Vraag

Stochastisch gedrag spamfilter: betrouwbare e-mail gaat soms naar de spamfilter, soms niet

  • 7 May 2024
  • 10 reacties
  • 91 keer bekeken

Ik ontvang kort na elkaar van betrouwbare afzenders emails gezonden naar dezelfde email inbox maar m.b.v. een andere alias. De eerste email komt in de possible spamfolder met in het onderwerp het label {SPAM}, de tweede in de normale inbox. Graag uitleg. De spam is (op één uitzondering na) bestemd voor de eerste alias. Dit verschijnsel doet zich met meerdere afzenders regelmatig voor, waarbij het SPAM label willekeurig over de twee aliassen wordt verdeeld. Dit verschijnsel toont mogelijk een bug in de  spam software.

Ik went mij tot dit forum omdat de normale klacht/vraag procedure van KPN niet naar behoren functioneert. Je krijgt na een automatische bevestigingsmail geen vervolg of men maakt er zich vanaf met een verwijzing naar het forum. De emails worden allemaal verzonden vanuit een noreply mailadres (wat je voor service@kpn.com ook nog proefondervindelijk moet ontdekken via een bounch, want hiervan melding maken, is al te klantgericht voor KPN). Dus klagen over de ongewenste verwijzing naar het forum, kan alleen via de niet functionerende klacht/vraag procedure. Met deze toelichting volg ik onder protest de verwijzing naar het forum op, waarvan akte via deze toelichting!


10 reacties

Toevoeging om misverstanden te voorkomen: het betreft dus elke keer een koppeltje van identieke e-mails verzonden van uit één en hetzelfde mailaccount naar de aliassen van één unieke inbox.

Reputatie 7
Badge +17

Soms maakt het KPN spamfilter een foutje, @Bernhard.H. In dat geval ontvang je een spambericht in je Postvak IN of belandt een e-mail die je wél wilt ontvangen in je spammap. Je helpt ons spam aan te pakken door deze fouten door te geven. Hieronder lees je hoe je dat doet.

 

Je hebt een spambericht ontvangen in je Postvak IN

  1. Log in op Webmail.
  2. Klik bij de mappen aan de linkerkant op ‘Postvak IN’.
  3. Selecteer het bericht.
  4. Klik op het groene verkeersbord-icoon.

 

Een e-mail die je wilt ontvangen, belandde in je spammap

  1. Log in op Webmail.
  2. Klik bij de mappen aan de linkerkant op ‘Spam’.
  3. Selecteer het bericht.
  4. Klik op het groene duimpje.

Bedankt voor je reactie Denise.

Wat jij adviseert, doe ik dagelijks met de grote aantallen gewone spamfilter fouten.

Maar in dit geval kan ik mij niet voorstellen dat als ik de als spam gewaarmerkte versie via het groene duimpje naar de inbox verhuis, waar de andere (op de alias na identieke) email al inzit, dat het spamfilter daar iets van kan leren.

Het filter moet altijd twee identieke e-mails op dezelfde manier behandelen: allebei spam of geen van beiden spam. Nooit de ene spam en de andere geen spam. Dit gedrag is per definitie een bug in het filter. Door de bug op te sporen en de verwijderen, kunnen mogelijke ook andere spamfilter fouten verdwijnen. 

Reputatie 7
Badge +17

Ik snap wat je zegt. Het spamfilter kijkt echter niet alleen naar het e-mailadres, maar ook naar de inhoud van de e-mail. En die is niet altijd hetzelfde, lijkt mij. Dus door het markeren van de e-mail, kan ons spamfilter er nog steeds iets van leren.

Het betreffen identieke commerciële e-mails kort na elkaar verzonden door dezelfde afzender. Het enige dat kan verschillen zijn de verzendlijsten  (als de verzender meerdere batches verzendt en niet alles met één grote verzendlijst). In dat geval zou op basis van het aantal niet meer bestaande emailadressen in de verschillende verzendlijsten alle mails van die verzendlijst dan wel of niet als possible spam kunnen worden aangemerkt,

Aanvulling: alle 8 bewaarde voorbeelden van de dergelijk emailkoppels tonen een verschil in ontvangst tijd van tenminste 3 kwartier oplopend tot enige uren. Duidelijk sprake van verschillende verzendlijsten.

Reputatie 7
Badge +17

Het enige wat jij kunt blijven doen, is de e-mails blijven markeren als gewenst. Zo kan ons spamfilter uiteindelijk leren dat alles van deze afzender gewenst is, ongeacht de verzendlijst.

Case closed.

Ik capituleer voor de kapotte grammofoonplaat die maar blijft herhalen dat de AI van het spamfilter zaligmakend is, terwijl dat filter al jaren ervan blijk geeft dat het de eenvoudigste herhaaldelijk voorkomende soorten spam niet consistent weet te herkennen. De ijdele hoop dat KPN zou willen werken aan een verbetering van haar spamfilter geeft ik hierbij op. 

Ja, ik heb dat vorige keer ook aangegeven… het is niet dat WIJ…. elke keer de de spamfilter moet vertellen hoe het zit. Daarvoor heb je een SPAM filter.

En zoals al 100x is gevraagd, kom nu toch eens met een whitelist. Dan kun je ZELF bepalen, welke mail wel altijd ontvangen moet worden en welke niet. 

BV: De ene keer komt een mail van de Rabobank (ja, daar ben ik dus klant bij) wel in mijn inbox, de andere mail niet ? En hoe gaat het spam filter leren, en wanneer dan, want dat blijft ook onduidelijk. Want het woordje ‘uiteindelijk’ geeft aan dat dat nog wel even kan duren…


Erg jammer, voor de grootste provider. Een simpele spam filter waar je eigenlijk geen zak aan hebt,...

@Gino-D: ook ik heb al jaren geleden het opgegeven om naar een whitelist te vragen. Zelfs een blacklist onderhouden op basis van oude spams is teveel gevraagd voor KPN. Veel notoire afzenders van SPAM komen regelmatig door het waardeloze spamfilter heen, terwijl ook al honderden mails van dergelijke afzender wel werden afgevangen. Wat betekent de kreet “uiteindelijk leren” van onze gewaardeerde moderator?

Reageer