Dubio op donderdag 4 januari 2024

  • 5 January 2024
  • 30 reacties
  • 315 keer bekeken
Dubio op donderdag 4 januari 2024
Reputatie 7
Badge +7

We kunnen ons leven niet meer voorstellen zonder een aantal technologische vindingen. Velen worden tegenwoordig als onmisbaar geacht. Toch moeten we van een van de onderstaande twee technieken definitief afscheid nemen. Waar neem jij afscheid van?

  1. WiFi
  2. 4G/5G

Graag een onderbouwing van je keuze.


30 reacties

Reputatie 7
Badge +30

Ik neem afscheid van wifi in dat geval. Telefonisch ben ik graag bereikbaar als ik niet bij mijn gezin ben. En aangezien je wel bijna overal 4G/5G hebt, maar niet overal wifi, is die keuze snel gemaakt!

Reputatie 7
Badge +10

Ik gebruik WiFi nog sporadisch, dus als dat weg zou vallen, vind ik dat geen probleem.
Dus ik zou dus definitief afscheid willen nemen van Wifi.

Het 4G netwerk en vooral het 5G netwerk van KPN is de toekomst, en zal ook voor steeds meer zaken gebruikt gaan worden.
Zelf gebruik ik alleen nog het 5G netwerk op mijn iPhone 14 Pro Max, en mijn Apple Watch Ultra zit op het 4G netwerk.

Reputatie 3
Badge

Voor mij mag juist, in tegenstelling tot de reacties hierboven, 4G/5G weg.

Ik gebruik juist veel wifi. Tuurlijk, het is ook wel prettig om onderweg te kunnen streamen, appen en whatnot via 4G/5G maar al die dingen (zeker alle audiovisuele media) kan je thuis ook downloaden en dan onderweg luisteren/kijken. En zeg nou zelf, het is toch heerlijk om even niet bereikbaar te hoeven zijn en continu ‘aan’ te staan? Denk soms wel met heimwee daaraan terug aan de tijd dat je niet 24/7 bereikbaar hoeft te zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Ik kies voor optie 1, met de komst van Tetrabyte glasvezel zal ook LiFI doorbrak komen, dus wifi is overbodig en langzaam. Telefoon ontvang heb ik overall nodig, 4g, 5g of 6g het maakt niet uit.

Reputatie 7
Badge +7

Ik vind het zelf een hele lastige keus. Toch bedacht ik me dat mijn huis zou stilvallen zonder WiFi. Als ik naar de client lijst in de modem kijk schrik ik van de hoeveelheid (nuttige) devices. Laat WiFI maar blijven 😁

5G missen zou ik wel overleven maar ik geef toe dat ik mijn 4G Watch met multisim zou gaan missen. Wat mij betreft mijn gadget van 2023. Echt fijn die multisim als toevoeging.

Reputatie 7
Badge +7

En zeg nou zelf, het is toch heerlijk om even niet bereikbaar te hoeven zijn en continu ‘aan’ te staan? Denk soms wel met heimwee daaraan terug aan de tijd dat je niet 24/7 bereikbaar hoeft te zijn.

Goed argument. Veel mensen worden letterlijk ziek van het altijd “aan” moeten staan. @Shyrin_ zwengelde de discussie afgelopen jaar al aan met een onderwerp over de telefoon in de klas. Wat mij betreft is het een goede stap om de telefoon uit de klas te weren. Volwassenen zouden zelf hun verantwoordelijkheid moeten nemen. Ik zelf ben heel conservatief met app notifications. Dat scheelt ook al veel.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Ikhebzininpizza 

En zeg nou zelf, het is toch heerlijk om even niet bereikbaar te hoeven zijn en continu ‘aan’ te staan? Denk soms wel met heimwee daaraan terug aan de tijd dat je niet 24/7 bereikbaar hoeft te zijn.

