Na de EU klaagt de VS Apple nu ook aan

  • 21 March 2024
  • 16 reacties
  • 240 keer bekeken

Reputatie 7

Ik ben benieuwd hoe dit af gaat lopen.

Ik heb altijd al mijn bedenkingen t.a.v. Apple gehad en ik ben blij dat dit nu ook door de politiek onderkend wordt.


16 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Voor de forumleden die geen of slecht engels verstaan, hierbij een directe link naar het artikel in het Nederlands over deze Amerikaanse aanklacht tegen Apple.

Naar het artikel: Apple aangeklaagd in Amerika ( Bron: iCreate magazine )

Ondanks deze aanklacht, blijf ik Apple 100% trouw.
Ik heb een iMac all-in-one (2021), Apple TV 4K (2022), iPhone 14 Pro Max en de Apple Watch Ultra, die zeer naadloos met elkaar samenwerken (ook op afstand), en waarvoor ik maar 1 iCloud+ hoef te hebben voor al mijn gemaakte foto’s en filmpjes en overige bestanden.

Daarnaast is het in Amerika, en zit ik in Nederland wat onder de EU valt.

Reputatie 7

Daarnaast is het in Amerika, en zit ik in Nederland wat onder de EU valt.

Dit vind ik zo'n vreemd argument. Dat verandert toch niets aan het feit dat Apple doelbewust misbruik maakt van haar machtspositie en derden benadeelt met de beperkingen die zij opwerpt. En daarbij zijn het de gebruikers van iPhones die daardoor al jaren teveel betalen voor diensten die door derden geleverd worden.

Overigens heeft de EU Apple begin maart al een boete van 1,84 miljard euro opgelegd (klik) om soortgelijke praktijken waarbij streamingdiensten doelbewust tegengewerkt werden / beperkingen opgelegd werden.

Reputatie 7
Badge +10

Hoi @wjb 

Misschien had ik deze zin, iets anders kunnen formuleren dan dat ik nu heb gedaan.
Ik begrijp dat jij het een “vreemd argument” vindt, ook al kijk ik er iets anders tegen aan.

Ik heb juist voor Apple gekozen voor het meer gesloten ecosysteem en de strengere controle vanuit Apple, waaronder in de App Store.
Dat geeft mij een veilig en zeker gevoel, wat ik niet had bij Android (Google) en Windows (Microsoft), wat een volledig open structuur heeft.

Wel snap ik dat Apple niet zijn machtspositie mag misbruiken, en dat Apple daarvoor een boete heeft gekregen vanuit Brussel i.v.m. onder andere de streamingdiensten.
Dat Amerika daar op volgt, is ook te verklaren, aangezien het hoofdkantoor van Apple in Amerika is gevestigd en de Amerikanen niet achter willen blijven ten aanzien van Europa, het bekende balletje dat gaat rollen zeg maar.

Daarnaast bepaald de gebruiker van de iPhone zelf, voor welke diensten hij of zij willen betalen, dat heet keuzevrijheid!
Wil men voor een dure dienst betalen, dan is dat volledig de keuze van de gebruiker, want het hoeft tenslotte niet.

Apple zal nooit zijn eigen ecosysteem volledig gaan openbreken, en op dezelfde voet verder gaan als Android, dat kun je echt vergeten!
Daarnaast zullen veel Apple fans (zowel in Europa als in Amerika) daar protest voor gaan aantekenen.
Maar Apple moet natuurlijk niets zijn machtspositie gaan misbruiken!!

Reputatie 7

Apple zal nooit zijn eigen ecosysteem volledig gaan openbreken, en op dezelfde voet verder gaan als Android, dat kun je echt vergeten!

Ik ben bang dat Apple gedwongen wordt om haar eco-systeem toch behoorlijk open te breken.

Zo moet Apple in de EU al externe App stores toestaan en betalingen buiten Apple mogelijk laten zijn.

Ik verwacht dat Apple uiteindelijk ook alle systeem API's waar haar eigen apps gebruik van maken beschikbaar zal moeten stellen aan de ontwikkelaars van apps zodat er geen discriminatie meer kan zijn t.a.v. functionaliteit. Bedenk je dat het tot voor kort bijvoorbeeld niet mogelijk was om als bank een eigen wallet app te ontwikkelen, puur en alleen omdat de systeem API's om bijvoorbeeld NFC aan te sturen simpelweg niet beschikbaar gesteld werden en er dus geen contactloze betalingen mogelijk waren.

