Een sterk verhaal over telecommunicatie

  • 21 June 2023
  • 25 reacties
  • 474 keer bekeken
Een sterk verhaal over telecommunicatie
Reputatie 7
Badge +16

Schrijf je mee?

Geen vraag en antwoord, maar laten we grappige en/of onwaarschijnlijke verhaaltjes waarin telecommunicatie een belangrijke rol speelt, met elkaar delen. Het mag ook een waargebeurd verhaal zijn. 

Denk bijvoorbeeld aan grappige ervaringen met telefoongesprekken, tekstberichten, mobiele apps of technische ongelukjes. 

Reageren en stemmen op je favoriete verhaal (door middel van een like) vind ik leuk! 


25 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Ik trap af!

Stel je voor dat er een nieuwe spraakherkenningstechnologie wordt geïntroduceerd, die zo geavanceerd is dat het telefoonnummers kan herkennen en automatisch gesprekken kan verbinden. Deze technologie werkt top, totdat er een vreemd probleem optreedt.

Op een dag begint de spraakherkenningstechnologie telefoonnummers te verwarren met bekende liedjes en geluiden. Elke keer dat iemand een telefoonnummer probeert in te voeren, begint de stem assistent een vrolijk liedje te zingen of laat een geluid horen, in plaats van het nummer te bellen.
Zie je het voor je? Ineens keihard geblaat van een geit of “ik heb een BOOOOOOOT”.

De verwarde en verraste gezichten zijn hilarisch. Denk je te gaan bellen met familie, vrienden of zakelijke contacten, luister je ineens naar één of andere serenade van Lionel Richie...
Telecomproviders worden overspoeld met telefoontjes van mensen die niet begrijpen wat er aan de hand is. Ze moeten snel reageren om het probleem op te lossen en de spraakherkenningstechnologie te corrigeren. 

Het verhaal verspreidt zich als een lopend vuurtje op sociale media en mensen delen hun grappige ervaringen met de zingende spraak assistent. Uiteindelijk lossen telecomproviders het probleem op en keert de spraakherkenningstechnologie terug naar normaal functioneren. Het incident wordt een herinnering aan de eigenaardigheden van technologie en de onverwachte wendingen die kunnen optreden. 

Reputatie 7
Badge +30

Ik lees graag mee op LinkedIn, daar is van alles te vinden. Soms gaat er een mailwisseling ‘viral'. Vaak gaat het dan om potentiële werkgevers/recruiters die per abuis een mail doorsturen in plaats van een mail beantwoorden. Dat levert dan onderstaande op:

Coolblue pakte dit overigens heel leuk op destijds en boden hun excuses aan voor deze misser.

Reputatie 7
Badge +7

Ik lees graag mee op LinkedIn, daar is van alles te vinden. Soms gaat er een mailwisseling ‘viral'. Vaak gaat het dan om potentiële werkgevers/recruiters die per abuis een mail doorsturen in plaats van een mail beantwoorden. Dat levert dan onderstaande op:

Coolblue pakte dit overigens heel leuk op destijds en boden hun excuses aan voor deze misser.

Daar had ik op gereageerd met:

Beste …,

Smakelijk, ik heb gisteren ook pannenkoeken gehad.

Fijn om te horen dat er geen proefperiode is. Tot maandag.

Met een glimlach,

Naam

Reputatie 7
Badge +30

Dit doet me denken aan wat ik eens had, hier op het forum, een paar jaar geleden. Ik had op dat moment twee topics in behandeling van twee verschillende klanten, met ook elk een eigen probleem. Maar, er zaten wel een paar overeenkomsten in. 

'k was al een dag of wat met beiden bezig, en er was in beide topics weer een reactie van de topic starters gekomen. Dus het was weer aan mijn om te reageren. Voor beiden moest ik het een en ander uitzoeken in systemen. Zo gezegd zo gedaan, ik begon met het ene topic, deed het uitzoeken, schreef een uitgebreid bericht en plaatste dat. 

Daarna was het wel zo'n beetje tijd voor pauze. Vervolgens ging ik met het tweede topic aan de slag. Deed m'n uitzoekwerk, schreef een bericht. Pakte het topic erbij om dat bericht te plaatsen. En zag dat daar al mijn eerdere bericht stond… Die eigenlijk bedoeld was voor de andere klant. En die ik dus per abuis in het verkeerde topic had geplaatst 😁

 

Ik kon het ook niet meer stiekem aanpassen, de klant had al gereageerd. En omdat er wel wat overeenkomsten in hun problemen zaten was het ook niet overduidelijk dat het bericht niet voor hem bedoeld was. Op vriendelijke wijze zette de klant wat vraagtekens bij sommige van de dingen die ik gezegd had. Zo van, ‘dat is niet van toepassing’.

