Revisie, recyclen, retourlogistiek

  • 1 July 2023
  • 38 reacties
  • 255 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +16

 In het topic / poll ontstond er een nieuw onderwerp, daarom heb ik de reacties afgesplitst zodat we hier verder kunnen gaan 😉
 


Nu je over dat reviseren begint, dat zou wel eens leuk zijn om daar eens wat meer van te lezen en zien. Ik heb geen flauw idee wat ik me daar bij moet voorstellen.

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

38 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Nu je het zegt: bij mijn overstap naar tv+ was volgens mij het verzoek om alleen de oude tv box en adapter terug te sturen. Ik heb de afstandsbedieningen er ook bij gedaan want die blijven anders toch maar slingeren. En na een tijdje moet je ze toch weer afvoeren via de milieubox.

Heb jij cijfers over de hoeveelheid teruggestuurde apparatuur per jaar @Shyrin_ ? Een klein presentje zouden de aantallen wellicht ook nog omhoog kunnen halen.

 

Een klein presentje zouden de aantallen wellicht ook nog omhoog kunnen halen.

 

In de vorm van?🙂

Reputatie 7
Badge +7

Een klein presentje zouden de aantallen wellicht ook nog omhoog kunnen halen.

 

In de vorm van?🙂

 

 

Blijvende klanten zouden bijvoorbeeld voorzien kunnen worden van een code om een film bij Pathé thuis te kunnen bekijken als bedankje.

Vertrekkende klanten zouden als bedankje iets van een KPN pen van recyclede materialen kunnen ontvangen. Met een toelichting hoe belangrijk het is om te recyclen. Daarnaast is het nog een extra kans om de klant een positief gevoel bij KPN te geven.

Ik ben zelf gevoelig voor mijn behandeling als ik ergens klant af ben. Is dat niet goed dan komt het bedrijf op de blacklist. Daar ben ik echt heel principieel in.

Hier een passend pagina betreffende dit onderwerp 

Wat verder onbelicht blijft is wat niet kan worden hergebruikt verdween richting Afrikaanse landen en daar wordt gestript met de nodige impact.

Bron  bron2

Reputatie 7
Badge +7

Daarom is dit een interessant topic @Galdor68

Eerder werd er ook al e-waste naar China verzonden maar volgens mij beginnen ze daar ook wijzer te worden.

Het is zeker walgelijk om het probleem te verschuiven naar derdewereldlanden. Dat is net doen of het probleem er niet is.

In een van de links staat er ook dat de oplossing is om in ieder geval zo lang mogelijk met apparatuur te doen. Daar is al veel te winnen. Daar heb je als consument ook enige invloed op.

Ik ga er vanuit dat bedrijven waarmee KPN zaken doet de overgebleven e-waste op verantwoorde manier verwerkt. Als ik de info goed lees kan er een en ander worden gebypassed door simpel door te zetten als werkende apparaat. Tja, geld en belangen.

Het geeft aan dat we met zijn allen anders moeten omgaan met apparatuur. Langer gebruiken en repareren. En ik denk ook dat we moeten accepteren dat het meer geld gaat kosten. Electronica is spotgoedkoop geworden het laatste decennium waardoor een dump cultuur is ontstaan.

Positief is dat KPN poogt zo lang mogelijk met apparatuur te doen. Dat we er als samenleving nog niet zijn geven je links duidelijk aan.

 

In een van de links staat er ook dat de oplossing is om in ieder geval zo lang mogelijk met apparatuur te doen. Daar is al veel te winnen. Daar heb je als consument ook enige invloed op.

Heel veel mensen nemen zelf de moeite niet om iets te repareren en kopen iets nieuws.Of de onderdelen zijn heel duur.Of onderdelen zijn uberhaupt niet (meer) te verkrijgen.


De kwaliteit van producten is soms ook erg slecht, dat was vroeger beter.Voorbeeld:

Ik heb 2 laptops in gebruik, één uit 2006 en één van een jaar oud.Die uit 2006 doet het probleemloos en ik heb er ook nooit problemen mee gehad.Die van een jaar heeft al meermaals problemen gehad.

En er speelt natuurlijk ook wat anders, veel mensen kopen trage laptops en die zijn dan na verloop van tijd zodanig traag dat ze een nieuwe kopen.Door gewoon een snelle en een met veel upgrade mogelijkheden te kopen doe je daar ook langer mee.Zo is die uit 2006 voorzien van een snelle processor en kon ik veel upgraden.Daardoor voldoet hij nog steeds.

