Tip: Houweling Telecommuseum

  • 12 June 2023
  • 6 reacties
  • 179 keer bekeken
Tip: Houweling Telecommuseum
Reputatie 7
Badge +12

Misschien weet nog niet iedereen het alleen een van onze (actieve) centrales is tevens een museum. Het wordt gerund door ex-kpn en ptt medewerkers die elke dinsdag tussen 0930 en 1430 geopend zijn en rondleidingen geven. Bezoek is zo ver ik weet kosteloos tenzij je met groepen wilt komen op een andere dag.

Dus mocht je de geschiedenis van het telecom in Nederland interessant vinden, of een daadwerkelijke kopercentrale die nog actief is bezoeken. Kijk dan eens op hun website: https://www.houwelingtelecommuseum.nl

 

Adres: vlaggemanstraat 15 3038LA in Rotterdam

 

 


6 reacties

Dank.

Dat staat al jaren op mijn lijstje.
We hebben onlangs nog wat gefantaseerd voor een paar dagen 010 bezoek.
Goed dat ik de openingstijden zie.

Reputatie 7
Badge +12

Dank.

Dat staat al jaren op mijn lijstje.
We hebben onlangs nog wat gefantaseerd voor een paar dagen 010 bezoek.
Goed dat ik de openingstijden zie.

Ben er zelf ook nog nooit als bezoeker geweest maar moest vandaag in de centrale zijn, ik ga binnenkort zeker een keertje langs. 

Reputatie 7
Badge +16

Deze leuke tip deel ik graag:

Op zaterdag 09 september 2023 en zondag 10 september 2023 is het Open Monumentendag en dan is het Houweling Telecom Museum vrij te bezoeken.

Op beide dagen is het museum geopend van 10 tot 16 uur en je hoeft niet te reserveren. Het thema van dit jaar is “Levend Erfgoed”. Het gebouw waar het museum in gevestigd is, bestaat dit jaar 100 jaar. 
 


Meer informatie is te vinden op: Open Monumentendag Rotterdam

Ook ik, wij waren er onlangs.
Fantastisch !
Een in gebruik zijnde centrale, de apparatuur die nog in gebruik is neemt nog maar weinig plaats in, zo blijft er ruimte over voor mooie oude spullen.
Een goed gesprek met Joop, de rondleider.

Eerst naar de kabelkelder, wat een ding ! Ongelofelijk !
Een heule berg heule dikke zwarte kabels die daar overgaan naar dunnere binnenkabels naar elders in het gebouw, naar de werkende apparatuur.

Hoe groot is het gebied wat deze centrale bedient ? Weet iemand dat ?
De kabelkelder, de rekken daar, waren nog maar tot ~de helft vol, er kan nog meer bij, maar dat zal niet meer gebeuren.

Al met al een aanrader !
Ook de niet zo technische geïnteresseerde mensen in ons kleine groepje vonden het zeer de moeite waard.
 

Reputatie 7
Badge +9

Ja, het is er erg bijzonder en interessant. Ik ben er ook wel eens geweest, en ik denk dat ik binnenkort nog een keer terug ga. 😃

Reputatie 7
Badge +16

Al met al een aanrader !
Ook de niet zo technische geïnteresseerde mensen in ons kleine groepje vonden het zeer de moeite waard.


Ik ben bezig met het organiseren van een Glasvezel dag en een collega tipte dit museum ook als een leuk en interessant uitje om eens te doen.
Goed om te weten dat het ook leuk is voor de iets minder technische/ telecom geïnteresseerden, @KeesYagi

Reageer