Poll: Online vriendschappen zijn net zoveel waard als offline vriendschappen

  • 12 June 2023
  • 11 reacties
  • 235 keer bekeken
Poll: Online vriendschappen zijn net zoveel waard als offline vriendschappen
Reputatie 7
Badge +16

In de poll over kunstmatige intelligentie las ik een reactie van @martijn197108 en daar is deze nieuwe poll op gebaseerd (bedankt voor de inspiratie 😊)
 

...

Sommige mensen hebben ook 100en vrienden op facebook of andere online kanalen. Maar in hoeverre heb je daar een band mee? En waarschijnlijk heb je die nooit gezien. Beter een paar goede vrienden die je vaak ziet, dan allemaal mensen die je helemaal niet zo goed kent, tenminste, dat vind ik🙂

 

Wat is jullie mening hierover, ook als je bijvoorbeeld terugdenkt aan de meerdere lockdowns die we gehad hebben? ​​​​​​Ben je het er mee eens, oneens of sta je er neutraal in: licht het vooral toe in een reactie!

Ik ben benieuwd!

Online vriendschappen zijn net zoveel waard als offline vriendschappen.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Ik ben ook benieuwd @Shyrin_ 🙂

 

Reputatie 7

Ik ben het er wel mee eens, begin 2003 heb ik online een groep mensen leren kennen met gelijke interesses (vooral F1 was het in het begin). We zijn nu nog steeds een hechte vriendengroep en dat gaat ook niet stoppen 💪

Een online vriendschap hoeft niet online te blijven, het kan uitgroeien naar zoveel meer.

Reputatie 7

Er zijn vrienden die je niet gemakkelijk even kunt bezoeken en daarvoor zijn de social-media een uitkomst. Zo onderhouden wij via WhatsApp ons contact met mensen die wij tijdens onze reizen door Zuid Afrika ontmoet hebben.

Niet gestemd, het ligt er nl. aan.

Als je bv op vakantie in het buitenland vrienden maakt en kontakt houd via social media / email  kunnen ze net zoveel of zelfs meer waard zijn dan vrienden irl.

Reputatie 7
Badge +20

Ik nuanceer hem even voor mezelf: online vriendschappen kunnen net zo veel waard zijn als offline vriendschappen. Of wel meer soms!

Hierbij neem ik mijn vriend even als voorbeeld, hij heeft een vriendengroep die samen is gekomen via Facebook. Alleen maar online, ze wonen afgezien van mijn vriend verspreid over de VS en Engeland en geen van hen heeft elkaar ooit in het echt ontmoet. Toch zijn ze elkaars grootste steun en toeverlaat, naast al het geouwehoer dat vrijwel de hele dag doorgaat staan ze altijd voor elkaar klaar als er iets tegenzit of als iemand iets kwijt moet. Videogesprekken met de hele groep, of juist hele lange 1 op 1 gesprekken als daar de behoefte aan is. Zij deden dat al voordat Corona toesloeg, zelf ben ik pas begonnen met videogesprekken etc met ‘offline vrienden’ tijdens de eerste lockdown.

Wel heb ik - via het spelletje Wordfeud 😅- ruim 2 jaar lang ook dagelijks contact gehad met een vrouw waar ik een enorme klik mee had, ze was supergezellig en we hadden precies elkaars humor. Na een poosje is haar man plotseling overleden en hebben we langere tijd hele heftige gesprekken gehad daarover. Ze heeft daarbij meerdere keren aangegeven dat ze meer had aan de gesprekken met mij, dan aan haar familie/vrienden en haar psycholoog. Ondanks dat je elkaar nooit in het echt gezien hebt, kan je dus wel een vriendschappelijke rol van betekenis spelen in iemands leven!

 

Wel heb ik - via het spelletje Wordfeud 😅-

Geen vriendschappen via Wordfeud, wel al een paar jaar 3 vaste tegenstanders / medespelers.

 

Ik moet zeggen, ik ben het wel met de reacties in dit topic eens.

Al is een goede combinatie van beide natuurlijk wel belangrijk.

Reputatie 7
Badge +17

Ik vind ook dat ze net zoveel waard zijn. Het mooie van online vriendschappen is juist dat je met veel meer mensen contact kunt krijgen en dus echt contact kunt zoeken met degenen waar je echt wat mee hebt. Mensen die je anders nooit tegengekomen zou zijn. Zeker als je bijvoorbeeld in een klein dorp woont en misschien weinig raakvlakken hebt met de mensen in je eigen omgeving. Dat was de reden waarom ik vroeger veel online te vinden was.

Ik zat vroeger veel op IMVU toen ik tussen de 10 en 12 was geloof ik. Niet echt vrienden op gemaakt, maar weet nog dat ik een jongen tegenkwam die ook Nederlands bleek te zijn. Daar veel mee gekletst en hij heeft me muziek aangeraden waar ik nu nog steeds naar luister. 😄 Het online contact dat ik momenteel met vrienden heb, is met vrienden die ik ook in het echt zie en spreek. Ook met mijn broer die een flink eind weg woont en het is net zo prettig kletsen als wanneer we elkaar in persoon zien.

Persoonlijk dus weinig ervaring met puur online vriendschappen, maar ik hoor in mijn omgeving vaker verhalen over online vriendengroepen. Ik denk dat het net zo waardevol kan zijn als je bij hen ook steun kunt zoeken en blij wordt van het contact. Net als bij (goede) offline vriendschappen. 🙂

Badge

Ik heb veel meer online vrienden dan offline. Mijn beste IRL vriendin is overleden, verder heb ik erg weinig tijd gehad de afgelopen jaren om IRL vriendschappen te onderhouden. Plus de energie die het kost (bij mij dus niet altijd oplevert).
De online vrienden heb ik soms ontmoet, maar verreweg de meeste niet. Ik heb verschillende interessegebieden waardoor ik een relatie met deze mensen heb. Deze interessegebieden zijn heel belangrijk voor mij. 

Voor mij persoonlijk is het prettig om vriendschap op afstand en “op mijn tijd” te onderhouden. 

Reputatie 7
Badge +16

Nee, online vriendschappen zijn niet houdbaar… Sidenote, er kunnen wel echte goede vriendschappen uit onstaan na IRL meetings :-) Zo heb ik een mooie club uit ‘t hele land waar ik superhappy mee ben die online is ontstaan tijdens corona met zoveel verschillende mensen die normaliter nooit elkaar zal vinden. En toch nu met het grootste plezier een paar keer per jaar samenkomt. 

Houdbare vriendschappen zijn echt in person. Maar kunnen daadwerkelijk online ontstaan. 

Nee, online vriendschappen zijn niet houdbaar… Sidenote, er kunnen wel echte goede vriendschappen uit onstaan na IRL meetings :-)

Daar ben ik het wel mee eens op.Het enige wat soms lastig kan zijn aan online vrienden, is dat ze vaak ver weg wonen.Dan ga je minder vaak RF afspreken.Maar als je degene écht wil zien neem je wel moeite.