Reputatie 7
Badge +7

Dat is wat ik indirect bedoelde met dat we moeten accepteren dat het meer geld gaat kosten @martijn197108

Eind jaren 80 deed je gewoon nog 20 jaar met een televisie. En ging die kapot dan werd deze tv gemaakt. Toen kon dat ook eenvoudiger.

Ik kan het niet meer dan volledig met je eens zijn dat goedkoop vaak duurkoop is. De gemiddelde consument kijkt helaas vaak met een horizon van een jaar en koopt vooral op prijs. Ik heb afgelopen jaar mijn iMac van 12 jaar oud vervangen door een MacBook Air M1. De iMac verkocht via marktplaats voor een klein bedrag en daar deed ik nog iemand een plezier mee. De air zal naar verwachting gewoon weer 10 jaar mee gaan. Dat scheelt erg veel.

De eerste aanschaf is wat duurder maar de TCO een stuk beter. Zie ook het inflatietopic waar mensen soms omwille van de maand factuur switchen naar een budget provider die achteraf niet zo budget blijkt te zijn vanwege beroerde voorwaarden.

Probleem is dat de druk om mee te doen in deze samenleving enorm is. Door goedkope apparatuur is het voor veel mensen bereikbaar. Dat gun ik eenieder maar ik heb zelf veel moeite met zaken zoals action waar je electronica koopt voor zo weinig geld dat je kunt verwachten dat het snel wordt afgedankt. Hier zal in Europees verband toch echt wat moeten worden gedaan. Ik geef liever 100 euro uit voor een waterkoker dan een model van 20 euro. Zo doe ik dat al jaren met al mijn spullen en inmiddels weet ik dat het op langere termijn voordeliger is en veel beter voor het milieu.

Voor mij mogen spullen best duurder worden mits er reparatie garantie komt van 10 jaar minimaal.

Aangaande mijn Apple voorbeeld is het helaas wel zo dat er een beroerde zelfreparatie mogelijkheid is. Wel lekker lange support en bruikbaarheid van de spullen.

Ondanks de terechte kanttekeningen van @Galdor68 vind ik het interessant om te zien dat mijn provider KPN werk maakt van hergebruik. Ze mogen dat best wat meer promoten zodat er ook draagvlak voor is vanuit de klant. Ik weet nog steeds niet of mijn box12 revised is maar ziet er netjes uit en doet het perfect en daar gaat het uiteindelijk om.

 

 

Ondanks de terechte kanttekeningen van @Galdor68 vind ik het interessant om te zien dat mijn provider KPN werk maakt van hergebruik. Ze mogen dat best wat meer promoten zodat er ook draagvlak voor is vanuit de klant. Ik weet nog steeds niet of mijn box12 revised is maar ziet er netjes uit en doet het perfect en daar gaat het uiteindelijk om.

Is dit omdat het bedrijf zo begaan is met het milieu of zoals ik er tegenaan kijk puur uit zakelijke belangen dus klanten werven die hier belang aan hechten? Nu wil ik de goede bedoelingen van KPN niet bezoedelen maar uiteindelijk moet het wel iets opleveren linkom of rechtsom.  Dat hergebruik doen alle providers al jaren nog voor duurzaamheid een ' mode' woord was.

 

Wat die waterkoker betreft dan is een fluitketel toch veel duurzamer dan een apparaat van plastic of deze nu lang of kort mee gaat doet er feitelijk niet toe, als er maandelijks meer apparaten worden geproduceerd dan worden verkocht, daar zit de meeste winst. 

 

Aangaande mijn Apple voorbeeld is het helaas wel zo dat er een beroerde zelfreparatie mogelijkheid is. Wel lekker lange support en bruikbaarheid van de spullen.

Klopt helemaal.Dit is bij veel moderne producten het geval, helaas.

Als ik dan bij de laptops blijf:

Die van 2006 is makkelijk te '’managen'’ , geheugen, HDD/SSD en de accu zijn allemaal in een handomdraai te vervangen.Bij die nieuwe is dat niet meer het geval.Je ziet dat tegenwoordig echt niet meer.

 

Ik hoop dat dat ooit nog gaat veranderen.

Reputatie 7
Badge +7

 

 

Ondanks de terechte kanttekeningen van @Galdor68 vind ik het interessant om te zien dat mijn provider KPN werk maakt van hergebruik. Ze mogen dat best wat meer promoten zodat er ook draagvlak voor is vanuit de klant. Ik weet nog steeds niet of mijn box12 revised is maar ziet er netjes uit en doet het perfect en daar gaat het uiteindelijk om.

