KPN stimuleert fiets voor woon-werkverkeer

  • 22 June 2023
  • 28 reacties
  • 479 keer bekeken
KPN stimuleert fiets voor woon-werkverkeer
Reputatie 7
Badge +16

Elke fietskilometer levert medewerker € 0,40 netto op én KPN betaalt mee aan een (elektrische) fiets
 

KPN gaat medewerkers stimuleren én belonen die de fiets pakken naar het werk. Als eerste bedrijf in Nederland biedt KPN een netto kilometervergoeding van € 0,40 per fietskilometer aan. In combinatie met een aantrekkelijk lease fietsplan kunnen collega’s tegen hele lage kosten een (elektrische) fiets rijden. Wie één dag per week naar kantoor fietst met een reisafstand van 15 km enkele reis, rijdt een gemiddelde elektrische fiets al bijna voor niets. En voor wie nog meer fietst, is de regeling extra voordelig.
 

KPN wil serieus bijdragen aan de vermindering van CO₂-uitstoot en heeft als ambitie om in 2040 0% uitstoot te realiseren over de gehele keten, inclusief zakelijke reizen. Daarom is KPN ook aangesloten bij de Coalitie Anders Reizen, een netwerk van ruim 70 grote werkgevers die hun mobiliteit drastisch willen verduurzamen. Carlo Steenvoorden, verantwoordelijk voor mobiliteit bij KPN: “Duurzaamheid betekent voor ons dat we de impact op onze omgeving willen minimaliseren en tegelijkertijd een positieve bijdrage willen leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Mobiliteit is zo’n vraagstuk. Maar hoe maken we het aantrekkelijk om te kiezen voor de fiets en het OV? Daar is een gedragsverandering voor nodig. Wij denken dat dit gaat lukken door duurzame vervoerskeuzes te stimuleren én te belonen: hoe beter voor het milieu, hoe beter voor je portemonnee.”

Unieke regeling

Daarom krijgt iedere collega in dienst van KPN de mogelijkheid om voordelig een fiets te rijden via het nieuwe leaseplan. Voor elke fietskilometer, betaalt KPN € 0,40 netto. De vergoeding geldt ook bij gebruik van een eigen fiets en voor de kilometers die naar een station worden afgelegd. Steenvoorden vervolgt: “Nederland is fietsland bij uitstek, de fiets zou dan ook samen met het ov, hét vervoersmiddel moeten zijn voor Nederlanders om elke dag mee naar het werk te reizen. Met een fietsregeling als deze in combinatie met een ov-kaart en onze kantoren die dicht bij ov staan, ben ik er van overtuigd dat steeds meer KPN’ers voor duurzaam reizen kiezen. Het zou toch fantastisch zijn als KPN’ers gemiddeld 30 kilometer per week fietsen!”

Keuzevrijheid

De fietskilometervergoeding en het lease fietsplan zijn onderdeel van het vernieuwde mobiliteitsaanbod van KPN dat per 1 augustus in gaat. KPN stimuleert duurzame vervoersopties maar biedt maximale keuzevrijheid en ruime vervoersmogelijkheden voor alle collega’s, ook wanneer fietsen geen optie is. Zo is er een aantrekkelijk aanbod voor een elektrische private leaseauto, zijn er deelauto’s en afdelingsauto’s beschikbaar en krijgen collega’s die met hun eigen auto reizen € 0,23 cent netto per kilometer.

Bron en een artikel op NOS 
 

Als je de mogelijkheid hebt op één aspect van je woon-werkverkeer te veranderen, wat zou jij dan kiezen? Kortere reistijd, het verkeer verminderen, de kosten verlagen of iets anders misschien? En waarom zou je voor die specifieke verandering kiezen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Ik zou zelf wel graag iets meer natuur willen op de wandeling naar kantoor, anderzijds heb ik er natuurlijk zelf voor gekozen in de stad te gaan wonen dus ik vind dat ik niet echt mag klagen 😅
Wandelkilometers tellen helaas ook niet als fietskilometers maar ik snap ook wel dat dat lastig te handhaven is.