Als ik deze pagina lees dan gaat daarin dus het één en ander veranderen en ik denk dat er nog wel meer zal gaan volgen. Ik ben ook bang dat een eventuele boete in Amerika echt een veelvoud zal zijn van de boete die door de EU opgelegd is. 

Ik denk dat het openbreken van dat eco-systeem een enorme boost kan betekenen in de mogelijkheden die op een iPhone, iPad, Apple Watch en Apple TV geboden kunnen worden.

Reputatie 7

De volgende boete dient zich alweer aan (klik).

Apple zal zich toch echt 100% moeten gaan conformeren aan de Digital Markets Act.

Een monopolie mag toch niet? In de EU. En toch ook niet in de VS lijkt mij. 

Juist door dat gesloten eco systeem zijn er voor consumenten beperkingen. En werkt het kosten verhogend. Doordat je afhankelijk bent gemaakt (!) van Apple. En dan toch weer Apple moet kopen. En consumenten vliegen daar met open ogen in.

KPN heeft niet voor niks met oa de tv app op Apple meer problemen. Ook omdat Apple dan wéér moeilijk doet ten opzichte van oplossingen. Moet kpn weer dokken bij Apple voor implementatie van oplossingen. 

Bepaald geen Apple fan hier. En ik ken zelfs Apple gebruikers die feitelijk gevangen gehouden worden omdat gegevens niet over gezet kunnen worden naar een Android. En ze willen niets liever dan de dwangbuis van Apple afgooien. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik denk ook dat hier andere computerfabrikanten achter zitten. Deze zijn waarschijnlijk jaloers vanwege het succes van Apple.

Reputatie 7

Ik denk ook dat hier andere computerfabrikanten achter zitten. Deze zijn waarschijnlijk jaloers vanwege het succes van Apple.

Nee, achter deze zaken zitten geen andere "jaloerse" bedrijven maar overheden die eindelijk inzien dat de consument al vele jaren te veel betaalt door de monopolistische activiteiten van partijen zoals Apple.

Eindelijk komen overheden eens op voor jou en mij en iedereen die het nut daarvan niet inziet moet mijns inziens eens goed bij zichzelf te raden gaan waarom hij/zij zo'n opstelling heeft, wetende dat de consument daardoor écht veel meer betaalt dan nodig.

Ik denk ook dat hier andere computerfabrikanten achter zitten. Deze zijn waarschijnlijk jaloers vanwege het succes van Apple.

Welk succes?

Op computer gebied doen zover ik weet Windows systemen het toch beter. Meer verkocht dan Apple os.

Op de mobiele operating systemen wint Android het met gemak.

 

https://gs.statcounter.com/os-market-share/desktop/worldwide

https://gs.statcounter.com/os-market-share/mobile/worldwide

Reputatie 7
Badge +10

Ik denk ook dat hier andere computerfabrikanten achter zitten. Deze zijn waarschijnlijk jaloers vanwege het succes van Apple.

Nee, achter deze zaken zitten geen andere "jaloerse" bedrijven maar overheden die eindelijk inzien dat de consument al vele jaren te veel betaalt door de monopolistische activiteiten van partijen zoals Apple.

Eindelijk komen overheden eens op voor jou en mij en iedereen die het nut daarvan niet inziet moet mijns inziens eens goed bij zichzelf te raden gaan waarom hij/zij zo'n opstelling heeft, wetende dat de consument daardoor écht veel meer betaalt dan nodig.

En dat is nu net het grote probleem met het kapitalisme. Bedrijven willen gewoon zoveel mogelijk winst maken en dan is concurrentie heel slecht voor de ontwikkeling van de winst.

Reputatie 7
Badge +8

Een monopolie mag toch niet? In de EU. En toch ook niet in de VS lijkt mij. 

Dat klopt. Geen enkel bedrijf staat boven de wet. Ook Apple niet. Juist omdat geen enkel bedrijf boven de wet staat, zijn al veel bedrijven beboet om monopolievorming of niet-toegestane activiteiten die de consument benadelen. Zo heeft Samsung een boete gekregen. Google ook: eigenlijk is er geen enkel bedrijf dat vrijuit gaat. 

