dat nam je vroeger als kind toch als vanzelfsprekend aan en ik realiseer me nu ik ouder ben hoe speciaal dat was. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik kies 100% voor de 1⃣e optie❗
Er is iets moois 😊 in mijn leven geweest, wat ik graag over zou willen doen.
Maar dan wel met de goede wijsheid van nu, en niet met de domme fout die ik toentertijd heb gemaakt, en waar ik soms nog wel een beetje spijt 😞 van heb.

Optie 1. Heb iets fijns gemist 44 jaar geleden doordat ik te bleu was.

Reputatie 7
Badge +7

Ik moest meteen denken aan deze films. Een van mijn favorieten (en naar mijn mening ook een van weinige trilogies waarbij deel 3 ook nog goed is). Wellicht iets voor het Pluspakket voor de liefhebbers die de films niet in bezit hebben (of als goedmakert bij een landelijke storing 😁)

 

 

In deze films is in ieder geval goed te zien wat de gevolgen zijn van een reis in je eigen toekomst of een reis terug in de tijd met als doel de toekomst een andere loop te geven. Optie 1 lees ik in ieder geval zo, dat het doel is om de toekomst te veranderen/ te beinvloeden. Optie 2 lijkt me echt niet wenselijk.

Ik zou wel wat mooie momenten willen herbeleven met een reis terug in de tijd. Niet om te veranderen want die zijn nou net zo mooi om niet te willen veranderen.

Een wrapped “leven” met filter op "mooie momenten” voor mij dus en zonder de optie om iets te wijzigen.

Idem als @Roy74 . Deze filmserie al zeker 10 keer teruggekeken maar verveelt nooit. 

Ik zou wel eens een moment in de toekomst willen doorbrengen, ongeacht het jaartal. Het verleden is al eens beleefd denk ik dan en je toekomst staat nog onbekend open. Hoe staat het er in Nederland voor straks, welke nieuwe(re) snufjes qua techniek gaan we beleven en het allerbelangrijkste; welke hedendaagse belemmeringen en problemen zijn er dan wel of niet opgelost, hoe staat de wereld er voor qua milieu en hadden al die "kenners" in 2023/2024 wel of geen gelijk met hun vooruitzichten daarover.

Kortom, na terugkeer van die toekomstflits ben ik degene met de enige echte glazen bol voor de toekomst en kan ik jullie in ieder geval mededelen wat een abonnement bij KPN tegen die tijd kost….😁

Reputatie 7
Badge +7

Hoho @HansaanZet het is nog te vroeg voor de inflatiecorrectie discussie. Don’t mention the war 😂

Toch maak je wel een interessante opmerking want je wekt de indruk dat je een forse verhoging verwacht. Maar terugkijkend op het verleden leert mij dat bijvoorbeeld belkosten fors minder zijn geworden. Rekeningen van 200 gulden waren heel normaal en veel geld in die tijd. Ik hoor het modem nog inbellen 😁

 

Reputatie 7
Badge +7

Deze man kon in de toekomst kijken:


Wondere wereld met die fantastische tune van Vangelis. Het huis van de toekomst uit de jaren 80 is nu realiteit. Ik praat mijn lampen aan, zet de verwarming hoger met mijn stem en zelfs de rolluiken sluit of open ik op deze manier. Toen vol ongeloof naar gekeken.

Ook nog een Limburger 😎

 

Reputatie 7
Badge +9

Ik kies voor optie 2, ik wil alleen weten hoe noem je OpenAI in de toekomst… Is het SkyNet of Matrix?

Reputatie 7
Badge +10

Deze man kon in de toekomst kijken:


Wondere wereld met die fantastische tune van Vangelis. Het huis van de toekomst uit de jaren 80 is nu realiteit. Ik praat mijn lampen aan, zet de verwarming hoger met mijn stem en zelfs de rolluiken sluit of open ik op deze manier. Toen vol ongeloof naar gekeken.