Reputatie 7
Badge +8

Dit lijkt wel zoon verlate 1 april grap

Reputatie 5
Badge +8

Ik zou zelf wel graag iets meer natuur willen op de wandeling naar kantoor, anderzijds heb ik er natuurlijk zelf voor gekozen in de stad te gaan wonen dus ik vind dat ik niet echt mag klagen 😅
Wandelkilometers tellen helaas ook niet als fietskilometers maar ik snap ook wel dat dat lastig te handhaven is.


Fiets aan de hand. Technisch gezien maak je hiermee dan alsnog kilometers met de fiets (inclusief slijtage aan de banden).


Voor mij zou het legaliseren van elektrische voertuigen een mooie verandering zijn. Het heeft wel wat om met bv. een Onewheel naar het werk te gaan. Wind in de spreekwoordelijke haren, continu bezig zijn met het uitbalanceren van je lichaam en mentaal alert zijn om zo een goed voorbeeld te zijn in de bloeiende wereld van elektrische voertuigen.

Mooie regeling!

Ik fiets zelf al sinds 2017 naar kantoor. Auto was ik gewoon opeens zat iedere keer. Gebruik nu nog heel enkel auto of gewoon de trein. Dat is op 1 jaar op max 2 handen te tellen. Enkele reis is voor mij 17,8km. Dit fiets ik in 43min met 25km/u op een e-fiets. Onderweg totaal geen tijdsbesef en je fietst op de heen en terugweg lekker je hoofd leeg. Op de fiets is eke dag anders. Dit heb je in de auto niet.

Binnenkort heb ik een tuning module voor mijn fiets waarmee ik tot 35km\u ondersteuning kan krijgen. Kan ik met een knop op mijn standaard led-remote aan en uitzetten. Niemand die er ooit achterkomt. En eerlijk gezegd fiets ik nu met momenten ook al 29km\u dus al door de ondersteuning heen. Illegaal of niet. Je ziet het er niet aan af. En een fiets heeft geen maximum snelheid 😋

Gisteren had ik mijn huidge fiets precies een half jaar in bezit. Zit nu letterlijk net over de 3000km heen qua totale afstand en fiets geeft geen krimp. Krijg gewoon mijn normale km vergoeding. Dus heb niks te klagen. Is ongeveer 1000 per jaar dus na 5 jaar terug verdiend en dan wordt het wel tijd voor iets anders met 30k op de teller denk ik.

 

Enige waar je aan moet werken is je mindset en niet gehaast zijn. Van op de tijd letten wordt je moe en krijg je stress omdat alles dan snel snel moet,…

 

Ps. Geen oordopjes met muziek dragen onderweg. Dan krijg je nog een wat mee van de natuur om je heen!

Binnenkort heb ik een tuning module voor mijn fiets waarmee ik tot 35km\u ondersteuning kan krijgen. Kan ik met een knop op mijn standaard led-remote aan en uitzetten. Niemand die er ooit achterkomt. En eerlijk gezegd fiets ik nu met momenten ook al 29km\u dus al door de ondersteuning heen. Illegaal of niet. Je ziet het er niet aan af. En een fiets heeft geen maximum snelheid 😋

 

Maar op snelle fietsen (meer dan 25 km/uur?) wel een helm plicht.

 

Reputatie 7
Badge +16

Mooi initiatief!!

Zelf ga ik voor mijn grootste opdrachtgever met de auto naar station (want ik ben altijd te laat voor de fiets… Iets met een te goede planning die altijd ietsjes uitloopt) van vanaf daar naar het kantoor van m’n opdrachtgever. 

Als ik een ding zal aanpassen is het korte reistijden en betere aansluitingen. Het noorden is niet goed genoeg ontsloten met de rest van ‘t land. 

Het is niet slim van KPN om in dit forum over personeelsvergoedingen te gaan praten, dat is een interne zaak van KPN en haar medewerk(st)ers.

Klanten c.q. forumleden hebben er totaal geen voordeel bij omdat soort interne personeelsaangelegenheden te weten.

Snel verwijderen dit topic.

