Meer dataverkeer op KPN Netwerk: Terugblik 2023 en start 2024

  • 10 January 2024
  • 17 reacties
  • 276 keer bekeken
Meer dataverkeer op KPN Netwerk: Terugblik 2023 en start 2024
Reputatie 7
Badge +19

Gelukkig 2024! Het jaar is goed van start gegaan: Tijdens de jaarwisseling is er 18% meer data gebruikt op het KPN Netwerk. Ook is het dataverkeer het afgelopen jaar verder toegenomen. Lees je mee?

 

Verbruik mobiele data ruim 22 keer hoger dan in 2014

Tijdens de jaarwisseling is er enorm veel gebruik gemaakt van het KPN mobiele netwerk om elkaar een gelukkig nieuwjaar te wensen. Het mobiele datarecord van vorig jaar werd ruim overtroffen: er werd 535 terabytes aan mobiele data verbruikt. Dat is 18% meer dan vorig jaar en ruim 22 keer meer dan in 2014. Het aantal verstuurde sms'jes en telefoongesprekken is weer verder omlaag gegaan.

Elkaar een gelukkig nieuwjaar wensen gebeurt steeds vaker via WhatsApp-berichten, videogesprekken en social media. De piek lag tussen 00:05 en 00:10 uur, zowel voor het gebruik van mobiele data als voor bellen en sms'en. Tussen 22:00 en 04:00 uur werden bijna 1 miljoen sms'jes verstuurd. Dat is opnieuw iets minder dan vorig jaar. Ook het aantal telefoongesprekken was iets minder dan voorgaande jaren, met ruim 3,2 miljoen telefoongesprekken.

Verder lezen? Hier vind je het hele Over Ons artikel.

 

Gebruik mobiele data verder gestegen in 2023

Leuk weetje: De hoeveelheid dataverkeer tijdens de jaarwisseling was geen record voor 2023. Dat was tijdens de F1-races in 2023, met als uitschieters de Grand Prix Formule 1-race op 3 september in Monza en de F1-race een week eerder op het circuit van Zandvoort.

Het dataverkeer op de netwerken van KPN is afgelopen jaar weer verder gestegen. Op het mobiele netwerk nam het gebruik met zo’n 25% toe en nieuwe dagrecords komen door streamingverkeer tijdens verschillende Formule 1-races, de drukste momenten van het jaar. Ook thuiswerken, videobellen en gaming blijven populair.

Thuiswerken en files op de weg

Iedereen die kon, ging natuurlijk thuiswerken tijdens de coronapandemie, en dit zien we nog steeds terug: vooral op maandag, woensdag en vrijdag. Op die dagen wordt er meer ingebeld op videogesprekken via Teams en Zoom, het meest om 10:00, 11:00 uur en 14:00 uur.

Dinsdag en donderdag zijn de populairste ‘kantoordagen’, dit zijn ook de dagen met de meeste files op de weg. Op die dagen wordt er meer gebruik gemaakt van het mobiele netwerk: 5 tot 10% meer dan andere dagen van de week.

Ook meer gebruik van internet in het buitenland

Gebruik van dataroaming op vakantie ging ook omhoog in 2023: tot wel 50% meer vanuit Europese wintersportbestemmingen, in vergelijking met 2022. En ook in de zomermaanden was er duidelijk meer dataverkeer vanuit populaire vakantiebestemmingen. Frankrijk stond op de eerste plek, gevolgd door Duitsland en Spanje.

Het hele artikel lees je hier!

🗨 En jij? 

Werk jij thuis op vaste dagen? En gebruik jij je mobiel veel op vakantie?

 

Ook komend jaar streven we er naar om internet verder te verbeteren! Als er interessante nieuwtjes zijn, delen we ze met je, hier op het forum 💚


17 reacties

Reputatie 7
Badge +7

‘k Ben bang dat ik hier ook aan bijgedragen heb, na het nemen van een abonnement op wat streamingdiensten…😂

Reputatie 7
Badge +19

@driemaster Alleen maar leuk, toch? 😁 Ook een F1-gerelateerde streamingsdienst of juist heel iets anders?

Reputatie 7
Badge +7

Leuk dat je het vraagt! Discovery+ (hoofdzakelijk voor de goede crime docu’s op ID) en Videoland

Reputatie 7
Badge +7

Begrijp ik het goed dat dit artikel alleen over het mobiele data gebruik gaat?

