Poll: Ik wil graag kunnen kiezen welke reclames ik zie op tv

  • 10 July 2023
  • 28 reacties
  • 400 keer bekeken
Poll: Ik wil graag kunnen kiezen welke reclames ik zie op tv
Reputatie 7
Badge +16

Ik wil jullie aandacht graag vragen voor een nieuwe poll, deze keer over het onderwerp “reclame kijken”.

De vraag gaat over de relevantie van reclames, maar uiteraard kunnen we het ook hebben over wat er belangrijk is voor jou bij het bekijken van reclame (creativiteit, relevantie, lengte)? Wat vind jij van reclame op TV, online platforms en sociale media? En beïnvloeden reclames jouw aankoopbeslissingen? Zijn er specifieke reclameformats die je aanspreken of juist afstoten? 

Ik kijk uit naar jullie stemmen en reacties!

 

Ik wil graag kunnen kiezen welke reclames ik zie op tv


28 reacties

Reputatie 7

Neutraal omdat...

Reclames gaan bij mij het éne oor in en het andere weer uit. Ik laat mij absoluut niet beïnvloeden door reclames, sterker nog, de kans is groot dat ik na een kwartiertje niet eens meer weet welke reclames uitgezonden zijn.

Als een bedrijf mij pro-actief en op individuele basis benadert met reclame dan is de kans zeer groot dat ik dat bedrijf links laat liggen en ik daar voorlopig geen producten en/of diensten meer van af zal nemen.

Gerichte reclame werkt bij bij dus absoluut averechts.

 

Reputatie 7
Badge +8

Ik sluit me aan bij WJB ik weet ook niet meer wat er aan het begin van het blok zou geweest zijn.

Heb zal niet een aankoop beslissing bij mij opwekken in ieder geval.

En die blokken mogen wel korten en minder soms zit je 10 min te kijken en komt er al weer reclame voorbij. neem het dan liever op kan ik spoelen.

"Ik wil graag kunnen kiezen welke reclames ik zie op tv"

 

Nee want, relevant of niet reclame op TV en andere media  blijft een noodzakelijk kwaad. En uiterst vervelend, kortom wat het kunnen kiezen betreft liever helemaal niks. Lang leve de streamdiensten.

Reputatie 7
Badge +28

Ach, de reclames worden niet voor niets op een bepaalde zender geprogrammeerd. Ik stoor mij nooit aan reclames op Eurosport rond het wielrennen. Gewoon omdat dat vaak specifieke reclames zijn. Daarentegen op bepaalde commerciële zenders………. (daar kijk ik dan ook zelden naar) 

Reputatie 7
Badge +7

Ja, want… ik wil dat zelf kunnen bepalen. En daarom heb ik het opnemen-pakket zodat ik bij reclame lekker kan doorspoelen. Het is erg lang geleden dat ik voor het laatste reclame heb gezien. 😁

Reputatie 7
Badge +7

wat een kansloze poll, je weet de uitkomst al voordat de eerste reactie binnen is. Getuigt van weinig inlevingsvermogen in je klanten. Komt zeker van die befaamde marketing club 😉

Ja, want… ik wil dat zelf kunnen bepalen. En daarom heb ik het opnemen-pakket zodat ik bij reclame lekker kan doorspoelen. Het is erg lang geleden dat ik voor het laatste reclame heb gezien. 😁

De vraag is niet of je reclame wil zien, de werkelijke vraag is welke reclame. Had KPN niet een proef dat we gerichte reclame kregen voorgeschoteld? Iets wat Ziggo nu ook wil proberen.

Feitelijk zou het antwoord dus nee moeten zijn gelet op de motivatie.