 

Dus ja, toen moest ik toch maar even met de billen bloot en opbiechten dat ik niet helemaal goed had opgelet 😄 Gelukkig nam hij het goed op, en gingen we het met het juiste bericht verder.

Midden jaren ‘90 :

KPN of heette het toen nog PTT? had toen een wekservice via de telefoon.

Vervangend afdelings chef ging tussen de middag in de kantine eten.

Ik de wekservice ingeschakeld op mijn telefoon, 2 minuten voor wektijd doorgeschakeld naar zijn toestel. 2 minuten na wektijd doorschakeling weer uit.

Toen die terug kwam van eten was het lachen.

Hij : wat ik nou meegemaakt heb, gaat mijn telefoon en zegt er iemand “goede middag, het is kwart over 12”

Uiteraard hebben we meegedacht wat het kon zijn 🤣🤣

Reputatie 7
Badge +16

Vroeger had ik een sollicitatieprocedure lopen bij Google, geweldige ervaring trouwen ;)  Tijdens het tweede gesprek (telefonisch) zat er op een gegeven moment een of andere buurman als een gek aan de deurbel waardoor ik door de stres per ongeluk wat woordjes eruit gefloept heb die ik er niet uit moest floepen, naja dat was einde procedure haha 🤣 Was in 2012 ongeveer 😜

Iets met timing en het was ook niet normaal aanbellen 😅😆

Reputatie 7
Badge +7

Vorige week via Teams in gesprek met een collega. De collega vraagt of ik op datum x nog ruimte in de agenda heb om te kijken naar change z. Mijn Watch licht op en Siri antwoord met: “op deze datum heb je nog geen afspraak staan”. Er valt een stilte en vervolgens twee verbaasde blikken in de camera als resultaat.

(bij mij viel er even stilte omdat door mijn hoofd schoot op welke ongewenste momenten Siri zich kan gaat bemoeien met een gesprek)

Reputatie 5
Badge +2

Ergens in de 80’er jaren had mijn telefoonlijn opeens geen verbinding meer, een kennis heeft toen voor mij daarvan een storingsmelding doorgegeven aan, destijds nog, PTT.

De volgende dag rinkelde mijn telefoon doordat ik werd gebeld door een medewerker van PTT met de vraag: meneer, er was voor dit nummer een storing gemeld, doet uw telefoon het weer?

Toen ik zei “bij mijn weten niet” kwam de beteuterde reactie o, dan gaan we verder zoeken. 😂

Reputatie 7
Badge +7

Eind jaren ‘60 verhuisden we naar een, toen nog, nieuwe wijk in het oosten van Rotterdam. Een hoge  flat van zo’n 14 verdiepingen. Wij woonden er net, met zo’n 40 andere gezinnen in een soort niemandsland. In de kelder waren de ‘stap58’ kasten duidelijk aanwezig, met daaraan de bekende blauwe kabels. Wij wilden op een gegeven moment gaan bellen, dus hoorn eraf en proberen een nummer te draaien... Het was nog geen druktoets exemplaar, die kwam pas later.

Wat schetst onze verbazing… geen kiestoon, maar… muziek. Hoorn weer op de haak en nog een keer of wat proberen…. Wat bleek?

Er was brand geweest door vandalisme en de kabels waren aan elkaar gesmolten, de muziek was afkomstig van de ‘draadomroep’, die op zijn laatste eindjes liep. Dankzij gewiekste monteurs hadden we snel weer een werkende verbinding! 

Reputatie 7
Badge +7

Eind jaren ‘60 verhuisden we naar een, toen nog, nieuwe wijk in het oosten van Rotterdam. Een hoge  flat van zo’n 14 verdiepingen. Wij woonden er net, met zo’n 40 andere gezinnen in een soort niemandsland. In de kelder waren de ‘stap58’ kasten duidelijk aanwezig, met daaraan de bekende blauwe kabels. Wij wilden op een gegeven moment gaan bellen, dus hoorn eraf en proberen een nummer te draaien... Het was nog geen druktoets exemplaar, die kwam pas later.

Wat schetst onze verbazing… geen kiestoon, maar… muziek. Hoorn weer op de haak en nog een keer of wat proberen…. Wat bleek?

