Vraag

Interesse: Wat kan de Voxsentinel?

  • 6 April 2024
  • 16 reacties
  • 237 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +9
VoxSentinel

Tijdens een (legaal 😉) kijkje in een oude fabriek die gesloopt zal worden, trof ik een Voxsentinel aan in een serverrack. Hij ziet er uit als dat ding hierboven die ik van Google Image geplukt heb, maar in dit geval was de front voorzien van een KPN Telecom-cover.

Wat is dit precies? Een oude telefooncentrale? Of iets anders?
Ik ga zeker niet uit van een VOIP/SIP server ofzo, omdat dat niet in de tijd van het oude KPN Telecom logo past die op de voorkant van de daadwerkelijke device pronkt.

Op internet wordt ik niet echt veel wijzer, en VoxSentinel lijkt mij een typische KPN branding te zijn, zoals KPN vaker deed met het woord Vox.

Kan iemand mij meer vertellen over dit beestje? Just interesting. 😉
Wie weet kan ik er nog wel wat mee als ik hem kan overnemen, alhoewel ik het een zeer kleine kans geef….


16 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Het schijnt een switch of een hub te zijn @AriënC 

https://www.notebook-traum.de/shop/multimedia/switches-und-hubs/voxsentinel-ptt-telecom-90-8500/

 

Reputatie 7
Badge +12

Hoi @AriënC :)
Zelf heb ik oprecht geen idee wat dit precies is!

Misschien dat @Ik_Combineer een idee heeft? Die is vaak goed op de hoogte als het om dit soort zaken gaat. Zal hem hier van de week ook eens even in de groep gooien mocht @Ik_Combineer het ook niet weten. Ben zelf inmiddels ook wel wat nieuwsgierig geworden haha. 

Reputatie 7
Badge +20

Wat een bijzonder ding! Ik ben hier ook wel benieuwd naar, klinkt als een beveiligingsding. Ik ben ook wel benieuwd waarom er een sleutel in gaat😅

Reputatie 3

Een Voxsentinel was een inbel modem om via een analoge telefoonlijn in te bellen in de Pabx bedrijf telefooncentrale.

leuk nostalgie 

Reputatie 3

een inbel modem werd gebruikt door KPN om beheer uit te voeren in de bedrijf telefooncentrale 

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb nog een paar collega’s welke vroeger op de vaste verbindingen hebben gewerkt, dit was iets te ver voor mijn tijd.

Reputatie 7
Badge +12

Zoekt en gij zult vinden.

 

Dit is een modem voor beheer op afstand bij de oude groot zakelijke telefooncentrales (PABX)

Beheer op afstand werd door PTT verzorgd, en zat vast aan servicecontracten. Eerst had deze afdeling de naam SOA (Service Op Afstand). Niet helemaal een sjieke naam, dit werd later gewijzigd naar SOL (Service On Line) 😀

— Dick, grandioze collega welke al jaar en dag als zakelijke monteur voor KPN werkt.

Reputatie 7
Badge +20

Wat gaaf!

Reputatie 2

De foto is een model vanuit de periode van IBM netwerken, in dit model zit al wel een moederboard voor het aansluiten van een toetsenboard ,een monitor en harddisk waar de gegevens van de PABX op werden verzameld qua callrecord. Ook verzorgde dit model de kostenregistratie. 

Het beheer op afstand liep altijd via een losse analoge lijn of ISDN-2 waarop vanuit KPN kon worden ingebeld om service op afstand te kunnen uitvoeren. De grote bedrijfstelefooncentrale (PABX) werd meestal gevoed door een ISDN-30 bundel. Zo kon men via een 2 M/bit verbinding 30 ISDN kanalen vervoeren. Op ieder ISDN kanaal kon een in of uitgaand gesprek worden gevoerd.

Bedienen van de Vox Sentinel kon inderdaad alleen als men de sleutel had, zeg maar een voorloper van de digitale sleutelkluis zoals we dit bij Vault kennen.

Reputatie 7
Badge +20

Wat leuk dat je ook een account hebt aangemaakt @Dick v W! En voor je uitgebreide toelichting! 
Ik vond het ook wel bijzonder hoe weinig erover te vinden was op internet 😊

Reputatie 7
Badge +16

Kan iemand mij meer vertellen over dit beestje? Just interesting. 😉
Wie weet kan ik er nog wel wat mee als ik hem kan overnemen, alhoewel ik het een zeer kleine kans geef….


Leuke vraag, @AriënC! Kun je er nog wat mee?

Reputatie 7
Badge +9

Hoewel ik niks met de VoxSentinel kan doen (zal waarschijnlijk bij de ontmanteling van het pand in de container gaan), vind ik het wel interessant om te zien wat voor apparaat het is. Maar misschien, als het lukt, zal ik hem meenemen om het beestje eens te ontleden.

Ik denk overigens dat deze niet eens meer door KPN gebruikt wordt. Of zou ik mij hierin vergissen?

Reputatie 7
Badge +12

Als @Dick v W zijn instellingen niet heeft aangepast krijgt die nu een e-mail voor de tag. Maar aangezien het om ISDN gaat weet ik vrij zeker dat het niet meer in gebruik is.

Reputatie 7
Badge +12

Hoewel ik niks met de VoxSentinel kan doen (zal waarschijnlijk bij de ontmanteling van het pand in de container gaan), vind ik het wel interessant om te zien wat voor apparaat het is. Maar misschien, als het lukt, zal ik hem meenemen om het beestje eens te ontleden.

Ik denk overigens dat deze niet eens meer door KPN gebruikt wordt. Of zou ik mij hierin vergissen?

Ik denk het eigenlijk ook niet @AriënC maar dan begeef ik me wel een klein beetje op glad is omdat het wel een aanname is! 

Reputatie 7
Badge +9

Hoewel ik niks met de VoxSentinel kan doen (zal waarschijnlijk bij de ontmanteling van het pand in de container gaan), vind ik het wel interessant om te zien wat voor apparaat het is. Maar misschien, als het lukt, zal ik hem meenemen om het beestje eens te ontleden.

Ik denk overigens dat deze niet eens meer door KPN gebruikt wordt. Of zou ik mij hierin vergissen?

Ik denk het eigenlijk ook niet @AriënC maar dan begeef ik me wel een klein beetje op glad is omdat het wel een aanname is! 

Ik lees dat het een ISDN-apparaat is. Maar ISDN wordt tegenwoordig niet meer gebruikt. En het nummer wat op een stickertje van de VoxSentinel staat, voorgaand met SOL (Service On Line, wat @Ik_Combineer al vertelde) bestaat overigens ook niet meer.
 

Schenken aan een museum ?
bv deze :

Je kunt ze zelfs een email sturen !
Weet ik uit ervaring.

Reageer