Reputatie 7
Badge +30

wat een kansloze poll, je weet de uitkomst al voordat de eerste reactie binnen is. Getuigt van weinig inlevingsvermogen in je klanten. Komt zeker van die befaamde marketing club 😉

Ik vind het juist een héle leuke vraag van Shyrin! En de antwoorden konden momenteel niet meer verdeeld zijn, dus nu al een geslaagde poll. En ik heb niet genoeg inlevingsvermogen om te kunnen raden waar jij voor gekozen hebt, dus misschien wil je dat nog delen :-).

 

Zelf heb ik gekozen voor neutraal, omdat áls ik al tv kijk, dit opgenomen programma's zijn en dan spoel ik de reclames door. 

Reputatie 7

Ik heb ook op neutraal gestemd, ik kijk praktisch geen lineaire tv waardoor ik er weinig over kan zeggen 🙂

Ik kijk vrijwel alles via verschillende streamingdiensten, dit jaar heb ik alleen de Indy 500 en 24 uur van LeMans via reguliere tv gekeken. 

Reputatie 7
Badge +17

Ik heb neutraal gestemd. Reclames boeien mij totaal niet. Ik skip ze het liefst. Het maakt daarbij niet uit of ze op mij toegespitst zijn of niet.

Nee, want ik vind het ongewenst dat kpn of wie dan ook een reclameprofiel van mij aanlegt. Reclames boeien mij absoluut niet dus ik heb ook geen behoefte aan specifieke reclames. Wat mij betreft worden reclames afgeschaft evenals de reclamezenders die voor hun bestaan uitsluitend van reclame-inkomsten afhankelijk zijn zoals de rtl's en sbssen van deze wereld. Ik betaal liever weer kijk- en luistergeld. Oh wacht, dat doen we al via de belasting. 

Reputatie 7
Badge +20

Neutraal, aangezien ik reclames voor producten die me wel interesseren, minstens net zo irritant vind als reclames voor producten waar ik echt niks mee heb. 

Reputatie 7
Badge +7

wat een kansloze poll, je weet de uitkomst al voordat de eerste reactie binnen is. Getuigt van weinig inlevingsvermogen in je klanten. Komt zeker van die befaamde marketing club 😉

Ik vind het juist een héle leuke vraag van Shyrin! En de antwoorden konden momenteel niet meer verdeeld zijn, dus nu al een geslaagde poll. En ik heb niet genoeg inlevingsvermogen om te kunnen raden waar jij voor gekozen hebt, dus misschien wil je dat nog delen :-).

 

Zelf heb ik gekozen voor neutraal, omdat áls ik al tv kijk, dit opgenomen programma's zijn en dan spoel ik de reclames door. 

Uitstekende post Marcia. Ik dacht exact hetzelfde. De resultaten tot nu toe tonen aan dat het een goede vraag is.

Ik stem nee. Ik stoor me niet eens zo erg aan reclame. Net zoals wjb ben ik echt ongevoelig voor reclame. Ik koop omdat ik iets nodig heb en doe vooraf gedegen onderzoek. Als er agressief op me wordt ingebeukt is de kans erg groot dat ik juist een product negeer.

Maar het is vooral nee omdat ik niet wil dat er een profiel van mij wordt gemaakt. Juist daardoor krijg je denk ik een eenzijdig beeld door wat je te zien krijgt. En dan natuurlijk nog het vraagstukje wie gaat bepalen op basis van welke criteria wat ik aan reclame te zien krijg. Ik vermoed niet dat dit in mijn belang is. Reclame mag maar dan graag een gelijk speelveld voor alle reclamemakers.

Overigens weer een interessant onderwerp om uit te diepen @Shyrin_. Hoe werkt dat, die gerichte reclame.

Reputatie 7
Badge +7

wie zit er nou te wachten op (gerichte) reclame!?!?! laten we nou even serieus zijn. Uitzonderingen daargelaten, maar er is toch niemand die vrijwillig blootgesteld wil worden aan reclame!?! En statistisch gezien is dit geen serieuze poll, n=een handjevol. 