Er was brand geweest door vandalisme en de kabels waren aan elkaar gesmolten, de muziek was afkomstig van de ‘draadomroep’, die op zijn laatste eindjes liep. Dankzij gewiekste monteurs hadden we snel weer een werkende verbinding! 

Mooi die oude verhalen. Ik zou dit wel eens willen bezoeken in de vakantie.

https://www.houwelingtelecommuseum.nl
Iemand al eens geweest?

Reputatie 7
Badge +7

https://www.rijnmond.nl/nieuws/1704292/honderd-jaar-oud-rotterdams-monument-ziet-er-niet-uit-maar-telefonie-erfgoed-wordt-nu-aangepakt

Reputatie 7
Badge +12

Eind jaren ‘60 verhuisden we naar een, toen nog, nieuwe wijk in het oosten van Rotterdam. Een hoge  flat van zo’n 14 verdiepingen. Wij woonden er net, met zo’n 40 andere gezinnen in een soort niemandsland. In de kelder waren de ‘stap58’ kasten duidelijk aanwezig, met daaraan de bekende blauwe kabels. Wij wilden op een gegeven moment gaan bellen, dus hoorn eraf en proberen een nummer te draaien... Het was nog geen druktoets exemplaar, die kwam pas later.

Wat schetst onze verbazing… geen kiestoon, maar… muziek. Hoorn weer op de haak en nog een keer of wat proberen…. Wat bleek?

Er was brand geweest door vandalisme en de kabels waren aan elkaar gesmolten, de muziek was afkomstig van de ‘draadomroep’, die op zijn laatste eindjes liep. Dankzij gewiekste monteurs hadden we snel weer een werkende verbinding! 

Mooi die oude verhalen. Ik zou dit wel eens willen bezoeken in de vakantie.

https://www.houwelingtelecommuseum.nl
Iemand al eens geweest?

Zeker! Helaas wel buiten openingstijden maar het is schitterend! Aanrader voor iedereen.

Reputatie 7
Badge +12

Ergens in de 80’er jaren had mijn telefoonlijn opeens geen verbinding meer, een kennis heeft toen voor mij daarvan een storingsmelding doorgegeven aan, destijds nog, PTT.

De volgende dag rinkelde mijn telefoon doordat ik werd gebeld door een medewerker van PTT met de vraag: meneer, er was voor dit nummer een storing gemeld, doet uw telefoon het weer?

Toen ik zei “bij mijn weten niet” kwam de beteuterde reactie o, dan gaan we verder zoeken. 😂

Dit doe ik ook nog vaak, maar dan aan de kant van de monteur. PSTN lijnen zijn er gelukkig niet zo veel maar het zijn wat rottere storingen omdat er 48v op de lijn staat en je daardoor wat lastiger kan meten. Maar soms lukt het om toch te meten dat er bijvoorbeeld een kabeltje niet goed zit en kan je deze corrigeren zonder bij de klant langs te gaan. Dat gesprek met “U neemt de telefoon op, dus nog een fijne dag gewenst” is altijd wel grappig.

Reputatie 7
Badge +7

Eind jaren ‘60 verhuisden we naar een, toen nog, nieuwe wijk in het oosten van Rotterdam. Een hoge  flat van zo’n 14 verdiepingen. Wij woonden er net, met zo’n 40 andere gezinnen in een soort niemandsland. In de kelder waren de ‘stap58’ kasten duidelijk aanwezig, met daaraan de bekende blauwe kabels. Wij wilden op een gegeven moment gaan bellen, dus hoorn eraf en proberen een nummer te draaien... Het was nog geen druktoets exemplaar, die kwam pas later.

Wat schetst onze verbazing… geen kiestoon, maar… muziek. Hoorn weer op de haak en nog een keer of wat proberen…. Wat bleek?

Er was brand geweest door vandalisme en de kabels waren aan elkaar gesmolten, de muziek was afkomstig van de ‘draadomroep’, die op zijn laatste eindjes liep. Dankzij gewiekste monteurs hadden we snel weer een werkende verbinding! 

Mooi die oude verhalen. Ik zou dit wel eens willen bezoeken in de vakantie.

https://www.houwelingtelecommuseum.nl
Iemand al eens geweest?

Zeker! Helaas wel buiten openingstijden maar het is schitterend! Aanrader voor iedereen.

Leuk. Momenteel moet ik helaas even andere prioriteiten stellen maar door je reactie weet ik wel dat een bezoekje op de wish lijst komt.