 

Reputatie 7
Badge +7

Zou een hometrainer fiets ook tellen bij het thuiswerken? 😀

Hoewel er wel verbetering is zou ik de fiets infra wel beter willen zien. De route naar kantoor is niet echt fietsvriendelijk (delen zelfs geen fietspad) en daarnaast zijn de fietskelders ook vaak een ondergeschoven kindje in de kantoren.

@JanD lijkt mij een deug topic, zo van kijk eens hoe groen we bezig zijn.

Reputatie 7
Badge +7

@JanDlijkt mij een deug topic, zo van kijk eens hoe groen we bezig zijn.

https://www.overons.kpn/nl/kpn-voor-nederland/duurzaamheid

Elke dag een beetje groener 😎

Links- of rechtsom hebben we allemaal onze eigen verantwoordelijkheid om het een beetje leefbaar te houden. Ik vind het wel een goede ontwikkeling dat een bedrijf via de portemonnee medewerkers een zetje geeft.

Reputatie 7
Badge +18

@JanD Zo intern is het niet hoor. 🙂

Bron en een artikel op NOS 

 

@JanD Zo intern is het niet hoor. 🙂

Bron en een artikel op NOS 

 

Met alle respect, ik vind  het geen onderwerp voor een forum.

Wij als forumleden hebben er totaal niets aan.

 

Reputatie 7
Badge +15

@JanD Ik snap dat het topic voor jou geen functie heeft. Toch staan er ook positieve reacties in dit topic.

Niet alle forum topics zijn voor iedereen interessant.

Als het wil lezen kun je het lezen. Als je het niet wil lezen zijn er nog genoeg andere topics die voor jou misschien wel interessant zijn. 

Reputatie 7
Badge +18

@JanD Dat mag je vinden! Ik krijg ook regelmatig topics over hoe KPN bijdraagt aan het milieu binnen, daarnaast is duurzaamheid één van onze kernwaarden dus ik zou het als klant prettig vinden om te weten hoe mijn provider daar aan bijdraagt. 

Als dit topic voor jou niks toevoegt mag je het gerust negeren. 🙂 Laten we het nu weer on topic houden: 

 

Als je de mogelijkheid hebt op één aspect van je woon-werkverkeer te veranderen, wat zou jij dan kiezen? Kortere reistijd, het verkeer verminderen, de kosten verlagen of iets anders misschien? En waarom zou je voor die specifieke verandering kiezen?

 

@Sanne_M @Shyrin_ mijn werkgever kwam 2 dagen terug ook in het nieuws op de NOS iets met tv en website. En iets over een klimaatbudget. Dit soort dingen hoeft niet intern. Bedrijven kloppen momenteel alleen maar aan met vragen over hoe zij het weer voor hun eigen werknemers in welke vorm dan ook kunnen realiseren!

Reputatie 7
Badge +12

Als je de mogelijkheid hebt op één aspect van je woon-werkverkeer te veranderen, wat zou jij dan kiezen? Kortere reistijd, het verkeer verminderen, de kosten verlagen of iets anders misschien? En waarom zou je voor die specifieke verandering kiezen?
 

Ik zou ook wel op de fiets willen, denk dat ik al gauw tussen de 100 en 200km maak op sommige dagen. Dat is gewoon €40/80

Denk wel dat KPN klanten daar dan minder blij van worden, ik zie het al helemaal voor me; “oeps, me schroevendraaier vergeten. Ik ben over drie uur terug”

 

Maar zonder gekheid, minder verkeer op de weg zou het voor mij zijn. Ik kan niet dichter bij huis werken en de kosten voor mijn vervoer zijn 100% voor KPN. Of misschien een elektrische bus, een hoop collega’s hebben hem al maar ik behoud mijn CNG bus tot 2026 helaas. Kan dat bijna nergens tanken.

Of misschien een elektrische bus, een hoop collega’s hebben hem al maar ik behoud mijn CNG bus tot 2026 helaas. Kan dat bijna nergens tanken.

Misschien off-topic, maar ik ben hier wel benieuwd naar:

Rijden de monteurs met een diesel bus op HVO?Ook dat is lastig te tanken, maar is wel milieuvriendelijker dan diesel.