Stel de poll zou zijn: ‘voor een tientje extra per maand geen enkele reclame meer’, daar zou ik volmondig ja op zeggen

Reputatie 7
Badge +7

Ik ben het met je eens dat een statistisch gezien er te weinig deelnemers zijn om een conclusie te trekken. Maar de resultaten laten wel zien dat er anders over wordt gedacht.

lk ben het ook met je eens dat ik niet snap dat mensen gerichte reclame een goed idee vinden. Maar juist daarom is het een goede vraag. Wellicht krijg ik argumenten aangedragen waardoor ik mijn mening moet herzien. Je zet het woordje gericht tussen haakjes. Je zit niet te wachten op reclame. Je laatste zin is ook duidelijk. Toch zijn er veel mensen die beginnen te klagen over duurder worden van bijvoorbeeld Netflix en ook een variant met reclame afwijst. Ik denk dat reclame nut heeft om diensten betaalbaar te houden.

Wat is je grens voor wat betreft de bereidheid om te betalen voor reclamevrij tv kijken?

Reputatie 7
Badge +30

We maken deze polls, Emiel, omdat we graag met onze community in gesprek gaan :) Niet omdat we een statistisch significant resultaat zoeken over het een of het ander.

En als we dan met de community in gesprek gaan, dan is het wel zo leuk om een onderwerp te kiezen dat in ieder geval raakvlak heeft met KPN en de dingen die wij doen.

 

Ik gebruik zelf online een ad-blocker. TV kijk ik vooral opnames (en spoel reclame door) of streamingdiensten. Radio luister ik niet, tenzij ik bij vrienden in de auto meerijd. Dus ik krijg in die zin weinig reclame mee. Maar toch nog meer dan je denkt. Ik doe met enige regelmaat mee aan marktonderzoeken. En daar hoort soms ook bij dat ik reclame voorgeschoteld krijg met de vraag of ik dat gezien of gehoord heb. En het is dan toch vaker dan ik zou verwachten dat ik bij het kijken/luisteren denk ‘dit komt me (vaag) bekend voor’.

Wel is het zo dat ik niet heel gevoelig ben voor reclame. Ik zal niet zo stellig als wjb beweren dat ik me er absoluut niet door laat beïnvloeden. Maar als ik wil aanschaffen, dan doe ik toch mijn onderzoek naar wat voor soort/merk/type/etc ik zou willen, en waar ik dat dan aanschaf. En als ik reclame zie die ik echt heel irritant of opdringerig vind, dan kies ik er ook heel bewust voor om dat bedrijf vooral niet van klandizie te voorzien.

Maar mijn stem in de poll is alsnog ‘nee’ omdat ik ook liever niet wil dat er nog meer dan er al is reclameprofielen over mij worden aangelegd. 

Reputatie 7
Badge +7

wat in deze poll wel bijzonder is, en dat realiseer ik me nu pas, is dat de poll gaat (zo interpreteer ik ‘m) over zaken waar KPN geen invloed op heeft. Mijn interpretatie is dat dit over reclames tijdens uitzendingen gaat. En in veel andere discussies over het aanbod van zenders/programma’s/wel-niet terugspoelen/kijken is de stelling altijd dat KPN slechts de transporteur is van uitzendingen. 

Dus in mijn simpele consumenten interpretatie is dit een rare poll.

Wat ik een veel beter poll onderwerp zou vinden is de discussie over aanbiedingen, gratis kadootjes, random gratis upgrades voor nieuwe klanten. Daar vind ik echt wel wat van, en velen met mij, getuige de vele discussies over dit onderwerp. 

Het zou kpn sieren daar eens in te duiken en de mening op te halen van de vele vaste klanten die aan de zijkant staan en geen zin hebben in overstappen. Dat is pas een echte klanten poll, niet een poll waar je toch niks mee doet.

Als een reclame me al opvalt is deze meestal zo achterlijk dat ik me niet eens met het product wil associëren. Die KPN kattenreclame is ook op het randje trouwens, het is dat ik het product al heb een de concurrentie niet intelligenter overkomt.

