KPN stimuleert fiets voor woon-werkverkeer

  • 22 June 2023
  • 28 reacties
  • 475 keer bekeken
KPN stimuleert fiets voor woon-werkverkeer
Reputatie 7
Badge +16

Elke fietskilometer levert medewerker € 0,40 netto op én KPN betaalt mee aan een (elektrische) fiets
 

KPN gaat medewerkers stimuleren én belonen die de fiets pakken naar het werk. Als eerste bedrijf in Nederland biedt KPN een netto kilometervergoeding van € 0,40 per fietskilometer aan. In combinatie met een aantrekkelijk lease fietsplan kunnen collega’s tegen hele lage kosten een (elektrische) fiets rijden. Wie één dag per week naar kantoor fietst met een reisafstand van 15 km enkele reis, rijdt een gemiddelde elektrische fiets al bijna voor niets. En voor wie nog meer fietst, is de regeling extra voordelig.
 

KPN wil serieus bijdragen aan de vermindering van CO₂-uitstoot en heeft als ambitie om in 2040 0% uitstoot te realiseren over de gehele keten, inclusief zakelijke reizen. Daarom is KPN ook aangesloten bij de Coalitie Anders Reizen, een netwerk van ruim 70 grote werkgevers die hun mobiliteit drastisch willen verduurzamen. Carlo Steenvoorden, verantwoordelijk voor mobiliteit bij KPN: “Duurzaamheid betekent voor ons dat we de impact op onze omgeving willen minimaliseren en tegelijkertijd een positieve bijdrage willen leveren aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken. Mobiliteit is zo’n vraagstuk. Maar hoe maken we het aantrekkelijk om te kiezen voor de fiets en het OV? Daar is een gedragsverandering voor nodig. Wij denken dat dit gaat lukken door duurzame vervoerskeuzes te stimuleren én te belonen: hoe beter voor het milieu, hoe beter voor je portemonnee.”

Unieke regeling

Daarom krijgt iedere collega in dienst van KPN de mogelijkheid om voordelig een fiets te rijden via het nieuwe leaseplan. Voor elke fietskilometer, betaalt KPN € 0,40 netto. De vergoeding geldt ook bij gebruik van een eigen fiets en voor de kilometers die naar een station worden afgelegd. Steenvoorden vervolgt: “Nederland is fietsland bij uitstek, de fiets zou dan ook samen met het ov, hét vervoersmiddel moeten zijn voor Nederlanders om elke dag mee naar het werk te reizen. Met een fietsregeling als deze in combinatie met een ov-kaart en onze kantoren die dicht bij ov staan, ben ik er van overtuigd dat steeds meer KPN’ers voor duurzaam reizen kiezen. Het zou toch fantastisch zijn als KPN’ers gemiddeld 30 kilometer per week fietsen!”

Keuzevrijheid

De fietskilometervergoeding en het lease fietsplan zijn onderdeel van het vernieuwde mobiliteitsaanbod van KPN dat per 1 augustus in gaat. KPN stimuleert duurzame vervoersopties maar biedt maximale keuzevrijheid en ruime vervoersmogelijkheden voor alle collega’s, ook wanneer fietsen geen optie is. Zo is er een aantrekkelijk aanbod voor een elektrische private leaseauto, zijn er deelauto’s en afdelingsauto’s beschikbaar en krijgen collega’s die met hun eigen auto reizen € 0,23 cent netto per kilometer.

Bron en een artikel op NOS 
 

Als je de mogelijkheid hebt op één aspect van je woon-werkverkeer te veranderen, wat zou jij dan kiezen? Kortere reistijd, het verkeer verminderen, de kosten verlagen of iets anders misschien? En waarom zou je voor die specifieke verandering kiezen?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

28 reacties

@Jeroen_dB ik weet niet of je weet welke ik heb,... Phantom S75 automatic die weegt zonder accu iets van 27kg, accu is ook kilootje of 5. Dan jezelf nog en je werktas en alle rommel, denk aan regenjas,laadsnoer e.d. Die ik toch regelmatig ook meesleur. Nu is mijn fiets ook niet representatief. Is wel eentje uit het topsegment. Maar heb ook een eenvoudige Qwic gehad. 

Is het dan zwaar fietsen absoluut niet. Maar enkele km's door de stad zijn goed te doen. Gangetje van 16km/u dan.het hoeft niet snel,... Zelfs dan ben je vaak al sneller dan menig fietser haha! Je hoort wel het 'motorgeluid' en je merkt iets weerstand daardoor, 10km afstand vind ik dan wel weer een dingetje,... Verschilt qua de beide ebikes die ik tot nu toe heb gehad eigenlijk niks qua licht of zwaar fietsen. Je kunt het beste een paar merken proberen en dan gewoon fietsen zonder motorondersteuning.

Mijn klimaatbudget mocht ik via mijn werkgever ook besteden aan een ebike via fietsvoordeelshop.nl Een fiets koop je niet online,.. je moet echt wel even testfietsen is mijn ervaring, en om nu lokaal te testfietsen en dan online kopen is ook weer zowat😅

Heb bewust gekozen voor een fietsenmaker vlakbij kantoor. Dan is het 's morgens brengen en 's middags ophalen. Heb ik er ook geen gedoe van. En als ze hem vanaf huis ook willen halen en brengen, ook helemaal prima!

Ook handig is om niet te gaan voor de lichtste accu, op mooi weer dagen zonder al teveel tegenwind (fiets 18km van oost naar west en andersom) kan ik met een 625w accu met succes 4 enkele reizen maken (Heb ook al een rit gehad met 9% batterijverbruik op een enkele reis) Met een goeie wind houd het met 3x wel op. Dan fiets ik wel op de Tour stand. Met harde wind of vies weer of ik ben behoorlijk moe na een werkdag dan gaat standje Turbo aan. Reken dan op 2 enkele reizen, dan lust ie wel slokjes stroom hoor,.. 

 

Reputatie 7
Badge +21

Zonder ondersteuning trapt die fiets dan ook heel zwaar? ​​​​​​

Mijn ervaring met mijn e-fiets is dat als de accu leeg is, het enorm zwaar trappen is, ondanks de 7 versnellingen, dan kun je beter een gewone fiets hebben.
En zelfs met volledige ondersteuning is het viaduct in Leeuwarden hier een zware klus om erover te fietsen.
Ik denk dat het ook verschil geeft waar de motor zit en denk dat een middenmoter het beste is, maar daar zijn geloof ik de meningen over verdeeld.
Mijn fiets heeft de motor in het voorwiel.

Maar over het algemeen ben ik wel tevreden met mijn Gazelle e-fiets.

Maar het liefste loop ik, als de afstand te groot is dan pak ik de fiets.