Ik kan heel goed zonder mijn smartphone (iPhone) en mijn Apple Watch (Ultra), en gebruik ze ook alleen als ik ze (echt) nodig heb.
Met regelmaat maak ik ook een wandeling zonder één van beide bij mij te hebben, en alleen maar samen te zijn met de natuur 🌳🌳🌾 om mij heen, en dat is echt heerlijk!!

Ben totaal niet verslaafd aan mijn iPhone 14 Pro Max, en doe ook niets met social media.
Ik ben nog echt van de generatie, toen je nog alleen kon bellen met je vaste telefoon 📞 thuis.
Moest je onderweg een keer bellen, dan moest je even zoeken naar een groene telefooncel van PTT Telecom.

Dus ik val echt niet onder de groep die continu aan staat, zou het niet eens willen!

Reputatie 7

Dan maar geen 4/5G meer. Als je bedenkt welke IoT apparaten allemaal zouden wegvallen zonder wifi.

Alleen voor het onderstaande overzicht zijn er al vier apparaten actief via wifi.

 

Reputatie 7
Badge +7

Gaaf @wjb en je hebt hetzelfde argument als ik. Er valt bij mij ook het nodige om zonder WiFi.

Reputatie 7
Badge +16

Yeah, je mag het spits van het wekelijkse forum spelletje afbijten in 2024 @Roy74: leuk!

Ik snap @Marcia_ helemaal dat ze altijd in contact wil (kunnen) staan met haar gezin maar niet altijd ‘aan’ staan zoals @Michel.uit.Arnhem daar ben ik helemaal voor. Het is een lastige en persoonlijke keuze, want waar liggen je eigen prioriteiten en behoeften en handel je daar in de praktijk ook echt naar…? 

Om mezelf en de wereld een handje te helpen bij het vinden van een balans in het (gevoel van) altijd aan willen/ moeten staan, kies ik voor afscheid van 4G/5G (team @Ikhebzininpizza) Wel met pijn in mijn hart, want het maakt mijn leven op veel fronten zoveel makkelijker! 😅 Gelukkig is er tegenwoordig bijna overal WiFi is: in huizen, openbare plekken en werkplekken, dus 9 van de 10 keer kan er toch gebruik gemaakt worden van een alternatief. 

Volgens mij heb ik deze al eens eerder gedeeld, ik blijf het een geweldige filmpje vinden en moest er aan denken door de opmerking van ikhebzininpizza:

Denk soms wel met heimwee daaraan terug aan de tijd dat je niet 24/7 bereikbaar hoeft te zijn.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

@Shyrin_ zwengelde de discussie afgelopen jaar al aan met een onderwerp over de telefoon in de klas. Wat mij betreft is het een goede stap om de telefoon uit de klas te weren. 

Hierover gesproken:

Gebruik van mobiele telefoons niet toegestaan in de klas

Mobiele telefoons en ook tablets of smartwatches mogen in 2024 niet meer gebruikt worden in de klas. Mobiele telefoons leiden af en zorgen ervoor dat leerlingen slechter presteren. Scholen moeten hier zelf afspraken over maken met leraren, ouders en leerlingen zodat iedereen in de school precies weet wat wel en niet mag. 

Scholen werken afspraken verder uit

  • Sinds 1 januari 2024 is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op middelbare scholen. 
  • Vanaf het nieuwe schooljaar (2024-2025) is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op basisscholen en het (voortgezet) speciaal (basis) onderwijs. 

Scholen moeten zelf met leraren, leerlingen en hun ouders afspraken maken hoe dit er op hún school precies uit gaat zien.

​​​​​Bron

Er is hoop, @Roy74 haha! 

Reputatie 7
Badge +7

@Shyrin_ zwengelde de discussie afgelopen jaar al aan met een onderwerp over de telefoon in de klas. Wat mij betreft is het een goede stap om de telefoon uit de klas te weren. 