Ook nog een Limburger 😎

 

 

Hoi @Roy74 

Ik heb deze aflevering nog bij de TROS op Nederland 1 (tegenwoordig NPO 1) gezien als tiener, waarbij mijn vader tegen mij zei (kan mij dat nog goed herinneren) dat wordt straks alleen gebruikt door zakenmensen en vertegenwoordigers, niet door de gewone man en vrouw.

En zie nu, vrijwel iedereen heeft een smartphone, ook mijn beide ouders op leeftijd!
Chriet Titulaer (overleden op 23 april 2017), was eigenlijk een persoon die in de toekomst kon kijken (een helderziende), en wat hij zie over de toekomstige techniek, is in de meeste gevallen ook nog uitgekomen.

Zoals de smartwatch die we nu al hebben, is het nog maar een stapje voordat je er ook mee kunt beeldbellen.

Reputatie 7

Het garagedak van zijn hoekhuis in Houten stond helemaal vol met satellietschotels.

Ik ben er als dorpsgenoot regelmatig langs gefietst maar gelukkig woonde ik destijds een aantal wijken verderop want het aanzicht van zijn woning was nu niet echt fraai te noemen. Ik denk dat de welstandscommissie zich nu wel twee keer zou bedenken voordat ze toestemming zouden geven voor het plaatsen van die schotels.

Reputatie 7
Badge +10

Het garagedak van zijn hoekhuis in Houten stond helemaal vol met satellietschotels.

Ik ben er als dorpsgenoot regelmatig langs gefietst maar gelukkig woonde ik destijds een aantal wijken verderop want het aanzicht van zijn woning was nu niet echt fraai te noemen. Ik denk dat de welstandscommissie zich nu wel twee keer zou bedenken voordat ze toestemming zouden geven voor het plaatsen van die schotels.

 

Hoi @wjb 

Klopt hij woonde in het Utrechtse Houten, waar ik zelf ook nog een aantal keer ben geweest.
Alleen ben ik nooit langs zijn voormalige woning (van Chriet Titulaer) gekomen, want die ken ik alleen maar van de televisie.

En inderdaad stond zijn dak en schuur/bijgebouw vol met schotels 📡📡 , want vanuit daar werden ook voor een deel de opnames 🎞 gemaakt voor zijn TV-programma “De Wondere Wereld”.

Leuk dat jij daar ook vaak langs fietste, moet toch wel een goed gevoel geven denk ik zo!
Jammer dat Chriet Titulaer niet meer onder ons is.
Want ik heb als (toen nog) tiener, alle afleveringen samen met ouders en broer bij de TROS bekeken in de jaren 80 (en volgens mij ook net begin jaren 90).

Reputatie 7
Badge +19

Veel mooie reacties op deze dubio. Sommige roepen ook wat vragen op:
 

Optie 1. Heb iets fijns gemist 44 jaar geleden doordat ik te bleu was.

We zullen dan maar met je meegaan in de tijdmachine @PeterG 

De eer om de volgende dubio of dwaling te posten en dan ook meteen de eerste van het nieuwe jaar geef ik aan @Roy74 

Reputatie 7
Badge +7

Leuk om ook eens een Dubio te bedenken @Jeroen_dB. Heb er een in de huiskamer gezet. We waren toch al terug in de tijd aan het reizen dus heb de Dubio op donderdag (gisteren) gezet. Ik vind het best een lastige keus dus nieuwsgierig naar de meningen.

Reputatie 7
Badge +7

Deze man kon in de toekomst kijken:


Wondere wereld met die fantastische tune van Vangelis. Het huis van de toekomst uit de jaren 80 is nu realiteit. Ik praat mijn lampen aan, zet de verwarming hoger met mijn stem en zelfs de rolluiken sluit of open ik op deze manier. Toen vol ongeloof naar gekeken.

Ook nog een Limburger 😎

 

 

Hoi @Roy74 

Ik heb deze aflevering nog bij de TROS op Nederland 1 (tegenwoordig NPO 1) gezien als tiener, waarbij mijn vader tegen mij zei (kan mij dat nog goed herinneren) dat wordt straks alleen gebruikt door zakenmensen en vertegenwoordigers, niet door de gewone man en vrouw.

