Offtopic - De zoektocht naar trekdrop en zoethout

  • 5 November 2023
  • 25 reacties
  • 568 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +16

In het Voel je vrij om raak te vragen stelde @martijn197108 de vraag wat je favoriete snoep van vroeger was.

Nieuwe vraag:

Wat is je favoriete snoep van vroeger?

En als je ook weet waar je nog trekdrop kan kopen: laat dat ook ff weten😉Ik heb het al jaren niet meer gehad, en ook niet meer in de winkel gezien. Ik weet niet of het uberhaupt nog bestaat.


En ​​​@D-box antwoordde: 
 

Hoi @martijn197108 

Weer helemaal goed man 👍

Mijn favoriete snoep was ook trekdrop èn zoethout.

Waar het momenteel te koop is zou ik niet weten.


Ik was laatst in een pretpark en toen kwam ik zoethout tegen, moest gelijk aan jullie denken, haha!
​​​​​

Zoethoet was vroegah vast véél goedkoper! 

Trekdrop heb ik nog niet kunnen vinden… maar ik heb misschien nog een adresje! TBC… 🤣😋


25 reacties

Reputatie 7
Badge +8

Trekdrop verkopen ze nog bij de Makro /Sligro wel meteen groot verpakking.

 

Ik heb het ook nog niet kunnen vinden @Shyrin_ ! 😜

Zoethout zag ik laatst nog ergens,   maar helaas hadden ze daar geen trekdrop!

Trekdrop verkopen ze nog bij de Makro /Sligro wel meteen groot verpakking.

 

Ik heb helaas geen Makro pas. Op de webshop (wel toegankelijk voor particulieren) kan ik het niet vinden. Mogelijk was het een restvoorraad van Haribo, die in 2020 gestopt zijn met de productie?

Ik at vroeger altijd die van hoepman. Blijkt dat al sinds 2014 niet meer te koop te zijn. Tijd gaat snel...

 

 

Reputatie 7
Badge +16

Bij ons in de stad zit een heel nostalgisch snoepwinkeltje: ik ga daar van de week even kijken!

Ik kom zelf niet bij de Makro/ Sligro, tenzij @MennoG78 mij nu gaat vertellen dat ze daar Winner taco ijsjes verkopen… Daar zou ik wel een groot verpakking van willen hebben….
 

 

Dit vond ik een paar jaar geleden ook erg lekker:

Ik eet al jaren vegetarisch en veel is gewoon niet lekker. Maar dit was echt prima, al is een Amsterdamse groentekroket ook erg lekker!

Reputatie 7
Badge +15

Eigenlijk vond ik alle snoepjes vroeger lekkerder. Deels zal dit ook komen doordat je toen kind was en snoep belangrijker was dan nu. 

Maar het komt ook doordat de recepten van de snoepjes veranderen. De kikkertjes en kersjes waar je vroeger hard op moest kauwen zijn nu zacht geworden. Net als de apenkoppen en de biggetjes van Katja. 

Zelfs de bij mij heilige Hamka's en Pombär zijn onlangs van recept veranderd. 

Wel vond ik recent weer Dorito's bits, die nog precies hetzelfde zijn als vroeger en mij door mijn middelbare school hebben geholpen. 

 

Reputatie 7
Badge +8

Ik kom ook niet elke dag/week bij de Makro of Sligro maar begin dit jaar hadden ze trekdrop zeker nog.

maar zal binnenkort eens kijken

Reputatie 7
Badge +10

Trekdrop, zoethout en ander snoep haalde ik altijd bij de plaatselijke Jamin. Ik heb geen flauw idee of Jamin dit soort dingen nog wel heeft.

Reputatie 7
Badge +17

Ik had vroeger een “baantje” bij een antiekwinkel. Daar mocht ik de tuin en paadjes om het gebouw schoonmaken voor 5 gulden per uur. Dat was toen, 24 jaar geleden, een fortuin. Met mijn 10 tot 15 gulden ging ik naar het benzinestation in de buurt. Daar schepte ik dan 3 zakken snoep vol. Ik kwam iedere zaterdag thuis met 1 of 2 guldens en een bult snoep waar ik een week mee kon doen. 