Hierover gesproken:

Gebruik van mobiele telefoons niet toegestaan in de klas

Mobiele telefoons en ook tablets of smartwatches mogen in 2024 niet meer gebruikt worden in de klas. Mobiele telefoons leiden af en zorgen ervoor dat leerlingen slechter presteren. Scholen moeten hier zelf afspraken over maken met leraren, ouders en leerlingen zodat iedereen in de school precies weet wat wel en niet mag. 

Scholen werken afspraken verder uit

  • Sinds 1 januari 2024 is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op middelbare scholen. 
  • Vanaf het nieuwe schooljaar (2024-2025) is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op basisscholen en het (voortgezet) speciaal (basis) onderwijs. 

Scholen moeten zelf met leraren, leerlingen en hun ouders afspraken maken hoe dit er op hún school precies uit gaat zien.

​​​​​Bron

Er is hoop, @Roy74 haha! 

Goede zaak @Shyrin_ , ik gun ieder kind de jeugd die ik had. Concentratie in de klas met een docent die de aandacht heeft van de kinderen en als de bel gaat lekker buitenspelen samen (en de leraren voetbalden toen gewoon mee) Ouderwets? Ik heb in de jaren 70/80 op een Jenaplan school gezeten. Ik kan je zeggen dat die school zeer progressief was in die tijd. Leraren spraken we toen al aan met de voornaam, we zaten in groepjes in plaats van rijtjes en een kritische houding stimuleren was de norm. Donker, wit, christen, moslim of Jehova? Iedereen kind was er gelijk. Heerlijke tijd.

Wat ouders na school met hun kinderen afspreken vind ik in het privé domein van mensen horen. Ik leerde op dit forum vorig jaar de afkorting GBV van ene Berrie Kaas en dat zou het gewoon moeten zijn 😀

Reputatie 7
Badge +10

Yeah, je mag het spits van het wekelijkse forum spelletje afbijten in 2024 @Roy74: leuk!

Ik snap @Marcia_ helemaal dat ze altijd in contact wil (kunnen) staan met haar gezin maar niet altijd ‘aan’ staan zoals @Michel.uit.Arnhem daar ben ik helemaal voor. Het is een lastige en persoonlijke keuze, want waar liggen je eigen prioriteiten en behoeften en handel je daar in de praktijk ook echt naar…? 

Om mezelf en de wereld een handje te helpen bij het vinden van een balans in het (gevoel van) altijd aan willen/ moeten staan, kies ik voor afscheid van 4G/5G (team @Ikhebzininpizza) Wel met pijn in mijn hart, want het maakt mijn leven op veel fronten zoveel makkelijker! 😅 Gelukkig is er tegenwoordig bijna overal WiFi is: in huizen, openbare plekken en werkplekken, dus 9 van de 10 keer kan er toch gebruik gemaakt worden van een alternatief. 

Volgens mij heb ik deze al eens eerder gedeeld, ik blijf het een geweldige filmpje vinden en moest er aan denken door de opmerking van ikhebzininpizza:

Denk soms wel met heimwee daaraan terug aan de tijd dat je niet 24/7 bereikbaar hoeft te zijn.

 

 

 

Ik kan mij volledig plaatsen bij de personen in het filmpje, voor mij geldt dit nog steeds voor een belangrijk deel, al maak ik op mijn iPhone 14 Pro Max 📱nog alleen nog gebruik van het 5G Netwerk van KPN, die de aankomende zomer 🌞 nog hogere snelheden gaat krijgen!

Het is de bedoeling dat de hogere 5G snelheden vanaf 1 augustus 2024 geactiveerd mogen worden door de providers met een eigen netwerk (KPN, Odido en Vodafone).
Begin van de zomer (juni/juli) is dan eerst nog de veiling.

Maar WiFi mag ervan mij echt uit, daarnaast ga ik sowieso NOOIT op een (onbeveiligde of beveiligde) WiFi van een hotel, pretpark, bungalowpark, restaurant, openbare gelegenheid en in de trein 🚆 of bus 🚌.
Ik maak dan uitsluitend gebruik van het 5G netwerk (of 4G als er geen 5G dekking is).
Ik zal dus niet gauw in de voetsporen van @Shyrin_  gaan staan!

