Mobiele telefoon wordt langer gebruikt voordat men een nieuwe koopt

  • 27 March 2024
  • 18 reacties
  • 191 keer bekeken
Mobiele telefoon wordt langer gebruikt voordat men een nieuwe koopt
Reputatie 7
Badge +12

Uit cijfers van Telecompaper en GfK is naar voren gekomen dat we steeds langer wachten met het aanschaffen van een nieuwe telefoon. Waar er 3 jaar geleden nog zo’n 35 procent van de Nederlanders een telefoon van nog geen jaar oud had, is dit percentage inmiddels gezakt naar 28 procent.

 

Updates en uiterlijk telefoon

Fabrikanten komen elk jaar met kleine updates voor hun telefoons en ook blijft het uiterlijk van het toestel vaker hetzelfde. Zo kwam Apple voorheen om het jaar met een volledig nieuw model, tegenwoordig is dat nog eens in de 3 jaar.

Daarnaast brengen fabrikanten bij de introductie van een nieuwe serie slechts minimale wijzigingen aan waardoor het ook minder loont om elk jaar een nieuw toestel aan te schaffen.

 

Langere ondersteuning

Verder worden de telefoons vandaag de dag langer ondersteund dan voorheen. Apple ondersteunt zijn iPhones doorgaans zo’n 6 jaar, terwijl de nieuwe Samsung Galaxy S24 7 jaar lang zal worden voorzien van updates waardoor dit toestel wel tot 2031 meekan. Ook Google belooft 7 jaar ondersteuning voor nieuwe versies van Android.

Kortom; voor steeds meer consumenten lijkt het niet meer zo noodzakelijk om elk jaar een nieuw toestel aan te schaffen.

 

Nu jij! 

Hoe sta jij hierin? Merk je ook dat je vandaag de dag langer met een toestel doet in vergelijking met voorheen? En wil je per se het nieuwste toestel of neem je ook genoegen met een iets ouder model om op die manier wellicht kosten te besparen?

 

We houden ervan om met jullie te kletsen en jullie gedachten te horen! Daarom stellen we af en toe vragen en houden we polls. Jouw input is heel waardevol voor ons en daarnaast zijn benieuwd naar jullie kijk op bepaalde dingen. 
 

Het is belangrijk om te benadrukken dat we deze vragen vooral stellen om met jullie in gesprek te gaan en om een levendige community te creëren, niet per se om namens KPN inzichten op te halen. Maar: als jullie waardevolle feedback delen waarmee we ons kunnen verbeteren, dan nemen we dat zeker mee!
 

Dus voel je alsjeblieft vrij om te reageren op onze vragen en polls. Jouw gedachten en ideeën zijn belangrijk voor ons, en we stellen je deelname enorm op prijs. 


18 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Ik doe normaal gesproken altijd al tenminste rond de 3 jaar met een mobieltje, meestal zelf nog langer. Dan doet ie nog steeds wat ik ervan verwacht, alleen de batterij is soms (ietsje) achteruit gegaan. Dus waarom zou ik er geld tegenaan gooien (en onnodig resources verbruiken - dit vindt ik zelf nog belangrijker als de kosten) als het niet nodig is. Alleen maar omdat die nieuwer, hipper, met een betere gadget factoor is? Nee, voor mij helemaal nergens voor nodig.

Reputatie 7
Badge +12

Ik doe normaal gesproken altijd al tenminste rond de 3 jaar met een mobieltje, meestal zelf nog langer. Dan doet ie nog steeds wat ik ervan verwacht, alleen de batterij is soms (ietsje) achteruit gegaan. Dus waarom zou ik er geld tegenaan gooien (en onnodig resources verbruiken - dit vindt ik zelf nog belangrijker als de kosten) als het niet nodig is. Alleen maar omdat die nieuwer, hipper, met een betere gadget factoor is? Nee, voor mij helemaal nergens voor nodig.