Het snoep waar ik aan denk, als ik denk aan die tijden, zijn push pops en ufo's. 

Reputatie 6
Badge +3

Dit vond ik een paar jaar geleden ook erg lekker:

Ik eet al jaren vegetarisch en veel is gewoon niet lekker. Maar dit was echt prima, al is een Amsterdamse groentekroket ook erg lekker!

Aanrader: loempia Semarang, is geen kroket uiteraard, maar een gezonde loempia; te koop bij Indonesische toko's.

(vergeet de saus niet!) er kunnen diverse ingrediënten in zitten, dus vraag daarnaar.

Dank voor de tip!

Ik koop meestal vegetarische Vietnamese loempia's , bij een kraampje of die van de Plus.Die eerste zijn wel echt lekkerder. De saus bij zo'n kraampje is vaak ook heel anders (= lekkerder) dan van de Supermarkt of Toko.

 

Reputatie 7
Badge +28

Trekdrop werd gemaakt door Haribo. Daar zijn ze in 2020 mee gestopt. 

Zo heel af-en toe koop ik Oud-Hollands drop in zo'n specifiek snoepwinkeltje die je wel eens ziet in een toeristisch stadje. Helaas heb ik hier niet zo'n adresje in de buurt. 

Een paar weken terug zag ik zo'n winkeltje in Ginneken en ik weet dat er in Bourtange ook eentje is. Maar goed, dat is allemaal niet naast de deur. 

Die bruine salmiak-dropjes vond ik altijd ook erg lekker. Mijn favoriet is echter Menthol-Kruisdrop.

 

Trekdrop zie nergens mee te koop staan. Ook niet hier:   

https://www.dropgigant.nl/drop/oud-hollandse-drop/

https://www.hetzoethoudertje.nl/drop-c-71.html?page=4&sort=2a

Wie weet ontrafeld @Pierre Wind ooit het recept... https://www.ad.nl/koken-en-eten/haribo-stopt-met-trekdrop-maar-pierre-wind-wil-door-nieuwe-trekdropfabriek-in-aantocht~aec4e18a/ 😊

 

Reputatie 6
Badge +3

In het Voel je vrij om raak te vragen stelde @martijn197108 de vraag wat je favoriete snoep van vroeger was.

Nieuwe vraag:

Wat is je favoriete snoep van vroeger?

En als je ook weet waar je nog trekdrop kan kopen: laat dat ook ff weten😉Ik heb het al jaren niet meer gehad, en ook niet meer in de winkel gezien. Ik weet niet of het uberhaupt nog bestaat.


En ​​​@D-box antwoordde: 
 

Hoi @martijn197108 

Weer helemaal goed man 👍

Mijn favoriete snoep was ook trekdrop èn zoethout.

Waar het momenteel te koop is zou ik niet weten.


Ik was laatst in een pretpark en toen kwam ik zoethout tegen, moest gelijk aan jullie denken, haha!
​​​​​

Zoethoet was vroegah was véél goedkoper! 

Trekdrop heb ik nog niet kunnen vinden… maar ik heb misschien nog een adresje! TBC… 🤣😋

Hoi @Shyrin_  leuke foto en bedankt dat je aan ons gedacht heb.

Ik betaalde vroeger 1 en een halve cent voor een takje zoethout en nu kost het 1 Euro; zal wel met de inflatie te maken hebben.

Je zal je nu wel afvragen hoe oud ik ben.

Ik leg je uit hoe dat ging: ik ging naar een snoepwinkeltje in Naarden Vesting, die verkochten snoep voor een halve cent, dus als ik een takje zoethout kocht, had ik nog een halve cent over en daar kocht ik dan een snoepje voor van een halve cent.

De halve cent heb ik dus nooit als munt gekend.

Een paar jaar ( 6 a 7?) geleden koste het in het openluchtmuseum iets van 15 cent ofzo. Ligt denk ik ook aan de winkel.

 

https://droppiegroningen.nl/drop/zoethout-e050-per-stuk/

 

Ook hier geen trekdrop. Het is de enige reden om in Groningen te komen.

Reputatie 7
Badge +10

Trekdrop, zoethout en ander snoep haalde ik altijd bij de plaatselijke Jamin. Ik heb geen flauw idee of Jamin dit soort dingen nog wel heeft.