Is dit omdat het bedrijf zo begaan is met het milieu of zoals ik er tegenaan kijk puur uit zakelijke belangen dus klanten werven die hier belang aan hechten? Nu wil ik de goede bedoelingen van KPN niet bezoedelen maar uiteindelijk moet het wel iets opleveren linkom of rechtsom.  Dat hergebruik doen alle providers al jaren nog voor duurzaamheid een ' mode' woord was.

 

Wat die waterkoker betreft dan is een fluitketel toch veel duurzamer dan een apparaat van plastic of deze nu lang of kort mee gaat doet er feitelijk niet toe, als er maandelijks meer apparaten worden geproduceerd dan worden verkocht, daar zit de meeste winst. 

 

Is het voor jou bezwaarlijk als er ook zakelijke belangen zijn?

Het bedrijf uit het filmpje van @Shyrin_ zal niet voor een flesje cola en een aai over de bol dit werk voor KPN doen. De mevrouw met het poetsdoekje zal vast ook salaris ontvangen om daar haar KPN abonnement van te betalen. Daar tegenover staat dat KPN niet altijd nieuwe modems hoeft aan te schaffen voor nieuwe klanten. Zeker vanwege de flexibele markt waar klanten per jaar kunnen wisselen van provider is revisie een aardige besparing.

Er zal vast wel iemand hebben gerekend aan het break-even moment.

Ik zie het niet als een wij/zij vraagstukje. Als het zo is dat mijn oude modem niet op de Afrikaanse hoop komt en mensenlevens op negatieve wijze beïnvloed dan mag KPN er wat mij betreft voordeel van hebben. We zullen samen moeten veranderen of anders als consequentie de e-waste in onze achtertuin moeten accepteren. Als ik een aanvaardbaar en werkend product krijg dan is het ok voor mij.

Je zet me aan het denken over de waterkoker en fluitketel en je hebt gelijk. We mogen inderdaad ook wel eens nadenken over het nut van een apparaat. Als kind kreeg ik bij oma thee  uit een fluitketel en dat was ook gewoon lekkere  thee. Point taken.

 

Reputatie 7
Badge +7

Aangaande mijn Apple voorbeeld is het helaas wel zo dat er een beroerde zelfreparatie mogelijkheid is. Wel lekker lange support en bruikbaarheid van de spullen.

Klopt helemaal.Dit is bij veel moderne producten het geval, helaas.

Als ik dan bij de laptops blijf:

Die van 2006 is makkelijk te '’managen'’ , geheugen, HDD/SSD en de accu zijn allemaal in een handomdraai te vervangen.Bij die nieuwe is dat niet meer het geval.Je ziet dat tegenwoordig echt niet meer.

 

Ik hoop dat dat ooit nog gaat veranderen.

Zal alleen gaan gebeuren als producten weer duurder gaan worden. Prima, mits support en onderhoud voor een langere periode gegarandeerd is.

Denk eens aan al die printers die vervangen worden omdat de toner duurder is dan een nieuwe. Van die businessmodellen moeten we af. Ook die Sonos abonnementen zodat je ieder jaar het nieuwste modelletje kan gebruiken.

Ik waardeer het als in de keten er aandacht is voor duurzaamheid mits oprecht en aantoonbaar. Er zijn kennelijk controles op dit soort statements van bedrijven en dan is het toch fijn om te weten dat (ook) KPN er aandacht voor heeft.

Denk eens aan al die printers die vervangen worden omdat de toner duurder is dan een nieuwe.

Ik begrijp alleen niet waarom mensen dat doen.Ik zou wel een schaamgevoel hebben als ik op die manier de kosten druk.

Huismerk cartridges zijn ook gewoon een optie, dat doe ik zelf ook.Alleen schijnen sommige nieuwe printers die niet te accepteren.Mijn eigen printer is ruim 20 jaar oud en heeft daar geen last van🙂Als ik elke keer een nieuwe printer had gekocht i.p.v. een cartridge in die 20 jaar tijd, zouden dat zomaar 200 printers zijn geweest.

 

 

Reputatie 7
Badge +16

...

Heb jij cijfers over de hoeveelheid teruggestuurde apparatuur per jaar @Shyrin_ ? Een klein presentje zouden de aantallen wellicht ook nog omhoog kunnen halen.

Nee, heb ik niet, @Roy74 maar ik durf te wedden dat het om een behoorlijk aantal gaat. Ik lees meerdere (ook voor mij) interessante vragen en opmerkingen en daarom lijkt het mij leuk om in de vorm van een Ask Me Anything (AMA) te kijken of we antwoorden/ reacties kunnen krijgen. Ik kom er op terug, heb wel wat extra geduld want we gaan ook richting een vakantieperiode 😅.

Als er vanuit jullie ook andere onderwerpen voor een AMA zijn, dan lees ik dat graag!