Ik sta hier heel erg vergelijkbaar in @Joris62. Vaak kies ik ook een wat ouder model omdat dit ook weer flink scheelt in de kosten, hoef niet per se het nieuwste van het nieuwste. Heb nu de iPhone 12 mini al dik 2 jaar in gebruik alleen merk ik nu ook dat de batterij significant minder begint te worden. Twijfel nu of ik de batterij ga laten vervangen of straks toch weer eens een nieuw toestel aan ga schaffen

Reputatie 7

Ik sta hier heel erg vergelijkbaar in @Joris62. Vaak kies ik ook een wat ouder model omdat dit ook weer flink scheelt in de kosten, hoef niet per se het nieuwste van het nieuwste. Heb nu de iPhone 12 mini al dik 2 jaar in gebruik alleen merk ik nu ook dat de batterij significant minder begint te worden.

Ik zit er hetzelfde in als dit, maar dan met een iPhone 11. De batterij wordt nu langzaam iets minder, maar over het algemeen is het nog wel genoeg om de dag door te komen. Pas als die helemaal niet meer wil of een ander defect heeft (de voorganger reageerde aan het einde niet meer op de aanknop) ga ik naar een vervanging kijken.

Reputatie 7
Badge +9

De drie dingen die bij mijn weten hier in huis het snelst slijten aan een telefoon zijn: de batterij, de connector en als laatste het scherm.

Als de batterij te snel leegloopt ben ik al snel aan het kijken naar een andere telefoon. De USB-C connector wil ook nog weleens kuren krijgen, al helpt het om deze af en toe goed schoon te maken.

Waar ik echt niet mee kan leven is een barst in het scherm. Dan is het echt tijd om een nieuwe te kopen.

Onderdelen vervangen doe ik liever niet omdat dat ten koste gaat van de waterdichtheid (als fotograaf neem ik mijn telefoon nog weleens mee naar extreme omstandigheden).

De laatste jaren doe ik gemiddeld drie jaar over mijn telefoon en de nieuwste ‘innovaties’ zijn ook niet echt een reden om een ander model te kopen.

Reputatie 5
Badge +4

@Jan van KPN Je geeft aan dat de batterij van je 12 mini na een jaar of twee significante minder begint te worden.
Ik houd de batterij tussen de 20 en 80%, en dat scheelt behoorlijk in de levensduur.
Die van mij staat na 2 ½ jaar nog op 94%.
 

Reputatie 7
Badge +12

@Jan van KPN Je geeft aan dat de batterij van je 12 mini na een jaar of twee significante minder begint te worden.
Ik houd de batterij tussen de 20 en 80%, en dat scheelt behoorlijk in de levensduur.
Die van mij staat na 2 ½ jaar nog op 94%.
 

Ik heb net even gekeken @JRe en die van mij staat inmiddels op 85%, toch wel een aardig verschil. Los van die batterij ben ik er heel erg over te spreken, vooral vanwege het formaat. Twijfel nu of ik straks voor de iPhone 13 mini ga of dat ik de batterij van mijn huidige iPhone 12 mini ga laten vervangen. Blijf het een lastige keuze vinden!

Reputatie 7
Badge +10

Smartphone aanschaffen ? Doen we (voorlopig) nog niet. Maar ik heb wel een simpele mobiele telefoon. Net dit jaar een nieuwe mobiele telefoon gekocht omdat het oude model na 10 jaar trouwe dienst kapot ging. Het vorige model werkte nog met 2G maar dat wordt eind 2025 “uit de lucht gehaald”. Dus ik kon met mijn nieuwe toestel gelijk de overstap naar 4G maken.

Reputatie 7
Badge +21

Ik heb even de factuur nagezien en mijn iPhoneXR heb ik gekocht op 19-02-2019 bij de Mediamarkt, dus 5 jaar heb ik deze al en hij is nog prima, ik prakkiseer er dus niet over om een nieuwe aan te schaffen.
Heeft geen 5G, maar dat hoeft om mij ook niet, dat is geen reden om een nieuwe te kopen.

Reputatie 7
Badge +30

Mijn belangrijkste keuzefactor bij een mobiele telefoon is de camera. Ik maak graag foto's (vooral bij vakanties en uitstapjes), en mijn telefoon is ook mijn hoofdcamera. Dus wil ik een die uitstekende foto's maakt. Wel probeer ik een beetje prijsbewust te zijn, maar ik merk wel dat mijn telefoons steeds wat duurder worden 😅

Ik probeer daarom ook wel zo lang mogelijk met mijn toestellen te doen. Mijn vorige toestel was een Huawei P30 Pro. Die kocht ik in augustus 2020. Toen was het al geen nieuw toestel meer (uitgebracht in 2019) maar stond nog steeds heel hoog in alle lijstjes voor beste camera. Dus daar ging ik voor. En ik heb er ruim drie jaar zeer tevreden gebruik van gemaakt. 