Reputatie 7
Badge +7

Een telecomklassieker komt natuurlijk van Herman Finkers, bij deze de quote van Herman: 

Toen de telefonie nog in de kinderschoenen stond, schijnt elke abonnee in Almelo een eencijferig telefoonnummer te hebben gehad. Een archivaris heeft het uitgezocht en het blijkt dat er in die tijd precies negen abonnees zijn geweest. De familie Ten Cate had telefoonnummer 1; Scholten had 2; Van Heek had 3; de Katoenmij had 4; Schuttersveld had 5; Bendien had 6; Spanjaard had 7; Nijhuis had een geheim telefoonnummer en Dijkers had 9

Reputatie 7

Destijds heb ik Nijhuis nog geprobeerd te bellen maar ik kon zijn nummer niet vinden.

Badge

Door onjuiste kennis van de feiten kan het daardoor zo gaan zijn dat je bij Odido moeten opzeggen om naar Odido over te stappen.

🤣

Reputatie 7
Badge +19

Er schiet mij een verhaal te binnen van een nicht(je) van mij. Haar partner had zo'n oude vintage telefoon gekocht met een ouderwetse draaischijf en ook daadwerkelijk aangesloten. 

 



Alleen wist mijn nichtje niet dat, dat daadwerkelijk dat toestel in gebruik was. Bij het afstoffen heeft zij per abuis 112 gebeld. Door 112 te draaien. Nietsvermoedend is zij verder gegaan met het het huishouden,

Ze werd teruggebeld omdat men een serieus incident vermoedde. Nietsvermoedend bleef ze bij hoog en laag volhouden niet 112 gebeld te hebben. Het liep allemaal met een sisser af, geen boete voor een prank call. 

@emielstroeve nee er waren 10 abonnees, 9 gewone nummers en nr 10 had een geheim nummer. Ik heb het idee dat ik die show nog op video heb liggen

Reputatie 7
Badge +7

Mijn grootouders waren de eersten van het dorp waar zij woonden, die telefoon kregen. Wat was hun telefoonnummer, denken jullie?

Jazeker: 1

Mijn moeder heeft nog een foto van de winkel van mijn grootouders. Met op de winkelruit het telefoonnummer in plakletter(s), of misschien wel geschilderd. 

Reputatie 7
Badge +7

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een bijdrage heb geleverd aan dit mooie stukje forum over telecommunicatie.

In mijn jeugd reed ik veelvuldig de NOB radio trucks achterna, welke werden ingezet voor de zg. zomertours in het land. Bekendste is wel de TROS Zomertour of ‘Veronica komt naar je toe deze zomer’ uitzendingen. In de podcastreeks ‘radioreuzen’ van Radio 5 is dit fenomeen ook behandeld, in de aflevering van 2 augustus 2023.

Wat heeft dit met PTT of KPN te maken? Wel, de verbindingen werden verzorgd door PTT middels een muzieklijn en een spreeklijn (voor communicatie met de eindregie in Hilversum). Vaak werden bij locatie uitzendingen middels een 5 aderig draadje (STAP kabel) verbinding gemaakt in een patch kast van bijv. een gemeentehuis of andere locatie. Het grappige is wel, dat de verbindingen wel via dezelfde route moest worden ‘geschakeld’, want anders is het linkse kanaal ‘eerder’ in Hilversum dan het rechtse kanaal. Ook wel twisted pair genoemd. Ik kan mij ook uitzendingen herinneren met ‘overspraak’, waarbij de zg. kiezers (pulsen) te horen waren in zachte muziek passages. Hieronder een foto met een verbinding met Hilversum


 

 

Reputatie 7
Badge +7

In het kader van het vorige bericht: Hier een voertuig van KPN Broadcast Services, in actie bij de Rotterdam Marathon van 2022

Verzorgt de noodzakelijke verbindingen.

Reputatie 7
Badge +7

Vorige week een bezoekje gebracht aan onze mooie provincie Drenthe voor een weekje vakantie, ook een bezoekje gebracht aan het mooie Groningen… je wordt daar begroet met een bekend bedrijf…

 

Reputatie 7
Badge +16

Oooh, @driemaster! Had het even gezegd!
 


Ik had zo de rode loper voor je uitgerold!! In stijl een kopje koffie drinken, haha!

Hoe was je weekje Drenthe en dagje Groningen?​​​​​​​

Reputatie 7
Badge +7

Cool! Hadden we gelijk Louis kunnen meenemen…🐈

Het was weer echt genieten in het noorden. Bij Exloo lekker de bossen in. Ook even gewinkeld in Groningen. Qua weer had het beter gekund, maar dat mag de pret niet drukken. 
 

Reageer