En zie nu, vrijwel iedereen heeft een smartphone, ook mijn beide ouders op leeftijd!
Chriet Titulaer (overleden op 23 april 2017), was eigenlijk een persoon die in de toekomst kon kijken (een helderziende), en wat hij zie over de toekomstige techniek, is in de meeste gevallen ook nog uitgekomen.

Zoals de smartwatch die we nu al hebben, is het nog maar een stapje voordat je er ook mee kunt beeldbellen.

Ik schat in dat we ongeveer van dezelfde generatie zijn @Michel.uit.Arnhem en herken daarom wat je zegt. Ook  mijn vader gaf aan dat deze technologie niet te betalen zou zijn en alleen door een beperkte groep gebruikt zou worden. Vanmiddag stond mijn vader met mij te bellen via zijn smart Watch 😎

Ik vind het met terugwerkende kracht knap dat deze man in staat was 2024 in de huiskamer van 1985 te brengen. Maken ze dit soort mooie tv tegenwoordig nog?

Hahaha @wjb, ik poog me een voorstelling te maken van het huis van die man en de discussies in dat huis over alle snufjes die hij aangebracht had 😂.Volgens mij was de welstandscommissie toen nog niet zo’n dingetje maar wellicht vergis ik me.

 

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Roy74 

Ik ben 51 jaar, en ben dus geboren begin jaren 70 van de vorige eeuw.
Dus kun je nu beoordelen of we uit dezelfde periode komen.

Ja, Chriet Titulaer wat een geweldige man op technische gebied, en dan met name techniek wat in de toekomst werkelijkheid kon worden, maar ook is geworden.
Hij zou nu 80 jaar zijn geweest, maar overleed helaas in 2017.

Dit soort televisie wordt helaas niet meer gemaakt, althans ik zou niet kunnen zeggen via welke TV-zender dat te zien zou zijn.
Daarnaast is Chriet Titulaer onvervangbaar, het is een unieke persoonlijkheid die hoog scoorde in de jaren 80 van de vorige eeuw.

En wij hebben dat mee mogen maken!!

Reputatie 7
Badge +7

Goed ingeschat dat je inderdaad een generatiegenoot bent @Michel.uit.Arnhem. De jaren 80… een periode om nooit te vergeten. Vanwege de oliecrisis was het materieel een magere periode maar een geweldige tijd om op te groeien. Wat kon er toen veel.

En inderdaad waren er iconen op vele gebieden. Muziek, films, tv, technische doorbraken. Wat zou het mooi zijn geweest om nu een programma te zien met een 80-jarige Chriet die terugblikt op zijn uitzendingen en de realiteit anno nu. Wat zou hij voorspellen voor 2050 😎

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Roy74 

Ah, dan begrijp ik nu gelijk die 74 in jouw profielnaam, dat is je geboortejaar!
Dan schelen we maar 2 jaar met elkaar, en zou jij dus 49 jaar moeten zijn op dit moment.

Ik kijk momenteel veel terug op de jaren 80 en 90, want wat was dat een fantastische tijd om in te mogen leven, totaal niet vergelijkbaar met het heden.
Radio 3 was toen de best beluisterde radiozender van Nederland, met “hé! het is weer donderdag, dit is de TROS op 3” en “Een volle vrijdag lang, hitradio Veronica op 3”.

Maar ook de comedyseries waar heel Nederland voor thuis bleef, zoals “Zeg eens AAA”, “Oppassen!”, “Het zonnetje in huis” en “Kees en Co”.

Toen werd er nog goede televisie gemaakt, waar je echt naar uitkeek.
Ook omdat er toen nog geen commerciële omroepen waren, maar alleen de publieke omroep.

Ik was trouwens één van de eerste mobiele klanten van de toen nog PTT Telecom, dat was een compacte Nokia die alleen nog werkte op het inmiddels volledig opgeheven NMT netwerk (1G), en wat ook nog eens kon worden afgeluisterd.
Ik betaalde toen volgens mij 25,- gulden voor het abonnement.
Bellen kosten toen 1,- gulden per minuut overdag (piekuren), en 0,50 of 0,25 cent (gulden) in de daluren.

 

Reageer