Maar, uiteindelijk werd de batterij minder, en de USB-C connector ook. Ik moest de kabel er echt zo en niet anders in hebben. En, als zure kers op de taart, de Galaxy Watch… 

Begin 2023 kocht ik een Galaxy Watch 5, en die bleek al niet meer te kunnen koppelen met mijn Huawei. Ondanks dat de P30 Pro nog wel gewoon Android heeft. Uiteindelijk is het gelukt met een bewerkte versie van de Samsung Wearables app. En dat ging heel lang redelijk goed. De verbinding verbrak wel regelmatig, maar het ging. Tot een update van de Wearables app zo in oktober ofzo, en toen moest ik later de Watch een keer resetten en daarna wilde het gewoon helemaal niet meer. En toen was ik er flauw van. 

Ik had al wat voorwerk gedaan, dus ik wist dat ik een Samsung wilde vanwege de Watch. En dan de S23 Ultra vanwege de camera. Dus afgelopen november maar de portemonnee getrokken en mijn abonnement verlengd. 

Ben ook wel zeker van plan dit toestel ook minstens drie jaar te gebruiken, hopelijk nog wat langer. Gezien het geld wat ik aan dit toestel uitgaf en nog uitgeef de komende anderhalf jaar 😁

Mijn vrouw en ik hebben beiden begin 2021 een Motorola g 5G gekocht, ooit eens een keer door Motorola geupdated naar Android 11 en de laatste veligheidsupdate is van december 2022. 

Ik houd de apps dagelijks geupdated en maandelijks loop ik alles even na qua veiligheid en (Google)-updates en meteen schoonmaken. De acculading houd ik tussen de 20 en 80%. Als mijn beeldscherm naar de donkere modus overschakelt is de acculading rond de 20%.

Wij willen de Motorola's houden totdat belangrijke apps de huidige Adroidversie (11) niet meer ondersteunen of de accu het definitief begeven heeft.

Reputatie 7
Badge +19

Dit herken ik wel inderdaad. Nieuwe toestellen zijn niet zo ‘nieuw’ meer als dat ze eerder waren, het zijn nu vaak minimale aanpassingen. Eerder kocht ik echt om de twee jaar wat nieuws, want dan maakte het een enorm verschil, dat doe ik inmiddels niet meer. 

Net als @Erik van KPN is de camera voor mij ook echt een ding. Ik hou van foto's maken en het gros van de foto's die ik maak, maak ik met mijn telefoon. Kwaliteit is daarom een ding, de mooie momenten van het leven goed vast kunnen leggen 😁.

Ik heb op dit moment de Samsung S22 Ultra en daar ben ik nog steeds blij mee. De nieuwe S24 ziet er tof uit, maar mijn huidige toestel is nog prima en het levert me niet genoeg nieuws of voordeel op. Ik wacht sowieso nog een ronde 😊 

Reputatie 7
Badge +7

Heb deze week een nieuwe mobiel gekocht, nadat de vorige na 3 jaar trouwe dienst kuren begon te krijgen. De mobiel dáárvoor heb ik 3,5 jaar gehad.

Ik koop altijd mijn mobiel los omdat ik echt niet elke 2 jaar een nieuwe mobiel hoef te hebben. 

De mobiel die ik nu heb, kost nog geen 200 euro, maar heeft wel alle mogelijkheden en snufjes (die ik nodig heb).

Reputatie 7
Badge +20

Heb deze week een nieuwe mobiel gekocht, nadat de vorige na 3 jaar trouwe dienst kuren begon te krijgen. De mobiel dáárvoor heb ik 3,5 jaar gehad.

Ik koop altijd mijn mobiel los omdat ik echt niet elke 2 jaar een nieuwe mobiel hoef te hebben. 

De mobiel die ik nu heb, kost nog geen 200 euro, maar heeft wel alle mogelijkheden en snufjes (die ik nodig heb).