Reputatie 7
Badge +28

Als je de mogelijkheid hebt op één aspect van je woon-werkverkeer te veranderen, wat zou jij dan kiezen? Kortere reistijd, het verkeer verminderen, de kosten verlagen of iets anders misschien? En waarom zou je voor die specifieke verandering kiezen?

Gelukkig werk ik tegenwoordig grotendeels vanuit huis.

Fietsen naar kantoor is voor mij (gezien de afstand) geen optie, maar het aanpakken van de rotonde bij Gieten zou een grote verbetering opleveren. Als de N34 over de rotonde heen geleid kan worden, dan zou dat heel veel oponthoud schelen op de N34.

Iemand van kpn die mijn declaratie kan verwerken? Heb onderhand een aardig zakcentje bij elkaar gefietst,.. dit is ongeveer 6 maanden fietsen,... Valt nog mee 😅

 

Reputatie 7
Badge +7

Iemand van kpn die mijn declaratie kan verwerken? Heb onderhand een aardig zakcentje bij elkaar gefietst,.. dit is ongeveer 6 maanden fietsen,... Valt nog mee 😅

 

https://jobs.kpn.com/nl/nl
 

Ik bedenk me nu een mooi automation projectje om de fietsdeclaties automatisch te verwerken. 

De ruimhartige stimulans lijkt te werken als ik een aantal reacties lees. Meer bewegen, fitte medewerkers, besparing op trein en auto, minder files. 

Reputatie 7
Badge +12

Of misschien een elektrische bus, een hoop collega’s hebben hem al maar ik behoud mijn CNG bus tot 2026 helaas. Kan dat bijna nergens tanken.

Misschien off-topic, maar ik ben hier wel benieuwd naar:

Rijden de monteurs met een diesel bus op HVO?Ook dat is lastig te tanken, maar is wel milieuvriendelijker dan diesel.

@martijn197108 collega’s die net worden aangenomen hebben vaak een kortdurende leasewagen tot ze een groene wagen krijgen. Dit is vaak gewoon e95 of diesel. Maar onze groene kenmerkende wagens zijn allemaal elektrisch, CNG of HVO zo ver ik weet. Ook management rijdt in elektrische auto’s. 
Het is de bedoeling om het gehele wagenpark elektrische te krijgen, maar probeer maar eens 1000e wagens te bestellen zonder lever problemen…. 

Reputatie 7
Badge +16

Zijn wel grote orders haha, ik had al een probleem met het aanschaffen van een auto 😉😂 Als je veel rijd is elektrisch ook veel goedkoper. 

Reputatie 7
Badge +16

Iemand van kpn die mijn declaratie kan verwerken? Heb onderhand een aardig zakcentje bij elkaar gefietst,.. dit is ongeveer 6 maanden fietsen,... Valt nog mee 😅

 


Bij het openen van dit topic, moest ik ook aan jou en jouw super fiets denken, @JB22_ 😉😅. Wat een afstand! Nu al, haha!

@Shyrin_ 

Fietsen blijft wel doorgaan hoor! Pre corona tijd fietste ik 5x per week naar kantoor. Kwam ik wekelijks op 180km. Nu is dit ong 120km. Maar ook prima en fiets is momenteel helaas niet zo super,... De Led remote gaf vorige week dagelijkse foutmeldingen met motorstoringen tot gevolg,... Iets met nulletjes en eentjes die niet goed communiceren, waarna er geen ondersteuning meer is. En opnieuw aan/uitzetten boos geen soelaas helaas. Dus aan de beademing geweest. Ook heeft de fiets minor software updates gekregen die alleen via de fietsenmaker uitgevoerd worden. (Naast de reguliere die ik zelf elk kwartaal krijg)

Fietsenmaker is fietsenmaker en Bosch is Bosch, herkenbaar issue (Bosch heeft dit één keer eerder gehad) en zonder gedoe komt er gewoon een nieuwe remote op.

Fietsenmaker heeft fiets gister zelfs opgehaald (met mijn fietsenrekje mee) want fiets paste niet op z'n eigen rekje 🤣

Maar morgenavond is die met fietsenrek en al weer terug!

Reputatie 7
Badge +19

Zonder ondersteuning trapt die fiets dan ook heel zwaar? @JB22_