Thuis maak ik ook geen gebruik van WiFi, alleen mijn HP printer is ermee verbonden, de rest is allemaal bekabeld en direct aangesloten op mijn Fritz!box.

Voor de rest vindt ik het heerlijk om buiten de deur niet altijd bereikbaar te hoeven zijn, want dat is nergens voor nodig, en lijdt ook alleen maar af.
Thuis heb ook nog gewoon een vaste telefoon, waarop ik tijdens de nachtelijke uren 🌙 bij nood bereikbaar ben voor mijn familie, en ik zelf kan bellen als er wat gebeurd.
Maar mijn iPhone staat s’nachts helemaal uit!

Nee, in dat op zich kijk ik nog steeds graag terug op de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw.

Reputatie 7
Badge +7

Prachtig filmpje dat @Shyrin_ hier deelt. Geeft een beetje de mindset aan van die tijd. Vooral dat studentje haha, tegenwoordig zou je er helemaal uit liggen. Als je al je rooster kan bekijken… 😅

Ik vind je discipline bewonderenswaardig @Michel.uit.Arnhem om af en toe uit te staan en aandacht voor de omgeving te hebben. Wel apart dat je juist je printer draadloos gebruikt, ik heb mijn printer niet meer.

Ik vond dit wel een aardige dubio omdat ik de keus best lastig kan maken. Zonder 4/5G kan een boel niet meer als je inderdaad niet wilt inloggen op openbare wifi netwerken. Even de lampen aanzetten of de screens omlaag doen vanaf kantoor is best handig. Niet noodzakelijk inderdaad.

Mijn ma zegt altijd: overal waar te voor staat is niet goed. Omarmen van die mooie techniek: zeker, maar met mate.

Je opmerking over hogere 5G snelheden is wel een interessante. Ik zit niet zo in die materie. Zou leuk zijn als er vanuit KPN een kijkje in de keuken gegeven kan worden wat hier gaat gebeuren. Wat is er voor nodig, wat merken we als consument, waarom is dit beter of anders dan 4G? Toepassingen in algemeen belang in Nederland?

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @Roy74 en de overige forumleden!

Het uitgebreide verhaal over het 5G netwerk, wat je er mee kunt doen, en de verhoogde snelheden vanaf 1 augustus 2024 kun je allemaal lezen in het volgende artikel:

Nederland krijgt eindelijk écht 5G (3,5GHz-frequenties worden in 2024 geveild)

Bron: Tweakers

Reputatie 7
Badge +21

@Roy74  was zelf ook in dubio 😂.  Is het nu 2023 of 2024 (zie de topictitel) 🤔

 

Reputatie 7
Badge +7

@Roy74  was zelf ook in dubio 😂.  Is het nu 2023 of 2024 (zie de topictitel) 🤔

 

Shit😁

Dat krijg je van al die back to the future verhalen😅Wellicht kan een moderator het even wijzigen!

Reputatie 7
Badge +7

Hoi @Roy74 en de overige forumleden!

Het uitgebreide verhaal over het 5G netwerk, wat je er mee kunt doen, en de verhoogde snelheden vanaf 1 augustus 2024 kun je allemaal lezen in het volgende artikel:

Nederland krijgt eindelijk écht 5G (3,5GHz-frequenties worden in 2024 geveild)

Bron: Tweakers

Dank je. Dat is een flink artikel. Morgenavond eens voor gaan zitten en kijken wat dit allemaal gaat betekenen.

Reputatie 7
Badge +21

Dat zal een moderator vast wel even willen doen @Roy74 , dan poetsen ze mogelijk ook dat 4-letter woord nog weg.  Haha, huisregels, weet je wel … 😉?

Reputatie 7
Badge +13

@Roy74  was zelf ook in dubio 😂.  Is het nu 2023 of 2024 (zie de topictitel) 🤔

….