Dat is het belangrijkste toch? Wat voor toestel heb je gekocht?
Ik vind het persoonlijk ook wel bijzonder hoe duur telefoons worden tegenwoordig

Reputatie 7
Badge +20

De prijzen rijzen inderdaad echt de pan uit op het moment, wat ook voor mij een reden is om in ieder geval geen ‘supernieuw’ toestel te kopen. Sinds november heb ik een Galaxy S22 en die heb ik alleen maar gekocht omdat m'n vorige Galaxy S steeds vaker vast begon te lopen en ik daar een beetje klaar mee was. Als dat niet het geval was geweest had ik niks nieuws gekocht omdat ik verder helemaal tevreden was met de specs en er niks aan miste!

Reputatie 7
Badge +7

Dat is het belangrijkste toch? Wat voor toestel heb je gekocht?
Ik vind het persoonlijk ook wel bijzonder hoe duur telefoons worden tegenwoordig

Ik heb de Motorola Moto G54 256GB 5G

Ik heb 'm nu 2,5 week en hij bevalt echt heel erg goed. Het ding heeft echt alles wat ik nodig heb: NFC, snelheid 5G,  e-sim. En hij heeft ook nog een electronische kompas zag ik laatst. Altijd fijn voor het geocachen.

Reputatie 7
Badge +10

Deze week zag ik een reclame voor een Samsung A15 smartphone voor ca. 200 Euro. Dit model zal, qua prestaties, zeer waarschijnlijk in meerdere opzichten (ver) achterblijven bij (veel) duurdere modellen van bijv. Apple en Samsung. Bij dit soort aantrekkelijke prijzen begin ook ik serieus na te denken om ook een smartphone aan te schaffen.

Want die hoge prijzen van al die topmodellen was voor mij één reden (van meerdere redenen) om geen smartphone aan te schaffen.

Reputatie 7

Tja jeetje, eeh, na mijn 11 jarige appledebacle,.... Waarbij elke paar jaar een nieuwe iPhone kwam (dom eigenlijk) Kwam er ik dacht in 2019 een Huawei P30 eigenlijk mijn eerste android ervaring. En dat was even wennen. 

Maar beviel best wel goed. Toen was dat bets een beest van een toestel en tot in 2023 was het nog een prima toestel, maar ja die software ondersteuning hé,... En waar ik me aan ergerde en wateigenlijk alle fabrikanten ook doen is hun eigen software er ook op knallen, of hun eigen jasje over android heen smeren.

Ik heb daar niks mee, tot eindelijk bekend werd dat Google hun Pixel lijn in NL kwam uitbrengen in maart vorig jaar een Pixel 6a genomen om dit te ervaren. Een dat beviel enorm. Gewoon het android erop zoals het is bedoeld. Geen fabrikanten rommel erop. En ze doen zich zeker niet onder voor Apple,... Dus in November afgelopen jaar een Pixel 8 uitgezocht. En die bevalt mij enorm super. Doet wat die moet doen, 7 jaar software ondersteuning. Maandelijkse beveiligingsupdates en verder dikke prima. Accu ja is wat minder maar dat was al bekend. Je kunt er een dag mee doen, maar hier leren ze vast wel eens van. Als deze ook 4 jaar haalt ben ik al blij, en wordt dat langer, ook helemaal prima!

 

Samsung staat hier sowieso al op de lijst van verboden apparaten,en die andere merken heb ik ook gewoonweg niets mee. Huawei was een blijvertje mits ze dat gedoe niet hadden gekregen, en OnePlus was ook wel een kanshebber, maar tegenwoordig weet ik niet echt hoe ze zijn. En dan houd het verder wel op. De Pixels zijn wel echt prima telefoontjes.

Reputatie 7
Badge +20

Dat is het belangrijkste toch? Wat voor toestel heb je gekocht?
Ik vind het persoonlijk ook wel bijzonder hoe duur telefoons worden tegenwoordig

Ik heb de Motorola Moto G54 256GB 5G

Ik heb 'm nu 2,5 week en hij bevalt echt heel erg goed. Het ding heeft echt alles wat ik nodig heb: NFC, snelheid 5G,  e-sim. En hij heeft ook nog een electronische kompas zag ik laatst. Altijd fijn voor het geocachen.

en (spat)waterdicht! mooi ding!

@JB22_ ik zit nu aan mijn tweede pixel (7a) en zou eigenlijk ook niets anders meer willen. Zo lang updates krijgen maakt ook wel dat ze langer meegaan.

Reageer