Ik poog voor mijzelf een relatie te vinden met thuiswerken en de mobiele data bij gebruik zoom/teams. Ik werk zelf sinds Corona veel thuis en dan gebruik ik teams veelvuldig. Via de laptop of via de telefoon maar beiden via mijn wifi netwerk aangesloten. Daarom heet het ook thuiswerken mijn inziens 😁

Of zouden er veel mensen via het mobiele netwerk op hun telefoon Teams gebruiken? Is toch een aanslag op je bundel lijkt me die eenvoudig te voorkomen is. Ik heb naast mijn privé telefoon ook een zakelijke telefoon en ook die is verbonden met mijn wifi netwerk.
 

Streaming via het mobiele netwerk is ook iets wat ik nooit zo begrijp. App gebruik, webbrowsers, mail etc is hetgene wat ik “onderweg” via het mobiele netwerk doe. Apps updates etc komen uitsluitend via wifi binnen. Series vooraf downloaden is een kleine moeite. TikTok sla ik over. En ja, ik heb maar een kleine databundel nodig. Ben ik zo ouderwets?

Wat een groeicijfers…

Reputatie 7
Badge +19

@driemaster Aah, leuk! Ik ben zelf vooral team Netflix op het moment, naast dat ik ook graag gewoon lekker een boek lees 😊

 

@Roy74 Scherp van je, natuurlijk 😁 Dit artikel gaat inderdaad hoofdzakelijk over het gebruik van mobiel internet. Het stukje over thuiswerken heb ik meegenomen in het artikel omdat 't leuke weetjes zijn en ook uitleggen waarom andere dagen (kantoordagen) drukker zijn op het mobiele netwerk :) Je vindt de link naar het hele artikel hierboven onder de tekst.

Er zijn overigens wel collega's hier die Teams ook via mobiel gebruiken, maar dat gebeurt toch vooral via de laptop volgens mij. 

Wat streaming betreft, dat is heel populair geworden via mobiel. Je kunt altijd en overal kijken. Ik snap ook wel dat niet iedereen dat wil, gelukkig kan je zelf beslissen 😉 Ik kijk ook 't liefst Netflix via mijn OLED televisie, dat is zulk prachtig mooi beeld.

Reputatie 7
Badge +7

Bedankt voor de toelichting @Alexandra. Thuiswerken blijft een apart fenomeen.

Mij leert deze post in ieder geval dat ik heel anders om ga met 5G dan de gemiddelde persoon. De cijfers laten dat duidelijk zien. Als je de groeicijfers extrapoleert dan staat er nog heel wat te gebeuren op mobiel gebied te komende jaren. Interessant in ieder geval om te volgen. Keep us informed 😁

Reputatie 7
Badge +16

Bizarre aantallen, eigenlijk wel!  
 

Ook het aantal telefoongesprekken was iets minder dan voorgaande jaren, met ruim 3,2 miljoen telefoongesprekken.

Ik weet nog wel dat mijn moeder op tijd startte met haar “Gelukkig Nieuwjaar” belronde met haar zussen, want om 0:00 uur was alles overbelast 😅 Die tijden liggen (gelukkig) ver achter ons 🤣

Of ik op vaste dagen thuis werk? Ja, in ieder geval vaak op de vrijdag: laptop dicht en wéékend! 

Reputatie 6
Badge +8

Echt interessant, en wat een cijfers. Ben er zelf ook wel schuldig aan. Vroeger als kind (al ben ik dat nog steeds soms wel) was het altijd smeken om het WiFi wachtwoord. Nu met Unlimited slinger ik overal en nergens een serie aan. Blijft bijzonder dat de technologie zo snel zichzelf weer verbeterd.

Vond het uniek hoe jullie konden “achterhalen” dat er veel Teams/Zoom calls zijn, maar na het lezen van het volledige artikel heeft dat te maken met de pieken in de grafieken. En dan te bedenken dat deze cijfers over 5 jaar waarschijnlijk niks meer betekenen haha.

Leuk dat dit zo wordt gedeeld!

Reputatie 5
Badge +1

Voor de ouderen onder ons: begin deze eeuw hadden we nog te maken met een FUP, oftewel een 
Fair Use Policy.

https://www.breedbandwinkel.nl/nieuws/xs4all-schrapt-datalimieten-en-fair-use-policy

En thuiswerken is sinds Corona voor sommige mensen ook veel makkelijker geworden omdat bedrijven
er nu op voorbereid zijn. Teams is daar een grote factor in.