Shit😁

Dat krijg je van al die back to the future verhalen😅Wellicht kan een moderator het even wijzigen!

 

Aangepast Roy :-) . Ik vind het trouwens wel een lastig dilemma maar zou uiteindelijk ook kiezen om zonder 4G/5G verder te gaan. Ik ben ook van de generatie die pas op zijn 15e zijn eerste telefoon kreeg en ik misschien is het mijn nostalgie maar gevoelsmatig heb ik dat ook niet gemist tijdens het opgroeien. Gewoon na het voetballen als het donker werd naar huis :-) . 

Reputatie 7

Ik kies voor geen wifi. Ik heb, als ik onderweg, te vaak internet nodig om dit zonder 4G/5G te kunnen doen. Ja, je kunt veel dingen van te voren downloaden en onderweg gebruiken. Maar, ik ben voor het reizen afhankelijk van het OV, en wil dus ook altijd 9292 en aanverwante services kunnen raadplegen.

Plus kun je ook niet altijd voorzien wat je wel en niet nodig hebt onderweg qua internet-dingen, en is ook niet alles offline beschikbaar.

Reputatie 7
Badge +7

@Roy74  was zelf ook in dubio 😂.  Is het nu 2023 of 2024 (zie de topictitel) 🤔

….

Shit😁

Dat krijg je van al die back to the future verhalen😅Wellicht kan een moderator het even wijzigen!

 

Aangepast Roy :-) . Ik vind het trouwens wel een lastig dilemma maar zou uiteindelijk ook kiezen om zonder 4G/5G verder te gaan. Ik ben ook van de generatie die pas op zijn 15e zijn eerste telefoon kreeg en ik misschien is het mijn nostalgie maar gevoelsmatig heb ik dat ook niet gemist tijdens het opgroeien. Gewoon na het voetballen als het donker werd naar huis :-) . 

Bedankt voor de aanpassing Remco. Lastige keus hè 😎

Ik heb dat ding als kind ook niet gemist. Als de straatlantaarn aanging moest ik binnen zijn. Dat werkte ook gewoon goed 😀

 

Reputatie 7
Badge +7

Ik kies voor geen wifi. Ik heb, als ik onderweg, te vaak internet nodig om dit zonder 4G/5G te kunnen doen. Ja, je kunt veel dingen van te voren downloaden en onderweg gebruiken. Maar, ik ben voor het reizen afhankelijk van het OV, en wil dus ook altijd 9292 en aanverwante services kunnen raadplegen.

Plus kun je ook niet altijd voorzien wat je wel en niet nodig hebt onderweg qua internet-dingen, en is ook niet alles offline beschikbaar.

Je gebruikt het woord “wilt” en niet moet. Wellicht onbewust maar daarmee nuanceer je enigszins de behoefte van 4G. Ik heb vorig jaar best moeten lachen toen er die landelijke tv storing was en mensen hier massaal klaagden over al het onrecht wat hen werd aangedaan 😅

Ik ervaar vooral nu ik multisim heb hoe makkelijk het is om online te zijn voor even wat smart home zaken te regelen. Maar ja, daar is thuis wifi voor nodig 😀

Eerste wereld problemen gelukkig.

Reputatie 7

Ja, er zijn ook nog altijd borden op stations etc… Dus in die zin zou het zonder internet ook kunnen. 🙂 Maar, het zorgt voor veel meer rust in mijn hoofd als ik niet afhankelijk ben van of er ergens een bord of scherm is. En dat ik dat gewoon, altijd, zo op kan roepen. 

Reputatie 7
Badge +16

Maar, het zorgt voor veel meer rust in mijn hoofd als ik niet afhankelijk ben van of er ergens een bord of scherm is. En dat ik dat gewoon, altijd, zo op kan roepen. 


En dat is ook heel veel waard: dat zorgeloze gevoel!

@Roy74 wil jij nog een ‘winnaar’ aanwijzen? Wie mag van jou de volgende Dwaling of Dubio verzorgen? 

Reageer