Juist door dat gesloten eco systeem zijn er voor consumenten beperkingen.

Welke? Kan je dat toelichten?

 

En werkt het kosten verhogend.

Om welke kosten gaat het dan?

Doordat je afhankelijk bent gemaakt (!) van Apple. En dan toch weer Apple moet kopen. En consumenten vliegen daar met open ogen in.

Ik lees inderdaad vaker dat men afhankelijk is gemaakt. En Apple moet kopen. Maar vreemd genoeg, hoor en lees ik dat opmerkelijk vaak van hen, die zelf geen producten van Apple gebruiken.

Ik gebruik Apple, maar voel op geen manier afhankelijk, want naast Apple gebruik ik óók een Samsung telefoon en een Chromebook. Zowel Apple als Google geven me het niet het gevoel, dat ik van één van hen, afhankelijk ben. Maar goed: je geeft hier op het forum blijk over veel kennis van zaken te beschikken, dus ik verwacht dan ook dat je wat voorbeelden kunt geven, waaruit blijkt dat je van Apple afhankelijk bent. En dan wel wat concretere voorbeelden dan: de buurman van mijn neef … . Of: ik weet niet meer waar, maar ik heb ooit ergens gelezen dat …

KPN verkoopt overigens ook iPhones en Apple Watches. En soms krijgen nieuwe klanten een iPad cadeau. Doet kpn dat om klanten dan ook afhankelijk van Apple te maken? Op dit forum vind ik geen noodkreten van klanten die bevrijd van Apple moeten worden omdat ze door kpn afhankelijk van Apple zijn gemaakt.

KPN heeft niet voor niks met oa de tv app op Apple meer problemen.

Ik lees op het forum ook dat er problemen worden ondervonden op het Andoid platform. Die problemen hoeven niet zozeer met Andoid of Apple te maken te hebben. Waarschijnlijk deugt er iets niet met de app.

Ook omdat Apple dan wéér moeilijk doet ten opzichte van oplossingen. Moet kpn weer dokken bij Apple voor implementatie van oplossingen.

Met welke oplossingen doet Apple dan moeilijk? Je kunt Apple (en Android) moeilijk verwijten dat een door derden (kpn) ontwikkelde app problemen geeft.

En ik ken zelfs Apple gebruikers die feitelijk gevangen gehouden worden omdat gegevens niet over gezet kunnen worden naar een Android. En ze willen niets liever dan de dwangbuis van Apple afgooien. 

Dit is echt onzin. Waarschijnlijk schiet hier de kennis van iOS en Android tekort. Zowel Android als Apple bieden mogelijkheden om gegevens van respectievelijk Apple naar Android als van Android naar Apple over te zetten. 

 

Reputatie 7

KPN heeft niet voor niks met oa de tv app op Apple meer problemen.

Ik lees op het forum ook dat er problemen worden ondervonden op het Andoid platform. Die problemen hoeven niet zozeer met Andoid of Apple te maken te hebben. Waarschijnlijk deugt er iets niet met de app.

Feit is wel dat fouten op het iOS platform hardnekkiger lijken te zijn waarbij het regelmatig ook significant langer duurt om ze te tackelen.

Jeetje, dat je toelichting wilt. Het is al jaren bekend.

De beperking dat ALLEEN Apple apparatuur mogelijk is is bekend. Om je gegevens te behouden moet je wel. Dus een GOEDKOPERE Android telefoon kan je niet gebruiken in de Apple cloud (kosten verhogend)

Met welke oplossingen doet Apple dan moeilijk? 

 

En het is ook bekend dat Apple moeilijk doet (want ze willen doekoe) bij app aanbieders als kpn. Een wijzigingen om een probleem in een app op te lossen en hoppa, dokken.

 

Ik ken diverse Apple gebruikers die er maar wat graag vanaf willen. Maar niet kunnen in verband met de gegevens via de iCloud. W.o. bijvoorbeeld hun bel contacten. Dat zijn helemaal geen tevreden (cr)Apple gebruikers kan ik je vertellen. Die vinden het letterlijk een dwangbuis.