Reputatie 7
Badge +7

Volgens mij heeft KPN hier weldegelijk invloed op.

https://nos.nl/artikel/2252164-je-buurman-krijgt-bij-kpn-straks-andere-tv-reclames-te-zien-dan-jij
 

Je kunt ook kiezen voor tv aanbevelingen op basis van je kijkgedrag. Mij niet gezien. Ik bepaal liever zelf wat ik kijk en vooral hoop ik nog steeds alle aanbod te zien zonder filter. Ik vind dat een gevaarlijke ontwikkeling.

Maar deze vraag sluit andere vragen niet uit Emiel. Alleen daar gaat deze vraag niet over. Wellicht ziet een moderator iets in je poll suggesties. Of wellicht kan je er zelf een starten. Ik doe mee in een aantal van die topics want er zitten een paar interessante tussen en hoor graag de argumenten van anderen waar mijn mening afwijkt.

Reputatie 7
Badge +7

het artikel wat je aanhaalt is 5 jaar oud…… en ik zie nog steeds dezelfde reclames als mijn buurman 😁

Reputatie 7

Je kunt ook kiezen voor tv aanbevelingen op basis van je kijkgedrag.

Maar wiens kijkgedrag zou dat dan zijn, mijn kijkgedrag, het kijkgedrag van mijn vrouw of wellicht het kijkgedrag van mijn zoon die in de weekenden nog vaak thuis is en op zijn studentenkamer via de smart-TV app televisie kijkt.

Reputatie 7
Badge +7

Als een reclame me al opvalt is deze meestal zo achterlijk dat ik me niet eens met het product wil associëren. Die KPN kattenreclame is ook op het randje trouwens, het is dat ik het product al heb een de concurrentie niet intelligenter overkomt.

Toch vinden veel mensen de KPN reclame met de kat leuk. Ik weet dat reclame inwerkt op je onderbewust zijn. Volgens mij werkt het met een slogan droppen en vervolgens afleiden. In dit geval zal de kat de afleiding zijn.

Ik kies heel bewust mijn diensten en producten en doe daar grondig onderzoek naar. Ik heb zelden een miskoop. Maar ik merk om me heen best vaak dat mensen zonder argumenten een keus maken. Verbaas me daar over. Ik denk dat reclame voor die groep zeer effectief is. Hotel —> Trivago. Ik vind dat zo irritant. Alsof dat de enige toko is die hotels kan boeken. Ik maak er dan een sport van om het tegendeel te bewijzen haha.

Ik ben wel merktrouw. Als ik ergens tevreden ben waardeer ik dat. Maar ik blijf toetsen of ik de juiste keus nog steeds maak.

Reputatie 7
Badge +7

het artikel wat je aanhaalt is 5 jaar oud…… en ik zie nog steeds dezelfde reclames als mijn buurman 😁

Is dat zo?

Reputatie 7
Badge +7

Je kunt ook kiezen voor tv aanbevelingen op basis van je kijkgedrag.

Maar wiens kijkgedrag zou dat dan zijn, mijn kijkgedrag, het kijkgedrag van mijn vrouw of wellicht het kijkgedrag van mijn zoon die in de weekenden nog vaak thuis is en op zijn studentenkamer via de smart-TV app televisie kijkt.

Juist @wjb en daarom is die optie niet enabled. En wie gaat bepalen wat ik krijg te zien als keus? Ik maak me daar echt zorgen over. Het grote geld zal een aardige stem hebben en dat hoeft niet altijd wenselijk te zijn.

Reputatie 7
Badge +7

het artikel wat je aanhaalt is 5 jaar oud…… en ik zie nog steeds dezelfde reclames als mijn buurman 😁

Is dat zo?

ja: KPN stopt met gepersonaliseerde reclame - Beeld en geluid - Nieuws - Tweakers

Reageer