Misschien verkoopt een supermarkt nog deze spullen. Hier kan ik geen oordeel over vormen want ik eet tegenwoordig zowel andere als (veel) minder snoep.

Je zou denken dat drie jaar later er toch wel iets meer bekend zou zijn, nu heeft hij uiteraard meer te doen.

 

Gevonden. Op pierrewind.nl

 

Ik heb inmiddels dit gevonden:

https://www.drogist.nl/kindlys-duimdrop-1st.htm?channable=004ab66964003736353931e1&gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIp9LosY2vggMVg853Ch3Uew3VEAQYASABEgKLu_D_BwE

Lijkt heel vergelijkbaar met trekdrop. 

Reputatie 7
Badge +20

Dat is wel wat anders dan die vierkante glimmende zwarte trekdrop. Trekdrop vind ik ook niet zo lekker. Maar deze duimdrop! Heerlijk!

 

Reputatie 7
Badge +16

Trekdrop, zoethout en ander snoep haalde ik altijd bij de plaatselijke Jamin. Ik heb geen flauw idee of Jamin dit soort dingen nog wel heeft.

Tegenwoordig heeft de Jamin heel veel internationaal snoep: Amerikaans en Aziatisch snoep. Bijvoorbeeld:


Pindakaas omhuld met chocolade. Ik heb het ooit eens geprobeerd, maar vond het echt niet lekker! Datzelfde geldt voor zure snoepjes, daar hou ik ook niet van.

Reputatie 7
Badge +10

Trekdrop, zoethout en ander snoep haalde ik altijd bij de plaatselijke Jamin. Ik heb geen flauw idee of Jamin dit soort dingen nog wel heeft.

Tegenwoordig heeft de Jamin heel veel internationaal snoep: Amerikaans en Aziatisch snoep. Bijvoorbeeld:


Pindakaas omhuld met chocolade. Ik heb het ooit eens geprobeerd, maar vond het echt niet lekker! Datzelfde geldt voor zure snoepjes, daar hou ik ook niet van.

Tja, ze moeten toch telkens iets raars, iets nieuws verzinnen om nieuwe omzet te genereren. Iets wat ik totaal niet lekker vind zijn de zogenaamde “Oreos". De mensen in de VS schijnen dit lekker te vinden maar ik moet hier (bijna) van kokhalzen. Zo'n vieze geur …………

 

Misschien toch een goed idee om toch nog een keertje bij de Jamin binnen te stappen en zien wat ze nu verkopen. En kijken of ze de snoep uit mijn jeugd nog verkopen (trekdrop ?? zoethout ?? salmiak ?? …………….. ).

Reputatie 7
Badge +16

Dat is wel wat anders dan die vierkante glimmende zwarte trekdrop. Trekdrop vind ik ook niet zo lekker. Maar deze duimdrop! Heerlijk!

 

 

Als ik een keer duimdrop in de winkel zie ga ik het zeker proberen ! Ik zal tzt wel laten weten wat ik er van vind.

Ik denk dat ik het nog nooit gehad heb🙃

In het Voel je vrij om raak te vragen stelde @martijn197108 de vraag wat je favoriete snoep van vroeger was.

Nieuwe vraag:

Wat is je favoriete snoep van vroeger?

En als je ook weet waar je nog trekdrop kan kopen: laat dat ook ff weten😉Ik heb het al jaren niet meer gehad, en ook niet meer in de winkel gezien. Ik weet niet of het uberhaupt nog bestaat.


En ​​​@D-box antwoordde: 
 

Hoi @martijn197108 

Weer helemaal goed man 👍

Mijn favoriete snoep was ook trekdrop èn zoethout.

Waar het momenteel te koop is zou ik niet weten.


Ik was laatst in een pretpark en toen kwam ik zoethout tegen, moest gelijk aan jullie denken, haha!
​​​​​

Zoethoet was vroegah vast véél goedkoper! 

 

https://indesoetesuyckerbol.nl/product-categorie/drop/

Reputatie 7
Badge +7

Voor de liefhebbers van ‘exotische’ snoep, een aanrader: 

https://www.kellys-expat-shopping.nl/nl/amerikaanse-boodschappen/snoep/

Reageer