Google is ook niet alles, maar wel tenminste ruime keuze toestellen voor schappelijke prijzen. Apple gebruikers mogen best eens wat kritischer kijken naar dat merk en hun beleid.

Bij Google kun je gewoon meerdere accounts maken en gebruiken wat privacyverhogend is.

Wist je overigens dat de productie en ontwikkelkosten van de X indertijd op zo'n € 180 per toestel uitkwam. En wat moest je ervoor betálen? …. Precies. Dwangbuis; kostenverhogend in 1 x te pakken.

En ach we zijn het eens @Berteman : dat we het volkomen oneens zijn hierover. Maar de rechtszaken zeggen toch ook genoeg lijkt mij.

Reputatie 7
Badge +8

En dat komt dan misschien wel dat de ontwikkelaars van de app over onvoldoende kennis beschikken om fouten te vermijden, @wjb 

Reputatie 7

En dat komt dan misschien wel dat de ontwikkelaars van de app over onvoldoende kennis beschikken om fouten te vermijden, @wjb 

Ik denk (weet) dat de ontwikkeltools voor Android toch heel wat verder/geavanceerder zijn dan de ontwikkeltools voor iOS, iPadOS, watchOS en tvOS en dat het daardoor eenvoudiger/efficiënter ontwikkelen is voor Android.

Reputatie 7
Badge +8

Jeetje, dat je toelichting wilt. Het is al jaren bekend.

De beperking dat ALLEEN Apple apparatuur mogelijk is is bekend.

Ik denk dat je je toch wat meer moet verdiepen. Zoals ik al schreef: ik gebruik ook een Samsung telefoon. En die is prima te gebruiken in combinatie met Apple en ook te synchroniseren.

Om je gegevens te behouden moet je wel. Dus een GOEDKOPERE Android telefoon kan je niet gebruiken in de Apple cloud (kosten verhogend)

Dat is echt onzin. Nogmaals: je moet eens wat meer verdiepen in Android: iCloud is gemakkelijk gebruiken op een Android smartphone door de website van iCloud te openen in bijvoorbeeld Google Chrome. Vervolgens log je in met je Apple ID en het bijbehorende wachtwoord en voilà.

Met welke oplossingen doet Apple dan moeilijk? 

En het is ook bekend dat Apple moeilijk doet (want ze willen doekoe) bij app aanbieders als kpn. Een wijzigingen om een probleem in een app op te lossen en hoppa, dokken.

Dat zal voor de Play Store niet anders zijn. En kpn verdient ook aan Apple. kpn verkoopt maar wat graag iPhones en SmartWatches en doet iPads cadeau.          

 

 

Ik ken diverse Apple gebruikers die er maar wat graag vanaf willen. Maar niet kunnen in verband met de gegevens via de iCloud. W.o. bijvoorbeeld hun bel contacten. Dat zijn helemaal geen tevreden (cr)Apple gebruikers kan ik je vertellen. Die vinden het letterlijk een dwangbuis.

Google is ook niet alles, maar wel tenminste ruime keuze toestellen voor schappelijke prijzen. Apple gebruikers mogen best eens wat kritischer kijken naar dat merk en hun beleid.

Bij Google kun je gewoon meerdere accounts maken en gebruiken wat privacyverhogend is.

Nogmaals: een Apple en Android zijn prima te synchroniseren. Bij Apple ook kan je ook meerdere accounts aanmaken en gebruiken.

Wist je overigens dat de productie en ontwikkelkosten van de X indertijd op zo'n € 180 per toestel uitkwam. En wat moest je ervoor betálen? …. Precies. Dwangbuis; kostenverhogend in 1 x te pakken.

Er is toch niemand die iemand verplicht een iPhone X te kopen? Dus wat nou ‘dwangbuis’? En wat waren de ontwikkelkosten van zeg de Samsung Galaxy? Voor welk bedrag gaat die over de toonbank? 

En ach we zijn het eens @Berteman : dat we het volkomen oneens zijn hierover. Maar de rechtszaken zeggen toch ook genoeg lijkt mij.

Precies. En daarin staat Apple niet alleen. Google, Microsoft, Samsung … en zo zijn er nog wel aan paar te noemen.

Reageer