 

Reputatie 7
Badge +7

Voor de ouderen onder ons: begin deze eeuw hadden we nog te maken met een FUP, oftewel een 
Fair Use Policy.

https://www.breedbandwinkel.nl/nieuws/xs4all-schrapt-datalimieten-en-fair-use-policy

En thuiswerken is sinds Corona voor sommige mensen ook veel makkelijker geworden omdat bedrijven
er nu op voorbereid zijn. Teams is daar een grote factor in.

 

Goed argument @Wim27 waarom dataverbruik zo’n vlucht heeft genomen. De FUP zorgde zeker voor een rem op het gebruik van data in den beginne. Bij de telefoon lijkt het overigens net andersom. Onbeperkt bellen tegenwoordig kost vergeleken met de jaren 80/90 waar per minuut (en later per seconde, want eerlijker 😀) moest worden afgerekend, helemaal niets meer.

Bij de start van de Corona crisis waren er bedrijven die totaal niet voorzien waren van de juiste middelen om thuis te werken. KPN heeft zeker ook bijgedragen aan het draaiende houden van Nederland tijdens de crisis.

Reputatie 7
Badge +7


Of ik op vaste dagen thuis werk? Ja, in ieder geval vaak op de vrijdag: laptop dicht en wéékend! 

Jij bent een fraaie @Shyrin_! Op vrijdag thuis werken en dan gewoon de laptop dicht doen en het weekend starten. Fraai signaal naar de rest van het team die hier vrolijk mee leest 😂

Dat krijg je van die Oudewijven koeken 😁

Reputatie 7
Badge +16

Ik ben er altijd voor ze, met Teams op mijn mobiel 🤪🤫😉

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben er altijd voor ze, met Teams op mijn mobiel 🤪🤫😉

Ahhh, via 5G, natuurlijk. Stom dat ik dat niet meteen begreep. Nu is er eindelijk een verklaring voor die enorme groei in mobiele data uit dit topic 😃

Reputatie 7

Ik heb het thuiswerken compleet afgezworen, schermen, bureau, muis en toetsenbord vrolijk op zolder uit het zicht opgeborgen 😇 vertoef vrolijk 4x per week op kantoor, werk wel draadloos op elke zoveel meter van die wifi 6 plafond dingen op het netwerk via kpn, maar denk dat mijn werkgever mobiel ook wel een paar Terabytes verbruikt,... Op vrijdag altijd vrij, en die laptop sleep ik altijd wel mee naar thuis,..

Bedrijfsportal, Teams en alle werkgerelateerde apps van mijn telefoon afgegooid, tellie sowieso met geluid en trilfunctie standaard uitgeschakeld want hooggevoelig, krijg dan veelsteveel bestaande prikkels waar ik geen zin in heb 🤣

 

Reputatie 7
Badge +12

Het is me dit jaar wel weer opgevallen hoe bijzonder stabiel ons netwerk is. Heb om 00:00 mijn belronde gemaakt zonder enig probleem. En rond 01:05 geprobeerd te videobellen met een vriend uit Wales en dat was echt onmogelijk. Alleen maar haperingen. 

Reputatie 7
Badge +19

Ik ben er altijd voor ze, met Teams op mijn mobiel 🤪🤫😉

Ahhh, via 5G, natuurlijk. Stom dat ik dat niet meteen begreep. Nu is er eindelijk een verklaring voor die enorme groei in mobiele data uit dit topic 😃

Dát zal het zijn ja 😂

 

@JB22_ Heerlijk dat die keuzevrijheid er is. Aan de ene kant geef ik je groot gelijk, die scheiding tussen werk en thuis. Aan de andere kant, ik vind zelf het deels thuiswerken heerlijk, ik zou niet meer zonder willen :)

 

@Ik_Combineer Wat een verschil! Zo was het vroeger bij ons in Nederland natuurlijk ook, ik kan me die standaard smsjes nog herinneren die begonnen met ‘voordat het netwerk straks om 12 uur plat gaat’ .. 😂

 

Reputatie 7
Badge +16

Sinds ik echt fulltime ben gaan ondernemen werk ik veel vanuit de trein, echt heerlijk in de eerste klas vertoeven tussen opdrachtgevers en dan vervolgens thuis écht klaar zijn 😎

 

...Alhoewel… Dat is het idee 🤣

Reageer