Laat ik beginnen te zeggen dat ik onwijs tevreden ben met KPN, we hebben al 16 jaar KPN Glasvezel en ook al 10+ jaar mobiele abonnementen erbij.
Helaas verhuizen we begin mei naar een gebied waar Delta Fiber het voor het zeggen heeft (of Ziggo als ik kabel zou willen… niet dus), meerderen bij KPN hebben mij al bevestigd dat er enkel 10 Mbit/s ADSL leverbaar is, niet vergelijkbaar dus.
In juli 2023 heb ik nog mijn glasvezel internetabonnement voor een nieuw jaar vastgelegd omdat ik inmiddels (veel) meer betaalde dankzij de jaarlijkse inflatieverhogingen en ik heb toen nog specifiek gevraagd of verhuizen naar een gebied waar KPN niet levert een probleem zou vormen. Dat was niet het geval werd mij verzekerd en er werd verwezen naar de voorwaarden waar dit inderdaad netjes in vermeld staat.
Ik heb gebeld met de klantenservice om op te zeggen, die zeggen dat ze alleen voor mij op kunnen zeggen per die datum begin juli (5 juli uit mijn hoofd) en ik dus 2 maanden moet betalen zonder dat ik er gebruik van maak of zelfs kan maken. Of ik moet een bewijslast doorsturen naar opzeggen@kpn.com.
Dat laatste heb ik gedaan, middels een verhuisbevestiging van de nieuwe gemeente waar ik ga wonen welke nog met DigiD ondertekend is ook. Blijkt dat niet genoeg bewijslast te zijn voor KPN. Dus ik weer gebeld en nu werd er aangegeven dat het alleen met een uittreksel BRP gedaan kan worden.
Maar ja… dat is pas NADAT ik verhuisd ben en dus al geen gebruik kan maken ervan. Ook duurt de registratie daarvan (leer mij gemeentes kennen) mogelijk een tijdje. Tot overmaat van ramp is zoiets niet eens gratis en kost het pakweg €10. Dus ik moet geld uitgeven om mijn abonnement op te mogen zeggen. Of ik moet 2 maanden door blijven betalen. Nogal krom als je het mij vraagt. En dit werd natuurlijk vorig jaar juli niet gezegd allemaal.
Ook konden de beide medewerkers die ik telefonisch gesproken heb niet eens zeggen of het scenario van uittreksel BRP opsturen dan met terugwerkende kracht zou gelden. Kortom: misschien kan ik ergens in juni pas de bewijzen aanleveren en duurt het bij KPN ook nog eens tot 14 dagen voordat het verwerkt is (staat letterlijk in elke e-mail die je als antwoord krijgt als je iets naar opzeggen@kpn.com stuurt).
Kortom: ik ben niet bepaald blij met deze gang van zaken. 16 jaar trouwe klant, zeer tevreden, regelmatig ook anderen volmondig aangeraden voor KPN te kiezen als het kan. En dan wordt je nu zo weggezet met extreem moeilijke procedures, totaal geen klantvriendelijkheid of enig meedenken.
Zijn er echt geen andere oplossingen dan dit? Want hoewel dit losstaat van mijn ervaring van de dienst zelf 16 jaar lang, vind ik dit toch echt wel behoorlijk op het randje van consumentje pesten en "wij zijn een groot bedrijf en we doen lekker wat we willen en het interesseert ons helemaal niks dat iemand ons 16 jaar trouw is geweest" balanceren.
Ik zou graag van een KPN medewerker/moderator horen of hier een andere oplossing mogelijk is.