Dwaling op donderdag 10 augustus 2023

  • 10 August 2023
  • 6 reacties
  • 128 keer bekeken
Dwaling op donderdag 10 augustus 2023
Reputatie 7
Badge +17

Een nieuwe donderdag, een nieuwe dwaling.

Ik heb een vraag waar ik zelf het antwoord niet op heb.

De persoon die het beste antwoord levert mag volgende week de vragen verzorgen. Mijn vraag is:

 

Zijn er meer deuren of meer wielen in de wereld?

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Hi @Bram_ ,

Lastige!

Persoonlijk denk ik toch dat er meer wielen zijn.

Reputatie 7
Badge +9

Da's echt wel een dwaling! Dus effe tellen...

Alle wielen (auto - incl. reservewiel, fiets, bolderkar, grasmaaier, bureaustoel, ladekastje, BBQ, ...) kwam ik uit op rond de 45

Deuren daartegenover was ik (inclusief alle kastdeuren, koelkast-/vriezerdeuren, wasmachinedeur, kattenluik, autodeuren en ga maar zo door) al heel snel bij een kleine honderd, dus rond het dubbele.

Vandaar, deze ervaringswaardes als basis genomen: meer deuren, zeker te weten! 😎

Reputatie 7
Badge +8

Jeetje. Ik vrees dat er in de algemene tellingen een grote factor vergeten wordt. Hoewel het inderdaad aannemelijk is dat er meer deuren zijn dan wielen denk ik dat LEGO® de balans nog wel eens kan doen verschuiven. Ze zijn namelijk de grootste banden (wielen) leverancier in de wereld met ongeveer 300 miljoen exemplaren per jaar. Dit weegt naar mijn idee toch wel mee.

Daarnaast kunnen we ook wel stellen dat er ook een hoop tandWielen gebruikt worden in een groot scala aan apparatuur.

Hiermee moet ik toch tot de conclusie komen dat er meer wielen zijn.

Reputatie 7

Ja, maar, wat is dan een deur? 

 

Volgens Van Dale is een deur:

beweegbare afsluiting die toegang geeft tot een gebouw, vertrek, kast enz.: 

 

Wikipedia geeft aan:

Een deur vormt een afscheiding tussen twee vertrekken of ruimten, of tussen een binnen- en buitenruimte. 

 

 

Dan kun je ook het argument maken dat een raam dat open kan óók een deur is. En dan kom je op een nog groter aantal uit. 

En als je heel pedanterig wilt zijn kunnen deksels van dingen dan óók deuren zijn….

 

Ik zeg deuren!

Reputatie 7
Badge +17

Jeetje. Ik vrees dat er in de algemene tellingen een grote factor vergeten wordt. Hoewel het inderdaad aannemelijk is dat er meer deuren zijn dan wielen denk ik dat LEGO® de balans nog wel eens kan doen verschuiven. Ze zijn namelijk de grootste banden (wielen) leverancier in de wereld met ongeveer 300 miljoen exemplaren per jaar. Dit weegt naar mijn idee toch wel mee.

Daarnaast kunnen we ook wel stellen dat er ook een hoop tandWielen gebruikt worden in een groot scala aan apparatuur.

Hiermee moet ik toch tot de conclusie komen dat er meer wielen zijn.

Ik ben het persoonlijk hier mee eens. En ik heb zelf in mijn overweging ook het Lego argument gebruikt. Wel merk ik dat mensen misschien toch liever vragen met een antwoord hebben dan debat. 

Heb jij nog een paar goede vragen @TijtheMan? En zou je daarvan een nieuwe dwaling willen maken?

Reputatie 7
Badge +8

Ik ga vanavond wel even aan de knutsel en plaats morgen een nieuwe dwaling :)