Dwaling van zaterdag 4 november 2023

  • 4 November 2023
  • 10 reacties
  • 133 keer bekeken
Dwaling van zaterdag 4 november 2023
Reputatie 7
Badge +9
  • Wijsgeer
  • 1324 reacties

Nieuwe raadsels voor het weekend.

  1. Een vrachtwagen van 5 ton met een lading van 4 ton staat voor een brug met maximaal belasting van 8 ton. De chauffeur weegt 100kg en kan maximaal 50kg dragen. Hoeveel keer moet hij tenminste over de brug lopen om veilig naar de overkant te komen?
  2. Een familie staat in de nacht voor een vervallen hangbrug. De brug kan maximaal 2 personen dragen en heeft overal gaten. De familie heeft alleen een zaklampje. Om de brug te overtrekken hebben de moeder 20min, de vader 15min, de dochter 10min en de zoon 5min en het zaklampje nodig. Hoe kan de familie naar de overkant komen binnen 60min?
  3. Wat ligt bij staan en staat bij liggen?
  4. Wat hebben mannen 2 meer als vrouwen?
  5. Een week heeft 7 dagen. Noem 3 op elkaar volgende dagen zonder letter 'O’

Graag de antwoorden in het wit, de winner mag de volgende dwaling doen.


10 reacties

Reputatie 7
Badge +9

@huistijger    @Erik_ @Raymondt @PeterG @TijtheMan @Alex_P @Noordzee @RBxx @Sanne_M 

@Bram_  @Jasper @Alexandra @Denise_   @Shyrin_  @Jeroen_dB   @wjb @Marcia_ @Joris62 @Thomas @MennoG78 @Willy22

Reputatie 7
Badge +17

1: Een vrachtwagen van 5 ton met een lading van 4 ton staat voor een brug met maximaal belasting van 8 ton. De chauffeur weegt 100kg en kan maximaal 50kg dragen. Hoeveel keer moet hij tenminste over de brug lopen om veilig naar de overkant te komen?

Hij moet 1 ton zelf overbrengen. Je zou dus zeggen dat hij zelf 20 keer heen en weer moet. Maar dat is bedrog. Hij moet 2 extra keer 50 kilo naar de overkant brengen. Een gewaarschuwd chauffeur telt namelijk voor twee. 

2: Een familie staat in de nacht voor een vervallen hangbrug. De brug kan maximaal 2 personen dragen en heeft overal gaten. De familie heeft alleen een zaklampje. Om de brug te overtrekken hebben de moeder 20min, de vader 15min, de dochter 10min en de zoon 5min en het zaklampje nodig. Hoe kan de familie naar de overkant komen binnen 60min?

Moeder en zoon gaan eerst samen. 20 minuten. De zoon rent terug. Totaal 25 minuten. De zoon gaat met de vader weer heen. 35 minuten zijn verstreken. De zoon rent weer terug. 40 minuten zijn verstreken. De zoon gaat met de dochter nog een keer naar de overkant. Totaal 50 minuten. Je zou dus een klein beetje rekening met het joch kunnen houden door de dochter met mam mee te laten lopen. Dan hoeft hij niet de benen uit z'n lijf te rennen.

3: Wat ligt bij staan en staat bij liggen?

Mijn haar. 

4: Wat hebben mannen 2 meer als vrouwen?

Leden in het bestuur van Ahold Haize Pensoen.

5: Een week heeft 7 dagen. Noem 3 op elkaar volgende dagen zonder letter 'O’

Eerste paasdag 2023, tweede paasdag 2023, dinsdag 11 april 2023. 

Reputatie 7
Badge +24

Oeff, deze vond ik wel lastig. Here we go. 

 

  1. 44
  2. Zoon dochter eerst (15 min), zoon terug (5 min), zoon vader (15 min), zoon terug (5 min), zoon moeder (20 min). Totaal 60 min. 
  3. Een bank
  4. Mijn eerste ingeving is vast een instinker dus ik heb geen idee
  5. Eergisteren, gisteren, vandaag. Of zaterdag zondag en vandaag

 

Reputatie 7
Badge +15

1: Een vrachtwagen van 5 ton met een lading van 4 ton staat voor een brug met maximaal belasting van 8 ton. De chauffeur weegt 100kg en kan maximaal 50kg dragen. Hoeveel keer moet hij tenminste over de brug lopen om veilig naar de overkant te komen?

Als de chauffeur niet bij de lading gerekend wordt, dan moet hij 23 keer naar de overkant lopen. Bij 22 keer zou je uitkomen op precies 8 ton, aangezien dat het draagvermogen van de brug is bestaat de kans dat hij instort. 

2: Een familie staat in de nacht voor een vervallen hangbrug. De brug kan maximaal 2 personen dragen en heeft overal gaten. De familie heeft alleen een zaklampje. Om de brug te overtrekken hebben de moeder 20min, de vader 15min, de dochter 10min en de zoon 5min en het zaklampje nodig. Hoe kan de familie naar de overkant komen binnen 60min? 

Eerst moeder met zoon, dan zoontje terug, zoontje met vader, zoontje terug, dan zoontje met dochter. 

 

3:  Wat ligt bij staan en staat bij liggen?

De wind

 

4: Wat hebben mannen 2 meer als vrouwen?

Ribben

 

5: Een week heeft 7 dagen. Noem 3 op elkaar volgende dagen zonder letter 'O’

Eergisteren, gisteren, vandaag. 

Reputatie 7
Badge +8

1:    1x (want volgens mij staat nergens dat de vrachtwagen inclusief lading ook naar de overkant moet...)
2:    Zoon en Dochter steken over.    10 minuten
       Zoon komt terug.                        05 minuten
       Vader en Moeder steken over.    20 minuten
       Dochter gaat terug.                    10 minuten
      Zoon en dochter steken over.      10 minuten
       Maakt samen:                              55 minuten

3:    Nee, ik kom niet eens op een gevat antwoord… 😏
4:    De letter 'N'
5:    Vandaag, Gisteren en Eergisteren.

  1. 44 keer.   22 x met lading van 50 kilo en 22 x terug zonder lading.
  2. Dat kan in 55 minuten. Moeder met zoon 20+5 min. terug  , vader met zoon 15+5 min. terug ,dochter met zoon 10 min.
  3. Je voeten. ?
  4. de letter N
  5. 1e Kerstdag, 2e kerstdag, dinsdag.
Reputatie 7
Badge +24

@TDN, ik ben benieuwd naar de antwoorden. 

 

Reputatie 7
Badge +9

Hier zijn de antwoorden, ik moet wel lachen dat de meest van jullie in de val gelopen zijn 😜

  1. De chauffeur weegt alleen 100kg, de brug kan hem makkelijk dragen, hij moet dus tenminste 1 keer over de brug lopen
  2. Er zijn meer oplossingen goed, de zoon moet het meest werk doen dan kan de familie na 55min na de overkant.
  3. De voeten
  4. Ik vermoed dat de meesten denken dat de mannen 2 🌑 meer hebben dan vrouwen, maar durven niet te zeggen 🤣
    Maar de antwoord is simpel mannen hebben 2 'n’ meer dan vrouwen
  5. Eergisteren - Gisteren - Vandaag
     

De winner is @TijtheMan 

Reputatie 7
Badge +8

Whoohoo 😎. Ik ga eens kijken of ik voor morgen iets leuks in elkaar kan draaien 😁

Reputatie 7
Badge +13

@TijtheMan Ik ben benieuwd :-) . 

 

Reageer